Kurade Storasyster (5 år idag), utan problem, vid 7 månaders ålder. Hon blev direkt och är fortfarande är en säker sovare.
Så det var med stort självförtroende vi valde att sätta igång Lillebrors (5 månader) kur för ca en vecka sedan. Han hade aldrig samma "stora" sömnproblem som Storasyster, han sov oftast hela natten av sig själv, men dagslurarna och maten strulade och därför valde vi att kura.
Lillebrors schema ser ut som följer:
19-07 : Sova
07.00 : Flaska, blöjbyte
08-9.30 : Förmiddagslur
10.00 : Flaska
11.30-12.15 : Lunchlur
13.00 : Flaska
14.00-15.30 : Eftermiddagslur
16.00 : Flaska
18.00 – 19.00 : Bad, Flaska, Skrattet till gonattet
19.00 : Sova
Vi har fått två problem samt att det känns som om kuren inte fungerar längre, vad ska vi göra?
1) En vecka in i kuren blev Lillebror förkyld, rejält förkyld. Han fick nästan 39 graders feber och var supersnorig. Vi försökte undvika att störa honom men var tvungen att ta upp honom ett par gånger för att byta lakan, ge en alvedon, suga snor och spraya nässprej etc eftersom han var otröstlig och knappt kunde andas men han somnade på ramsan efteråt.
Nu har det gått 3 dagar, Lillebror är feberfri (nästan) men nattsömnen är paj. Han somnar snabbt vid läggning men vaknar efter ca 45 minuter otröstlig. Somnar på ramsa efter en halvtimme. Sen har han nu två nätter i rad vaknat en gång i timmen på natten (vid två-tiden första gången) hela natten och är näst intill omöjlig att ramsa ned, gråter och ylar. Inatt gav vi honom dessutom mat vid femtiden, fel vi vet, men det gick inte att få honom att sluta gråta på nåt annat sätt, han var uppenbarligen hungrig.
På dagen lyckas vi följa schemat och han äter och sover som han ska (åt något mindre när han var sjuk) men…. Ikväll, samma sak, somnade enkelt, sov 45 min, vaknade, skrek och grät. Efter ca en timmes ramsande, tillrättaläggande och tillslut lite buffande somnade han om.
Det känns som om vi kommit helt ur fas! Vad göra? Min make ska ”ta striden” inatt. Lillebror SKA sova, han SKA INTE äta på natten. Tips eller synpunkter tas tacksamt emot!
2) Vi inser att schemat inte funkar tidsmässigt för oss.
Lillebror, som tidigare sov ”hyfsat” i vagnen, sover nu inte alls när det är dags att gå och hämta Storasyster på dagis kl. 14.00. Eller så sover han en halvtimme, vaknar och ligger glad och nöjd och vägrar att somna om. Han ligger på rygg eftersom han är för stor för att sova på mage i vagnen (och nej, vi kan inte köpa en större vagn, då går den inte in i vår mini-hiss). Så vi funderar på att justera schemat och undrar hur. Kan vi förlänga lunchluren så att den är mellan 11.30-13.00 och sen ta en 45- minutare kl. 15.30 istället? Synpunker?
Tacksam för snabba svar….
Hjälp, vad gör vi för fel?
Re: Hjälp, vad gör vi för fel?
Hej,
ja, ni har fått erfara att alla barn inte är lika och inte kuras "lika lätt". Det viktigaste är att läsa på inför andra kuren lika mycket som inför första.
Sedan är det svårt att få ett barn att sova hela nätter om man bara ger flaska, är det ersättning han får?
Ge riktigt mat! Han är dessutom snart 6 månader och då kan man inte ge för mycket riktig mat - då KRÄVER de massor av riktig mat. Där har du svaret. Sedan kan du justera schemat så att det passar er. Tänk ut ett bra och inför det bara, minns att det tar 3+7 dagar att införa innan man kan utvärdera något eventuellt resultat.
MEN attityden av självklarhet måste finnas hos er som föräldrar.

ja, ni har fått erfara att alla barn inte är lika och inte kuras "lika lätt". Det viktigaste är att läsa på inför andra kuren lika mycket som inför första.
Sedan är det svårt att få ett barn att sova hela nätter om man bara ger flaska, är det ersättning han får?
Ge riktigt mat! Han är dessutom snart 6 månader och då kan man inte ge för mycket riktig mat - då KRÄVER de massor av riktig mat. Där har du svaret. Sedan kan du justera schemat så att det passar er. Tänk ut ett bra och inför det bara, minns att det tar 3+7 dagar att införa innan man kan utvärdera något eventuellt resultat.
MEN attityden av självklarhet måste finnas hos er som föräldrar.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Denna är en dublett, Jag låser den så fortsätter vi i den andra tråden. 
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej igen!
Jag låste upptråden igen för det har blivit nåt tokigt, tokigt.
Den andra tråden i vilken Du och jag skrev, Rosa Moln har visst oxå försvunnit så vi fortsätter här.
KOmmer du ihåg på ett ungefär vad jag skrev i den andra tråden eller vill du att jag ska skriva det (ungefär det iaf) igen?

Bianca
Jag låste upptråden igen för det har blivit nåt tokigt, tokigt.
Den andra tråden i vilken Du och jag skrev, Rosa Moln har visst oxå försvunnit så vi fortsätter här.
KOmmer du ihåg på ett ungefär vad jag skrev i den andra tråden eller vill du att jag ska skriva det (ungefär det iaf) igen?
Bianca