Hej!
maria1984 skrev:hon får potatis, majs, morot, ärter osv. Kan man blanda in kött redan?
Nja, jag började introducera lite kokt fisk och kokt kalvfärs vid 5 mån och ökade därifrån successivt men snabbt

.
Se till att tillsätta massor av fett, smör och rapsolja, drittla på så du nästan skäms
maria1984 skrev:jag har faktiskt inte gett mer än ca 2 istärningsfack. men jag skulle nog kunna få ner mer. ska jag fylla upp med välling sen?
Erbjud tills hon verkligen inte vill ha mer och gå över till desserten - banan och fruktmos i mängder. Sen välling en stund före långlur och natt.
maria1984 skrev:detta är alltså ett mål om dagen eller?
Jag skulle köra 2 mål lagad mat per dag. Och mellis förståss
maria1984 skrev:promenad blir det. När man är riktigt pigg så man inte slumrar i vagnen. Nu kan man ju sitta upp också
idag har vi virkat så hjälper till gör hon med

Bra att ni är ute! Släng upp henne på armen vid lämpligt träd/skulptur/skylt och visa, låt henne känna. Berätta om och låt henne lukta på allt ni handlar i affären eller lagar.
Social delaktighet är en så viktig komponent i SM - utgå från att Allt arbete ska delas med henne, all disk, knapptryckningar, dammsugare, dammning etc. Ge henne en liten ren trasa att jobba med, en egen diskborste som hon kan suga på medans du undervisar henne i diskandets ädla konst
Vila när hon vilar och ta i övrigt med henne i Allt.
(Kort anekdot - jag klampade runt i vår mataffär och stack upp persilja i näsan på vår nu nästan stora pojke, gav honom citroner att provbita, färsk vitlök att suga på och gav honom namn på Allt vi stoppade tillsammans i korgen. Kassörskorna skrattade så där lite generat som man gör när nån är lite stollig men ganska rar

Men när hans första ord efter mamma pappa var Mozzarella samtidigt som han dunkade den i bandet så blev alla tysta. Numer känner vi alla och alla vinkar till honom när vi kommer och ropar : vad ska du laga idag?. Han "skriver" inköpslistor och har grym koll om mamman glömmer ingredienser. Idag är han 2,5 och steker faktiskt köttbullar nästan utan kontroll.)
Så visa allt du gillar och bryr dig om (och resten med för den delen) och Lär henne hur man gör. Det är precis lika viktigt som schema faktiskt. Visa världen och hur vi gör i den skriver Anna så klokt!
Clara