Förlänga natten, 3 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaH

Förlänga natten, 3 månader

Inlägg av AnnaH »

Vår minsta dotter är snart 3 månader :D . Det första nattmålet (det vid 1-tiden) slopade hon av sig själv med hjälp av standardmodellen för ca en månad sedan. Vi trodde ( :oops: ) att det kanske skulle lösa sig även med det andra (som äger rum vid 4-tiden). Men nu har utvecklingen börjat gå åt andra hållet i stället :( . Den senaste veckan har hon börjat vakna och vilja ha mat redan vid 12-1 på natten och sedan dessutom vid 4-5. Inte bra med andra ord. Så här måste saker och ting styras upp, med ordentligt schema och hjälp att sova gott om natten. Nu till mina frågor.
1. Kan vi ”vagna över” både 1- och 4- målet och ge henne 10 timmars natt, eller ska vi ta ett mål i taget? 2. Måste man vara hemma när man ska vagna bort nattmålen? Våra andra tjejer sover ju i rummet bredvid och på morgontimmarna är en av dem rätt så lättväckt. Det känns onödigt att äventyra deras goda nattsömn, men det kanske är tryggare för den minsta att vara i sin vanliga hemmamiljö?

Kan tillägga att lilla fröken är en riktig kräkfia. Hon kräks väldigt mycket efter hon har ätit, förutom då hon äter på natten. Detta har gjort att en liten vargangripen del av mig är orolig för att hon faktiskt är hungrig när hon vaknar på natten och behöver dessa nattmål. Vi följer standardmodellen på dagarna och petar i så mycket mat det går (men som sagt, mycket kommer upp igen). Lilla damen var stor redan då hon föddes (4440g) och väger nu ca 7,5 kg.
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du kan absolut införa tio tim natt men då ska du köra en kur och anpassa resten av världen till det. Lugn alltså, inga utflykter, inga yttre förändringar, och störs storasyster så kan du behöva överväga att låta den lilla kuras ostört, dvs flytta på de andra barnen eller åtminstone instruera dem noga så att de helt enkelt inte vaknar. Vilket de inte gör om de bara vet att du och/eller pappa håller koll på saker och ting dvs kurar, tidsbegränsat.

Och så är det ju inte så att hon "har börjat vakna och vilja ha mat redan vid 12-1 på natten och sedan dessutom vid 4-5", utan hon vaknar till och ställer en fråga, eller många. "Är det morgon nu? Är det någon där? Håller ni koll på vargen? Vågar jag ligga här? Är det meningen att jag ska sova? Vad är det som gäller?"

Tar du då upp henne och ger henne mat, har du gett henne minst sagt motsägande besked, och förvirring blir den oundvikliga följden. För det är ju inte morgon. Och ja, ni är där. Och ja, ni håller koll på vargen. Och ja, hon vågar ligga där. Och ja, det är meningen att hon ska sova. Det som gäller är att PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, annat än att alla människor sover som grisar.

Varför inte ge de (sanna) svaren, i handling :?:

Åter till ordningen, alltså :wink: Ta ledningen i en attityd av självklarhet :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

Tack Anna, för klara och handfasta råd :D . Vi läser på och jobbar på attityden. Hos min man finns den redan där så han är redo att köra igång (det är förstås han som får ta hand om kurandet, precis som han gjorde med vår mellersta dotter, han är mycket mer lugn och saklig än darriga mamma). Vi har dock några funderingar innan det är dags.

1. I anna.wahlgran online ger du ett råd till ett par föräldrar med en 3-månaders pojke som väger 7,3 kg att köra på 12 timmars natt med en gång, och betrakta honom som 4 månader. Vår lilltjej fyller 3 månader idag (29/11)och väger ca 7,5 kg, kan vi också satsa på 12 timmars natt? Vad tror du fungerar bäst, att först fixa 10 timmar nu och sedan om en månad utöka till 12 timmar, eller ta 12 timmar redan nu?

2. Klarar hon 10 alternativt 12 timmars natt på bara bröstmjölk, eller ska man komplettera med modersmjölksersättning? Någonstans tror jag att jag läst att man kan använda uttunnad välling redan från 4 månaders ålder, hur gör man denna välling? För det finns väl ingen välling från 4 månader, eller?

3. När vi kurade vår andra dotter var hon 6 månader och då använde vi ju ramsan och lät den ta över allt eftersom vi backade. Man ”går med ramsan” står det i verktygslådan. Hur gör man detta utan att ramsa, dvs hur bekräftar man att allt är bra och hon kan sova lugnt utan att ramsa? När man slutar vagna ska man ju skaka vagnen som bekräftelse (alternativt solfjädra om man buffar), men om man går från vagnen och hon jobbar upp sig en stund men lugnar sig av sig själv, hur bekräftar man då? Behövs någon bekräftelse då?

Återigen, tack Anna för att du tar dig tid och finns här för oss som behöver dig! Kram! :heart:
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Förstår att du väntar svar från Anna, men jag kan ju meddela att jag har en son av samma kaliber som din dotter. För honom funkar det 12-13 timmar natt på bara bröstmjölk.
Men med min dotter var det inte lika enkelt. Så henne gav vi majsvälling inför nätterna redan från knappt fyra månaders ålder. På vå vis klarade hon också hela långa nätter tidigt.
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

:D Tack kissemjao, det känns ju skönt att höra att det går att klara långa nätter på bara bröstmjölk.

Vi har provat att ge henne lite modersmjölksersättning några kvällar efter amning, men det har inte varit någon strykande åtgång precis. Antingen så gillar hon inte smaken, eller så är hon helt enkelt mätt . Min man säger att det är det senare alternativet. :D
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

En sak till kissemjao, hur gjorde ni för att hjälpa er son att sova 12-13 timmar per natt? Buffade, vagnade, kurade? Har ni använt er av ramsa? Eller fixade han det på egen hand? När i augusti är han född?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kissemjao :D

1. Känner bara intuitivt att jag skulle vilja rekommendera 10 tim natt först och sedan 12 tim efter två veckor för den här lilla älsklingen :wink:

2. Jadå, hon klarar sig, om du bara känner att du verkligen har rikligt med mjölk även till kvällen och att hon äter bra. Annars är det ju inte ovanligt att man få spä på lite till kvällskulan, antingen med urpumpad bröstmjölk från tidigare på dagen eller med tillägg. Det finns Baby Plus från 4 mån och även, tror jag, en Nan-variant, men man kan som sagt också spä ut 6-månadersvällingen (Mild välling) med en skvätt kokt vatten, ca en femtedel.

3. Du kan låta ramsan smyga in bakvägen som en vanlig godnattramsa när du går, lugnt och mjukt och oavsett om hon hunnit somna eller ej. Men den behövs inte som bekräftelse än och den kan inte ta över än. Så gör som du beskriver, det är bekräftelse nog :wink:

Tack själv :oops: så jättemycket :lol:
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

Tack Anna :D

Nu har vi (eller rättare sagt min man, jag fanns lite i bakgrunden med din bok under näsan om jag skulle behöva bättra på attityden…) kört en första 10-timmars natt. Den gick över all förväntan :D !!! Hon svarade jättefint på vagningen och förutom ett kort uppvak 45 minuter efter läggning samt ett längre pass mellan kl. 03.10 till 03.45 så sov hon hela natten tills vi väckte henne 06.20. Fantastiskt! :D :D :D

Idag har vi kämpat på med dagslurarna. De båda första lurarna är längre sovpass än hon är van vid dagtid och vi har fått hjälpa henne somna om ett antal gånger. Men det känns väldigt bra än så länge. Nu vet vi ju att kommande natt kanske inte blir lika lätt, hon kanske ställer massor av frågor, men vi är laddade till tänderna. :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Lysande :D Pris och beröm :lol:

Ta det nu bara lugnt, odla Attityden och minns den gyllene regeln: vad du än gör, ska du göra det kortare och kortare. Men lika snabbt direkt :P :!:
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

:D Vi är nu på andra dagen i uppföljningsveckan. De fyra första nätterna gick över förväntan och så även dagslurarna. Under kuren har vi rusat in så fort vi hört minsta knäpp och vagnat en kort stund följt av skakning. Nu undrar vi om man även i fortsättningen ska göra så. Vår lilla dotter är för liten för ramsan, tre månader, men vi saknar den. Vi har mer och mer sällan gått in för att vagna och låter henne lösa krisen. Men vi skulle vilja ge någon slags bekräfttelse på att vi finns där även när hon löst krisen själv. Vi saknar bekräftelseramsan. Kan vi säga den eller göra något annat, t ex gå in och skaka. Eller ska vi vara nöjda med att hon har löst krisen själv?

:? Enda luren som spökar är 18.00-18.45. Hon somnar sent och vaknar tidigt. Protesterar mycket. Om hon somnar 18.30 och hon sover djupt 18.45 ska vi ändå väcka henne trots att hon endast sovit en kvart? Det står att man ska vara stenhård på de korta lurarna vad gäller tiden. Man ska ta upp efter exakt 45 minuter. Men gäller det från det att vi lagt henne eller från det att hon somnat?

:?: Snart är vår lilla dotter stor nog för ramsan hur får vi den att ta över. Ny kur?? Ska vi smyga in den redan nu? Eller ta den i samband med 12 timmars natt?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så glad jag blir :lol: Här rasar polletterna ner, vill jag lova :lol:

:D Om du känner att du vill bekräfta, kan du visst skaka lite. Det kan motsvaras av att man ju kanske skulle gå en promenad, när barnet somnat i vagnen. Hon känner bakvägen att ni är där och att världen så att säga går vidare. Men pass på så att du inte undermedvetet ställer ängsliga frågor under tiden, som HON då skulle "bekräfta", utan bara precis verkligen själv bekräftar lätt :idea:

:? Naturliga sömnrytmspass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim. "Ska" hon sova 45 min men tiden rinner iväg, väck henne då efter 20 min. Det ryms inom marginalkvarten och schemat rubbas inte.

:?: Smyg in ramsan :!: Inga problem. Öva in den rytmisk och fin och introducera gärna precis när hon ska till att somna eller faktiskt redan sover.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"