kurad 17-månaders vill inte längre somna!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
callasmamma

kurad 17-månaders vill inte längre somna!

Inlägg av callasmamma »

Hej!

Vår dotter är nu 17 månader, kurad sedan 9 månader tillbaka. Sedan en vecka tillbaka känner vi inte igen henne vid läggning... Efter skratt, sång, välling och släckning brukar hon villigt läggas ner i sängen och somna efter en kort solfjäder och ramsa ut. Nu ställer hon sig istället upp i sängen och skriker så fort solfjädern lättar och ramsan börjar.
Och som hon skriker! Ibland arg och ibland förtvivlad. Att ramsa utanför fungerar inte alls. När vi går in och bestämt lägger henne ner blir hon tyst, för att sedan köra igång igen innan vi hunnit ut genom rummet... Idag skrek hon 1 timme innan hon somnade, vi var inne totalt 3 ggr men lät henne till slut hålla på bakom stängd dörr.
Ska vi ignorera henne helt? Vill inte fastna i något dåligt mönster och behöva "solfjädra henne till sömns"...

När hon väl somnat sover hon hela natten, och dagsvilan fungerar bra.

tacksam för alla tips - vill att läggningen ska bli något mysigt att se fram emot igen!!
mamma till Calla (född juli 2009) som framgångsrikt kurades 8 månader gammal
miar70
Kontakt:

Re: kurad 17-månaders vill inte längre somna!

Inlägg av miar70 »

:D Hej callasmamma och välkommen till forumet :!:

Jag tror vi har en klassisk liten förtrotsare här, som ifrågasätter tingens ordning :wink: .

Den här länken innehåller nog de svar du behöver, hojta till om du har fler funderingar:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 40&t=13298

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
callasmamma

Inlägg av callasmamma »

Hej Mia!
Tack för svar - jag har många gånger varit inne och läst här på forumet men det är först nu jag känner mig villrådig och vill ha stöd/tips!

Ja, nog är det en förtrotsare jag har att göra med. Beskrivningen stämmer väldigt bra.. Så då härdar vi ut helt enkelt, även om det skär i hjärtat att hon ska skrika/gråta sig till sömns. Jag hör ju på henne att hon inte är ledsen på riktigt, men ändå vill jag bara gå in och trösta henne.
Men som jag förstått det ska jag bara ramsa mig ut och sedan låta henne hållas? Och slamra i köket eller dammsuga...
De senaste två kvällarna har det gått lite lättare, hon somnar inom en kvart, så jag hoppas att det är på väg att vända! :)
mamma till Calla (född juli 2009) som framgångsrikt kurades 8 månader gammal
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är ju skillnad på barn som är kurade och barn som inte är det - er tjej "kan" det här men när världen gungar och hon måste ifrågasätta det mesta, även sömnen :roll: , gäller det att man ger samma svar som alltid och inte börjar virra runt och ändra en massa saker. Då ökar förvirringen och världen gungar ännu mer. Såklart ska hon inte bli förtvivlad, solfjädern och husljud är finfina verktyg till en förtrotsare, och OM du väljer att solfjädra så tänk en rejäl, stå länge, länge så hon blir helt lugn (kanske t o m somnar) och gå med en mjuk ramsa. Det som ska göras ska liksom göras väldigt tydligt :D

Hoppas det lugnat sig!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "