Somna hos någon annan? Svårt att vara flexibel.. m.m

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
svalsta
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 03 sep 2010, 08:29
Ort: Sthlm/Enskede

Somna hos någon annan? Svårt att vara flexibel.. m.m

Inlägg av svalsta »

Hej! Har en 9 månaders dotter som är kurad när hon var 5 månader- allting gick jättebra, sov 12 timmars natt 3:dje kurnatten och så har de fortsatt! =) :P

Tänkte bara höra lite hur ni andra gjort/gör..

När man är bortbjuden till någon och har tänkt stanna till kvällen låter ni era små somna där och sen åker ni hem med dom (utan att väcka?) eller anpassar ni er efter barnet och åker hem så att hon/han får somna hemma i sin egen säng?? :|

Som det ser ut nu (och som vi alltid gjort) så åker alltid någon av mig eller min sambo hem med dottern innan 7 slaget. Då får hon alltså somna gott i sin egna säng. En av oss stannar då kvar på festen/kalaset eller vad det nu vi är på.

Vi har ju sovit borta några gånger men då sover hon i resesängen (jättebra sover hon då) Men då sover vi ju själv kvar där så vi inte behöver väcka henne för att åka hem. :P

Vi har 1 gång gjort som så att vi stannade kvar på ett kalas, hon somnade gott vid 7 i vagnen inomhus, men senare framåt 23 snåret så skulle vi åka hem, vi tog de lugnt o försiktigt så hon inte skulle vakna men det gjorde hon ändå och blev flyförbannad och ställde många frågor!
Ja kände mig som en jättedålig mamma som släpat med mig min bebis ut på nöjen för min egen skull! Allt hon ville var ju att få sova, och när hon blev väckt ur sin skönhetssömn blev hon rosenrasande. :twisted:

Hon somnade iaf senare igen när vi åkte bilen på väg hem.. När vi kom fram så vaknade hon ytterligare en gång. När jag skulle lägga ned henne i sängen (hon var redan då lite upprörd, de gick inte att få henne på bättre humör) så blev hon som tokig! Har aldrig hört henne så nånsin!
Hon somnade efter 50 minuters evigt ramsande! Och så lång tid hade de aldrig nånsin tagit förut!
De var nära att ja gick o plockade upp henne för att jag inte klarade av att höra hennes gråt. För de var just det -gråt. Inte att hon var arg (för då hade de varit en helt annan sak) men hon var uppriktigt ledsen.. :roll:

Efter det har vi aldrig mer testat att låta henne somna borta för att sedan åka hem. :|

Det känns alltid så tråkigt när man är bortbjuden men att alltid någon av oss måste avbryta för att åka hem med henne.
Visst jag gör såklart allt för min lilla skatt men vi anpassar ju alltid oss efter henne och känner att någon gång kanske hon kan anpassa sig efter oss :) Hoppas ni förstår vad jag menar!
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Somna hos någon annan? Svårt att vara flexibel.. m.m

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen tillbaka!! :heart:

Ja, det här med bortbjudningar kan ju vara lite knepigt. Jag har alltid gjort som så att vi antingen åkt hem tillsammans så att de har kunnat lägga sig senast en halvtimme för sent. Eller så har vi lagt älsklingarna borta, i pyjamas och nattblöja. Sen när vi skulle åka hem så gjorde vi irdning allt och det sista vi gjorde var att vi lyfte över barnen till bilen, spände fast dem och la täckena över dem. De vaknade till lite, men somnade på vägen hem igen. Väl hemma bar vi in dem och la ner dem i sängarna med samma, täcke på. Tyst tyst ramsa x1. Sen sov de vidare.

Så gör vi, men det är ju inte säkert att det passar alla, så någon annan kanske kan komma med något annat tips.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
svalsta
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 03 sep 2010, 08:29
Ort: Sthlm/Enskede

Re: Somna hos någon annan? Svårt att vara flexibel.. m.m

Inlägg av svalsta »

nästan 20 som läst, men bara 1 svar
haha :)
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Somna hos någon annan? Svårt att vara flexibel.. m.m

Inlägg av Acnaib »

Liten parantes:
(det behöver inte vara 20 personer som läst :wink: Jag personligen har varit inne i tråden 5 gånger innan jag svarade igår :mrgreen: och nu blev det visst en sjätte 8) )
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"