Fråga om spädbarnssömn (ej kurning)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Krümel

Fråga om spädbarnssömn (ej kurning)

Inlägg av Krümel »

Hej,
ställer en fråga åt min syster som just fått en söt liten dotter. Hon är nu en vecka gammal och standardmodellen fungerar jättebra. Min syster lusläser också Barnaboken och tycker den är ett jättebra stöd. Utan den hade hon nog inte trott att bebisen kunde vara hungrig "igen"! Självklart rekommenderar vi den till alla som kan tänkas behöva den också! Tyvärr tar inte alla till sig det... utan mer eller mindre klagar på sina sötnosar eller accepterar att de första 3 månaderna är lite kämpiga!

Nu till frågan. Hur lång tid tar det innan man kan förvänta sig att de får in en dygnsrytm? "Problemet" just nu är att vakentiderna på natten är så långa. Minst lika långa som på dagen... Jag hade aldrig så med Lovisa men barn är väl olika såklart!

Bebisen brukar bajsa i samband med amningen och verkar bli vaken av bytningen. Mitt tips var att inte amma så länge på första bröstet, sen byta i sängen (hon har gått ut för att inte störa maken) och sen amma längre på andra och förhoppningsvis somnar hon då. Vad tycker ni?
Vet att det är för tidigt för att försöka styra dem utan är mest intresserad av era erfarenheter.

Förövrigt har min syster redan försökt göra tydlig skillnad på dag och natt. Svag röd lampa på natten och pratar inte alls knappt.

Kram på er från en glad moster!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Skriver några rader själv då eftersom ingen verkar ha något råd till oss just nu! Lilltjejen sover fortfarande inte så långa pass på natten, 1.5 timmar kanske i sträck eller så lite som 1 timme. På dagen går det dock bra med ca 2 timmar sömn i rad. Min syster funderar nu på om hon tagit upp lillan för tidigt. Hon har väntat tills första lilla skriket kommit men idag så såg hon att hon ju faktiskt skrek i sömnen också. I natt ska hon vänta lite längre innan hon tar upp henne. Och kanske vagna lite försiktigt om hon vaknar efter en timme. Men blir hon riktigt vaken och ledsen så får hon mat.
Lillan stånkar och stönar och knorrar väldigt mycket också. Det gjorde min dotter också men när hon var lite äldre. Tyvärr gör ju det att man som mamma ligger på helspänn och tror att de vaknar när som helst...
Vad tror ni om "avvakta lite strategin"?
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D En vecka gammal :?: Ujujuj, vilket litet Skräp :lol: :heart:

Då är det mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat som gäller. När lilla Skräpet börjar tro på ett liv även efter detta (skrovmål), kommer hon också att sova så gott. Man kan sikta in sig på 1,5 tim mål med fyra olika omgångar och hur många bajsbyten som helst... så brukar ca 2,5 tim sömn följa, men det kan bli fyra lika gärna eller två. Sådana här små saker får styra och ställa alldeles som de behagar och det får man leva med de första tre-fyra veckorna, det jag kallar smekmånaden. Och njuta av :wink:

Säg åt den ömma modern att göra anteckningar dag för dag och natt för natt. Ur det låter småningom urskilja sig en viss tendens till dygnsrytm. Att ha som underlag när det stundar uppstyrda bananer, kring månadsgränsen, då man bör ha ambitionen att hjälpa lilla älsklingen till sex timmars sammanhängande nattsömn. Och kanske får "vagna" lite ibland, men inte ge mat de timmarna. Sannolikt förlänger barnet då sedermera själv nattsömnen.

Hälsa och gatulera :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Krümel

Inlägg av Krümel »

Tack för svaret! :D Jo, jag har också sagt att det är för tidigt att styra nåt och vi är båda övertygade om att det är mat, mat, mat som gäller. Det är bara att ha mata på och sova själv så gott det går... Maken har flyttat till vardagsrummet så nu störs inte mor och barn av honom iallafall (snark, snark... :wink:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
måste fråga lite mer angående systerdottern. Hon var här på besök i helgen :D . Imorgon, den 28 november blir hon tre veckor. Hon verkar inte ha fått in en så bra dygnsrytm än tyvärr för hon är jättesvår att hålla vaken på dagen och hur pigg som helst på natten... De försöker väcka och stimulera och hålla på på dagen och ha de tråkigt, tyst och mörkt på natten men det är inte så lätt.
Är det någon som har varit med om samma och har en erfarenhet av hur lång tid tar det innan de ställer om dygnsrytmen?

Hon sover inte så långa pass heller. Mellan en timmr och 2,5 timmar oftast. De följer standardmodellen så gott det går. Ibland försöker de vänta och se om hon inte somnar om igen om hon inte sovit så länge men det gör hon oftast inteutan mat. Sen när hon ätit är hon så trött igen att det nästan är omöjligt att väcka henne, utom på natten då...
Hon äter för övrigt så det kommer ut både upptill och nedtill hela tiden och min syster verkar ha jättemycket mjölk!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon vänder på dygnet och det är vanligt, men små barn vänder inte tillbaks det (dit det aldrig var :lol: = av sig själva. De måste ha hjälp och det blir lagom nu till "den egentliga födelsen" :!: Be dem läsa på om Standardmodellen och satsa på 2-2 samt 6 tim natt utan mat, om en vecka :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"