behöver tips till kur för bestämd 2-åring!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
bentemaria

behöver tips till kur för bestämd 2-åring!

Inlägg av bentemaria »

(Det här blev visst en mindre uppsats! Hoppas att någon orkar läsa ... :roll: )

Hallå! Vi har just kurat vår minste kille på 10 månader och nu när han sen nästan två veckor tillbaka sover hela nätter (!!!) känner vi att det är dags för vår tvååring, Åke, att gå igenom en liknande kur. Vi har varit så fokuserade på lillebrors dåliga sömn, att vi bara låtit Åkes "sovrutiner" gå förbi, men nu är det verkligen dags att göra något åt dem ...

Frågan är bara var vi börjar. Jag har läst runt lite här och det verkar som de flesta som har problem med äldre barn här ändå har kurat dem tidigare. Jag har tyvärr inte hört talas om SHN förrän nu och vår son är väldigt okurad. Kommer det att funka ändå?

Åke är 2 år och 4 månader och han sover egentligen bra på natten. Problemen är läggningen och de tiiidiga mornarna. Förr sov han till sju och då tyckte vi att det var tidigt. För något halvår sedan blev det vanligare och vanligare att morgonen började vid sex och nu tycker vi nästan att vi fått sovmorgon när Åke vaknar vid tjugo över fem. Vissa mornar börjar nämligen redan 04.45!
Vi varvar nätterna, men det är ändå svårt att sova för den andra av oss, eftersom vi bor i en lägenhet och inte har någonstans att fly för att få lite ostörd sömn. Och öronproppar kan man ju inte ha, eftersom man vill ha koll på lillebror.
Vi blir snart smått tokiga!

Jag har läst Sova hela natten och efter lillebrors kur tycker jag att jag vet det mesta. Jag har bara så himla svårt att se det översatt till Åke och den person han är. Det mesta med kuren som vi körde för Svante känns som en omöjlighet till Åke, som är så mycket äldre och som ifrågasätter det mesta.

Juniorsängen (som vi skaffade för att kunna ligga bredvid honom istället för att sitta på golvet, de där evighetslånga läggningarna ... vrickat) har vi idag bytt ut mot en spjälsäng (som vi fick köpa via blocket eftersom vi sålde den överblivna för bara någon månad sedan!) och han verkar faktiskt, efter några inledande protester, ta det ganska bra. Han fick välja vilken säng han ville sova i själv (juniorsängen står kvar, monteras ned i morgon) och valde faktiskt spjälisen själv :)
Jag har äntligen lyckats få honom att gå med på att ha det kolmörkt när jag sitter bredvid.
Ja, och just det, skrattet till go'nattet har vi ju också infört, i och med att lillebror kurades. Detta är ett mycket uppskattat inslag, även från Åkes sida.

Just nu går läggningarna till så att man ska värma mjölk i en flaska och den ska han ha med sig i sängen. Där ska vi läsa saga och efter den ska man sitta bredvid honom och hålla handen. Och hålla handen. Och hålla handen. Allt medan han vrider på sig som en liten mask för att han inte kan somna. Ibland går det på en kvart, men oftare på 40 minuter eller en timma. Vilken enorm skillnad mot lillebrors numera sådär 2-10 min (varav man själv är vid sängen i en halv minut) läggning!

:arrow: :?: Jag känner mig desperat och i stort behov av alla tips jag kan få! Var börjar vi?
Han är otroligt tidig med talet och pratar och argumenterar för sig i allt. En bebis utan ord är det lättare att lägga ner och solfjädra. Åke kommer nog antingen bli arg/tokig eller skratta ihjäl sig och fråga vad jag håller på med.
Första natten med Svante stod jag och buffade i 30 min tills han precis nästan somnade. Då gick jag ut med ramsan. Hur får jag ramsan att gå in hos Åke? Jag känner att det är jätteviktigt att markera att jag inte tänker sitta och hålla handen, men när jag testat det förut har han börjat skrika högt. Jag vet alltså inget annat sätt än handhållningen för att få honom att somna! :?
Buffning eller solfjädring känns uteslutet, tyvärr. Ska jag bara finnas i rummet och vänta ut honom och när han somnar, då dra ramsan? För jag ska väl inte sätta mig utanför dörren redan innan han somnar, första kvällen? Eller kan jag det? Det skulle egentligen kännas bra som markering, men det blir kanske inte rätt?
Ledsen om jag verkar förrvirrad. Det är jag.

Jag är beredd på att ta en fight med honom, att vara bestämt och ha attityd, men jag behöver verkligen verktyg som kan funka på honom. Jag vill ju att han ska känna sig trygg!

:arrow: :?: Vad gör vi när morgonen kommer?
Ska jag även första natten bara vara utanför och ramsa när han vaknar i ottan? Eller ska jag gå in vid första pip, så som jag gjorde första natten med lillebror?
Som det är nu rusar någon av oss in när han ropar på oss (han går aldrig ur sin säng, fast han kan, utan ropar tills vi kommer), eftersom vi inte vill att han ska väcka lillebror/grannarna och sen ska man upp och värma mjölk igen ...
Eller ska man gå in och berätta hur det ligger till?

Vår tanke är att han ska sova till sju, precis som lillebror. Det är alltså ca 2 timmar längre än vad han sover nu. Hur får man en bestämd tvååring att ligga kvar i sängen så länge, innan de nya mornarna börjar sätta sig??

:arrow: :?: Jag undrar också över hur mycket sömn en tvååring behöver? Vi har tyckt att dagvilan ska vara kvar, eftersom han vaknar så tidigt, men han har ofta den senaste tiden självmant slutat sova på dagis de dagar han är där, och även hemma. Är det något vi borde vara lyhörda för och helt enkelt skippa?

:arrow: :?: Hur lägger man upp dagarna i övrigt? Jag har ju förstått nu (först nu!! till min stora sorg ...) att Anna Wahlgren har mer än nattsömn att erbjuda. Vårt övriga familjeliv känns som ett mindre kaos det också. Man vill vara delaktig i barnens liv, men samtidigt hinna med och göra vardagssysslorna, som att diska och tvätta. Som det är nu känns det som att vi inte hinner med något av det, trots att en hel dag gått. Jag( eller min man, vi är föräldralediga halva tiden var) springer mellan sysslorna och inget blir till 100%. Det är så tråkigt. Jag vill njuta av mina barn fullt ut, men även känna att hemmet hänger ihop. Det verkar som att de flesta här inne fixar det. Hur gör ni??
Jag har Barnaboken, men har aldrig läst den (pinsamt nog). Skummade igenom det som handlade om hur/när bebisen bör äta, när äldste sonen var spädis, men det var allt. Jag förstod tyvärr inte vilken guldgruva som fanns där i :oops: .
Jag läser den mer än gärna, men just nu behöver jag nog lite guidning. Att ta mig igenom SHN-boken tog mig tre veckor, i mitt zombietillstånd och den lilla tid som blir över, så det finns inte en chans att jag läser igenom hela Barnaboken innan jul ens. Och jag vill veta nu, vad vi kan göra! Finns det några kapitel som är extra viktiga just nu?
Borde jag för övrigt ha ställt den här sista frågan i något av de andra forumen här, som har mer med fostran att göra?
Hur som helst - om jag inte kan få svar på alla frågor tar jag tacksamt emot hjälp där jag kan få!

Vi är alltså lite desperata, om det inte framgått! Planen är att jag ska börja kura vår lille guldgrabb på tisdag. Då sover pappa och lillebror borta, så att jag ska orka tackla högljudda protester och dyl ;)

Tack på förhand! :heart:
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Elle

Re: behöver tips till kur för bestämd 2-åring!

Inlägg av Elle »

Hej bentemaria!

Vad bra att ni beslutat er för att ta tag i storebrors nattsömn. Jag börjar med att klistra in ett svar som miar70 gav i en annan tråd;
miar70 skrev: :idea: Tänk på att kuren kan ta lite längre tid på en tvååring, skynda därför lite långsamt! Bli inte stressad om det inte går lika snabbt som för lillebror, tänk på att stora killen har haft mer tid på sig att befästa dåliga sovvanor och därför kan behöva lite längre tid till att bryta dem.

:idea: Köp en väckarklocka! Gå och shoppa en tillsammans du och sonen, och prata om hur den ska användas, att han ska sova ända till den ringer på morgonen. Testa den tillsammans och träna gärna med nån docka/nalle som får väckas glatt av ringningen! Learning by doing :wink:

:idea: Tänk på att dag och natt hänger ihop, och se över hans sociala delaktighet: en tvååring behöver känna sig behövd på allvar! Ha med honom i dina sysslor!

:idea: Utevistelsen! Ett par timmar om dagen, frisk luft är sömnbefrämjande!

:idea: Skratta! Slarva inte med skrattet till gonattet! Det ska vara KUL att gå och lägga sig :D

:idea: Läs gärna de klistrade favoriterna här på äldre barn, eller andra trådar till inspiration (om du inte redan gjort det :wink: ) det finns många föräldrar som kurat äldre barn!

Jag brukar tjata om mörkläggningen, men det är väl inte direkt nån fara att den missas nu under mörkaste december :roll: men kan vara bra att ha i åtanke längre fram!
Här är en tråd där Anna beskriver SHN-kuren för äldre barn: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aldre-barn

Vi börjar där, så får du återkomma om du har fler frågor efter att du läst.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack Elle för att du hittat ett så bra svar! det mesta stämde ju bra på oss :-) vi har köpt en väckarklocka, men jag är rädd att den inte kommer att fungera så bra, eftersom tanken är att han ska sova 12 timmar och då blir det svårt att ställa den utan att den ringer. får kanske skaffa en klockradio ... och tejpa över siffrorna? hur har ni andra gjort?

tyvärr funkar inte de klistrade trådarna just nu, eftersom de är länkade till det gamla forumet. verkligen så typiskt, för jag hade tänkt spana in dem igår. men men, jag får bläddra mig fram!

jättebra med en påminnelse om vad anna skrivit. jag kanske vågar mig på solfjädringen ändå. får väl se vad som händer! just nu har vi skjutit upp kurningen några dagar, eftersom han är jätteförkyld och hostar sig vaken hela nätterna. dumt att börja kura då! tycker dock att bara spjälsängen gjort en hel del, iallafall för läggningen. tänk så dumma vi var som tog bort den :shock:

:?:
just nu har jag nog bara en fundering och det är fortfarande frågan om hur jag ska hantera morgonen den första natten? ska jag gå in till honom när han vaknar vid femtiden och tycker att det är morgon, eller ska jag sitta utanför och ramsa? för minstingen skulle jag ju gå in och verktyga handgripligen, men gör man det med en tvååring?
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Elle

Inlägg av Elle »

bentemaria skrev:men jag är rädd att den inte kommer att fungera så bra, eftersom tanken är att han ska sova 12 timmar och då blir det svårt att ställa den utan att den ringer.
Hur menar du här? #-o Vi har klocka utanför barnens rum, när den ringer kommer vi och de får stänga av klockan och GLAD morgon!

Här nedan finner du svaret på din andra fråga;

SHN för äldre barn
• Fungerar Sova hela natten-kuren på äldre barn?
Ja. Slopa buffningen. (Om lilla ungen inte är van vid att buffas, får hon eller han förmodligen slag av dylik behandling!) Lägg distinkt tillrätta, antingen enligt Lathunden eller så som du vet att barnet brukar tycka om att ligga, och håll på plats med "solfjädern" i ca tio sekunder. (Det kan behövas mer, och förstås särskilt första gången. Den lilla ska bli sömntung i kroppen men inte hinna somna.) Säg ingenting Exclamation Tryck till avslutningsvis och gå ut med ramsan. Fortsätt med ramsan bort från dörren och gör andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra. För påminnelser och bekräftelser därefter: följ kuren.

• Ännu större barn, då?
För det första: behåll spjälsängen eller återinför den. Två- treåringar är för små för att ligga i öppna landskap. De tar sig ur, inte nödvändigtvis för att de längtar efter sina dagars ömma upphov utan för att de inte vet var de hör hemma längre. De saknar sin kära gamla säng, som var deras trygga "rum". De blir så innerligt glada när de får den tillbaka. Vänta med ökensäng till åtminstone efter trotsåldern! Kör sedan kuren. Lägg tillrätta enligt ovan. Träna in en effektiv ramsa. Pratar barnet och ropar ord, upprepa ramsan utifrån i glatt orubblig evighet à la goddag-yxskaft - lika många gånger som barnet kör sina diverse tricks (frågor), och en gång till.

• Folk i tre-fyra-fem-sexårsåldern ska överhuvudtaget inte tillåtas gå ur sängen!
Gärna ligga i mörkret och ha tråkigt, men inte gå ur den. Sätt dig på en stol i dörröppningen, så att barnet ser dig, och läs en tidning eller en bok eller sticka eller skriv eller gör vad som helst som inte har med barnet att göra. Din verksamhet ska tyckas kräva din totala uppmärksamhet. Titta inte inåt barnet och säg ingenting. Vid minsta rörelse i lilla sänghalmen sätter du stopp med en barsk, punktsättande ramsa. Hinner barnet upp, hinner det i alla fall inte ut! Hugg den lilla optimisten direkt, led snabbt tillbaka till sängen, tryck till utan ord och gå ut med ramsan. Upprepa lugnt.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

aha, klockan utanför dörren! det gör ju det hela lättare, för då kan vi ju ställa den när vi går och lägger oss. jag tänkte att den skulle vara vid hans säng och då blir det svårt att ställa en klocka med urtavla på klockan sju, när han går och lägger sig samma tid, 12 timmar tidigare ;)

hmm, jo, jag har ju läst det där, men jag undrar liksom bara om första natten/morgonen. att jag ska ramsa utanför dörren senare nätter/mornar förstår jag, men under kuren för mindre barn ska man ju ändå gå in hela första natten, så snart de ger ifrån sig ett pip. ska jag tolka annas/ditt svar att man inte gör det för äldre barn, utan bara sitter utanför dörren och rabblar ramsan, även första morgonen?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu har det gått många dagar utan att du fått svar, det här nya med forumet gör iallafall mig förvirrad :oops: . Kanske har det ordnat sig för er?
bentemaria skrev: ska jag tolka annas/ditt svar att man inte gör det för äldre barn, utan bara sitter utanför dörren och rabblar ramsan, även första morgonen?
Visst ska man gå in till ett större barn också om det behövs, men för en del stör man mer än lugnar när barnen är så stora. Det jag tänker är att man sitter utanför men synligt så att barnet ser och verkligen förstår att man är kvar. Då kan man också ingripa snabbt vid ev. urklättringsförsök, man lär sig fort att ha ögon i nacken :wink: .

Berätta gärna hur det gått för er!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack miar70!! :heart:
jag vet ju att alla jobbar ideellt här inne, att forumet är omgjort och att det är jultider, så jag har inte velat verka tjatig, men jag har verkligen väntat på att få svar på det där!

vi har inte börjat kura ännu. dels väntade jag på svaret, dels har han varit väldigt hostig och sjuk. nu vet vi inte riktigt när vi kan börja, men så snart som möjligt, tänker vi!

ok, sitta synligt? det är svårt att få det kolsvart då, tänker jag? men annars låter det mer som en strategi för oss, att sitta utanför och ramsa. som det är nu kommer vi ju liksom redan inrusande så snart han skriker/ropar och det skulle kanske inte bli någon markant skillnad, om vi även nu rusade in. vad tror du om att jag förklarar ordentligt på kvällen hur det kommer att gå till och sedan helt enkelt håller den linjen?

hur bör jag göra på kvällen? som det är nu sitter vi som sagt och håller handen tills han somnar (vilket faktiskt har gått mycket snabbare sen vi införde spjälsäng igen!). ska jag köra på det första kvällen och ramsa mig ut så snart han "nästan-somnat" eller ska jag gå ut tidigare?
är det ok att hålla handen, eftersom det får honom att somna nu, eller ska jag bryta det mönstret också och t.ex. försöka oss på solfjädern (jag ser dock framför mig vilda protester och ett ålande barn)?

ledsen att jag bombarderar dig med ungefär samma frågor som jag ställt tidigare, men jag känner inte att jag fått ordentliga svar på dem ...

tack igen! :) :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu ska jag försöka få till ett snabbare svar :wink:
bentemaria skrev:ok, sitta synligt? det är svårt att få det kolsvart då, tänker jag?
:idea: Kolsvart i rummet, lite ljus utanför dörren där du sitter - då syns du :D
hur bör jag göra på kvällen? som det är nu sitter vi som sagt och håller handen tills han somnar (vilket faktiskt har gått mycket snabbare sen vi införde spjälsäng igen!). ska jag köra på det första kvällen och ramsa mig ut så snart han "nästan-somnat" eller ska jag gå ut tidigare?
:idea: Stanna kvar tills han ligger ner och är lugn, då går du ut med en trygg, glad ramsa, fortsätter ramsa, sätter dig på stolen och ramsar klart. Känner du redan nu att solfjädern inte kommer att funka kommer den med all säkerhet inte att göra det, och jag tycker nog att han är lite för stor för det om han aldrig varit med om det förut. Det är skillnad med barn som är vana och gillar solfjädern :wink: Alternativet till hålla handen kan vara att lägga en hand på hans rygg - inget smekande utan en fast hand! Och kom ihåg, inget prat, ingen ögonkontakt.

:idea: Ha något i händerna att göra när du sitter på stolen, så att du inte tokfokuserar på gossen. Var verkligen fokuserad på det du gör och ramsa när du verkligen känner att du skulle vilja gå in! Går in gör du bara om han fastnar i gråten eller är på väg ur sängen, och då kör du samma procedur igen.

Har du läst tråden om förhållningssättet:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =40&t=5252

Jag tror du hittar svaren på frågorna i den också, och om jag varit luddig så får du fråga igen :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

oj, nu har även jag haft fullt upp! vi har bestämt att vänta med kurningen till efter nyår, eftersom vi kommer att sova hos mina föräldrar vid jul och även vara borta på nyårsafton. men sen kör vi! och mer tid för oss att förbereda oss :)

tack så jättemycket för svaret. nu vet jag hur vi ska göra. det är skönt att ha detta forum, för även om man läst boken känns kuren inte så självklar för äldre barn. men det här låter toppen!

jättetack även för länken. jag har läst den tidigare (så bra!), men tappat bort den i forumsändringen. det finns så många trådar där under hänvisningslänkar som jag hade planerat att läsa, men nu är de ju tyvärr fellänkade. vet inte om det är jag som är trög, men jag tycker att sökfunktionen är lite konstig. när jag söker på något får jag antingen upp hur många trådar som helst eller ingenting? skulle verkligen vilja läsa "Tidiga morgnar och olika strategier", "Mat-och sov-tider", "Kurning av 3½-åring ("Kura storebror samtidigt som lillasyster")" och "Vargtimme, ramsning och lite annat... ("Behöver råd inför morgonen")". kanske är det lättare att söka efter författare? du/någon av er har möjligen inte koll på vem som startat dem?

återigen; tusen tack för att ni här inne finns! det är guld värt att få så mycket stöttning när man ska ta tag i barnens sömn!

god jul :heart: :heart:
bentemaria

nu kör vi!

Inlägg av bentemaria »

ikväll kör vi! jag har försökt läsa på så gott det går i boken, igen, men jag är verkligen så himla ledsen över att trådarna under hänvisningslänkar här på forumet och även de länkar som tipsas om i trådar jag läser, inte funkar. när man ska kura ett äldre barn känns det verkligen som att just erfarenhet från andra är så himla bra och viktigt! verkligen dåligt tajmat av oss att vilja kura nu, men det känns inte som att det är läge att vänta längre, bara för att forumet görs om. är det någon som vet vad som händer med det, förresten? kommer det att gå att nå gamla länkar när det är klart, eller är de adresserna "körda"?

hur som helst. så här tänker jag mig dagen/kvällen (tankar och åsikter emottages tacksamt);
efter lunch ska vi allihop gå till farmor och farfar. vi är där en stund, sen går jag och åke hem, medan pappa och lillebror stannar kvar, eftersom de ska sova där. hemma ska jag och åke förbereda oss för kvällen och natten. tänkte visa väckarklockan och spela rollspel med hans snuttekanin. ska även tala om hur det kommer att bli med läggningen och natten.
sen kör vi som vanligt när kvällen närmar sig. middag, ombyte, tandborstning och sedan lek och bus i vardagsrummet. skillnaden mot tidigare är att vi tar alla sagor i soffan där (förut har vi tagit en sista vid sängen) och att åke får sin "kvällsmjölk" i soffan istället för sängen.
sen börjar allvaret! jag ska få honom att förstå att vi släcker med en gång och att han ska sova utan någon "hjälp" från mig/flaskan vid sängen. jag ska inte hålla handen, men kanske ändå ha en hand på ryggen. får se hur det går. när han blir lugn går jag ut, ramsar och sätter mig på stolen (även detta tänker jag mig att jag ska ha förklarat noga innan på dagen, tänker jag rätt?) och sitter så att han ser mig. där läser jag en egen bok och verkar väldigt intresserad av den.

här har jag några frågor;

:?: hur mycket ska jag ramsa när jag väl sitter där nu ikväll? blir det som svar på varje protest, eller ska jag låta honom hållas och ramsa först när/om han blir jätteledsen?

:?: vi har inte några större problem med nätterna. när han väl somnat sover han hela natten och vaknar inte förrän det blir morgon (eller snarare vargtimma, vilket är morgon för honom, som sagt ...). måste jag sitta på den där stolen hela natten, synlig för honom, eller är det ok att jag lägger mig på en madrass utanför och sover? jag är extremt lättväckt, så jag är inte orolig för att jag inte ska vakna vid minsta pip. däremot är det ju svårt att förekomma honom och sitta på stolen redan innan han vaknar då.

det var nog de frågorna jag hade nu. jag vet att jag är ute i sista stund, men hoppas hoppas ändå att någon har tid att svara lite snabbt :)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad spännande. Detta kommer gå så bra så.

Du kan svara med en ramsa vid varje försök till dialog eller vid något gnäll. Du ska inte vänta tlls han blir jätteledsen. Nu ska du lära honom att han kan somna tryggt och skönt.

Du kan absolut ligga på en madrass utanför. Inte så kul att sitta på en stol hela natten, :D

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, prova länkarna i "våra favoriter" nu, de borde funka där för vår admin har varit gyllig och uppdaterat dem. Så de kan du testa. Säg till om det inte funkar igen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack susanne, för dina snabba svar! detta forum är så underbart! :heart:

och tack torsmamma för att du fixade/fick någon att fixa/eller iallafall förmedlade till mig att länkarna nu fungerar! jag är så tacksam! sitter nu utanför åkes rum med min laptop och ska läsa här hela kvällen har jag tänkt mig :)

så, allt jag planerade för dagen blev som jag tänkt mig. när vi kom hem tog jag fram klockan och förklarade den. vi körde hela proceduren med "pelle kanin". ställde klockan, la ned honom i sängen, släckte lampan, gick ut och ramsade och gick sedan in och gjorde glad morgon när klockan ringde någon minut senare. åke var mycket engagerad! :wink:

han har varit med på noterna totalt. vi tog hans mjölkflaska tillsammans med en macka en halvtimma innan läggning (då äter lillebror sin gröt i vanliga fall, så det blir bra i tid) och han förstod så väl att han inte skulle få den i sängen. sen borstade vi tänderna och läste en lång saga i soffan. sedan bus och den vanliga sången vi brukar ta innan läggning, som avslutas vid sängen.
eftersom vi gör detta med lillebror varje kväll var åke så inne i det att jag inte behövde leda alls. han sa t.o.m. hejdå till lampan ;)

han la sig tillrätta i sängen med kaninen och han var så lugn, att jag inte såg någon anledning att göra något alls. eftersom han är så van vid att vi lämnar lillebror nästan direkt skulle det nästan bli konstigt om jag stod kvar tills han blev sömntung tänkte jag. jag ramsade mig ut och satte mig synligt på fåtöljen utanför. han vred på sig lite och viskade sen "mamma, kan du säga ramsan igen?". jag försökte ignorera först, eftersom jag gissar att han knappast själv ska be om ramsan? sen gav jag dock med mig ganska snabbt och sa den igen.

sen blev det tyst! :shock:

i lillebrors fall brukar jag lyssna vid dörren (jag syns ju inte där eftersom vi nästan stänger den) för att höra när han väl nästansover. nu satt jag ju en meter från dörren och hörde inte om han verkligen somnat. efter någon minut bekräftseleramsade jag ändå. hörde att han rörde snabbt på sig precis efteråt, men det kom inget annat ljud ... så, jag hoppas att den kom rätt?? :?:

allt tog väl 3-5 minuter sammanlagt. jag sitter som ett stort frågetecken. hur kunde det här gå så smidigt? är han så inkörd i hur vi gör med lillebror att han inte behöver någon egen "inskolning"? hade jag försökt mig på det här innan lillebrors kurning i november hade han protesterat vilt mot i princip alla moment (han bröt t.ex. ihop fullständigt när vi första kvällen körde bus och skratt och sedan slutade när lillebror skulle läggas!).

sen undrar jag ju om ramsan verkligen kan ha gått in nu, när det blev så här lite upprepning av den? :?:

jaja, somnat snabbt på kvällen har han gjort förr (även om det inte hör till vanligheterna). det är natten/morgonen som blir den verkliga prövningen. det är då han vanligen vaknar och ropar och sen gråter högt om vi inte lyder hans minsta vink. jag hoppas att jag lyckas sköta allt på ett bra sätt och att jag kan lugna honom utanför dörren.
jag vaknar från madrassen och hoppar sen upp i fåtöljen och ser busy ut igen, då, eller? han kommer inte att misstolka mitt synligt vakna tillstånd som att det är morgon?

puh. så skönt att det gick såhär bra, nu iallafall!
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

jaha, det blev lite pannkaka ...

han sov hela kvällen och ända fram till kvart över två ungefär. då vaknade jag av att det rörde på sig i hans säng. eftersom det inte var något "pip" avvaktade jag. det kunde ju hända att han inte var vaken, tänkte jag. han låg och vred sig en bra stund, innan han sa något. till slut ropade han "mamma" och då satte jag mig spikrakt upp och hoppade i fåtöljen, tog boken och ramsade. lite sent kanske?

jag hade lämnat adventsstjärnan på i fönstret bakom mig, så det var lite ljust ute hos mig.
han brydde sig inte om ramsan alls utan började ropa; "kan du sätta på klockan, mamma?". jag ramsade. han säger samma sak igen, smått desperat. jag ramsar igen, vilket gör honom arg och provocerad och han skriker "nej, sluta" (typ)! sen börjar han "skrikgråta". jag försöker prata med honom och säga att det är natt och att vi får vänta på klockan, men han lyssnar inte. jag såg ingen annan råd än att gå in och han tror ju att allt är som vanligt. usch, så misslyckat :(
jag har verkligen övertygelsen att han ska sova i sin säng själv och jag tycker att jag har attityden också, men tyvärr är jag rätt mån om våra grannars sömn också. med andra ord blev jag liksom desperat där inne och kunde inte hålla mig till "reglerna". han ville upp och jag började istället prata lugnande. säga att sängen är varm och mysig. jag tyckte att han lyssnade så länge jag pratade, men så snart jag slutade skrek han igen. och han skulle hålla handen. tvingade in handen i min och ett tag satt jag där med handen och kände mig totalt misslyckad som inte orkade kämpa emot.
han vägrade gå med på att det var natt. inte förrän jag stängde dörren helt ut till vardagsrummet och det blev mörkt blev han lugnare. vet inte om det berodde på det dock, eller på att han hade hållt på och fightas ett tag, men då nådde jag äntligen fram och han lugnade sig när jag höll honom. inte förrän klockan var halv fyra hade han börjat somna. jag hörde inte riktigt om han verkligen sov eller bara "nästansov", men jag sa bekräftelseramsan vid sängen. vågade inte gå ut och ramsa, eftersom han blivit skogstokig de gånger jag försökte det, tidigare. fel, jag vet, men nu fick han iallafall ramsan med sig in i sömnen.

då beslutade jag mig för att göra det mörkt där ute. han är van vid att det är kolsvart inne hos honom och jag misstänker att han 1) vaknade av att det var ljust utanför dörren (hade ju dörren på glänt så att han skulle se om jag satt i fåtöljen) och sedan 2) blev otroligt provocerad av att jag satt där och läste när han var tvungen att sova. han var verkligen helt oförstående över att jag satt där när han inte fick komma upp.

jag hade ju bestämt mig innan för att jag skulle sitta i fåtöljen synligt under vargtimman när han vaknade, men nu fick jag tänka om. tänkte att jag väl fick gå in och lugna med handpåläggning om han vaknade.
nu gjorde han inte det. jag måste ha sovit som en stock (hade själv nästan inte sovit någonting innan klockan två, eftersom jag låg nära ytterdörren och hörde folk springa i trappuppgången till efter midnatt), men jag vaknade 06.15 av att han ropade på mig. jag ramsade snabbt och han protesterade inte först. sen ropade han på vatten och jag var så nyvaken att jag tänkte att jaha, då kan jag väl gå in med flaskan och ut igen. hallå? ångrade mig på vägen in och ställde ner flaskan och tänkte istället lugna och få honom att somna.
lönlöst. han var pigg och ville inte sova. han var dock lugn och skrek inte. jag höll på honom och han låg still, för att sen börja prata "mamma, jag tycker om dig", "mamma, kan du sätta på klockan nu?" osv. till slut lyckades jag övertala honom att han måste ligga still och vänta på klockan. han verkade med på noterna och jag gick ut och la mig på madrassen. det tog typ två minuter och sedan ropade han "mamma, kan du komma nu? ska vi gå upp?". jag sa att vi skulle vänta på klockan och försökte ramsa, men han blev ledsen över att jag inte kom.
suck!
det slutade med att jag satt inne hos honom. jag vägrade hålla handen men höll lite på honom. lyckades släppa och smet ut obemärkt lite snabbt för att få tag i klockan, som stod precis utanför. sen satt jag med en hand på honom och med den andra vred jag visarna på klockan tills det började pipa.

då tände jag och ropade god morgon. han fick stänga av klockan och var glad att han ääääntligen skulle få gå upp.

så snart han är vaken och det är morgon är det hur lätt som helst att prata med honom. han förstår precis hur man ska bete sig i sängen och att han ska försöka somna om när han vaknar. att jag sitter utanför och att han kan vara lugn. men det är ju lätt att tänka på dagen. lika lätt som det är för mig att tänka att det ju inte kan ha varit så farligt, det där med att störa grannarna.

jag känner mig helt villrådig. känner det som att jag gjorde helt fel inatt. när jag satt där tänkte jag att jag lägger ner det här. nu tänker jag att jag måste göra ett nytt försök, men vet inte riktigt hur jag ska agera då. läggningen gick ju bra och gör det förhoppningsvis igen, men resten. hjälp. vilken enorm skillnad mot när vi kurade lillebror!

han blev bara sur av ramsan och verkade inte bli det minsta lugn/nöjd med att jag satt synligt utanför (på natten. vid läggningen var det nog betryggande och bra).
hur har ni andra lyckats med att få äldre barn att gå med på "goddag yxskaft" mitt i natten? jag försökte ju verkligen, men åke blev bara argare och argare för varje gång. någon som har några tips? "får" man prata och försöka lugna på annat sätt (vilket jag ju försökte, men misslyckades med ändå)?
hur ska jag agera inatt, nr 2? är det förbjudet att gå in, eller kan jag göra det fortfarande?

undrar också om jag borde ha ramsat redan när jag hörde att han rörde på sig vid två? jag tänkte att det fanns risk att jag väckte honom om han inte redan var vaken, men det kanske var fel?

puh. så dumt att vi bor i en lyhörd lägenhet. vi har köpt hus och flyttar in i mars, men så länge vill vi ju inte vänta med att kura honom. tanken är att barnen ska flytta ihop i samma rum och att vi ska få flytta in i vårt sovrum (där lillebror nu sover), men det vågar vi inte förrän storebror är kurad.

detta blev långt och svamligt. hoppas att någon orkar ge lite råd och peppning. eller skälla på mig. vad som helst!
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

puh, vilka uppsatser jag skrivit! jag förstår om ingen orkar läsa igenom dem ;)

:arrow: :?:
hur som helst. det jag undrar allra mest just nu, inför andra natten, är hur mycket eller om jag alls får prata med honom under natten? meningen är ju att lugna honom och jag märkte igår natt att han bara blev otroligt provocerad av ramsan som svar på hans rop och klagan. egentligen "ska" man väl inte prata mer än ramsan, men är det något som ni andra ändå gjort och märkt funkar? jag menar alltså prat som att "jag sitter här, du kan lägga dig i sängen igen och sova", "din säng är mysig och skön, krama pelle (kaninen) och försök somna om", "det är inte morgon förrän klockan ringer".
han är ju så stor och frågar så mycket. det kändes så konstigt att bara sitta och ramsa när han blev så arg och ledsen över det. sen ramsade jag ju ändå, dessutom, så den försvann ju inte helt.
åsikt, någon? är det "förbjudet" ska jag naturligtvis inte prata med honom. jag vill mest bara veta om det kanske ändå funkar, istället för lugnande i handling.

kvällens läggning gick lika bra som igår. han var helt med på noterna och sa inte ett knyst efter att jag ramsade mig ut. precis som igår hade jag väldigt svårt att höra när han var på väg in i sömnen, så jag fick chansa lite och bekräftelseramsade när lagom lång tid gått.

inatt mörklägger jag helt här utanför och ramsar från madrassen. hoppas att det funkar bättre än att ha det ljust och hoppa upp i fåtöljen, som jag gjorde igår!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "