behöver tips till kur för bestämd 2-åring!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
bentemaria

Re: behöver tips till kur för bestämd 2-åring!

Inlägg av bentemaria »

Många här inne har som regel att inte ramsa om uppvaket är mindre än en halvtimme innan väckning, så jag tycker du avvaktar. Speciellt som att de inte ber om nån hjälp, som sagt - du kan inte sova åt dem :wink: och väljer de att ligga och surra lite innan morgonen börjar är det deras val. Jag tycker ni verkar ha fina morgnar och snart är ni där då du får väcka dem, tro mig :D .
Ok, avvakta i morgon alltså. Men det blir ju liksom i vargtimman ... vi är så himla inne på det där med pangramsa då?. Men men, vi försöker med att inte ramsa om det är mindre än en halvtimma kvar! Tack för rådet!
Så jag hade två olika strategier, i början gick jag in - utan ett ord, ingen lampa tänd, ingen ögonkontakt - och lade ner henne och solfjädrade, och fortsatte hon att skrika sa jag högt, så hon hörde genom skriken ALLT ÄR BRAAAA, SOOOV NUUU upprepande gånger till illvrålen lagt sig. När hon lugnat sig gick jag ut med en mjuk, mjuk ramsa. De gånger jag gick jag in gjorde jag det direkt när hon satte igång, innan ramsa. Det här gjorde jag för att bryta ett mönster, och det tog nog tre, fyra nätter.
Kanske ska testa detta då. Ingen ramsa alls först, eftersom jag vet att han ändå inte vill ha den ... Det dumma är att ibland börjar de här uppvaknanden med att han bara ropar försiktigt och senare blir "hysteriska" (nej, jag vet egentligen att man inte bör använda det ordet, men det är lätt att ta till eftersom det känns rätt hysteriskt). Då har jag ju alltid testat med ramsa först.
Jag (vi varvar "barnpasset") får känna av i natt helt enkelt. Är det "galet" från början kör jag på din strategi. Hoppas bara inte att han vänjer sig vid att jag kommer in bara, så att han förväntar sig det sen, men det verkar ju ha gått bra på din flicka!
Skulle han mot förmodan vakna, så är det ingen generalkris utan man använder ramsan till de båda. Ytterligare ett träningstillfäller om man ser det från den ljusa sidan :wink: .
Det är ju ett sätt att se det! ;) Tyvärr är det verkligen inte den sidan någon av oss lyckas ta fram mitt i natten. Snarare tvärtom, vilket är himla synd.
Men du, visst är ni en bit in i kuren nu? Då behövs ingen separat bekräftelsen, utan då bekräftar man i sista versen när man lägger barnen. Om de sen vill ligga och snacka lite efter det är det som sagt deras business och inget man behöver lägga sig i! Vid eventuella bakslag eller speciellt trista läggningar kan man bekräfta lite extra som markering.
Du, det här har jag verkligen undrat över. Vi har nått sååå långt med den här kuren. Svante var helt hopplös med sömnen innan kuren. Fick vaggas till sömns i sele, vaknade flera gånger per natt och gjorde tiiidiga mornar. Jämför man det det har vi kommer flera mil i framsteg. Men det känns verkligen inte som att vi lyckas komma till den nivån att läggningen/omsomningarna är smärtfria. Han har gått upp och ner och en period var det bara lite "gnöl", vilket vi inte alltid bekräftelseramsade separat. Men i övrigt är det i princip alltid protester av det slag att det känns som att vi behöver bekräfta separat. Nu är det värre än på riktigt länge och han gråter/skriker i minst 10 min vid läggning (dock inte hopplöst förtvivlat, så det känns inte som att man behöver gå in). Då känns det inte aktuellt att bara låta honom ligga där, utan ramsa. Ska man se barnens skrik som frågor behöver de väl besvaras?
Men som sagt ... det är så svårt att veta vad som gäller. Vi förstår ju att vi måste backa med ramsandet också, för det är ju inte meningen att de ska behöva ramsas hela barndomen, heller ...
Hur gör du med dina (yngsta då, antar jag)? Är det bara ramsning vid nattning och sedan inte någon gång mer under natten/morgonen?

Och då är det ju det där att det känns som att Åke inte har fått in ramsan på "riktigt". Han blir nog lugn av den för att han hört den så länge och för att vi sagt den till Svante om nätterna, men den där reflexen han borde ha fått av den har nog inte riktigt satt in och då tänker jag att det är vid läggning som är enda chansen att få den att sätta sig på rätt sätt?

Nähä, nu föll min strategi direkt. För första gången på ... månader (?) vaknade Åke upp och skrek redan vid åtta! Jag gick till dörren och försökte tänka snabbt. Jag borde väl gått in och gjort som du gjorde, men nu blev det ramsa istället. Som inte tog ... ramsade några gånger, men till slut (efter ett långt uppehåll med ramsan) fick jag gå in. Försökte solfjädra man han vägrade och bara skrek. Till slut la han sig på sidan och somnade om. Jag ramsade mig ut. Vet inte ens om han egentligen var vaken. Det blir en intressant natt det här!
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

jag undrar om svante har en inbyggd klocka nånstans? i vanliga fall läggs de ju 19.00 och han somnar ca 19.15. i princip alltid vaknar han 06.15 och är pigg. nu när de läggs 18.30 somnar han ca 18.45 och varje morgon har han vaknat 05.45. elva timmar exakt, alltså, när han än läggs!
jaja, vi kämpar på. i morse hann det inte heller bli något gråt och skrik iallafall och vi gjorde hyfsat glad morgon klockan 06.00.

intressant att du nämnde nattskräck i ditt förra inlägg mia. jag har bara läst om det tidigare, men har aldrig kunnat tänka åkes utbrott som något sådant, eftersom han alltid har sagt "vettiga" saker och gått att prata med, även om han skriker och är "tokig".
men två gånger i går kväll vaknade han och skrek jättekonstiga saker. väl inne fick jag inte röra honom och han verkade i det närmaste "besatt". det var inte riktiga ord som kom utan mer "korska gratch" och likn. helt galet. och sen somnar han.
nattskräck eller inte, men nog måste det vara sånt man menar? jag hoppas verkligen inte att det blir någon fortsättning. ramsan var inte ens att tänka på. den märkte han inte över huvudtaget.

ikväll grät svante jättemycket vid läggning. han går bakåt i sin "sovutveckling". dagsluren var jättesorglig. jag har skrivit om det för flera dagar sedan på forumet för mindre barn, men ännu inte fått något svar. ska jag börja flytta över mina frågor om honom hit, nu när han snart fyller ett?
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

Ett par dagar till har gått. Vi började bli så himla nöjda med kvällar och nätter. Svante har (efter tips i hans tråd och lite "omtänk" av oss ang. proceduren vid läggning) börjat somna bättre och har nästan sovit hela sin dagslur två dagar. På kvällen är han först rätt tyst, sen börjar han "gnälla" lite, men somnar sen. Det känns som om det kan hålla sig så här *peppar peppar*

Eftersom 18.30-06.00 inte fungerade alls (Svante började vakna fem, som sagt) har vi under den senaste veckan dragit oss tillbaka till originaltiderna, dvs 19.00-07.00.
Problemet är, som tidigare, att Svante vaknar för tidigt. Igår vaknade jag av min klocka 06.00 och strax efter det lät Svante. Då tänkte jag att han nog inte vaknade förrän då. I morse vaknade jag 05.30 ca, av  mig självt och låg i sängen och försökte somna om. Då hör jag att Svante låter tyst tyst, inne i barnens rum. Hade jag inte varit vaken hade jag inte blivit väckt av det. Med andra ord kan han mycket väl ha vaknat lika tidigt igår …

Det är inte särskilt ledsamt. Det är mest prat och små högre utrop ibland. Ingenting vi egentligen skulle bry oss om om det inte vore för att brorsan sover i samma rum. Storebror har blivit så väldigt bra på att vänta på klockan nu och har (*peppar peppar*) inte haft några morgonutbrott på länge. Däremot försöker han få tyst på lillebror genom att sjunga Pippi långstrump någon gång varje morgon ;) Det hjälper såklart inte.

Igår när jag vaknade av min klocka vid sex och sen hörde Svante struntade jag i att ramsa. Oftast biter den inte alls på morgonen och gör honom bara mer vaken, så jag gjorde det beslutet, snabbt i min yrvakenhet.
I morse när jag hörde honom såååå tyst vid halv sex ramsade jag inte heller. Jag borde kanske gjort det, men han var så himla tyst att jag nästan inte kunde vara säker på att han var vaken. Dessutom var det ju inte ledsamt eller argt överhuvudtaget. När han sedan lät mer framåt sex drog jag till med en ramsa ändå, varpå han faktikst var tyst i flera minuter, innan han började igen.

Detta har hållt sig fram till halv sju ungefär. Då börjar Svante låta mer och mer arg/ledsen och även Åke börjar töttna. Vi har inte vågat låta dem ligga längre än till kvart i sju, eftersom vi helst vill komma in med klockan innan han eller Åke gråter.

Vi har det rätt bra (bra/ok läggning, sover hela natten), men, det stoooora men-et, är ju att storebror vaknar på tok för tidigt för att lillebror inte vill sova längre. Vad ska vi göra? Vårt mål som vi haft framför oss är att de ska sova tillsammans i samma rum. Åke har ju varit jätteglad över detta också, men nu om vi frågar honom (vilket ju är vädligt dumt av oss att göra … ) säger han ibland att han inte vill att Svante ska sova där. Jag förstår honom verkligen. Inte så kul att ligga och bli störd när man vill sova.
Samtidigt vet jag ju inte hur det skulle bli om de inte sov ihop … då kanske Åke skulle vara den som vaknar och gnäller. De har ju en tendens att bara låta en i taget ;-)

Vi har ju liksom två val. Att flytta ut Svante igen och låta honom återigen ta över vårt sovrum (varpå vi får börja sova i vardagsrummet och köket igen. vi har varit så himla glada över att få vårt rum tillbaka och vi sover otroligt mycket bättre i våra riktiga sängar, så det vore inte roligt alls, men det får väl gå). Då kan han ligga och hållas bäst han vill utan att störa brorsan så mycket som nu. Jag vet inte vad det skulle göra för Svantes del, egentligen, för vi kan väl knappast "verktyga" honom mer än nu ändå? Han är ju inte ledsen!
Fördelen med detta vore ju att Åke får lugna mornar. Nackdelarna, förutom att vi får sova på madrasser igen, är att Svante säkert skulle bli lite förvirrad av att flytta igen och att läggningarna som är så bra nu, får splittras igen och ske på varsitt rum.

Det andra valet är ju att hålla ut och låta Svante bo kvar. Med Åkes uteblivna sömn som pris. Han sover inte på dagen längre (vägrar, trots att vi gör allt för att få vilan så lugn som möjligt) och tar därför  inte igen sömnen under dagen heller.
Vad har du/ni för erfarenheter? Ger det med sig såsmåningom? Fattar Svante till slut? Och hur länge pallar Åke dagarna när han bara får 10,5 - 11 timmars sömn (dock vila i mörkt rum i nästan 12 timmar) på natten?

Tänkte för övrigt börja skriva om Svante här också nu. Han fyller ett om en vecka och det börjar bli lite rörigt med två trådar, när det ofta handlar om båda två. Är det ok, eller bör jag ändå ha två trådar?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Maria!

Ja, poletten trillar ner så småningom och han kommer att sova till morgon. Så fortsätt som ni gör och bestäm en strategi på mornarna, väck med klockan (använd marginalkvart vid behov) och ett GLATT återseende. Är det beckmörkt i rummet? Se till att storebror får en rejäl vila under dagen, ex lyssna på cd-saga. Var även noga med rejäl utevistelse varje dag och där båda juvelerna får gå och leka som tokar :-)

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

En sak till, är lillebrors schema anpassat efter åldern?

bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack elle, för att du svarat!! :) :)

vi valde att ge dem en chans till och låter dem sova ihop ett tag till ... vi har trots allt inte testat det tillräckligt länge för att ge upp. och det får vara värt lite minus på sömnkontot ett tag, tänker vi, även om det är lite synd om storebror. det ska lyckas!
ja, vi har beckmörkt i rummet. både på natten och på dagen. iallafall nu. när vårens sol kommer får vi kanske se över det hela.

i morse lyckades jag pangramsa svante att somna om första gången han vaknade vid halv sex. sen vaknade de båda två vid sex, men efter en lååång stund blev det faktiskt tystare där inne. vid det laget hade jag satt på tv:n, för att få andra ljud, så jag vet inte om de sov, men när vi gick in med klockan var det i princip tyst innan. nu håller vi tummarna för att det håller i sig och blir bättre. det måste det, bara!

schemat ja. svante fyller som sagt ett om mindre än en vecka och jag gissar att han har en halvtimme för mycket sömn då? så här ser schemat ut just nu:

06.45 glad morgon!
07.30 gröt (dubbel portion)
utevistelse på förmiddagen, olika länge beroende på väder, möjligen med något litet mellis ute
11.00 lunch
11.45-13.45 sova
14.30 mellis
antingen lek ute igen eller lek inomhus
förberedning av mat (som vi försöker få med svante på nuförtiden)
17.15 middag
18.15 kvällsgröt med efterföljande saga, lek och bus
18.45 sova!

vi vet verkligen inte var man bäst tar bort den där halvtimman som snart är för mycket. att sova mindre på natten skulle nog passa svante bäst, men eftersom det är storebrors enda chans till sömn på dygnet funkar det inte att väcka svante tidigare. att korta ned lunchvilan är ju ett alternativ, men frågan är om han pallar resten av dagen då. just nu är han rätt trött i övrigt, men det beror ju på att han vaknar på tok för tidigt på morgonen. det blir en ond cirkel!
har du/ni några bra tips?

tips på bra cd-sagor för barn i 2,5-årsåldern emottages också tacksamt! jag vet inte riktigt var vi ska börja ... har en bok med nalle puh, som finns som cd-saga, men han verkar inte riktigt hänga med när han bara lyssnar. det går bättre om vi ligger bredvid och läser och pekar, men det är ju inte riktigt meningen.
Elle

Inlägg av Elle »

Mitt förslag är att ni har lunchluren 12-13.30. Här hemma låg sonen i ett mörklagt rum och lyssnade på en sago-cd, alltså ingen som man tittar och följer med i ngn bok. Här var Alfons Åberg, Mamma Mu och Lotta på Bråkmakargatan poppis.

bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack! ja, det får nog bli det bästa, att korta ner lunchvilan med en halvtimma och att köra den där tiden som du föreslår är väl ganska bra. lagom långt från morgonen och lagom långt kvar till kvällen :)

nej, vi har inte tänkt oss någon saga med bok till egentligen, men det är den enda ljud-cd vi har och det känns som att den är lite för avancerad för åke utan boken till, så vi ska bege oss ut på jakt på mer lättillgängliga sagor på cd istället. mamma mu gillar han på barnkanalen - det kanske kan funka bra som ljud-cd. lotta har han på film, så då lär han protestera varje gång man "bara" ska lyssna ...
alfons åberg gillas också. tack! nu ska jag spana vidare :-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "