Gladare ramsa-då satt den!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
fruPuffen

Gladare ramsa-då satt den!!

Inlägg av fruPuffen »

Ville bara dela med mig lite... Vi har ju hållit på och kurat vår lilla Albin denna veckan och det har gått bra. Han sover nu sina 12 timmar fint och har dessutom börjat sova 1,5 timme i sträck på en av daglurarna som han aldrig gjort förut! Det enda som har strulat nu på slutet har varit insomningen (både till dag och natt), har gnölat någon minut innan han har somnat. Då ändrade vi tonen i ramsan, från att ha låtit ganska neutrala så låter vi nu som hurtiga gympaledare a´la friskis och svettis och DÅ somnar han helt tyst \:D/ !!
Mamma till A -05 och V -07
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Nämen va bra! Det ska jag ha i åtanke om vi får liknande strul. Härligt att det går så bra! Låter som om det gått fantastiskt bra om det enda problemet är att han gnölar någon minut vid insomning! :wink: :lol:

Ser för övrigt att våra barn är nästan exakt lika gamla, Isak är bara en dag äldre! Vi är inne på tredje veckan efter kuren och har fått bakslag under vargtimmarna, förmodligen pga förkylning (i alla fall delvis). Va härligt att Albin redan sover 12 timmar i streck!!! Isak är inte riktigt där än (en natt sova han sina 11,5 timmar, med tre korta uppvak som han skötte själv), men det kommer väl hoppas jag. Dagslurarna sitter inte heller riktigt ännu.

Vad har ni för schema? Alltid kul att jämföra eftersom dom är så jämnåriga! :-)
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Ja det har fungerat bra. Dock har Albin tidigare alltid sovit bra (det var väl därför det gick lätt), det var nu vid 4 mån. ålder han har börjat strula (speciellt vid läggning) så vi körde därför en kur. Dock har vi fått ett litet bakslag nu som innebär lite lessenhet vid läggningen igen... :cry: Men jag vet nog vad det är, har haft folk hemma vid läggningen flera kvällar i rad (b.l.a svärmor!) och då dök vargarna upp minsannn... Usch vad jag blir arg på mig själv. #-o
:D Så här ser Albins schema i allafall ut:

8.30 Vakna, bröstmjölk, morgontvätt
10.45 Fruktpuré
11.00 Sova 1,5 h
12.30 Lunchmat, puré
14.30 Sova 45 min
15.15 Bröstmjölk
17.15 Sova 45 min
18.00 Bröstmjölk + lite gröt
20.00 (ibland bad) Pyjamas, Skoj, nattslurk, godnatt
20.30 Sova natt

Jag vet att han lägger sig sent, men för honom funkar det! Har aldrig haft något problem med "vargtimmen", ända sedan han var nyfödd har han legat och dragit sig länge på morgnarna :sleep:
Hur ser det ut för er?
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hej!
Va skönt att han sover så länge på morgonen!
Vi har liknande schema, men tidigarelagt. :-) Och så ser jag att ni har en halvtimme längre natt. Sover han alla sina timmar även på dagen? Det gör inte Isak. Vårt schema:

7.00 – Morgon. Frukost: 200 ml babysemp
9.30 – 11.00: Sova 1,5 timme
11.00 – Lunch: Puré och frukt
13.30 – 14.30: Sova ute 1 timme (blir oftast 30-45 min)
14.30 – Mellanmål: 200 ml babysemp
16.30 – 17.15: Sova 45 min (blir 30-35 min)
17.15 – Middag: 1 dl gröt och frukt.
19.00 – Bad och skoj
19.15 – Nattslurk: 200 ml babysemp
19.30 – Sova natt

Han sover oftast bara 11 timmar på natten, eftersom han ofta ligger vaken en sväng under vargtimman. Så i själv verket sover han ca 11+3 (max), vilket väl är i minsta laget. Men han är nöjd och glad...! Kommer också lägga in frukt-mellis på förmiddagen när det är dags att ändra till två sov-lurar. Men det dröjer väl ett par månader än.

Förstår att kvällsbesök släpper in vargar, jag är likadan! Våra läggningar går dock (peppar peppar) för det mesta vääääldigt bra. Vårt största problem är vargtimman och att vi är fast i vagnträsket dagtid. Men allt är ändå så ofantligt mycket lättare och bättre än innan vi kurade!
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Ja för det mesta sover han sina timmar på dagen. Det som strular ibland är 1,5-timmes luren. Har ingen möjlighet att ha vagnen ute eftersom vi bor i lägenhet mitt i stan utan balkong. Dock de tillfällen när vi har haft honom ute sover han sover han så gott som alltid hela luren.
Jag tänkte på att 1 timme som du har är ett svårt sömnrytm-pass? Kanske bättre att ha en 45-minutare där och ha lite längre natt i stället? Lycka till! Nu ska jag gå och stötta min man lite som inte hade en så lyckad nattning... :(
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Jo jag vet. Min kille gillar att sova 30 minuterpass. Sen kan han sova längre om mn vagnar. När jag slutar vagna så vaknar han och då spelar det ingen roll om det är 45 min eller 60... Men vi ska ta itu med dagslurarna snart, och då blir det nog 45 min och kanske tidigare natt. Tack för tipset.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"