Önskar tips på schema vid dagisstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma2004

Önskar tips på schema vid dagisstart

Inlägg av mamma2004 »

Ja, så var det snart dagisdags! :cry:
Funderar så jag blir alldeles snurrig. Vill hels inte ha honomt på dagis alls, men finns ingen annan lösning, men har ännu inte bestämt i vilken omfattning. Lutar åt 6 timmar/dag. Han börjar i januari (inskolning) och kommer då att vara 18 månader.

Skulle därför vilja ha lite förslag på mat- och sovschema från er som redan har barnen på dagis, samt i vilken omfattning ni har barnen där.

Vår son har sedan 6 månaders ålder alltid haft ett schema med bestämda mat- och sovtider och som i dagsläget rymmer 2 timmars ensamlek (en timme på morgonen och en timme på eftermiddagen).

Tacksam för förslag och råd.
/mamma2004
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Min lille kille är för liten för förskola fortfarande, men jag är förskollärare och jobbar på förskola när jag inte är föräldraledig. Kanske kan komma med något vettigt!
Kolla med förskolan vad de har för schema på dagarna. Brukar vara typ:
8.00 frukost
11.30 lunch
SOVA
15 mellanmål

Sex timmar om dagen brukar vara bra. Min erfarenhet är att det ofta är bättre att komma ganska tidigt och gå hem tidigare, men alla barn är ju olika. Är också bra att ha ungefär samma tider varje om man kan. Tror säkert att det funkar bra med ensamlek både morgon och em. det blir ju en bra start och nedvarvning från alla barn och intryck!!
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Nilsas schema:
07.00 Mat (Välling)
08.00 Mat (Frukost på dagis)
11.00 Mat (Lunch på dagis)
12.00 Sova (1,5 timma)
14.30 Mat (Mellis på dagis)
17.00 Mat (Middag hemma)
18.30 Mat (Välling)
19.00 Sova (12 tim)

Hon är på dagis mellan 8 & 16. Dom vill helst inte att man lämnar mellan 8.30 och 11 eftersom dom ofta går iväg på något äventyr.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Förresten... när jag ändå är här och skriver... så kan jag tipsa om att börja ge kosttillskott redan nu så att ni slipper ha det som vi har det nu. Nilsa har just fått sin fjärde penicillinkur på tre månader och vi har tappat räkningen på hur många dagar vi varit hemma och vabbat. Det är så för de flesta som börjar dagis...

Vi har fått tips om att Biostrath ska minska besvären Helhetsdoktorn har skrivit om det och rekommenderar det till små barn trots att det står från 4 år på flaskan.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"