Tjurig under vakentiden

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lindaj

Re: Tjurig under vakentiden

Inlägg av lindaj »

Ja det här med rapandet har jag också misstänkt. Ibland är han väldigt svårrapad så då har jag till slut struntat i det :oops:

Det här med maten är svårt. Han äter ca 5 min första omgången och sen kanske ett par minuter till, per bröst, men jag försöker ge honom mer än så men ibland blir han förbannad. Han har dock haft större större aptit sista par dagarna.

Jag jobbar på så får vi se. :)

Tack för tipsen!
Mamma till pojke född 101104 - kurad april 2011, 5.5 månad
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej lindaj!

Hur har det gått sen sist?

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
lindaj

Inlägg av lindaj »

Jag vagnar på :)

Fortfarande inget sovpass utan skarvning men jag vagnar till ro, vilket går väldigt snabbt, så somnar han om men han vaknar nog 5-10 ggr efter skarven. Eftermiddagspasset brukar vara jobbigast.

Idag har jag testat att ha radion på i samma rum som han sover. Brukar ha tv:n på i rummet intill men tänkte att musik kanske funkar bättre men märkte ingen skillnad. Jag har också kompletterat måltiderna med ersättning.

Det är rätt svårt att få honom att äta så mycket efter första omgången på bröstet och det är väl för att det inte kommer så mycket. Idag har jag gjort så att han ätit från båda brösten direkt vid uppvaknandet och sen har jag kompletterat med ersättning. Jag har matat inom en timme ungefär.

Jag har ju inget schema utan strävar efter 2-2 eller snarare 1.5-2 och att han ska va vaken rätt antal timmar och börja och sluta dagen ungefär samma tid. En dag brukar se ut så här ungefär:

6.30-8 mat
8-10 sova
10-11.30 mat
11.30-13.30 sova
13.30-15 mat
15-17 sova
17-18.30 mat
18.30-19.15 "powernap"
19.15-21 lite mat, bad, kvällsslurk

Detta är verkligen bara på ett ungefär! Helst vill jag börja dagen lite senare (kl 7) men efter 5 brukar han vakna och vi vagnar men vid 6.30 brukar jag till slut gå upp. Han somnar runt 21 och senaste par dagarna har han faktiskt sovit nästan 5 tim i sträck dvs till ca 2. Jag har då matat men han äter bara från ena bröstet sen vill han inte ha mer. Ett par timmar senare vaknar han igen och får mat igen från andra bröstet. Sen vaknar han nån gång mellan 5-6 och vi vagnar tills kl minst är 6.30. Har inte orkat ta tag i natten eftersom dagarna varit så struliga.

Jag jobbar på ett tag till så får vi se :)
lindaj

Inlägg av lindaj »

Hmm... känns som om jag mixtrat lite för mycket med ersättningen :oops:

Jag försöker verkligen få lillen att käka från bröstet men jag har ju lite då och då gett ersättning när jag varit osäker på om han fått i sig tillräckligt (ibland har han då ätit en hel del). Sista tiden har det blivit mer och mer och jag är rädd för att han nu vant sig vid flaskan och därför inte äter tillräckligt från brösten.

Jag är också rädd för att jag inte producerar tillräckligt med mjölk längre eftersom han fått ersättning och att han inte suger lika mycket. Jag har nämligen pumpat efter att han ätit en omgång från varje bröst och vissa gånger kommer det nästan ingenting. Jag har en handpump som iofs inte är den bästa (nästan lättare att klämma ut mölken med händerna ibland).

Finns det ingen återvändå nu? Är det ersättning som gäller från och med nu :(

Funderar på att ge första omgången mat från brösten och att andra får bli ersättning. Nattmålet får också bli bröstmjölk. Funkar det eller borde jag försöka jobba på med bröstmjölken? Jag vill helst amma men är ju så svårt att veta hur mycket han får i sig då.

Nån som haft samma problem?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det är visst inte för sent för MER amning om det är det du vill. Det viktigaste är ju att han blir mätt oavsett väg du väljer. :wink:

MEN, om du vill öka din mjölkproduktion och ge mer BM så är mitt förslag detta...

Amma B1 och B2 direkt på varandra utan paus utan rap. Rapa efter båda.

Försök sen efter en stund att mata från båda igen om det går.

Sen fyller du på med den mjölk du pumpat (helst den från morgonen, brukar vara mest)

jag fyllde på med kylskåpskall BM på så sätt kunde jag ställa in flaskan i kylen och ha som påfyllning till nästa måltid igen.

På natten, amma bara! Då gör du som så att du sitter upp, ammar B1 byter om det bövs i så mörkt som det går. (gärna RÖD lampa) och sen ammar B2. Lägg i säng/vagn.

Sen mjölkökningstips.

FÖLJ ALLA!!!

:arrow: Drick Luzern Te (finns på hälsokosten) 1 liter/dygn i typ 1 vecka som du kan brygga i förväg och ha i kylen.
:arrow: Ät FET mat och gärna efter varje amning något typ 5 måltider/dag. Du kan ju äta 2 lagade måltider med FET sås och sen en macka med MASSA smör (inte margarin utan smör skall det vara) på och en fet medvurst eller fet ost. Inga light produkter hör hemma när man ammar.
:arrow: Vila, är man ute och går 1-2 timmar/dag så förbrukas lätt energin så man producerar mindre mjölk. Då måste man sova MER! Så sov ordentligt om natten, som när barnet sover LÅNG lur. Jäkta inte. Stress är en mjölkdödare.
:arrow: Pumpa efter varje amning, se till att det går i alla fall 2,5-3 timmar till nästa matning. Det är inte alltid hur mycket du får ut i pumpen utan stimulansen. Jag kunde sitta med pumpen när jag lagt sonen direkt för lur i typ 20 min/bröst. Det var en utdrivningsrefex jag ville åt.
Spara det pumpade och ge som påfyllning vid nästa måltid eller ennuhällre, till natten.

Du kommer om du pumpar kunna se på de olika "burkarna/flaskorna" hur olika FET mjölken är beroende på vad DU har ätit, vilken tid på dygnet det är och hur mycket du vilat.

Märker du sen att när du fyllt på med båda bröstenx2 plus pumpad BM så kan du efterjaga med lite ersättning. För PROPPMÄTT måste man se till att få dem. Frågan är bara VAD man vill göra dem mätta på. :wink:

Glöm för allt i världen inte RAPA! Det är det viktigaste för att ha plats i magen för all den goda maten som komma skall.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lindaj

Inlägg av lindaj »

Tack för tipsen!

Jag gör eget amningste på kryddor. Drack det mycket i början men får börja med det igen.
Vilandet blir ju lidande av att han skarvar så mycket men får ta de stunder jag får helt enkelt.

Grejen är att han ibland kan äta 50-100 ml ersättning efter att jag gett båda brösten x2 och det känns ju inte som lite påfyllning utan det är ju halva måltiden! Jag tror inte brösten är tomma utan att han tycker det är för mycket jobb att få i sig mer.

Huvudsaken är väl att han blir mätt men hade som sagt föredragit att han åt mer från brösten.
lindaj

Inlägg av lindaj »

Nu kommer jag säkert låta väldigt pessimistisk men är det någon som lyckats bli av med skarvproblemet?

Jag har läst andra trådar här på forumet där folk kämpar i flera månader utan att det blir bättre.

Jag känner att jag gjort det jag kan för att göra det bättre. Jag bytte till magläge, jag ammar + ger ersättning, jag har testat diverse knep som folk skrivit om här. Möjligt att jag hamnat i vagningsträsk (vet inte riktigt hur man avgör det) men jag försöker verkligen minska på det.

Det är inte så att jag kommer ge upp men jag har väl börjat acceptera att det förmodligen kommer vara så här nu några månader tills lillen är så pass stor att han bara behöver 1-2 sovpass om dagen.

Behöver få höra någon solskenshistoria för att få tillbaka tron på att det kommer bli bättre. Mitt hopp just nu är att nåt ska hända vid den magiska tremånaders-gränsen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej Lindaj :D

En liten solskenshistoria kanske? Min kille är lite lite äldre än din (drygt 2,5 mån) men mycket har fallit på plats de senaste två veckorna såväl dag som natt. Han är stabilare och accepterar ett skak i handtaget som svar på sina frågor. Vagnar vi är det max 3-5 tag och då är det lätt kris. Har det gått mer än 20 min av frågor in i en lur blir det 10 tag och hjälp att somna men det har nog inte hänt på någon vecka nu. Igår och idag har vi inte gjort någonting någon gång. :lol:

Inför vår längsta lur, 9-11 på förmiddagen har jag börjat amma inom 1,5 timme igen efter att ha provat 1 timme. Det gjorde stor skillnad på skarven. Fortsätter därför så ett litet tag till inför den luren. Är han inte proppmätt skarvas det direkt. Och min känsla är att 10-15 klunkar kan göra den stora skillnaden.

När han skarvade dagligen insåg vi också att det tog 15-20 min att somna om oavsett om vi vagnade mer eller mindre som besked. Därför backade vi och gav på sin höjd ett skak när frågorna eskalerade.

Den andra luren 13-14.45 blir i vagn och på rygg och då skarvas det ibland och jag är helt övertygad om att det hänger ihop med käket. Har liksom haft den där känslan att det inte riktigt blev tillräckligt ändå redan innan luren börjar.

Den tredje och sista luren har jag skurit ner till 45 min just för att slippa en ev skarv.

Vårt schema är så här:

7-9 vaken
9-11 sov
11-13 vaken
13-14.45 sov i vagn ute
14.45-16.30 (16.45) vaken (varierar lite grann här)
16.30 (16.45)-17.30
17.30-20 vaken (ammas + ersättning)
ca 21.45 skvätt i sömnen (ska snart bort)
03.30 nattmål

Lycka till! :D
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Den andra luren 13-14.45 blir i vagn och på rygg och då skarvas det ibland och jag är helt övertygad om att det hänger ihop med käket. Har liksom haft den där känslan att det inte riktigt blev tillräckligt ändå redan innan luren börjar.
"Den andra luren 13-14.45 blir i vagn UTE på promenad och på rygg..." skulle det vara. :D
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

En solskenshistoria till :wink:

Vår första lur var rejält besvärlig (med en envis skarv efter 45 min) fram till Oskar var runt 8 v-2 mån. Han somnade alltid om (också efter 15-20 min) men kunde vara rejält arg innan han fick fatt i sömnen igen. Vi gjorde som Carin, vagnade vid kris och ofta bara skak i handtaget som besked. En dag la jag honom ute även på den luren (skulle till bvc) och vips så försvann skarven :shock: Över en dag. Och har inte kommit tillbaka.

Sistaluren skar jag kallt ner till 30 min vid ca 2 månader eftersom han vaknar efter just 30 minuter (precis som sin storebror) Ingen idé att bråka med den skarven. Har man två längre sovpass så kan den sista få bli lite kortare. Bättre att lägga lite tidigare för natten istället.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Hej!

Jag har läst din tråd och känner igen så mycket av det du skriver! Vi har en liten kille här hemma som är nästan lika gammal (född 101028). Jag börjar också bli riktigt less på alla skarvar... De gångerna han sover ett pass utan att vakna vid 45 minuter är inte många. Jag har märkt att det ibland är bättre om han sover ute. Då har jag vid riktiga krisläge tagit vagnen och gått en promenad för att reda ut situationen. Blir ju lite fusk men jag behöver också röra på mig!:) Tyvärr vågar jag inte ställa vagnen ute just nu pga risk för snöras. Istället sover han inne med öppet fönster. Eftersom vädret är så dåligt nu tänkte jag köra stenhårt ett par dagar med att få dagslurarna att funka. Precis som du längtar jag tills han klarar mer vakentid och vi kan införa 45 minuter både på em och fm! Just nu är han en tröttis och klarar sällan mer än 1.5 timme vaken åt gången. Är därför rädd att det kan dröja...

Har ni fortfarande ungefär samma schema som du beskrivit i tråden? Vi har det lite flytande än så länge men har nästan samma tider som ni. Enda skilnaden är att vi lägger för natten redan vid kl 18.30-19. Vi har alltså inte någon powernapp. Det innebär att vi inte får ihop mer än 6.5-7 timmar vaken per dag. Men jag tycker ändå nätterna funkar så tror han behöver mycket sömn. Vi brukar mata vid 22.30 och 02.30.

/Sofie
mamma till en fin liten kille född 101028
lindaj

Inlägg av lindaj »

Hej Sofie

Det är alltid skönt att höra att andra har det som en själv! Även om man självklart inte vill att folk ska ha "problem".

i skrivande stund så har lillen sovit 1.5 timme! Han vaknade till vid skarven och började böka lite så då gungade jag väääldigt försiktigt på handtaget och han somnade om. Jag hoppas verkligen att detta är en ihållande trend [-o<

Vi har det schema som jag skrivit ovan men har skjutit på det en halvtimme så att vi stiger upp 7. Vår kille orkar aldrig va vaken längre än 1.5 timme så den där powernapen på kvällen behövs. Verkar som om han har en inbyggd sova-natt-klocka på kl 21 så att lägga tidigare funkar inte. Sista kvällspasset brukar dock vara lite struligt. Vi brukar bada då och det gillar han men efter badet så blir han ledsen/grinig och panikhungrig verkar det som. Han är annars ganska glad på sina vakenpass. Måste justera på nått sätt för sista passet är inte kul. Powernapen varierar lite i längd beroende på hur dagen gått.

Jag matar runt 01-02 och 04-05 på natten. I förrgår vagnade vi bort första nattmålet och jag matade vid 03 men eftersom min sambo skulle jobba idag så hade jag inte energi att vagna bort i natt igen. Sista nattmålet kommer lite för tätt inpå morgononen så hade varit bra med ett nattmål runt 03 istället. Blir väldigt mycket vagnande mellan 06-07 också.

Som sagt skönt att höra att andra har det som en själv. Känner inte så många med barn och de som har barn har aldrig pratat om denna typ av sömnproblem. Innan jag fick barn så var kolik typ det enda problem man hörde talas om.
lindaj

Inlägg av lindaj »

Idag klarade lillen skarven på första sovpasset!!! :D Det har han inte gjort sen treveckors ålder så jag är så otroligt glad! Fortfarande 20 minuter kvar på sovpasset så jag hoppas han sover hela passet ut!

Nu börjar jag få tillbaka tron på det här! Nu gäller det bara att få de andra sovpassen att funka. Eftermiddagspasset brukar va riktigt jobbigt. Brukar ha gråten i halsen när sambon kommer hem. Sista vakenpasset är inte heller så kul. Vet inte riktigt hur jag ska justera schemat för att han vaknar av sig själv efter powernapen och han klarar inte riktigt att va vaken mer än 1.5 annars hade man kunna lägga ett 2 timmars på kvällen och lägga lite tidigare.

Nu vaknade han 10 min innan han skulle men det kan jag ta :)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Bra jobbat!

Och sakta sakta så kommer allt rätta till sig och om ett år sitter du där och undrar vad det var som var trassligt egentligen? :lol: :lol: :lol:

Kom ihåg att han är ännu en liten rackare och första månaderna kan vara lite skumpiga.
Det du gör Nu genom att strukturera era dagar och hjälpa honom att lära sig att sova kommer ge betalning sen (om inte förr)
Barn som fötts upp med SM i ryggen både sover och äter generellt bättre och Tryggare för dom vet att någon ser till deras bästa och har koll!

Men början på långa resan kan vara lite kämpig för både stora och små. Kom ihåg att vila när han vilar så du samlar kraft och gör allt arbete tillsammans nr ni är vakna :heart:

Härlig rapport!

:heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lindaj

Inlägg av lindaj »

Idag blev ingen skarvfri dag men nu vet jag i alla fall att han kan eftersom han klarade det igår på ett pass i alla fall...

Tänkte bolla lite schemaidéer med er.

Nu har ju vi ett schema som ser ut så här:

10-2-2-2-45

Eftersom lillen inte orkar vara vaken mer än 1.5 tim så måste vi ha fyra sovpass, dessutom äter han fortfarande 2 ggr på natten, i regel kl 01 och 04, därav lite mer sovtid än normalt. Läggning har vi runt 21 och morgon 7 men ofta har det blivit 6.30 eller 6.45 beroende på om vi orkat vagna :oops:

Nu funderar jag på att ändra så att han får en timme mer natt så att det blir:

11-2-2-45-45

med morgon 7 och läggning 20. Vad tror ni om det?

Han har ju inte direkt visat tendenser på att vilja sova långa nätter eftersom han alltid vaknar mellan 05-06 (trots mat 04). Min rädsla är att han nu kommer vakna redan 04-05 :shock: De två nattmålen känner jag inte riktigt att jag orkar ta tag i just nu utan det får bli ett senare kapitel. Dem får va kvar ett tag till tills jag känner att dagen funkar.

Hur gör jag med maten på eftermiddag/kvällen för det blir ju lite tätt att mata direkt efter uppvak om han bara sover 45 min?

En annan idé är att vänta med att ändra schemat tills han visar att han kan va vaken 2 tim och då ändra men det kanske dröjer nån månad till.

Va säger ni ska jag våga ändra?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"