Kura 8 månaders, lite frågor först

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Hej!
Då var det dags för oss att ladda inför kurningen av vår 8 månaders lilla goding. Vi skulle bli tacksamma om vi kunde få lite hjälp med tankar, funderingar och lite peppning av dig som varit med förut.

Det vi funderar på först är schemat.
Idag sover hon två gånger på dagen (inte alltid samma tider för att jag ibland/ofta omöjligt kan få henne att sova men på ett ungefär ser det ut så här).
7 morgon & frukost
9.30 -10.15 sover (aldrig mer än 45 min)
11 lunch
13.30 - 14.15 (aldrig mer än 45 min)
14.30 mellis
17 nattningsrutin (klarade inte av att ändra nattningen till vintertid, därför denna tidiga rutin)
ca 18 sover, för att sen trassla hela kvällen och vakna 2-6 ggr per natt. Hon ammas till söms (så hon äter dygnet runt :( ) och sen äter hon bara någon sked mat vid varje måltid.
Om hon sov hela natten skulle hon ju ha förutsättningar att sova sina 14,5 h men nu när vi båda har läst boken fattar vi att hon har vargar i sängen och att vi behöver kura henne och vi funderar på hur vi ska ändra på hennes schema (att sova 13 h/natt är ju inte det vi vill).

Så här ser förslaget ut:
7 vakna + amning/frukost
9-9.45 sova (45min)
10.30 lunch
12-13.30 sova (1,5h)
14 mellis
16.15-16.35 sova (20min)
17 kvällsmat
18-19 bad, skoj och nattslurk
19 nattinatt

Ser det bra ut? Är det något vi ska fundera lite mer på? Hur är det med att hon tidigare varit vaken längre stunder, kommer hon att anpassa sig när hon känner att hon behöver sova mer eller är det dumt att lägga in en extra sovstund på dagen? Ska vi lägga lunch vilan senare?

Vi har en glad och nyfiken dotter men som är så enormt övertrött hela tiden (och jag, mamman, är på väg att gå sönder av sömnbrist). Vi har inte lyckats med sömnen alls. När hon var runt 1 ½ månad började vi be om hjälp, först bvc och sen alla andra vi känner. Inga vettiga svar från nått håll och värst har alla negativa ”våra barn sov inte hela natten förens dom var 3år”-kommentarerna varit för två helt uppgivna föräldrar. Sen 3-4 månader tillbaka har vi bara dragit vita lögner och sagt att ”hon sover bra” när folk har frågat. Men nu måste vi göra något för att överleva.

Sen undrar jag om det här med buffning och vagning. Skulle det fungera med vagning för vår 8 månaders?

Hoppas att vi kan få lite råd.
/två supertrötta föräldrar

_______________________________
Dotter född 100419
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Bellan! :D

Välkommen hit! :D Vilken tur att ni fick tag i SHN-boken så att er lilla tjej kan få lite ordning på sin sömn och slippa bli så utmattad!

Jag tycker ert schema ser bra ut, både vad gäller sammanlagd sömnmängd, intervaller och matordning. :thumbsup: Det är ju inte så konstigt att hon äter dåligt nu när hon är så trött, och dessutom snuttar på nätterna.... :roll: men precis som Anna skriver i boken kommer aptiten sannolikt att förbättras drastiskt när ni har kommit igång med kuren så se till att du serverar rejält med lagad mat särskilt till lunch och kvällsmål. Frukost, mellanmål och nattslurk kan vara amning/välling/gröt samt frukt. :D

Jag håller precis på att kura min systerdotter som är 6,5 mån, och tycker att det funkar bra med buffning och spjälsäng för ett så pass stort barn. Vagning går också bra - ifall vagnen är tillräckligt stor för att hon ska kunna ligga bekvämt på mage i den? - men vid 8 mån är bebisarna så pass rörliga att hon kan behöva selas för att ligga helt säkert. :shock: Så därför skulle jag välja sängen framför vagnen.

Lycka till med kurandet! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Tack Chokladkaninen för ditt snabba svar :D

Det låter som att buffning blir bäst. Men hur hanterar vi vilorna på dagen under kurningen? Ska det buffas och ramsas eller bara tillrätta läggning och ramsa ut?

Vi har inget extra rum som vår dotter kan sova i så vi har gjort iordning ett hörn för spjälsängen med draperier runt. Hur förhåller vi oss till det när vi kurar. Ska ramsa ges på väg ut genom draperiet eller genom dörren. Som jag förstår det kommer vi behöva sova (och vara) någon annanstans än i det rummet första dagarna. Hur tidigt kan vi ramsa från våran egen säng som står i samma rum?

Vem har tagit vilka pass under kurningen hos er? Vi är fundersamma på vem som ska ta första nätterna och vem som ska ta dagarna? Några förslag på hur vi ska tänka?

/Bellan
______________________
dotter född 100419
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

På dagen gör du som på natten innan - dvs, gjorde du tillrättaläggning, buffning, solfjäder och sedan ramsa ut, påminnelseramsa och bekräftelseramsa första natten gör du likadant första dagen (detta står i lathunden i internationella SHN-boken :wink:). Min systerdotter köpte ramsan redan under småtimmarna igår natt (det kan ju ta lite längre tid också) så vi har under dagen redan skippat buffningen och jobbat med tillrättaläggande och solfjäder (rätt sparsamt :D) och alla ramsorna. Målet är ju hela tiden att först etablera verktygen och sedan successivt backa med att använda dem. 8)

Jag skulle nog låta bebisen sova själv genom hela kuren och uppföljningsveckan, i alla fall. Men har hon draperi så blir det ju som ett eget rum, och då hamnar ju er säng utanför hennes rum. :D

Här tar jag de två första nätterna åt min syster, för att hon är trött och hormonstinn och inte litar på att hon kan hålla sig saklig. Hon tar dagarna, och sedan nätterna 3 & 4 (då man kan börja få en del sömn själv :wink:) samt uppföljningsveckan (under den kan man ju bytas av och turas om ifall man har möjlighet). Det är värt att samma person tar de två första nätterna så att budskapet blir helt konsekvent. Och det bör vara den som är sakligast av er. :D Men båda måste ju vara med på tåget så att nattkuraren kan sova ikapp på dagen och räkna med att den andra sköter dagen med schema och lurar. O:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Tack så jätte mycket för dina svar :D

Vi är båda helt med på att vi ska kura och det är jätte skönt tycker jag.
Hur skulle du resonera angående vem som ska ta de första nätterna? Jag är den sakligare av oss men jag är också den som ammar :lol: min sambo kan inte gärna ta den delen :lol: Fast jag är fundersam på om jag kommer orka gå upp och amma flera gånger på dagen. Är totalt körd i botten och bryter ihop för minsta lilla. Jag har klarat mig de senaste månaderna på att jag sover när hon sover på dagen :( Vad tror du?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Hej igen!

Nu har jag gått och funderat här hemma ett tag på det där med mat. Vår dotter äter ju bara någon liten sked av det vi ger henne och jag vet faktist inte vad hon egentligen ska äta :oops: hon har ju inte orkat utveckla någon aptit. Till frukost serverar vi gröt och ammar och det förmodar jag är helt ok, till lunch får hon pure av lite olika slag men hon gillar bara enkla rätter med en eller två ingredienser (potatis och morot, palsternacka o potatis, majs osv. som en 4 månaders i vanliga fall äter), om jag ger tex spagetti o köttfärssås på burk så smakar hon bara en sked och sen inget mer, mellis är frukt, gröt o amning och kvällsslurk ammas hon. När vi kurat kommer hon att äta mer som jag förstått det men vad ska jag servera de olika måltiderna :?: , då tänker jag mest på lunch och kvällsmat?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Anna09 »

Hej,

hur är det med plockmat. Om ni inte infört det är det hög tid, då blir det mycket roligare om man själv får vara med och stoppa i sig av det goda. Små mjuka bitar av det ni äter eller andra saker. Servera på en liten tallrik eller rakt på bordet och sleva samtidigt på med skedarna - det går som smort. :wink:

Plockmat:

gröna ärtor, kokta
smörgåsbitar med smör
kokta grönsaker, mjukt kokta
små bitar av fisk, kokt lax är populärt och har varit länge här
mjuka bönor (supernyttigt)
avocado
kiwibitar till mellis mm mm

Fantasin sätter gränserna :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Här mumsas det för fullt :D

Testade med lite (över)kokta makaroner i plockbitar och lite ärtor till lunchmaten för tjejen. Det var kul att plocka tror jag :)
Och nu sitter hon och mumsar smörgås i småbitar ojojojoj vad lyckat :D
Dags att amma lite...

Någon som har ett tips på en bra kokbok med barnmat? Eller en webbsida?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av TorsMamma »

Här finns alla de bästa kokböckerna i en och samma. LÅNGA tråd. GÖr som jag och dumpa den i Word så har du en jättebra start, gratis! :P

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =40&t=6677
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Vi hade önskat att börja kurningen innan nyår men inser att vi behöver se till att alla frågor har blivit besvarade först och behöver några dagar till på oss.

Så nu undrar vi hur vi ska göra med schemat. Dottern fyller ju 9 månader någon dag efter att kuren är klar... Känns lite tokigt att börja med att ändra tiderna när hon precis har lärt dig dom... Hur ska vi korrigera vårt tänkta schemat så det passar bättre?

Tack TorsMamma nu har jag kollat länken och fixat över recepten till word :D Bara att börja laga mat :wink:

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag hade gjort ett schema som passat en 9-mån. Inte det lämpligaste att börja justera tider precis efter uppföljningsveckan. Man ska gärna ha ett schema som fungerar ett tag och det gör det ju om du tänker 9-mån redan nu :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Idag gäller det, idag börjar vi kura vår lilla tjej :D

Behöver bara kolla att vi verkligen har koll på allt inför första natten.

Skratt och nattslurk (amning för oss) och sen går vi in båda två med dottern och säger god natt. Pappa går ut och släcker ljuset på väg ut och jag lägger henne i sängen på mage och säger samtidigt ramsan en gång, efter det är det tillrättaläggning. Filten på. Handen på ryggen och så buffning tills hon blir lugn och avslappnad i kroppen, gör en solfjäder i några sekunder och ramsa x4 ut. Här undrar jag om ramsan som jag gick ut med är bekräftelseramsan eller om jag ska göra en till ramsa (som är bekräftelseramsa) efter den som jag gick ut med? :?:

Eftersom det är första natten går jag in på varje pip och då buffar jag, men bara absolut så mycket jag behöver. Sen går jag ut med en ramsa och när jag är ute så lyssnar jag att hon somnat och då ger jag bekräftelseramsan. Stämmer det?
Sen håller jag på så tills klockan är 7 och då går vi in båda två och säger ett glatt och piggt ;) ”god morgon”. :lol:

På dagen håller vi schemat på minuten. På vilorna buffar vi och ramsar x4 ut med en bekräftelseramsa efteråt. Gör vi rätt då? Går vi in vid minsta pip här och buffar? :?:

Schemat har fått några sista ändringar och ser ut så här:
7 vakna + amning
8 frukost med familjen
9.15-10 sova 45 (ska vi ha mörkt eller ljust i rummet? :?: )
11.30 lunch
12.30-14 sova 1 ½
14.30 mellis
16.45 sova 5 min (eller 20 min om det behövs)
17.30 kvällsmat
18.10 bad och skoj
18.45 nattslurk
19 sova för natten
Något som vi borde tänka på eller ändra?

Jag säger som min sambo sa igår. Det ska bli spännande :D
Med allt trixande och bökande och stökande som vi har haft den kring sömnen, där en enda liten sak/pip har gjort att läggningen eller vilan gåt år skogen ska det bli jäääääätte skönt att ha ett genomtänkt schema att följa. Om jag nu har fattat allt rätt ;) I så fall vet jag/vi vad nästa steg är och kan visa det för vår dotter och styra upp det här sjunkande skeppet.
Vi tar en dag eller natt i taget.
Är vi på rätt spår? :?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

oj, nu blev jag fundersam... hur och när gör vi påminnelseramsan första natten? Ska vi göra den eller ska vi bara buffa :(
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Här är lathunden, läs den och skriv ut den, sätt på barnets dörr så har du koll på vad när och hur du skall göra.

Buff vid minsta pip i natt. Bara ramsa UT och bekr. ramsa separat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Nu har jag läst igen och igen och jag fattar inte, kanske är jag för trött för att förstå :cry:
Tillrättaläggning, buffning, lugn i kroppen och så ramsa ut allra första gången, men sen då. Det står att jag ska in på minsta pip första natten men det står också att jag ska vänta på reaktion och sen göra påminnelse (om hon låter och att jag ska lära mig att avvakta) eller bekräftelse (om hon är tyst, tidigare är bättre än försent). Nä, jag fattar inte. Kan någon förklara, snälla?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"