17mån och jättearg vid läggning

Skriv svar
MamMalin

17mån och jättearg vid läggning

Inlägg av MamMalin »

Hej där forumet, behöver era klokskaper akut!
På dagen ett år från en mycket lyckad kurstart och nästan ett år av fantastisk sömn har vi fått läggningstrassel :cry: Lillkillen som vanligen brukade klättra på spjälsängen och suktade efter att gå och lägga sig blir nu uppriktigt förbannad istället.

Bad jättekul, bus jättekul, tandborstning inga problem, mera bus jättekul, sen gonatt till pappa vid vanliga tiden - blir arg, släcka lampan - ännu argare, lägga i sängen förbannad, ramsan - börjar skrika upp sig!

Femte kvällen på detta vis, fyra av kvällarna har han somnat efter 3 till 10 minuter av "svordommar" (sen sovit sina 12h) men ikväll gick vi in efter 20min uppskrikning nästintill kräksig. Då stod han upp i sängen, arg och pigg och tysnade så fort pappa kom in. Han fick följa med ut till oss och våra bestyr, sen mer skoj o bus, när han började bli matt bestämde vi läggning igen, den gick lika illa som de senaste men han somnade på 3min.
  • Är det förtrotsen i antågande (märker på honom att det händer mycket med utvecklingen nu)?
    Vad är det vi missar?
    Är det schemat som är fel (han har sovit oftast 14h (12+ev 20 +2+ ev 20))? (börjar ifrågasätta ALLT nu!)
    Hur ska man hantera att han blir arg just när vi ska släcka lampan och lägga honom? Backa då? Eller stå för sitt beslut och behöva ramsa ut från en gallskrikande lillkille? (protesterar mot bekäftelsen när han får den efter att ha tystnat)
Snälla, någon som har en attityd och en taktik till en behövande? :?
Kram Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
trean

Re: 17mån och jättearg vid läggning

Inlägg av trean »

Hej,
låter precis som min lilla kille och de problemen vi stötte på (och fortfarande har). Vad vi gjorde var att vi ändrade lite på hur vi var med varandra på kvällen och gjorde stunden innan läggning mindre "uppenbar" - vi själva blev mindre nervösa och konstlade. Sen drog vi också ner på hans lunchlur från 2 timmar till 1,5 timme så han nu sover 13,5 timme/dygn.

Nu är det inte lika jobbigt vid läggningarna längre, men han kan fortfarande bli arg och ledsen. Kan ju vara en fas dom går igenom också nu, tycker mig att min son är mer bestämd nu och mindre stabil i sitt humör.
Arvid 090804
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tack för svar, trean! Har nu läst din tråd (vet inte hur jag missat den?) och känner igen mig i mycket. Vi ska också minska lunchluren nu.

Ikväll tog vi kvällen en halvtimme senare när han visade tydliga trötthetstecken (men fortfarande pigg o glad). Han blev tokarg när han förstod att nu var det läggdags. Pyjamas o tandborste inga problem, men när jag började mörklägga kom han o slet i gardinerna, skrek o svor! (mycket arg vid läggning, somnade på 2min) Jag känner det som att även då vi haft jätteroliga dagar (social delaktighet, nya upptäckter, gamla duktigheter) så vill han bara fortsätta med allt detta roliga! Skulle önska kunna berätta för honom att det blir lika kul imorgon :D Förslag på hur man kan förmedla detta?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vi har och gör fortfarande så att vi gör oss klara för kvällen en GOD stund före läggning (typ 30 min) sen får man se lite TV kanske få ett glas fil framför (med vitaminerna). Sen borstas tänderna och då hinner man ibland se något mer om man har tur.

Sen läggs man i ett redan mörklagt rum, som är släckt. Det enda ljus som kommer in är från hallen. Vi busar hela vägen dit (det börjar i soffan) ända in i säng. Killas lite i sängen, sen går vi med ramsan.

För vissa blir liksom ibland läggningen en enda lång utdragen pina med mörkläggning, säga godnatt till allt möjligt och borsta tänder osv...

Då är det bättre tycker jag att man gör det KORT konsist och ROLIGT!

Man får inte glömma skrattet till gonattet, det är nyckeln för en SKÖN och FIN sömn.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tack för svar, TorsMamma! Tankarna hade redan börjat gå i dina banor där, så ikväll blev "sluttampen" på läggningen mycket kort. Ändå han det börja kinkas och småskrikas just ner i sängen. Kroppen vill ner och sova - men huvudet vill vara vaken liksom :wink: . Känner ändå att det inte blir ett riktigt skratt till gonatt när ett småskrik sätter punkt för det hela.

Känns ändå som läggningarna blir bättre o bättre nu. Känns också som att förtrotsen är på riktigt antågande... 8)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, den där förtrotsen. Tänk på att hålla världen stabil och trygg. Mycket utevistelse. 2ggr/dag.

Sen tar det lite längre tid för en 1,5 åring att fatta galoppen så ge inte upp, jobba målmedvetet skall du se. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Vill bara tacka för hjälpen och runda av min tråd här...
Allt är frid och fröjd efter tio dagar ur spår. Vi har klippt upp låsningen på att det ska vara tillgjort ROLIGT på samma sätt innan läggning varje kväll och istället har vi bara trevligt efter just dagens humör och alltid ett skratt ner i sängen...mer avspännt helt enkel :wink:
Har kortat lunchsovet så nu är det 12h + 1,5h som är standard.
Härligt när allt är som det ska!
Kram på er!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"