När försöka få bort första nattmålet?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
skrutten

Re: När försöka få bort första nattmålet?

Inlägg av skrutten »

Ja när det flyter på bra då känns allt som en dans! :D
Sen är det ju tur att detta forum finns så man får hjälp att boosta upp attityden!
Jag har en dotter som är född 28september. Så hon är ju nästan lika gammal som din yngsta.
Har du kört SM med alla? Jag kommer defenitivt att göra det med nästa också! Men då från början.
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Ja då är dom precis en månad imellan nästan. Julia skulle kommit den 21e men va snabb ut.
Vi kurade tvåan och körde SM från början nu.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Maria :D

En liten teknisk fundering :D Du sa att du gick in av en slump och sâg att du fâtt svar, du hade inte fâtt mail om att ditt inlägg besvarats?

Det är vanligt att mailprogram (gmail tex som jag har) klassar forummail som Spam och dâ ser man dem ju inte inboxen. Kolla! Det gâr isâfall att ställa in sâ att forummail inte betraktas som skräp (och det är de ju verkligen inte :lol: ).

Allt bra annars?

:heart:
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Jag har försökt ändra min mail men det går inte. Får bara medelande om att den mailadressen redan används av någon annan?
Jag får alltså säkert mail men till min gamla adress

Annars är allt bra, tack!
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Det är inne pâ din egen mejl (hotmail, gmail, yahoo, eller vad du nu har :D ) som du mâste ändra inställningarna, inte här pâ forumet. Gâ in i din skräpfolder (junk, spam eller vad den kan tänkas heta) och se om du har mejl frân alex.halling@gmail.com. Det är denna adress som skickar automatiska mejl vid svar pâ dina trâdar, trâdar du bevakar eller om du fâr ett personligt meddelande.
Du kan dâ ställa in sâ att mejl frân alex.halling@gmail.com inte längre betraktas som skräp, sâ att de alltsâ hamnar direkt i inkorgen i fortsättningen.

Härligt att höra att allt flyter pâ som det ska! :D
maria1984

Inlägg av maria1984 »

hej igen!
Nej jag får inga mejl eftersom jag har fel mailadress registrerad här. Och den mailen kommer jag inte in på längre. Kan inte ändra här, jättekonstigt
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Isâfall kan du gâ in pâ Teknisk användarhjälp och be om att fâ ändra mejladress.
maria1984

Inlägg av maria1984 »

ojojoj, ett lyxproblem har dykt upp!

Julia sover längre och längre på natten innan nattmålet. Vaknade vid halv 6 i förrgår och 5 inatt, äter och somnar om men är inte särskilt hungrig vid 7.
Ska jag försöka få till hel natt nu utan mat eller börja väcka vid 4???

Ja stora beykymmer 8)
KRAM!
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej! Så härliga problem :lol: :lol: :lol: !

Där finns olika strategier - Jag skulle säga: ha is i magen så har hon nog löst det själv om en vecka!
(Jag är så natttrött själv så jag har aldrig lyckats väcka utan gick bara upp om jag var absolut tvungen :oops: )

Satsa stenhårt på roliga och mätta dagar så är ni snart framme.

Underbart jobbat!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Hej!
Nej, Julia förlänger inte nätterna... Eller har jag dåligt tålamod?
Funderar på att testa vagnen några nätter och kanske vagna bort nattmålet.
Hon är inte alls hungrig på morgonen eftersom hon äter vid halv 5. Eller vad tycker ni?
Hon äter knappt 200 ml välling per mål / dag, ammas på natten. Plus lite smakisar av gröt och pureer. Är det för lite?
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Clara Cecilia

Hej,
hur mycket smakisar äter hon och vad? Erbjuder du tills hon stoppar själv?

Är hon delaktig i arbetet hemma med en trasa i hand :lol: och ute en rejäl tur varje dag?

Clara
maria1984

Inlägg av maria1984 »

hon får potatis, majs, morot, ärter osv. Kan man blanda in kött redan?
jag har faktiskt inte gett mer än ca 2 istärningsfack. men jag skulle nog kunna få ner mer. ska jag fylla upp med välling sen?
detta är alltså ett mål om dagen eller?
promenad blir det. När man är riktigt pigg så man inte slumrar i vagnen. Nu kan man ju sitta upp också :lol:
idag har vi virkat så hjälper till gör hon med :wink:
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Clara Cecilia

Hej!
maria1984 skrev:hon får potatis, majs, morot, ärter osv. Kan man blanda in kött redan?
Nja, jag började introducera lite kokt fisk och kokt kalvfärs vid 5 mån och ökade därifrån successivt men snabbt :lol: .
Se till att tillsätta massor av fett, smör och rapsolja, drittla på så du nästan skäms :oops: :lol:
maria1984 skrev:jag har faktiskt inte gett mer än ca 2 istärningsfack. men jag skulle nog kunna få ner mer. ska jag fylla upp med välling sen?
Erbjud tills hon verkligen inte vill ha mer och gå över till desserten - banan och fruktmos i mängder. Sen välling en stund före långlur och natt.
maria1984 skrev:detta är alltså ett mål om dagen eller?
Jag skulle köra 2 mål lagad mat per dag. Och mellis förståss :D

maria1984 skrev:promenad blir det. När man är riktigt pigg så man inte slumrar i vagnen. Nu kan man ju sitta upp också :lol:
idag har vi virkat så hjälper till gör hon med :wink:
Bra att ni är ute! Släng upp henne på armen vid lämpligt träd/skulptur/skylt och visa, låt henne känna. Berätta om och låt henne lukta på allt ni handlar i affären eller lagar.

Social delaktighet är en så viktig komponent i SM - utgå från att Allt arbete ska delas med henne, all disk, knapptryckningar, dammsugare, dammning etc. Ge henne en liten ren trasa att jobba med, en egen diskborste som hon kan suga på medans du undervisar henne i diskandets ädla konst :lol:
Vila när hon vilar och ta i övrigt med henne i Allt.

(Kort anekdot - jag klampade runt i vår mataffär och stack upp persilja i näsan på vår nu nästan stora pojke, gav honom citroner att provbita, färsk vitlök att suga på och gav honom namn på Allt vi stoppade tillsammans i korgen. Kassörskorna skrattade så där lite generat som man gör när nån är lite stollig men ganska rar :oops: Men när hans första ord efter mamma pappa var Mozzarella samtidigt som han dunkade den i bandet så blev alla tysta. Numer känner vi alla och alla vinkar till honom när vi kommer och ropar : vad ska du laga idag?. Han "skriver" inköpslistor och har grym koll om mamman glömmer ingredienser. Idag är han 2,5 och steker faktiskt köttbullar nästan utan kontroll.)

Så visa allt du gillar och bryr dig om (och resten med för den delen) och Lär henne hur man gör. Det är precis lika viktigt som schema faktiskt. Visa världen och hur vi gör i den skriver Anna så klokt!

Clara
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Tack!
Vi kör på detta så får vi se.

Tycker det är så härligt att läsa om hur andra gör med den sociala delaktigheten.
Julia är ju inte så svår att ha med och visa världen men dom stora är det värre med.
Kanske fel tråd för det här. Dom är ju inte riktgt infödda med det, eller jag är inte det rättare sagt. Jag har alltid varit vän av ordning, och det rejält.
Försöker få dom att förstå att jag absolut inte klarar något utan dom och att maten inte lagar sig själv bla. Vår stora flicka har blivit mer harmonisk sen vi faktiskt höll henne från lek med kompisar varenda dag och tvingar henne att följa med oss på grejer som hon annars snabbt trixade sig ur. Flocken liksom...
Men dom suckar mest och himlar med ögonen. Finns det någon tråd för stora barn och social delaktighet här?
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Clara Cecilia

Jajamensan, kliv in på Barnafostran och kolla bland deras favoriter.
Och läs den här underbara länken - en sann inspiration och glädje att läsa.
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =8&t=22960

:heart: :heart:

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"