Hej! Vi har haft struliga nätter i tre veckor nu, efter fina obrutna. Det beror på att vår lille nu 6 månader vänder sig till rygg och kan inte somna om. Detta händer allt tidigare på natten. Förut var det under vargtimmen, nu kan det börja på förnatten. Jag är uppe och vänder tillbaka i snitt kanske 4 ggr per natt. Lillen har börjat vända sig tillbaka någon gång ibland under vakentid på dagen, men han försöker inte än på natten. Ofta är han vaken 20-30 min innan han ber om hjälp så det blir sönderhackade nätter för honom. De senaste dagarna har han börjat snurra vid läggning också och vi har sista veckorna haft SUPER läggningar, utan protester och ledsamheter. Jag vet inte hur jag ska hantera detta. Han vänjer sig ju(lär sig!) vid att ha sönderhackade nätter där jag kommer till undsättning. Vi är långt ifrån de tidigare fina långa nätterna.
1. Senaste läggningarna har jag lagt solfjäder 1-2 minuter för att markera att han ska vara still och sova och inte stöka och snurra runt. har fungerat lite bättre och då behöver han inte ropa tillaka mig. Gör jag rätt, eller ingriper jag för mkt i förväg?
2. Hur kommer jag vidare med nätterna. Det verkar ju nästan gå inflation i att vända sig och ropa på mamma(han somnar oftast om efter vändning). Ska vi behöva nattkura om honom när han säkert kan vända sig tillbaka själv?
Hoppas på råd!
Annika
Stökigt-hoppas på råd
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Sedan får du titta till honom när han sovit i tio minuter (inte tjugo) och se hur han ligger
Så inskränk dina gracer
Men det får bara ske undantagsvis. Vänta i det längsta
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack anna för svar! Visst är han bekväm den lilla, det blir man nog lätt när mamma inte har 17 andra bebisar att passa upp på. Ska skärpa mig genast. Jag ska genast börja att bara vända honom en bit, för jag är inte helt säker på att han vet hur han ska komma runt själv ännu. handen fastnar oftast under honom och så blir det rygg igen. Men han måste ju lära sig! Han är också duktig på att lägga sig på tvären med benen ut genom spjälorna ovanför spjälskyddet och då blir det svårt att vända sig. Från mage till rygg vänder han nog sig mest under sömn och då vaknar man....... Man verkligen hör hur han myser när han får komma tillbaka på mage och sömnen återinträder efter alla vaken tid.
Som tur är blir han aldrig ledsen utan stönar bara uppgivet när han inte vet hur han ska rätta till eländet. Inga vargar i våra sängar här....det är utdrivna med kuren!
Tack igen
Som tur är blir han aldrig ledsen utan stönar bara uppgivet när han inte vet hur han ska rätta till eländet. Inga vargar i våra sängar här....det är utdrivna med kuren!
Tack igen