Anna, en fråga!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arvids mamma

Anna, en fråga!

Inlägg av arvids mamma »

Arvid har nu hunnit bli 10 månader, nätterna går jättebra, han sover oftast 18.30-6.00. Frågan är dagssömnen: han vaknar ALLTID efter 30 min! Helst vill jag att han ska sova 90 min ett pass och sedan 45 min. jag har dragit ner från 3 till 2 sovpass så han verkligen är trött. Han ÄR TRÖTT när han vaknar efter 30 min, jag ramsar *4 med en gång och väntar sedan...och ramsar igen osv.men han somnar inte om utan är bara ledsen. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu?
Han har kommit in i en dum ovana att vakna efter 30 min, hur gör man för att hjälpa honom? Han ligger inomhus nu, ska jag lägga honom ute istället. Men nu börjar det ju bli så kallt ute!!

Väldigt tacksam för svar! kram Jessica
emb

Inlägg av emb »

Jag är ju inte Anna men svarar iaf på ena delen av din fråga...jag skulle nog ha prinsen att sova utomhus. Barn mår bra av frisk luft - och att det blir kallare gör ingenting. Klä på honom så han inte är kall.

Lycka till och hoppas någon annan svara på din andra fråga.

kram
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack! men de få gånger som jag gjort detta, vaknar han även då efter 30 min...och inte somnat om.
Samtidigt tycker jag att han borde förstå när jag säger " att nu ska vi vila" för han är ju ändå 10 månader. Eller har jag för höga tankar om honom??!!
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

jag puffar lite...är det någoon som har någon idé eller vet varför just 30 min är magiska och hur man hjälper arvid att sova lite längre???? :?: :?:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Grattis till härliga nätter :D Pris och beröm :lol:

Men att han skulle "förstå" vad du säger - det kan du nog glömma :cry: Om han lär sig hur en sked fungerar, nämligen som något att hålla i och möjligen råka få upp mat på och stoppa i munnen, betyder det inte att han förstår vad en sked ÄR. (Och vem vet det :?: :lol: )

"Vila" är som en tjusig liten sång, ett ljud, inget mer. Säger honom absolut inget mer än att du låter söt och trevlig, där du "sjunger"... :roll:

Så agera. Visa saker och ting. I handling :idea:

Ramsan ger, ska ge, en betingad reflex - läs på i Verktygslådan. Det betyder inte att barnet "förstår" ramsan.

30 min förekommer, även om det oftast gäller 20 min som är ett s k naturligt sömnrytmspass. Ska lilla älsklingen sova 90 eller 45 får man hjälpa till i skarven så att barnet somnar om. Till det finns verktygen, som man dock inte får gödsla med - vi vill inte fixa underhållning i stor stil och lura barnet att tro att NU är det morgon :!: (Eller nästa programprunkt.) Meningen är att lilla barnet ska lugnas, vänligt men bestämt, till ett omsomnande.

Läs på :idea: :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack anna för ditt svar!!
Jag ska verkligen försöka vidare!! Han behöver sova!! :D :!:
Jag har haft honom ute och sovit någon vecka, men problemet är naär han vaknar efter 30 min, vänder och kränger han sig och plötsligt hänger ungen halvvägs utanför vagnen (med sele!! samtidigt känns det inte skönt att spänna fast honom i vagnen...) Ska jag vagna då (han blir lugn men så fort jag slutar försöker han klättra ut och blir förbannad.)då är det lättare i sängen för den kommer han inte ur. samtidigt tar det lång tid för honom att komma till ro i sängen för där finns det mycket plats att krypa och titta omkring...

Ja, jösses jag har en viljestark liten kille, men ack så söt och go!!! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"