Hej!
För tre år sen så kurade jag och min man vår äldsta son som då var 6 månader. Sen dess han han sovit gott och är trygg i sin säng. Nu har vi fått en till son som nu är 6 månader som vi försöker få att sova gott hela nätterna. Vi började kuren en vecka innan jul och nu 3 veckor senare så sover han ännu inte hela nätterna. Endast 3 nätter har han sovit utan att vi behövt gå in. Oftast sover han gott till kl 3 då han börjar "strula" och ligger och gnyr lite halv vaken. Ett problem har varit att han blev sjuk en vecka in i kuren och fick en hemsk hosta. (han hade även öroninflamamtion och var väldigt ledsen på nätterna ett tag...) Ofta somnar han om men vaknar efter en lite stund av att han hostar och gnyr. Ett annat problem har varit att få ett schema på dagen som fungerar då han somnar förtidigt på förmiddagen då vi går med vagnen och lämnar storebror på dagis. Detta troligtvis för att han är trött då han inte sovit gott från kl 3 på natten. Vad ska vi göra? Är det någon som har några bra tips? Vad ska man göra då barnen blir sjuka under kuren?
kuren funkar inte-vad göra?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: kuren funkar inte-vad göra?
Hej, Hur ser schemat ut?
Barn som blir sjuka under kuren brukar jag (detta är mina åsikter, andra kan göra annorlunda)
Vid hög feber så sover man enl. schema fast med marginalkvartar då blir på så sätt varje lur 30 min längre och sen kan man lägga upp till 30 min tidigare på kvällen.
All nattskötning sker I sängen. Så behöver man kolla feber eller så, då går jag in när barnet sovit i 10 min, känner på pannan osv...
Bästa medicinen för hosta och förkylning. En hackad lök under sängen, eller lägga i en kastrull med uppkokat vatten och ställa kastrullen under sängen. Så hela natten. det stinker men är ruggans effektivt.
Höj huvudändand med en planka under benen på 7 cm.
Om man måste ge näsdroppar eller så, ge i mörkret i sängen.
Håll schemat igen så fort feber är borta och barnet är lite piggare.
Man kan använda verktygen en aning extra under sjukdommen men måste vara noga med att backa direkt barnet är bättre. Man vill liksom inte fastna i någon form av "krisstatus".
Barn som blir sjuka under kuren brukar jag (detta är mina åsikter, andra kan göra annorlunda)
Vid hög feber så sover man enl. schema fast med marginalkvartar då blir på så sätt varje lur 30 min längre och sen kan man lägga upp till 30 min tidigare på kvällen.
All nattskötning sker I sängen. Så behöver man kolla feber eller så, då går jag in när barnet sovit i 10 min, känner på pannan osv...
Bästa medicinen för hosta och förkylning. En hackad lök under sängen, eller lägga i en kastrull med uppkokat vatten och ställa kastrullen under sängen. Så hela natten. det stinker men är ruggans effektivt.
Höj huvudändand med en planka under benen på 7 cm.
Om man måste ge näsdroppar eller så, ge i mörkret i sängen.
Håll schemat igen så fort feber är borta och barnet är lite piggare.
Man kan använda verktygen en aning extra under sjukdommen men måste vara noga med att backa direkt barnet är bättre. Man vill liksom inte fastna i någon form av "krisstatus".
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.