Hoppar ur sängen, skriker och vill inte sova på kvällen...

Skriv svar
Vistamar

Hoppar ur sängen, skriker och vill inte sova på kvällen...

Inlägg av Vistamar »

Hej
Vi har en son på 2år och 3 månader. Han har sovit i eget rum sedan 6månader, utan problem. Vi startade med en kur är han flyttade till eget rum och han har därefter sovit 12h /natt. Men plötsligt efter 2års ålder fungerar inget som tidigare...
Jag lägger honom i sängen, bäddar om och börjar ramsa på vägen ut. Han börjar då genast skrika mamma etc och hoppar ur sängen, går fram till dörren och fortsätter skrika. Jag går in, lägger ner honom (på rygg) igen, ramsar påvägen ut...detta återupprepas ibland 10-20 ggr.
Jag vet inte hur jag ska göra när han hoppar ur sängen? Jag hinner knappt ut innan han är nere från sängen. Jag försöker med olika tonläge på ramsan men det som alltid funkat verkar inte ta överhuvudtaget längre :-(
Han sover ca 1,5 h på dagen och jag tror han behöver den sömnen.
Problemet startade nog med att han började vakna tidigare på morgonen. Istället för att som tidigare bara ligga och prata, så hoppar han även på morgonen ur sängen och går till dörren och skriker.

Tack för ett underbart forum!
Jag hoppas verkligen att vi kan få tillbaka våra enkla nattningar och glada mornar igen :-)
Vår "goklump" ska nu sova hela nätterna:-)
Nimrah

Re: Hoppar ur sängen, skriker och vill inte sova på kvällen.

Inlägg av Nimrah »

Hej!

En första fråga bara. Har han kvar sin spjälsäng eller har han bytt till större?
(Sonen tyckte det skulle vara lila :) ) Det här löser vi snart ska du se :) !

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Vistamar

Inlägg av Vistamar »

Hej
Han har inte haft spjälsäng sedan i somras, och övergången var inget problem alls. Jag undrar också hur många timmar han bör sova när han är 2år och 3 månader?

Tack på förhand!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag skriver som ovan, jag rekommenderar att ni återinför spjälsäng tills trotsen är över (klart över 3,5 år).

Sömnbehovet för hela andra levnadsåret är CA 13 tim.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Vistamar

Inlägg av Vistamar »

Jag vill inte gå tillbaka till spjälsäng, bara risk att han gör sig illa när han klättrar ur.
Det måste gå att komma tillbaka till det vi hade, bara man är tillräckligt envis. De sista 2 dagarna har det blivit bättre, han kliver fortfarande ur sängen ca 20 ggr fast snabbare och han skriker inte riktigt längre. Detta gör att det nu tar ca 10 minuter innan han ligger kvar i sängen. Jag har efter endel läsande på detta formum igår insett att jag troligen inte överröstat hans skrik tillräckligt med ramsan tidigare och att den därför inte hjälpt riktigt. Sedan igår är jag noga med detta och även med att hitta rätt tonläge, har nog slarvat med det bara för att vi haft det så enkelt fram tills nu.
Han är över 2år alltså inne på sitt 3:e levnadsår. Hur länge ska han då sova?

Tack för hjälpen!
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Sömnbehov andra levnadsåret ca 13,5h, tredje och fjärde levnadsåret ca 13h. Lycka till!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack hela mig för korrigeringen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annica72

Inlägg av annica72 »

Hej Vistamar!

Vi har haft samma problem som ni har. Efter uppmaning från forumet läste jag trotskapitlet i BB och där beskrevs våra problem in i minsta detalj... :roll:

Inget funkade för oss förrän vi återinförde spjälisen OCH byggde om den så att den blev högre. Inget att vara stolt över precis, men det funkade.
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Torsmamma: :D :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Vistamar

Inlägg av Vistamar »

Ok det enda vi kan göra är alltså att införa spjälsängen igen. Det har nu blivit mycket bättre, så jag tror vi avvaktar med detta och hoppas att problemet är övergående.

Mvh
Helene
Kossan

Inlägg av Kossan »

Hej!
Känner igen detta och behöver själv lite råd! Har son precis fyllda 3 år, kurad vid 5 månader och har bortsett från korta perioder sovit hala nätterna och enda till nu 1,5 h vila på dagen. HAr haft samma ramsa, rutiner med välling och mys i soffan och sen lite lek/bok innan han själv hoppar glatt i säng.

Dessvärre har han den senaste veckan pratat om att han vill ha tänt, "annars drömmer jag", "det finns spöken"... och dyl. Ikväll grät han och sa "kan itne sova" och sen var han hungrig också! (fick en slurk välling men EJ i sängen!!!)Känns som att vi gått i fällan och låtet en lampa vara tänd eller haft dörren på glänt. Har kännts helt fel, eftersom att det blir han som sätter gränsen. (en förkalring kan vara att vi väntar syskon om en månad och orken och tvärsäkerheten ibland kan ruckas :oops:.

Fråga; sover han för mycket per dygn?
Hur återtar vi kommandot:)?

TAck på förhand! VI fick stor hjälp under kurningen när vi kämpade, men det är det bästa vi gjort för vår lillkille! HAn är så glad och lätt jämt!
Lille Mil född 7/12-07, påbörjad kur 4 juni!
miniz

Inlägg av miniz »

Hej kossan och grattis till syskonet som är pà väg.
Vilken gàva att fà ett syskon!

Hur làng natt har han? Runt de tre är det mànga som gàr ner pà dagslurarna. Men eftersom han (làter det som) har kommit i trotsàlder borde han ha en vilostund mitt pà dagen ännu. Om han ska sova mindre, làt honom i tillägg lyssna pà en saga eller läsa böcker i sängen en bestämd tid varje dag.

Min treàring (pà lördag!) sover 11.5 timmar natt och dagslur varierar fràn inget till 1.5 timme. Som regel sover han tre-fyra dagar i veckan. Jag vill inte släppa luren ännu. Ett tag lät jag honom sova 45 minuter och väckte honom varje dag, men har är sà trögvaknad att jag tyckte det var bättre att han sov varann dag istället. Han sover oftast 1.5 timme.

Som du själv skriver sà är det han som sätter gränser nu. Ni kan prata om hur det ska vara pà kvällen och bli sams om nàgot. När kvällen kommer och fràgorna haglar (i form av pàstànden) dà ska du svara säkert och bestämd, ja det ser vi pà i morgon, god natt och sov sà gott, typ.

Spöken och sàdant kan man antingen lufta ut eller spraya bort innan läggdags. :wink:

Som Annica72 skrev sà stàr detta problemet glasklart beskrivet i Barnaboken, sà läs pà under trotskapitlet Jag vill, jag vill inte och om àlen under Lite om personligheten.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Kossan

Inlägg av Kossan »

han har senaste året haft 12h natt 19-07 men det har nog blivit 19.30 snarare de senaste månaderna och 1,5 h sov på dagen. Sover bra på natt och morgon och kan somna om själv. Men nu verkar han itne lika trött på kvällen. Ska pröva 45 min på dagen och se om det tröttar ut honom.

Känner ju att dina tips är helt i min vanliga linje, men med orken har vi fallit med i frågorna! Får se hur det går ikväll!

Jo trots eller utvecklingsfas är det verkligen. Sa läsa kapitlen ikväll så kanske jag känner mig lite klokare efter denna svacka...

TAck för tips!
Lille Mil född 7/12-07, påbörjad kur 4 juni!
miniz

Inlägg av miniz »

:D Hur gàr det för er?
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"