När försöka få bort första nattmålet?
Re: När försöka få bort första nattmålet?
Tack!
Vi kör på detta så får vi se.
Tycker det är så härligt att läsa om hur andra gör med den sociala delaktigheten.
Julia är ju inte så svår att ha med och visa världen men dom stora är det värre med.
Kanske fel tråd för det här. Dom är ju inte riktgt infödda med det, eller jag är inte det rättare sagt. Jag har alltid varit vän av ordning, och det rejält.
Försöker få dom att förstå att jag absolut inte klarar något utan dom och att maten inte lagar sig själv bla. Vår stora flicka har blivit mer harmonisk sen vi faktiskt höll henne från lek med kompisar varenda dag och tvingar henne att följa med oss på grejer som hon annars snabbt trixade sig ur. Flocken liksom...
Men dom suckar mest och himlar med ögonen. Finns det någon tråd för stora barn och social delaktighet här?
Vi kör på detta så får vi se.
Tycker det är så härligt att läsa om hur andra gör med den sociala delaktigheten.
Julia är ju inte så svår att ha med och visa världen men dom stora är det värre med.
Kanske fel tråd för det här. Dom är ju inte riktgt infödda med det, eller jag är inte det rättare sagt. Jag har alltid varit vän av ordning, och det rejält.
Försöker få dom att förstå att jag absolut inte klarar något utan dom och att maten inte lagar sig själv bla. Vår stora flicka har blivit mer harmonisk sen vi faktiskt höll henne från lek med kompisar varenda dag och tvingar henne att följa med oss på grejer som hon annars snabbt trixade sig ur. Flocken liksom...
Men dom suckar mest och himlar med ögonen. Finns det någon tråd för stora barn och social delaktighet här?
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Clara Cecilia
Jajamensan, kliv in på Barnafostran och kolla bland deras favoriter.
Och läs den här underbara länken - en sann inspiration och glädje att läsa.
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =8&t=22960
Clara
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Underbar läsning!Clara Cecilia skrev:Jajamensan, kliv in på Barnafostran och kolla bland deras favoriter.
![]()
![]()
Clara
Julia åt nu på fm 3 kuber potatis och morots pure med massa smör. Sen en halv banan på det. Sen 150 ml välling
undrade ett tag om där fanns något stopp
Ska jag erbjuda pure ikväll med eller gröt. Eller ska jag köra på välling resten av dagen nu?
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Clara Cecilia
O nej!
Mer puré, mer frukt, mer smör och Sen välling 8)
Två mål lagat per dag och mellis däremellan. Nu börjar det, håll i hatten!
Clara
Mer puré, mer frukt, mer smör och Sen välling 8)
Två mål lagat per dag och mellis däremellan. Nu börjar det, håll i hatten!
Clara
känner mig lite trög men trodde nog inte jag skulle ge så mycket mat redan
Ha tålamod
Vad sägs om detta???
7 ammas + välling
9:15-10:00 sova 45 min
10:30 middag. grönsakspure, fruktpure, välling.
12:00-14:00 sova 2 tim.
14:00 frukt. Välling.
16:00-16:45 sova 45 min
17:00 grönsakspure, välling
18:30 välling
19:00 sova
+ nattmål än så länge
Ha tålamod
Vad sägs om detta???
7 ammas + välling
+ nattmål än så länge
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Clara Cecilia
Hej,
.
Och lägg in en fruktdessert efter middagen också när ni ändå är på gång. Och jag tipsar återigen
om Johanna Westmans Andra Mosboken med en massa goda och bra bebisrecept, finns på biblioteket så du kan kolla in.
Så bra det verkar gå för er! Kul!
Clara
Jag har massor men kanske inte litenmaria1984 skrev:känner mig lite trög men trodde nog inte jag skulle ge så mycket mat redan![]()
Ha tålamod![]()
Låter jättebra Men orkar hon 2 tim och 15 min minuter på morgonen? Det orkar knappt min 11 månaders... Toppen om hon orkar, annars lägg första luren vid 8:45 eller 9.00. Lunchen kan få glida mot 11 om det funkar och kom ihåg att ge den där extrasläckaren precis före långluren så ni slipper skarvarmaria1984 skrev: Vad sägs om detta???
7 ammas + välling
+ nattmål än så länge
Och lägg in en fruktdessert efter middagen också när ni ändå är på gång. Och jag tipsar återigen
Så bra det verkar gå för er! Kul!
Clara
Ja det orkar hon!
Vi har haft detta schemat sen jul. Hon vaknar dessutom oftast innan 7 men ligger och pratar och grejar tills jag "väcker" henne 7 Eller kvart i. Här händer så mycket på morgonen så vips är det sovdax
Vi provar med massa mat. Hör av mig om några dagar.
Och TACK !
Vi har haft detta schemat sen jul. Hon vaknar dessutom oftast innan 7 men ligger och pratar och grejar tills jag "väcker" henne 7 Eller kvart i. Här händer så mycket på morgonen så vips är det sovdax
Vi provar med massa mat. Hör av mig om några dagar.
Och TACK !
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
hej maria!
ville bara säga att din tråd är inspirerande! det finns en massa igenkänningsfaktor i din beskrivning av din bebis jämfört med min. tänker framförallt på att min lilla elias, 3 månader också bara äter från bröstet när han är sömntung. därefter är det flaskan som gäller. alltid skönt att veta att det inte bara är min bebis som funkar på ett visst sätt. massa bra frågor och svar har du också i tråden ang flaska och välling mm. tack tack! lite avundssjuk är jag på att ni verkar ha haft och har så fina och enkla nätter. jag hoppas på att våra stabiliseras när vi kan börja servera välling och vanlig mat.
/lilla mia.
ville bara säga att din tråd är inspirerande! det finns en massa igenkänningsfaktor i din beskrivning av din bebis jämfört med min. tänker framförallt på att min lilla elias, 3 månader också bara äter från bröstet när han är sömntung. därefter är det flaskan som gäller. alltid skönt att veta att det inte bara är min bebis som funkar på ett visst sätt. massa bra frågor och svar har du också i tråden ang flaska och välling mm. tack tack! lite avundssjuk är jag på att ni verkar ha haft och har så fina och enkla nätter. jag hoppas på att våra stabiliseras när vi kan börja servera välling och vanlig mat.
/lilla mia.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Hej och tack!
Jag inser också att vi har det relativt enkelt. Tur eller SM??? Det är frågan?
Konstigt nog går jag fortfarande och väntar på att det ska vända
.
Kan det liksom va såhär bra.
Men efter kurningen med storebrorsan så va livet ganska ljuvligt då med faktiskt. Men han va mer envis och skarvade mycket.
Julia älskar mat så tror det blir lätt att ge rejält
Jag inser också att vi har det relativt enkelt. Tur eller SM??? Det är frågan?
Konstigt nog går jag fortfarande och väntar på att det ska vända
Kan det liksom va såhär bra.
Men efter kurningen med storebrorsan så va livet ganska ljuvligt då med faktiskt. Men han va mer envis och skarvade mycket.
Julia älskar mat så tror det blir lätt att ge rejält
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Clara Cecilia
Hej igen
Här rullar dagarna på.
Julia äter, äter och äter. Mannen börjar nästan tycka synd om henne och tänkte snart paxa en plats i biggest loser haha
ska nog börja blanda in fisk snart tror jag.
Hon har fått nys på efterrätten så när potatis eller annat kommer kniper hon. Dumma jag luras och kör varannan sked 8)
Nu har vi kommit dit hän att nappen stör!!!
nätterna blir värre och värre och nappen ska tryckas in hela j...a tiden.
har läst den tråden och vi känner oss redo. Men attityden saknas. Är jag kanske inte tillräckligt trött på den? Är där för många fördelar än?
Elias hade bara napp tills vi kurade så vet inte vad jag är "rädd" för.
Tror det handlar om bilresorna och själva insomnandet på lurarna och till natten. Hur blir det nu, utan napp liksom?
Det funkar ju så fint nu, och tack vare nappen inbillar jag mig. Har aldrig behövt vagna till ro.
Förr somnade hon om på natten när hon fick nappen men nu det sista har hon bara jagat upp sig verkar det som. Den gör ju alltså ingen större nytta där.
usch och fy! vet inte...
Här rullar dagarna på.
Julia äter, äter och äter. Mannen börjar nästan tycka synd om henne och tänkte snart paxa en plats i biggest loser haha
ska nog börja blanda in fisk snart tror jag.
Hon har fått nys på efterrätten så när potatis eller annat kommer kniper hon. Dumma jag luras och kör varannan sked 8)
Nu har vi kommit dit hän att nappen stör!!!
nätterna blir värre och värre och nappen ska tryckas in hela j...a tiden.
har läst den tråden och vi känner oss redo. Men attityden saknas. Är jag kanske inte tillräckligt trött på den? Är där för många fördelar än?
Elias hade bara napp tills vi kurade så vet inte vad jag är "rädd" för.
Tror det handlar om bilresorna och själva insomnandet på lurarna och till natten. Hur blir det nu, utan napp liksom?
Det funkar ju så fint nu, och tack vare nappen inbillar jag mig. Har aldrig behövt vagna till ro.
Förr somnade hon om på natten när hon fick nappen men nu det sista har hon bara jagat upp sig verkar det som. Den gör ju alltså ingen större nytta där.
usch och fy! vet inte...
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Clara Cecilia
Hej,
härligt att hon äter så bra tack vare sin smarta mamma!
Ja du nappen... Vad tycker du själv att du borde göra
?
Clara
härligt att hon äter så bra tack vare sin smarta mamma!
Ja du nappen... Vad tycker du själv att du borde göra
Clara
Bra svar!Clara Cecilia skrev: Ja du nappen... Vad tycker du själv att du borde göra?
Clara
då kör vi! Nappen bort!
Somnade nu utan napp. Tog ca 10 min. alltså helt ok.
Hon frågade ganska mycket men va aldrig ledsen. Mest arg.
Försökte visa henne tummen men det funkade inte.
Hon bara kniper med hela handen.
Nån som provat att hjälpa till tummen?
Ska jag backa ganska mycket redan och låta henne fixa det mycket själv eller ska man första dagen och natten va där direkt vid minsta pip och vagna/skaka handtag och sedan succesivt backa?
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Detta är väl inte rätt tråd men måste skriva av mig!
Är så ledsen och besviken. Flytta det om ni vill...
Idag va vi på föräldragruppen på bvc. Vi träffas ungefär en gång i månaden. Vi har underbar sköterska på bvc som jag känt och haft med alla min barn.
Gruppen är också underbar och vi har blivit bra vänner.
Idag pratade vi om mat och sovvanor. Jag har ju lärt mig vid detta stadie att mest knipa. försökte lära alla om AW när Elias va liten men oj vad man stångade sig blodig.
i alla fall, hon frågade helt plötsligt om vi varit inne på AWs hemsida.
Jag svarade inte utan fortsatte att hänga med och iakta.
Ingen hade ju varit inne här...
Vid denna tidpunkt kunde jag inte riktigt urskilja om hon va positiv eller negativ men anade vart det barkade.
Sen började hon prata om klippet med martin melin och Camilla läckbergs son där Anna vagnar.
Hon fullständigt vräkte ur sig hur hemsk det var och att man absolut inte får göra så med ett spädbarn.
En annan mamma frågade vem denna Anna Wahlbäck (!?) är och sköterskan fortsatte att förklara och sa då att hon ligger bakom 5 min metoden bla.
Tänk att man kan sitta och snacka så och "lära" ut så fel. Hon hade ju ingen aning om vad hon pratade om...
Dessutom är mitt förtroende för henne i botten. Jag trodde nog hon va mer öppen och liksom att alla gör som dom vill men tydligen hade jag fel. Känner mig också ledsen eftersom jag inte vågade stå upp för vad jag tycker om det men jag har försökt förr och jag vet att det kvittar. Började liksom själv tvivla kände jag och på vägen hem började jag ärligt fundera på om jag är så hemsk som mamma. Det va ju faktiskt det hon sa, att jag misshandlar mitt barn.
Har tittat på klippet nu igen och jag kan faktiskt inte förstå vad som är så hemskt med det.
Förstår inte.....
Förresten så sover nu Juila för natten, utan napp =D>
Är så ledsen och besviken. Flytta det om ni vill...
Idag va vi på föräldragruppen på bvc. Vi träffas ungefär en gång i månaden. Vi har underbar sköterska på bvc som jag känt och haft med alla min barn.
Gruppen är också underbar och vi har blivit bra vänner.
Idag pratade vi om mat och sovvanor. Jag har ju lärt mig vid detta stadie att mest knipa. försökte lära alla om AW när Elias va liten men oj vad man stångade sig blodig.
i alla fall, hon frågade helt plötsligt om vi varit inne på AWs hemsida.
Jag svarade inte utan fortsatte att hänga med och iakta.
Ingen hade ju varit inne här...
Vid denna tidpunkt kunde jag inte riktigt urskilja om hon va positiv eller negativ men anade vart det barkade.
Sen började hon prata om klippet med martin melin och Camilla läckbergs son där Anna vagnar.
Hon fullständigt vräkte ur sig hur hemsk det var och att man absolut inte får göra så med ett spädbarn.
En annan mamma frågade vem denna Anna Wahlbäck (!?) är och sköterskan fortsatte att förklara och sa då att hon ligger bakom 5 min metoden bla.
Tänk att man kan sitta och snacka så och "lära" ut så fel. Hon hade ju ingen aning om vad hon pratade om...
Dessutom är mitt förtroende för henne i botten. Jag trodde nog hon va mer öppen och liksom att alla gör som dom vill men tydligen hade jag fel. Känner mig också ledsen eftersom jag inte vågade stå upp för vad jag tycker om det men jag har försökt förr och jag vet att det kvittar. Började liksom själv tvivla kände jag och på vägen hem började jag ärligt fundera på om jag är så hemsk som mamma. Det va ju faktiskt det hon sa, att jag misshandlar mitt barn.
Har tittat på klippet nu igen och jag kan faktiskt inte förstå vad som är så hemskt med det.
Förstår inte.....
Förresten så sover nu Juila för natten, utan napp =D>
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
-
Clara Cecilia
Hej Maria!
Först av allt:
Underbart jobbat med nappen! Den var ju ivägen så det var nog skönt att bli av med den
Om det andra du varit med om så hör det nog mer hemma på Kackelforum och fortsätt gärna där med andra frågor som dyker upp!
Men eftersom du är upprörd och jag förstår precis vad du mött så ska jag svara lite lugnt.
Du har inte och aldrig misshandlat ditt barn genom att vagna som på videoklippet eller använda SM som modell! Du har hjälpt Julia att lära sig att sova och äta rejält
i en bra rytm över dagen. Du ger henne utevistelse och social delaktighet och till på köpet så har du fixat att det fanns några syskon där för att möta henne när hon kom till världen. Hjärtat, bättre kan det väl inte vara eller hur?
Jag ska inte ens börja berätta om förlorade vänner och skitsnack bakom ryggen från personer med egna barn som aldrig sov
, om hur jobbigt folk vill att man ska ha det, om "föräldraklubben av lidande" som man förväntas ingå i, att bli kallad nazist för att man har ett schema för en 1åring, att bli kallad "ängslig symbiotisk mamma" för att vi dröjde med förskola och till sist började 2,5 timme per dag.
Även jag pratade i början glad i hågen om detta underbara med Barnaboken och sömn och rytm, sen utsattes jag för såna attacker i vänskapskretsen att jag(vi) tystnade och bara genomförde
.
Nu har jag gått varvet runt och ler lätt Buddalikt och säger: Exakt Vad i Barnaboken är det som du tycker är fel? (För inga såna personer har ju någonsin läst tyvärr.)
Och när dom drar igång med 5 minutersmetoden (som ju många BVC rekommenderar faktiskt!) och PSD och tvinga och gråt och bajs så svarar jag så där lugnt och bergfast som man gör när man gått varvet runt (och inte längre har en massa gravid/födslohormoner i kroppen
).
Du kommer komma dit också - men jävlar vad man hinner gråta på vägen (förlåt språket men ibland behövs just det ordet!)
Och skicka en tanke till Anna som hållit på med detta i så många år och hjälpt så många och i det offentliga mötts av så mycket förtal och hat. Att hon orkat och orkar kan jag inte tacka henne nog för
Nästa gång du möter din BVCsköterska så tycker jag att du ska ta upp det och berätta vad du kände (Om du känner att du orkar) Annars tig men genomför.
(Min BVC tanta är helt begistrad av våra barn, sover så gott, växer så bra, kryper tidigt, går och springer och hoppar och dom har ju så vackra huvuden
, dom har legat mycket på mage va? JA det har dom
. Och dom diskar, steker köttbullar, handlar och städar med entusiasm och hon nästan gråter av glädje när hon ser det. men om Anna har vi Inte talat
.
Lugn i hjärtat kära du, du är en toppenmamma och du/ni har gjort ett underbart jobb med Julia! (Resten kan vi ta på Kackelforum, kolla in tråden "Att inte ha det som alla andra" :thumbsup:
Stor kram Clara
Först av allt:
Underbart jobbat med nappen! Den var ju ivägen så det var nog skönt att bli av med den
Om det andra du varit med om så hör det nog mer hemma på Kackelforum och fortsätt gärna där med andra frågor som dyker upp!
Men eftersom du är upprörd och jag förstår precis vad du mött så ska jag svara lite lugnt.
Du har inte och aldrig misshandlat ditt barn genom att vagna som på videoklippet eller använda SM som modell! Du har hjälpt Julia att lära sig att sova och äta rejält
Jag ska inte ens börja berätta om förlorade vänner och skitsnack bakom ryggen från personer med egna barn som aldrig sov
Även jag pratade i början glad i hågen om detta underbara med Barnaboken och sömn och rytm, sen utsattes jag för såna attacker i vänskapskretsen att jag(vi) tystnade och bara genomförde
Nu har jag gått varvet runt och ler lätt Buddalikt och säger: Exakt Vad i Barnaboken är det som du tycker är fel? (För inga såna personer har ju någonsin läst tyvärr.)
Och när dom drar igång med 5 minutersmetoden (som ju många BVC rekommenderar faktiskt!) och PSD och tvinga och gråt och bajs så svarar jag så där lugnt och bergfast som man gör när man gått varvet runt (och inte längre har en massa gravid/födslohormoner i kroppen
Du kommer komma dit också - men jävlar vad man hinner gråta på vägen (förlåt språket men ibland behövs just det ordet!)
Och skicka en tanke till Anna som hållit på med detta i så många år och hjälpt så många och i det offentliga mötts av så mycket förtal och hat. Att hon orkat och orkar kan jag inte tacka henne nog för
Nästa gång du möter din BVCsköterska så tycker jag att du ska ta upp det och berätta vad du kände (Om du känner att du orkar) Annars tig men genomför.
(Min BVC tanta är helt begistrad av våra barn, sover så gott, växer så bra, kryper tidigt, går och springer och hoppar och dom har ju så vackra huvuden
Lugn i hjärtat kära du, du är en toppenmamma och du/ni har gjort ett underbart jobb med Julia! (Resten kan vi ta på Kackelforum, kolla in tråden "Att inte ha det som alla andra" :thumbsup:
Stor kram Clara