lite fundering om sova hela natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: lite fundering om sova hela natten

Inlägg av Acnaib »

Hej! Så roligt att det går så fint för er!

När älsklingen sover fint i sängen så skulle jag välja att lägga en lur i vagn (även om ni inte ska iväg) mest för att vänja henne vid att det även går att sova där. Det tar 3 dagar (med frågor) och sen en vecka tills det helt sätter sig, men sen efter det går dte fint att altinera sovplats utan att det stör älsklingen.

Bilen tycker jag är svårare (men det är jag det) Ronja vill inte alltid sova i bilen när jag vill, misstänker att det är för att hon sitter och inte alls har det särskillt skönt. Men de daar vi måste iväg långt i bil så får det bli lite som det blir, tänker jag.
Du kommer märka om din älskling kan sova lätt i bilen. Kan hon det, ja då passar det ju ypperligt att åka bil under ett sovpass. Om hon inte vill sova i bilen så kanske det är bättre att åka under något vakenpass.

Vad tror du?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
milla82

Inlägg av milla82 »

Väntar ännu med att vänja Meya att sova någon annanstans än i egen säng. Nätterna går fortsättningsvis bra [-o< . Men dagslurarna krånglar fortfarande, ena dagen går allt hur bra som helst men följande dag vill inget. Den första luren (45 min) går för det mesta bra. Den andra (1½ h) krånglar på såvis att hon somnar inom 10 min men vaknar sedan efter 30-45 min och somnar inte om. Den sista luren (45 min ) så tar det nästan 20 innan hon somnar. Och när hon vaknar så är hon jätte jätte ledsen och gråter nästan hysteriskt :( .
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmmm... :-k

Hur går det med lilla maten? Får älsklingen i sig ordentligt? Är maten uppfettad?
Hur är det med skratt till lur? Att skratta innan man sover kan ju göra under! :mrgreen:
Vad har ni för er på dagarna annars? Mkt socialdelaktighet på schemat?

Värme :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
milla82

Inlägg av milla82 »

Jag tror att hon nog får i sig tillräckligt med mat. På morgonen får hon plommonpure. Till lunch äter hon potatis/grönsaker/kött ca 1 dl + fruktpure ½ dl. Mellanmål ½ dl fruktpure. Till middag är det samma som lunch. Och innan natten får hon 1 dl gröt med fruktpure. Ammar henne också vid varje måltid. Lägger till rypsolja i lunchen och middagen.

Men jag har en fröken som är svår flörtad. Ler gör hon nog och är glad. Men skattet kommer inte alltid, fastän vi busar och nästan står på huvudet för att få henne att skratta.

Försöker ha med henne i det mesta jag gör på dagarna. och ute försöker vi att vara 1-2 timmar per dag eftersom att hon sover alla lurar inne.

Hon håller på att få tänder och utvecklas motoriskt väldigt mycket nu, kan sånt störa dagssömnen? Men varför störs bara dagssömnen och inte natten (som tur så sover hon bra då)?
Meya 4 juli 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, det låter som maten går fin fint! Bra! Då stryker vi det fr listan! :thumbsup:
Men jag har en fröken som är svår flörtad. Ler gör hon nog och är glad. Men skattet kommer inte alltid, fastän vi busar och nästan står på huvudet för att få henne att skratta.
Hmm! Det måste gå att få till det bättre! Och det går- jag vet för jag har själv gjort det! :mrgreen:

Har du hivat upp älsklingen på ditt huvud så nedre delen av hennes mage hamnar på toppen av ditt huvud samtidigt som du skakar ditt huvud fram och tebax (om du tänekr som man gör när man säger nej fast utan ord)? Det funkade alltid på min surbulle. Hoppas du förstår hur jag menar. :lol:

Den motoriska utvecklingen kräver sitt stöd. Skulle du vara gullig och skriva i din profil datumet när du började kuren och när lilla älsklingen är född? Bra att ha när vi ska hjälpa.

Iaf beroende på hur gammal hon är/och vad hon just nu utvecklar kan hon behöva åla, krypa (helst typ upp för trappor, ned för trappor), gå massor... Väldigt viktigt!

Återkom med tankar!

Skickar värme :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
milla82

Inlägg av milla82 »

Jepp har haft upp henne på mitt huvud och gjort som du beskrev. Tidigare började hon skratta åt det men tyvärr inte mera. Nu har vi den senaste veckan haft hjälp av min son som är 10 år och bor 50/50 hos mej och sin pappa och inte varit hemma sedan vi började kuren på Meya. Han får henne att skratta för minsta lilla. Men fastän hon skrattat och varit riktigt glad blir hon ledsen när man lägger henne i sängen. Till natten går det om på några sekunder men på dagen gråter hon från och till upp mot 15 min innan hon somnar (inte alla gånger).

Men värst är det med 1½ timmes vilan mitt på dagen. Hon vaknar efter 45 min och är så ledsen och gallskriker till jag tar upp henne. Och tyvärr så är hon ledsen upp till 20 mn efteråt. Känner mej så hemsk som utsätter henne för det. Vill ju bara att hon ska få sova och det märker jag att hon behöver. Hjälp vad ska man göra sådanna gånger.

Ps. Det var en stolt storebror som lade lillasyster att sova helt själv igår kväll enligt konstens alla regler :heart: :heart: :heart:
Meya 4 juli 2010
milla82

Inlägg av milla82 »

Syns det annars inte nere på sidan när Meya är född och när vi började kuren :-k ?
Meya 4 juli 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jo! Nu ser jag! #-o :lol: Din profil alltså. :lol:

Hmm.... :-k Detta med att hon blir ledsen när man lägger henne i sängen, samma hade vi härborta länge men det blev bättre med dels ek i sängen när han var vaken och när jag införde "hela paketet" så att säga. Har du Barnaboken som Anna skrivit? Får man lilla livet att delta aktivt i vardagen tycker jag det hjälper mkt till mer glada läggningar. Sedan är det ju så att med tiden så kommer det där man längtar efter att få se- att de verkligen älskar sin säng. :wink: Jag betvivlade det ett tag :oops: eftersom min son kunde somna och gosa in sig hyfsat snabbt men inte verkligen tycka om sin säng. Men vid 20 mån ålder hände ngt och nu vill han ofta vara i sin säng och stöka runt. Han diggar den verkligen. :heart: :lol: Det är väl bara olika med olika barn när vad kommer så att säga.
Hon vaknar efter 45 min och är så ledsen och gallskriker till jag tar upp henne. Och tyvärr så är hon ledsen upp till 20 mn efteråt. Känner mej så hemsk som utsätter henne för det
Tyvärr gör du det svårare för henne. Men det vet du säkert redan eller hur? Det står ju i lilla boken om detta med att ta upp...Big no no! [-X MEN jag vet, ibland gör man så ändå.
Det gäller då att verkligen förstå att man bara släpper in fler vargar i sängen på så vis vilket i sin tur gör att barnet forts att vakna och gråter om möjligt än mer förtvivlat. :? :cry:

Men betänk följande:
Varje skrik är en fråga, inte förtvivlan
Skrik kan vara frustration , aggression :shock:
All gråt och skrik är inte : Mamma mamma hjälp! Mamma jag är såååå ledsen.

Mången gg är den man själv tror att den lilla bara längtar efter ens hjälp och närvaro men det är sällan så. :? Det är bara att banka in i huvudet på sig själv.

Anser du att ditt barn ber om hjälp då går du in och ger en solfjäder och ramsar ut. Vid total kris- buff och sen solfjäder och lilla ramsan. Tålmodigt fort du ditt arbete, det är det hon verkligen behöver- betryggande svar. :heart: :heart:

Det är svårt att höra ens barn skrika men man måste betänka varje ingrepp man gör. Gör du det för att DU inte står ut eller för att ditt barn inte står ut? Oftast är det så att de stillas bäst men husljuden och en mamma som inte hänger i närheten och är stressad över vad som händer där inne. Överlåt åt barnet i förtroende- och då kan man mumla för sig själv att man tror på sitt barn, att barnet är stort nog att hantera detta mm. Allt i en positiv anda. Då kanske man känner att man lugnar ned sig själv :shock: och då somnar barnet. :shock: :shock:
:wink:

Vad tror du om det?

Värme !/Luvisen
SM rookie
milla82

Inlägg av milla82 »

Tack för ditt snabba svar och värmen du skickade... det behövs.

Jag vet att man inte ska ta upp barnen när de skriker och jag har alla gånger väntat tills klockan är så mycket att jag får ta upp henne. Och försökt få några tysta sekunder då jag går in och är själv på väldigt gott humör. Tyvärr är inte Meya det och hon brukar ofta fortsätta gråta när jag kommer in på hennes rum. Pratar lugnande med henne och plockar lite runt i hennes rum och när hon slutat gråta så tar jag upp henne, men ibland kan hon då fortsätta gråta eller vara ledsen en stund efteråt ännu.

Försöker att göra husljud (har aldrig haft så rent hus som jag har nu när jag ska göra husljud :D ) och lyssna på hur hon låter. Men oftast tycker jag att det låter som: mamma kom och hjälp mej. Det är så hjärtskärande hennes skrik :cry:
Meya 4 juli 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Åhå! milla82, vad jag känner igen mig!
Tyvärr är inte Meya det och hon brukar ofta fortsätta gråta när jag kommer in på hennes rum. Pratar lugnande med henne och plockar lite runt i hennes rum och när hon slutat gråta så tar jag upp henne, men ibland kan hon då fortsätta gråta eller vara ledsen en stund efteråt ännu.
Just så gjorde jag också! Katastrof! Inte prata lugnande! Det ska vara mer så här: \:D/ Tjoho! Är det en liten ängel som håller hus härinne? Nämen se vilken härlig liten människa! Vad glad jag blir att se dig! Jag tror minsann det är litet troll härinne som måste spricka ut i solsken! :lol: :P Då kan du med fördel kittla henne eller blåsa henne på lilla magen. :P

Efter allt skrikande så hade jag ett tungt samvete. Traskade in och kände mig dålig för att jag inte kunnat hålla honom, hjälpa honom etc. Det är ju inte ngt som lugnar barn tyvärr. Dåligt samvete alltså... :lol: :( :lol:

Näe, upp med humöret! Envisas med skrattet. Min son grät mkt och ofta så jag var tvungen att göra en skratterapi. Skrev om den i en tråd jag började när det begav sig. Du kan kika där om du vill.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 22&t=21744

Iaf, Anna skrev till mig och sa att jag måste envisas med skrattet och ge honom glädjen, hur skulle det annars gå till? Jag fattade inte vad hon menade men nu är det Självklart. :wink: Klart att man måste skratta- det är det som är en TYDLIG signal till barnet att allt är precis som det ska. Och det var svårt för mig för jag mådde så dåligt när han skrek eller grät. Men det är just det ser du- de små liven är helt uppkopplade till ens känsloliv så man måste försöka finna ett sätt att nå fram till sig själv så man är den där klippan som barnet behöver. Är allt ok så får man visa det i STOR stil, de små övertygas inte av det subtila utan av det glasklara. :idea:

Förstår du hur jag menar eller? Ett gråtande barn kan börja skratta i nästa sekund bara det finner det roligt och därför att de lever i nuet medans vi fortf går och tänker på hur det skrek för två minuter sedan... :roll:

Värme! /Luvisen
SM rookie
milla82

Inlägg av milla82 »

Nu har det gått några veckor sedan jag sist var inne här. Vår dotter sover nu som en prinsessa sedan vi ändrade scemat till att hon sover 2 dagsvilor.

Så här ser vårt scema ut nu:

07.45 God morgon
07.50 Frukost, amma
10.30 Sova 45 min
11.15 Lunch, amma
13.30 Sova 90 min
15.00 Mellis, amma
17.30 Middag, amma
19.15 Gröt, amma
19.45 God natt

Hon klarar kvällen galant fastän hon är vaken 5 timmar isträck. Vi har haft vårt nya schema i 1 vecka. Inget gråt vid läggning och sover tiden ut :)

Nu till ett problem som dykt upp. När vi gjorde det senaste schema trodde vi att det sku vi kunna ha en tid framöver. Men nu behöver vi justera scemat så att vi har väckning 07.30 och att en vila är klockan 12.00,12.15 tiden. Hjälp hur ska jag lägga det nya schemat?
Meya 4 juli 2010
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej milla82!

Jag tittar på ditt schema och tyvärr kan jag inte se att det går att få ett schema som kommer funka med väckning 7.30 och en vila vid 12.00. Det kommer bli aldeles för långt till natten för att det ska vara bra, tror jag.

Så mitt förslag är att läta schemat vara som det är eftersom det funkar så bra för henne.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"