tack för ditt svar, mia! även om jag inte hann läsa det innan jag la mig, blev jag så glad av att läsa det nu

jag beslöt mig på att köra på att kommunicera kort om det skulle behövas och sedan ramsa, så det känns skönt att du ändå "okejade" det.
jag hade dämpad belysning hela kvällen utanför, men när jag la mig gjorde jag det kolsvart, så att det skulle vara som vanligt om han vaknade på natten (i vanliga fall har vi som sagt dörren på glänt någon mm och då blir det ändå mörkt där inne, nu när jag kurat har jag velat ha dörren öppen ca en decimeter så att jag ska höra honom direkt om han vaknade).
och ja, precis som du skriver har jag koll på att jag inte bör sitta inne hos honom när klockan ringer, men just då fanns det inget val. suck, är fortfarande så besviken på hur mycket blev igår natt!
men så, igår!
jag gick och la mig på madrassen vid halv tio ungefär. någon halvtimma senare hörde jag hur han vaknade till där inne, rörde på sig mycket och så. då beslöt jag mig för att sätta in ramsan direkt, även om jag riskerade att väcka honom. det verkade funka, för han somnade om utan att göra något ljud.
vid ett vaknade jag själv. vet inte av vad, men jag försökte ligga blickstilla. efter en liten stund hörde jag att han också började böka där inne. när jag trodde att han var vaken ramsade jag ... vet inte om det var rätt, för efter en liten liten stund ropade han "mamma, jag vill ha vatten". bah! vad gör man? jag sa att vi kan dricka vatten i morgon, men han ihärdade. dock inte alls högt eller ledset. det är väldigt varmt i vår lägenhet och jag var själv hur törstig som helst, så jag valde att tro på honom. hämtade en flaska vatten, medan han fortsatte tjata. gick in, gav honom flaskan utan ord. han drack och drack och drack (han var nog väldigt törstig!). sen gjorde han en paus och jag frågade om jag skulle ta flaskan. han sa nej och då svarade jag helt kort att då får du sova med flaskan i sängen och gick ut med ramsan. sen hörde jag inget mer. han somnade

tyvärr märkte jag inte att han gjorde det, så det blev ingen bekräftelse
efter det har jag hört honom röra sig kort kort, men han har inte vaknat. jag vaknade själv prick klockan sex och låg på helspänn. kvart över började han röra på sig, men jag kunde inte avgöra om han vaknade på riktigt eller inte. gah, så svårt! jag ville ju inte ramsa och då väcka honom. 07.35 hörde jag att han när som helst skulle börja ropa så jag satte in en ramsa. mycket riktigt ropade han efter någon minut på mig och jag ramsade tillbaka. det gick han inte med på, så jag sa att vi måste vänta på klockan och sen "sov så gott åke".
då hörde jag hur han verkligen försökte där inne. han vred sig fram och tillbaka. började viska/mumla för sig själv. drack lite tror jag. jag hade satt klockan på kvart i sju, trots att han ska sova till sju, eftersom han äter penicillin just nu och det ska tas en timma före frukost. klockan ringde alltså och han bröt ut i ett glädjetjut! jag blev lika glad jag, gick in med sång och vi hade världens kalas där inne.
jag talade om hur glaaad jag var för att han sovit hela natten och för att han legat och väntat på klockan, trots att det var tråkigt. och han var så stolt så stolt. mormor kommer snart och håller oss sällskap under förmiddagen och då ska vi berätta för henne också.
något rätt måste jag ha gjort igår ändå, även om det mesta kändes pannkaka som sagt. jag är jättenöjd med natten! och att jag gick in med vatten kan jag inte ångra heller. men ikväll gör vi nog i ordning en flaska som får stå i övre hörnet av hans säng (lite svårt att ställa den på ett bord bredvid när man har spjälsäng?).
det enda jag undrar är ju hur mycket ramsan har kunnat gå in. jag vet hur viktigt det är med bekräftelseramsa, men det är ju helt omöjligt att lägga in någon när man inte ens hör när han somnar. eller de gånger jag ramsade när han bara rörde på sig. då kan jag ju inte gärna bekräfta, eftersom jag inte ens vetat om han
varit vaken?
bekräftelsen har alltså hittills egentligen bara varit när han somnat på kvällen (och inte ens då hör jag när han somnar, men har ju chansat och det verkar varit rätt) och igår när jag satt bredvid honom och "solfjädrade" och drog den på plats. vad göra?
ikväll kommer den stora prövningen, för då sover lillebror och pappa hemma igen (de var hemma på dagen igår, men åkte till farmor och farfar igen när kvällen kom). nu har åke inte fått några störningsmoment från svante, men det lär han få i morgon bitti. lillebror sover jättebra sen han kurades, men han vaknar alltid alltid 45 minuter för tidigt på morgonen. har svårt att tänka mig att åke kommer att köpa att det inte är morgon när lillebror ligger och låter. men men, jag ska inte ta ut något i förskott. det här kommer att gå bra!
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)