Hej,
Vi har en dotter som är 3 år och några månader. Vi har kört metoden sedan hon var 6 månader och det har för det mesta gått väldigt bra. Vi hade ett bakslag då hon var 2,5 år då hon vaknade tidigare och tidigare på morgnarna. Detta löste vi med detta forums hjälp med att ha en väckarklocka som markerade att det var morgon.
Vi har fått en dotter som nu är 6 månader och relationen dem emellan är mestadels bra. Vår äldsta dotter är väldigt kärleksfull mot sin lillasyster, men såklart märker vi av att hon är lite sotis då och då också.
I stort har uppdelningen varit att min fru har haft hand om vår yngsta dotter och jag har haft hand om vår äldsta. För att vara helt ärlig så har jag varit lite "slapphänt" och låtit läggning ta lite längre tid för att visa extra mycket kärlek då hon har fått ett syskon. Detta har sakta slagit tillbaka och läggningen har blivit längre och längre. Sista veckan har det gått riktigt dåligt och slutat med att hon fejk-gråter / gråter då jag åter kortar ner proceduren. Hon tar även fram alla möjliga trix för att dra ut på läggningen. Sista tiden har hon även skrikit genom dörren efter själva läggningen och då har vi gått in för att kolla av och säga ramsan igen. Även detta behöver jag komma bort från.
Nu behöver jag tips för att komma ur det här och för att få henne att tycka att det är roligt att gå och lägga sig igen.
Värt att säga är att när min fru lägger henne så har hon inte samma problem, då hon inte börjat släppa på reglerna.
Ju äldre hon blir desto svårare blir det eftersom hon kan föra en diskussion och till viss del argumentera - åtminstone säga emot. Hur länge kan man köra kuren?
tacksam för tips.
mvh
Peter
Plötsligt problem med läggning
-
chokladkaninen
Re: Plötsligt problem med läggning
Hej MrP! 
Vet du, Trixaren är ett väldigt vanligt trotsdjur!
Jag tror att problemet ligger i din Attityd, dvs att du har lite dåligt samvete för att mamma håller på med Lillasyster och att du behöver kompensera Storasyster genom att vara "snällare". Gör inte så! [-X Att få ett syskon är ju, som du har märkt, en fantastisk gåva till Storasyster; inte alls något som hon behöver tröstas för!
Så vänd inte upp och ned på hennes (redan vingliga) trots-värld utan insistera på rutinerna så att hon vet vad som gäller och inte behöver bli orolig och undrande!
Rent konkret:
Börja läggningen i god tid så att du kan avväpna de vanligaste Trixar-tricken innan du lägger henne.
Dvs, läsa saga, dricka vatten, kissa, borsta tänderna etc och Skrattet till Godnattet så att hon är i sängen när det är dags. Ett snabbt godnatt och ut med ramsan (som man gott kan fortsätta med i många år till, trots att själva kuren är slut för länge sedan). Blir hon arg, så blir hon, det är trotsbarnets rätt att reagera precis som alla andra.
Avvakta. Påminn med ramsan (utanför dörren förstås!) om det behövs, men gå inte in igen. Hon är stor nu och behöver inte mer hjälp än så. Börjar hon trixa (pappa jag är törstig/kissnödig/rädd för mörkret etc) så vet du ju redan att du har mörklagt som det ska vara (jag brukar lämna dörren på glänt men mer ljus än så fick åtminstone min trotsdotter att vakna på natten och gråta över mörkret - så vi återgick snabbt till att endast ha dörren på glänt
) och att du har klarat av både vatten och kissande, och så svarar du glatt: jaa, vännen, det tar vi imorgon! följt av ramsan. Och det kommer hon att nöja sig med, om inte direkt så efter ett antal försök. 8)
Ge detta ett par dagar, så att din och Storasysters rutin sätter sig ordentligt, och börja sedan turas om med vem som lägger vilket barn; vid 6 mån behöver Lillasyster definitivt ingen ensamrätt på mamma längre! 
Läs i Barnaboken både om trots och om syskon, det kommer att falla ned mängder av poletter!
Och skaffa Barnaboken om du inte redan har den - du har nytta av den i 16 år framåt så det blir en av dina bättre investeringar som förälder! 
Lycka till! :thumbsup:
Vet du, Trixaren är ett väldigt vanligt trotsdjur!
Rent konkret:
Lycka till! :thumbsup:
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och