"Vi gör om"

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
cissii

"Vi gör om"

Inlägg av cissii »

Hej :D

Jag har så bra grej som jag måste dela med mig av som ett litet tips. Kankse gör alla andra med såhär, vad vet jag, bra är det ivf.

Det hela började i mataffären, som vanligtvis brukar vara ett jättekul ställe. Jag var trött, hungrig, sur, röksugen och arg 8) 8) På väg in lyssnade jag bara med ett halvt öra på vad Clst sa, och råkade säga ja till att köpa en jättestor traktor i plast :^o
Där fick jag för det halva örat. Nu fanns det dock ingen som helst ekonomisk möjlighet att genomföra det. Och besöket i affären urtartade mer och mer.
Jag tänkte att det skulle vara bra med en rewind-knapp på livet. Så kom jag på att det finns det ju. Så jag sa KOM VI GÖR OM DET!
Så vi packde in alla varor på hyllorna igen, satte tillbaka korgen och gick ut ur affären och började om :D

Sen har det hängt med, när allt bara blir fel eller man missförstår varandra så säger man "vi gör om". Så gör man det. Jättebra vid trots för äldre barn, när dom egentligen inte alls vill sätta sig på tvären, så kan man rädda dom med deras heder i behåll och bara göra om - vad det nu var man gjorde.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: "Vi gör om"

Inlägg av Sarisparis »

Tack! :D
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack! Det ska jag testa! :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Ewa

Inlägg av Ewa »

Strålande, Cissii :thumbsup: :heart: :-D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Det gjorde pappan här i huset i morse.
Ungarna vaknade och grälade direkt, sà han sa att nej hör ni, nu gör vi om.
Efter det blev det bra stämmning, inget bràk och gnäll.

Han har inte läst här, han bara är lika klok som dig, Cissii! :lol: :heart:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Cissii! :D

Jag tänkte på detta häromdagen när jag som vanligt väckte Lillebror från lunchluren och sedan gick på toa medan han mornade sig (han brukar gilla att få ligga och vakna till i fred en liten stund :heart:). Dock inte den här gången - plötsligt börjar han gråta jätteledset! :shock: När jag väl hinner dit visar det sig att han var jättekissnödig och visserligen inte kissade i sängen men väl på väg till badrummet. Och sedan var han helt otröstlig. :cry: Så då lydde jag ditt råd och paktade och sa: Nä, hördu, vad fel det blev! Nu börjar vi om! =D> Och så bar jag tillbaka honom in i sängen, gav honom gosedjuren och kudden och släckte lampan. Och så kom jag in igen och sa: Dags att vakna! Och så började vi om. :wink:

Och han köpte det med lättnad. Och behövde inte gråta mer. :D Så tack!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
bluegoose

Inlägg av bluegoose »

En sån underbar metod! Det ska jag också börja med. TACK för att du delade med dig! :D
Storasyster T född maj 2002
Lillasyster A född april 2004
cissii

Inlägg av cissii »

Tack och varsegod :D

En av dom bästa sakerna är när barnet "bjuder tillbaka" på samma sätt, när man själv har reagerat eller uppfört sig som man vill ångra.

-Mamma, vi gör om det. :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"