Hejsan!
Skulle verkligen behöva råd!
Jag har skrivit ett flertal tillfällen ang. denna lilla dam och nu har det uppkommit ännu ett "litet" bekymmer.
Vi har ju tidigare haft bekymmer med att hon inte har velat bo hos sin mamma och det är fortfarande ett bekymmer.
Hon är alltså min bonusdotter och min sambo ville att jag skulle skriva här och se om någon har något råd.
Vi har pratat med en kurator för att få råd hur vi ska bemöta henne men hon hade inte mycket att komma med.
Hon är 10 år och vill som sagt helst vara mest hos pappa men hon vill vara hos mamma också men då gråter hon varje dag och vill åka till pappa.
Idag när hon och jag pratade sa hon att hennes liv var ett helvete. Hon hatade att vara barn till skilda föräldrar.
Hon vet ej var hon vill vara. Hon verkar förvirrad!
Problemet nu är att hon inte kan sova. Hon är rädd för att få mardrömmar. Denna rädsla börjar redan vid kvällsmaten och hon börjar prata om att hon är rädd för mardrömmarna. Hos mamma börjar hon gråta vid dessa tillfällen men oftast inte här.
Vi har en liten enplansvilla så vi går nästan på varandra här ändå vågar hon inte gå för att borsta tänderna fast jag sitter i soffan och tittar på henne.
Hon vågar inte vara själv när vi nattar de andra barnen då står hon utanför dörren till de rum där vi "nattar".
Hon säger själv att hon är rädd att det ska komma in en tjuv.
När hon var yngre kom hon i bland springande på natten och kom och lade sig i vår säng. När jag fortfarande ammade kunde vi ibland vakna 5st. i sängen. Innan hon började som hon gör nu kanske hon kom springande 1-2 gånger i halvåret men nu har hon velat komma nästan varje natt. Både jag och min sambo jobbar och vi orkar inte ha henne i sängen eftersom ingen får den sömn vi behöver.
(och även om vi inte får den sömn vi behöver så vill jag i allafall ha sängen för mig själv)
Vi har i stället bäddat upp barnens bäddsoffa så hon får komma och väcka pappa och han går dit och lägger sig.
Nu har hon börjat kräva mera och mera men vi har sagt nej. Först ville hon att pappa skulle ligga i hennes säng men då blir det ju inte bättre med sömnen. Det var då vi började med bäddsoffan men då skulle hon ligga i den för hon ville känna pappas kropp.
Vi har sagt till henne nu att pappa kan ligga i samma rum men inte i samma säng pga sömnbrist.
Nu vill hon att pappa ska ligga i hennes rum hela natten eller så vill hon ha en madrass i vårt rum.
När hennes pappa ska få henne att sova somnar hon inte fast han är i köket som ligger precis brevid. Han sitter en meter från henne ändå ligger hon och gråter. När han sedan gick och la sig på bäddsoffan somnade hon direkt.
Just nu är det verkligen klurigt med nattning här eftersom vi också har en autistiskt dotter som kräver att vi sitter brevid henne och måste hålla henne kvar i sängen. Samtidigt som vi har en 2 åring som just nu för tillfället tar lite för mycket tid på sig att somna på kvällarna. Vi försöker att luska ut balansgången mellan lunchsömn och nattsömn. Men det är en balansgång utan dess like.
Vi är ganska slitna alla i familjen pga detta.
Någon som har något tips hur vi ska bemöta min sambos dotter.
Vi vet liksom inte om vi ska ge efter för hennes önskemål av närhet och trygghet eller om vi bara gör det svårare för henne att arbeta bort sin rädsla.
Vi vill ju att hon ska känna sig trygg och må bra!
/Anki
Hon vågar inte sova!
Hon vågar inte sova!
Mamma till 2 underbara tjejer födda i mars 04 och september 08
Re: Hon vågar inte sova!
Har du läst Anna Wahlgrens Sova Hela Natten? Varför inte kura din familj? Jag hade faslig skräck för natten vid 10 års ålder och vad hade jag inte gjort för att få sova gott! Min mamma satt hos mig hela natten och jag blev bara värre, tillsist sov jag inte alls. Så mitt råd är att kura. Ge henne det besked hon behöver! Går inte in på det här för du bara måste läsa boken!
Värme!/Luvisen
PS. Här finns ju ypperlig hjälp att få för dottern med autism också så kanske ni kan få lugn och ro därhemma som ALLA behöver. Framförallt de små.
DS.
Värme!/Luvisen
PS. Här finns ju ypperlig hjälp att få för dottern med autism också så kanske ni kan få lugn och ro därhemma som ALLA behöver. Framförallt de små.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie