3 veckors - vänder på dygnet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Helena G

3 veckors - vänder på dygnet

Inlägg av Helena G »

Vi har en liten tre veckors kille som sedan 4:e/5:e dygnet har vänt på dygnet. På dagen sover han väldigt mycket och våra försök att införa standardmodellen har inte alls lyckats. Han är helt enkelt väldigt svår att hålla vaken. Förmiddagarna går lite lättare (och då kan han vara ganska missnöjd flera timmar, äter ofta och sover bara korta stunder) men det är stört omöjligt på eftermiddagen och kvällen/förnatten. När han vaknar (eller väcks) för mat äter han bra men trots ansträngingar somnar han innan andra omgången mat (vaken oftast runt 1 timma inkl. mat) och någon standardmodell går inte att tala om.

Vid 22 -23-tiden vaknar han och är vaken fram till 04-tiden. Då är han stundtals väldigt missnöjd. Vill gärna snutta mest hela tiden både på bröst och flaska (vi kompletterar med ersättning p.g.a. dåligt viktuppgång). När han väl somnar in på natten så sover han ordentligt, ofta 4-5 timmar i sträck. Sedan på morgonen är det närmast omöjligt att hålla honom vaken efter första omgången mat. Och så börjar ett nytt dygn.

Vad ska vi göra? Enligt barnaboken kan man hjälpa en sån här liten att vända på dygnet genom att vara väldigt noga med att följa standardmodellen på dagen och sen vagna på natten. Men hur ska vi kunna ha 1.5 - 2 timmars vakentid varje mål när han bara somnar? Vi har försökt ett par gånger att lägga i vagnen på natten och vagna men då somnar han inte alls. Vi känner oss också osäkra på det här med magläget och har inte vågat lägga på mage än (men vi har i alla fall ett andningslarm).

Jag är helt utmattad efter kraftig virusinfektion i slutet av graviditeten och graviditetsklåda (sov max 2-3 timmar per dygn i någon vecka efter förlossningen). Min man och jag hjälps åt så mycket vi kan men med en vansinnigt intensiv 3-åring hemma är det tufft. Mycket tacksam för hjälp!!
*Storebror 080220 och lillebror 101210*
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 3 veckors - vänder på dygnet

Inlägg av TorsMamma »

Hej, några saker kan du göra. Läs gärna i femtedelen av BB längst bak där finns massa extra råd som i alla fall jag missade. :wink:

Sen...

:arrow: Ställ vagnen LJUST dagtid! JÄTTELJUST, sufletten nere. Allt för att få in ljus i ögonen dagtid, detta justerar så man vill sova nattetid.

:arrow: Ingen lampa på om natten, kolsvart. Måste man ha ledljus skall detta vara RÖTT och utanför sovrummet.

:arrow: tumregeln är ju vaken 1,5 sova 2,5. Om du inte lyckas med detta så låt honom sova max 5 min och väck sen och håll vaken alla de där 1,5 tim helst. Visst det kan vara 1 timme ibland och närmare 2 andra gånger. Men låt honom inte sova över 2,5-3 timmar.

:arrow: Du behöver få in 4-5 SM mål på dagen och inte snutta bort halva natten. Här får man lägga i vagn och sen vagna. Du kan mata typ kl. 23,01 och 04 som mest i en övergångs tid tycker jag.

Vid 3-4 veckor kommer den egentliga födseln och då händer det grejer så håll ut, ni kommer nog dit strax (om ni inte redan är där) då gäller mat, mat och mera mat!

:arrow: Drick Luzern Te för att befrämja mjölkproduktionen. Ät FET mat för att få FET möjlk. Det är den feta mjölken de sover och står sig på. Så amma länge/bröst.

Börja där och försök i några dagar med det så kommer det att ge med sig. Men det kan ta någon modig vecka med mycket trix för att hålla vaken.

Ett av de bästa, klä av naken och lägg på rygg, det håller oftast de tröttaste vakna. Inte alltid glada, men vakna.

Magläget, ja du. Det enda jag kan säga är att de som låter sina barn ligga och sova på mage har ENORMA motoriska försprång på sina kompisar kan jag lova. Samt att vi kurar nästan inga magsovare här på forum. De sover helt enkelt gott!

Vilket larm har du? Jag rekommenderar babysense eller Nanny då de är de absolut säkraste på marknaden. Resispense får vi mest klagomål på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Helena! :D

Välkommen hit och grattis till lillkillen! :heart:

Jag vill bara komplettera Torsmammas råd med att påminna om att Standardmodellen är just en modell, och ingen tvångströja. :lol: Mig veterligen är det ovanligt att 3-veckorsbebisar klarar att hålla 1,5h vaken, 2,5h sömn precis, och man får nöja sig så här i början med att sträva mot att få till ordentliga SM-måltider. För att hålla koll på nattklubben kan du räkna vakentimmarna över dygnet samt väcka ifall han sover mer än 3h på en dagslur - får du ihop 6-7 vakentimmar (abolut max 8! :shock:) totalt på dagen borde det vara tillräckligt för att få till hyggliga nätter! :D

Enligt min erfarenhet är övertrötthet (och därmed mindre ork att äta ordentligt) en större skurk som orsakar röriga nätter, än för mycket sömn dagtid. Så skynda långsamt, följ Torsmammas råd och jobba försiktigt med att utöka vakentiden så är ni snart på rätt köl. :sleep:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej och tack för råden! Vi ska försöka skynda långsamt... :)

Jag undrar dock över några saker.

* När börjar "natten", d v s när ska vi börja lägga i vagnen och släcka ner?

* Enligt Anna W så ska man dra vagnen första gången tills dess att barnet somnar ca: 20 min (enligt beskrivningen när man ska hoppa över det första nattmålet). Ska vi göra så och sen i fortsättningen sluta så fort han tystnat? Vi har ju redan gjort några försök att vagna utan framgång...hoppas inte det ställer till nåt...

* Idag på förmiddagen (ca 8-12) har han sovit väldigt korta stunder och sen vaknat. Jag har försökt att mata på ordentligt från början tills han inte orkar mer (ett par omgångar med rapning) och låter sen vara vaken. Men efter ca 30 min vill han äta mer. Han somnar och sover en kort stund och vaknar sen, är missnöjd och får äta lite till. Så här har det varit några dagar och sen slutar det med att han sover som en stock hela em och kvällen (trots idoga försök att hålla vaken kring matningen). Ska kanske tillägga att jag är lite osäker kring när jag ska ge bröst och ersättning eftersom vi kompletterar. Jag tänker att jag ammar båda brösten tills han inte orkar mer och tar sen ev. mer bröst + ersättning vid andra matomgången.

Vore jättebra med lite kommentarer och tankar kring detta!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,

när de är så här små är det mesta rätt vingligt. Det blir bättre. Lilleman är bara tre veckor, precis nyfödd. Snart kommer han orka vara vaken lite längre kring varje mål. Än så länge skulle jag sträva, och anstränga mig för att hålla vaken under matningen. Du kommer säkert snart märka att han är piggare/tröttare vid vissa mål. Mata på som du gör alltså.

Det lättaste är att räkna vakentimmar. När lillen har samlat ihop 6-6.5 h (max 8) så är det dags för natt. Mina har varit rejäla tröttisar och det har dröjt rätt länge innan det är tal om några 8 timmar, men det är ju olika såklart.

Skulle inte vagna än, utan när de är så här små ge en liten insomningsslurk istället. Kanske en liten vagning om han av någon anledning blir övertrött och inte kan komma till ro. Det viktigaste när de är så här små är att fylla med mat. Om han vaknar efter du har lagt honom handlar det alldeles säkert om mat. När min yngsta var 3-4 veckor började vi lägga honom vaken vid några pass, för att lära honom att somna själv. Han kunde ändå vakna till tidigt under sovpasset. Jag brukade ta upp och mata ofta ofta somnade han sedan om och sov vidare.

Kan inte råda vad gäller matning med bröst och flaska, men det låter klokt att börja med bröst och toppa med ersättning.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Max 8 timmar skulle det stå
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej

Ska kanske tillägga att jag är lite osäker kring när jag ska ge bröst och ersättning eftersom vi kompletterar. Jag tänker att jag ammar båda brösten tills han inte orkar mer och tar sen ev. mer bröst + ersättning vid andra matomgången.

Helt rätt, kör på så. Vilken ersättning ger du?

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej,

Nu har lillebror Adam blivit 2 månader gammal! Vid ungefär 4 veckor fattade han att natt var natt... Nu till lite andra frågor:

Vi har försökt att tänka SM hela tiden men det är först nu senaste dagarna som jag försöker "på riktigt" att eftersträva SM med mål och 3 sömnpass om dagen. Min tanke nu är att följa lillkillens egen rytm så gott det går för att det ska förhoppningsvis ska leda till ett bra schema. Jag har läst ganska mycket i andra länkar om schema för 2-månaders.

Jag är nu övertygad om att magläget är bäst :-D men har svårt att få Adam att komma till ro i vagnen på mage. Jag vagnar effektivt tror jag (har studerat AW) men han har svårt att slappna av. Jag försöker med nappen men den tappar han bara i det läget. Dessutom kräks han ganska mycket så det hela slutar ofta med att han har hela ansiktet fullt med kräks och en pöl på handduken i vagnen. Då brukar jag lägga honom på sidan, ge nappen och han somnar... Ibland vänder jag honom på mage när han somnat.

1. Ska vi fortsätta kämpa på med att komma till ro i magläget? Det är jobbigt med kräkningarna som tydligen blir betydligt mer i magläge än i sidoläge. På natten efter nattmålet lägger jag oftast på mage och då somnar han som regel men det är omständigt (och säkert förvirrande) att jag får kolla titt som tätt att han inte ligger i en pöl. Är det bra idé att lägga på mage när han somnat?

2. Är det dumt att använda nappen vid insomnandet? Vi har försökt att minimera användandet (och jag hoppades slänga den så fort som möjligt) men om han kommer till ro så är det frestande.

3. Jag hamnar, som säkert många andra, lätt i prestationsträsket och känner mig lite rädd för ett schema. Att det är många tider som ska hållas och hur ska man lyckas med att få ihop det med dagistider att passa för storebror och andra tusen saker etc etc. Någon som har tankar kring detta?

Vill också passa på och tacka för forumet!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till att ha fått en lillebror i huset, visst är det härligt! :D
Helena G skrev:1. Ska vi fortsätta kämpa på med att komma till ro i magläget? Det är jobbigt med kräkningarna som tydligen blir betydligt mer i magläge än i sidoläge. På natten efter nattmålet lägger jag oftast på mage och då somnar han som regel men det är omständigt (och säkert förvirrande) att jag får kolla titt som tätt att han inte ligger i en pöl. Är det bra idé att lägga på mage när han somnat?
Vi har också en tvåmånaders lillebror i huset och han, liksom alla våra andra barn, kräks så det räcker och blir över. Han sover i vagnen och vi har dubbelvikta örngott under hans huvud, så fort det kräks och han hojtar så byter vi kvickt ut örngottet mot ett torrt. Ibland somnar han och då kan man byta i sömnen. Vi har haft alla barn på mage och kräkningarna går över så småningom, men jag föredrar att de somnar på mage så jag slipper vända på dem. Är de riktigt trötta och mätta lägger de bara ner huvudet och somnar utan att kräkas. Men är de inte helt färdiga för sömn eller är om de är övertrötta så ska det viftast lite med hela kroppen och då kräks det.
Helena G skrev:2. Är det dumt att använda nappen vid insomnandet? Vi har försökt att minimera användandet (och jag hoppades slänga den så fort som möjligt) men om han kommer till ro så är det frestande.
Egentligen borde jag inte ha något att säga i denna fråga för vi har inte haft napp till någon av våra barn. Tycker att det bara är bekymmer, det ska stoppas in i tid och otid. Vill bebisen suga så finns det fina små händer som är lämpligt placerade när man sover på mage. Så jag hade tagit bort nappen nu, bums. Men det är bara ni som bestämmer hur ni vill göra.
Helena G skrev:3. Jag hamnar, som säkert många andra, lätt i prestationsträsket och känner mig lite rädd för ett schema. Att det är många tider som ska hållas och hur ska man lyckas med att få ihop det med dagistider att passa för storebror och andra tusen saker etc etc. Någon som har tankar kring detta?
Angående schema så är det guld med fasta mat- och sovtider tycker jag. Då har man koll på att ungen ifråga sover som den ska, är glad när den är vaken och magen är mätt, ingen hungrig övertrött liten bebis som trasslar alltså. Fast tider kan man ha oavsett var man befinner sig, det kluriga i början kan dock vara att hålla en bebis vaken när man åker bil eller när det liggs i vagnen på promenad om syskon ska hämtas på dagis.

Men läs gärna Linus röda tråd så får du kanske lite perspektiv på tider och scheman.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej och tack Susan för alla råd! Vi lägger nu (nästan) konsevent i vagnen på mage utan napp när han sover inne (har massa örngott vid sidan :D ). Men jag undrar

1. Jag får alltid vagna ett bra tag innan han kommer till ro. De enda gångerna han har lagt ner huvuvdet och bara somnat är några tillfällen efter matningsomgång när han legat på magen på golvet. Annars är det ofta mellan 10-30 minuters vagning. Vet inte om jag slutar i rätt läge, jag brukar skaka i handtaget och gå när han slappnat av och inte lyfter huvudet och grymtar. Ibland ser det ut som han sover då (det vill jag ju inte :) men så får jag gå tillbaka ett antal gånger och dra. När jag lägger i vagn ute på sidan (utan napp) räcker det ofta med några skak i handtaget. Hur ska man tänka med vagning, när slutar man?

2. Han har svårt att vara vaken längre än 1,5 tim, gnäller och står i så då tolkar jag det som att han är trött. Det är lite lätt att hamna ur rytm då tycker jag för när han har sovit (1 eller 1,5 h) blir det för tidigt att starta nästa mål när han vaknar och han kan inte vänta på maten längre än 5 min, sen blir det katastrof så då matar vi ändå. Om han klarade mer vakentid har det ju blivit bättre. Hur tänka här? Försöka hålla vaken längre?

3. Idag har varit en konstig dag och Adam verkar ha haft jobbigt med matsmälstningsapparaten (har kämpat att få upp rapar, när det har gått har han blivit lite lugnare ett tag). Dagen har sett ut så här

Kvällsslurk i sömnen igår kl. 22.30 och nattmål runt 04.00
6.30 - 7.50 Vakenpass, äter 150 ml (Ett bra mål får han ner 200 ml men jag tolkar det som att nattmålet är lite nära)
7.50 - 9.40 Sömn (sover över 45 min skarven som han brukar ha då)
9.40 - 11.00 Vakenpass, äter 190 ml
11.00 - 12.00 Sömn
12.00 - 13.45 Vakenpass, äter 120 ml. Grinig, magtrubbel (tror jag)
13.45 - 15.40 Sömn
15.40 - 17.10 Vakenpass, äter 120 ml. Skrikig, spänd, bajsar väldigt mycket, lugn en stund efter rapar
17.10 - 18.00 Sömn
18.00 - 19.15 Vaken, äter 160 ml, lite nöjdare men stundtals spänd, skrikig
19.15 - 20.00 Vagnar, vill inte somna, får en slurk till 19.45 och äter runt 60 ml. Somnar till sist.

Ska tillägga att han inte brukar vara så här missnöjd (i alla fall inte sedan vi började sträva SM), jag undrar om det kan bero på att magen inte får vila tillräckligt mellan målen. Vi ger enbart ersättning (semper). Har till och från funderat på om NAN kanske är snällare mot magen. Någon som har erfarenhet?

4. Har ni några bra rapningstips?

Stort tack för hjälpen!
Hälsningar Helena
Clara Cecilia

Hej Helena och välkommen hit till SoS!

:arrow: Om han gillar sidläge bättre just nu - låt honom somna på sidan. (Man kan ju alltid tippa över liten efter 10 min 8) ) Om man ätit magen full så är det Vissa små som fördrar sidläge. När han blivit lite större, några veckor till, så kan du börja envisas med magläget.

Du skrev själv klokt:
"Då brukar jag lägga honom på sidan, ge nappen och han somnar... Ibland vänder jag honom på mage när han somnat." (Fast strunta i nappen)

:arrow: I början är det många små som inte orkar 2-2. Jobba lugnt! Övertrötthet är ofta en bov så här ibörjan. 3 timmar mellan målen duger också bra :D
Det viktiga är Mat, Mat, Mat och sov sov sov. Och så mys däremellan. Mycket snart kommer du att kunna se vilka pass han orkar vara vaken 2 och vilka han bara orkar 1, 15 tom. Styr Mjukt.

:arrow: Båda mina är uppfödda på flaska och min egen erfarenhet (och många här på forumet) har funnit att NAN är mjukare mot magen. Om du inte ammar alls så kan du börja med NAN2 redan nu. (Står med liten text på sidan av förpackningen att det kan ges från födseln) Sempers magdroppar brukar också göra gott. Testa att byta ersättning till NAN 2och du kan även gå upp i nappstorlek ett steg.

:arrow: Så bra att du frågar om Rapen! Den är Viktig. Lägg upp liten rejält högt på axeln och bulta honom (Mjukt) med mjukt knuten hand från rumpan och upp på axeln. Bestämt men mjukt. Om han är riktigt svårrapad så kan ett tips vara att sätt honom på ditt knä med kropp och huvud i ett stadigt grepp och hoppa lite "prästens lilla kråka" - gärna med sång :D . Det brukar funka. Ytterligare ett tips är att lägga hela lilla kroppen över knäna och mjukt men bestämt klappa från rumpa upp till axlarna. (Då kommer gärna lite överskottskräks också 8) :lol: )

Clara
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej alla kloka! Nu är lille Adam drygt 3 månader och vi jobbar med att få in hans tider. Det schema vi följer ungefär just nu är:

7.00 - 8.30 vaken (mat 7.00)
8.30 - 9.15 sömn
9.15 - 11.00 vaken (mat 10.00)
11.00 - 13.30 (eller 13.00 - justeras på kvällen) (2 - 2,5 timmar) sömn
13.30 - 15.30 vaken (mat 13.30)
15.30 - 16.15 sömn
16.15 - 18.15 vaken (mat 17.00)
18.15 - 18.35 (eller 45 min) sömn
19.45 Godnatt

Det märks tydligt att han inte orkar vara vaken så länge mellan varven och egentligen skulle jag vilja ha längre sovtid på fm men får inte till det då. Det enda passet han börjar kunna sova över 45 min skarven är passet mitt på dagen och inte heller em. Han lyckas än så länge BARA sova över skarven då på mage i vagnen inne. Inte på sidan ute eller om jag flyttar över från bilstol eller nåt annat etc.

:!: Hur länge brukar det ta innan sömnen blir lite säkrare, att det mer sitter i kroppen, t ex så att jag kan ha honom i vagn ute (har svårt att få plats på mage i vagnen)?

:!: Det är alltid mer eller mindre svårt att lägga honom varje sovpass. Det ENDA undantaget är kvällen OM han har fått 20 eller 45 min nära inpå. Dvs inte övertrött. Då somnar han utan ett pip. (Om jag inte får till powenapen är han skitarg). Vid andra pass är det vagning (för mkt tycker jag) som gäller, ofta minst 5-10 min. Vid den sista 4:e powernapen funkar inte ens vagning utan bara buffning om jag buffar tills han somnar (och håller kvar ett tag). Hur ska jag tänka här? Tror ni det är övertrötthet som spökar på dagarna? Vill INTE hamna i vagningsträsket. Ska jag backa ännu mer med vagningen?

:!: Vad tycker ni om schemat? Ska jag ge honom 2.5 mitt på dagen om han verkar vilja ha det? Blir lite dumt när maten hamnar sista timmen på vakenpasset som den gör både fm och em. Ibland är han glad fram till maten, ibland orkar han inte vänta riktigt.

:!: Ganska länge väckte jag vid ca 02.30 och gav mat på natten (tyckte han åt bättre på morgonen då än om han fick mat senare). Men om jag somnade om vaknade han ca 03.30 själv. Nu plötsligt flera nätter vaknar han runt 01, jag vagnar och sen vaknar han 02 och jag ger mat. Vad kan detta bero på? Mer mat på dagen? Tillväxtfas? Vill nu att han ska äta vid 04 helst. Tycker han äter olika bra olika mål på dagen men spyr väldigt mycket. Äter mellan 200-240 ml varje mål men ibland upp mot 260 ml (vet ej hur mkt han spyr upp såklart). På natten slukar han 180 ml.

Tack för hjälpen! Detta forum är ovärderligt!
Clara Cecilia

Hej Helena,

Jag tycker att schemat ser bra ut men det vet ni bäst!
Helena G skrev: Han lyckas än så länge BARA sova över skarven då på mage i vagnen inne. Inte på sidan ute eller om jag flyttar över från bilstol eller nåt annat etc.
Så bra att han uppskattar magläget! Vet du, jag skulle ta det lugnt ett tag till och låta honom sova gott på mage. Om er vagn är för liten eller obekväm för magläge så finns det ofta gamla breda vagnar typ Emmaljunga till salu på Blocket för några hundralappar. Då lägger du och går ut och kan uträtta vad du vill med ett mörkt tyg över sufletten så här i vårtider.

Den här perioden är kort. Om bara några månader är han större och stadigare, vakenperioderna något längre och rörelsefriheten större. :D
Helena G skrev: :!: Det är alltid mer eller mindre svårt att lägga honom varje sovpass. Det ENDA undantaget är kvällen OM han har fått 20 eller 45 min nära inpå. Dvs inte övertrött. Då somnar han utan ett pip. (Om jag inte får till powenapen är han skitarg). Vid andra pass är det vagning (för mkt tycker jag) som gäller, ofta minst 5-10 min. Vid den sista 4:e powernapen funkar inte ens vagning utan bara buffning om jag buffar tills han somnar (och håller kvar ett tag). Hur ska jag tänka här? Tror ni det är övertrötthet som spökar på dagarna?
Ja faktiskt. Testa att lägga honom 5-15 minuter tidigare. Sen är 5 minuters vagning inte hela världen och leder inte till vagningsträsk (säger en som bodde i det länge :D )

Vad gäller nattmål är jag dålig rådgivare :oops: Jag sov över så mycket jag kunde, satsade på dagarna och vips var nätterna bort runt 3,5 månad. Men då körde jag NAN 2 och från 3,5 månad började vi introducera välling med 25/75 sen 50/50 eftersom vår Lilla L var så grymt hungrig. Hon blev inte helt nöjd förrens det stod Stadig Mat på menyn, potatismos med smör och annat gott :D

Jag tycker han verkar äta bra och mycket, vilket tyder på att han mår bra och är hungrig. Vilken ersättning kör ni nu?

Clara
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej!

Tack för svaret! Vi kör NAN2 nu och har gjort ett tag, tycker det funkar bra. Han spyr i och för sig lika mycket som med Semper men det har väl kanske snarare med magmunnen att göra än med ersättningen. Kanske är en idé att börja introducera utblandad välling snart... När är det lämpligt att börja med smakportionerna? Vid 4-månaders gränsen?

Du har kanske rätt i att fortsätta ta det lite lugnt och låta honom sova magläge ostört under långsömnen. Ska fundera på det där med en gammal vagn... Sen tycker jag att det blivit allt svårare att få till den sista 4:e sömnen (oftast 20 min). Igår totalvägrade han och jag gav upp efter lång stunds buffning. När jag sen lade honom var han inte så glad...

:heart: Hälsningar Helena
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Helena G :D

Du kan börja med smakisar innan fyra mânader, vâr lillebror fick börja vid 3.5 det gick finemang. Visst har du läst i Barnaboken om hur man kan börja med fast föda? (s 271)
Mina smâ har inte haft problem med kräkningar, men mânga upplever att det blir bättre när det blir stadigare mat pâ menyn.

Vad gäller schemat tycker jag, men det är jag :D , att det lâter lite mycket med fyra lurar för en sâ stor herre. Jag fick mycket hjälp i TorsMammas fina SM-översikt, kanske den kan vara nâgot för dig ocksâ?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"