Äntligen kom hon!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Tycker det verkar som lillasyster äter bra! Svårt att säga eftersom det är så olika men jag tycker nog det låter som hon får stadigt med mat!

Finfint schema!

Jag skulle tro att du kan sluta koka flaskorna nu. Efter 4 månader behöver man ju inte längre koka vattnet som man blandar ersättningen med utan bara värma den. Så då är det ju inte samma sterila hantering som krävs.

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Fint, da er det lettere å tillate seg å tenke at hun faktisk er mett når jeg i natt vogner i stedet for å gi mat. Sist natt da jeg tok henne opp kl ca 3 for mat var det faktisk vanskelig å holde liv i henne - må jeg spise nå, vil jeg tro at hun tenkte ... og så sovnet hun etter et par drag på brystet!
Dette blir bra. Vi har hatt en fin dag etter skjemaet igjen i dag, bortsett fra at hun våknet litt tidlig og jodlet ca en halv time før det var morning. Mye mat. Og hun er helt frisk nå. Jeg tror også at vi kan få til litt lenger våkentid om morningen nå etterhvert, og da blir det jo perfekt for alenelek :D Spennende tider !

- Det blir bra å ikke koke flasker lengre! Takk! - I dag skinner solen, men ute er det storm :D

:heart: :heart:
AMAMA

Re: Äntligen kom hon!

Inlägg av AMAMA »

På fredag er lillesøster 6 mnd ! :heart: :heart: Og sist onsdag var det sommer, føles det som :D

Hun sover og spiser og åler og er glad. Jeg vil bare lufte om jeg behøver å oppdatere hverdagen og maten. Hun sover bra, det er ikke det, men jeg leser litt forskjellig anng. hva man bør gi sånne små, så jeg tenkte å lufte noen tanker. (fylle på med amming / erstattning / velling osv) Og så er det dette med lengden på måltid, da. Dersom man bare gir mat og foreks vann til maten, da blir jo ikke måltidet så langt. Kanskje hun behøver litt lengre måltider ennå?
Forrige uke dro vi ned på søvnen. Hun hadde til da 15 t og 45 min soving. Nå har hun 15 timer på skjemaet. En trøtting er hun for hun tar seg gjerne et kvarter ekstra her og der. I dag ser skjemaet slik ut:

:arrow: Sover hele natta 18.30-6.30. Ramser dersom det er noe en sjelden gang. Sover ennå I den stoore gamle vogna vår, men vi flytter henne til seng i helga og etter noen dager inn til storebror :heart: :heart:

:arrow: 6.30 Glad morgen. Ammer ca ti min på B1. Har prøvd litt forskjellig, truet og truet, men først etter nesten en time tar hun kanskje 5 min på B2. Har tenkt litt på å lage egen velling om morgenen (evt holles hirsevelling som er den eneste vellingen jeg får tak i her i landet), for jeg tror ikke det hun får i seg nå er så mye mat, men hun er jo tilfreds virker det som.
Sover 45 min ca 8.30 etter ca 10-15 min alenelek i vardagsrommet som skal bli sengen så snart vi legger henne i den.

:arrow: 9.30 Grøt. Lager nå fullkornsgrøt (hirse, ris, mais) på ca 125 ml morsmelk. Denne grøten blir jo ganske flytende. Katrinplommonpuré til eller i grøten. Deretter amming, men det er sjelden hun er særlig interessert før etter en bra stund. Blir helt forvirret av hvilken pupp som evt ble ammet osv .. Det blir nok litt havregrøt når vi har spist opp de pakkene vi har liggende. Da blir det også litt vanlig melk.
Sover 2 timer 12-14 ute i vogna.

:arrow: 14.00 Purèer. Jeg tror hun spiser minst 150 gr. Det mest avanserte til nå er løk/hvitløk/brokkoli/linser/sellerirot og løk/hvitløk/tomat/fisk. Skal snart gå i gang med storkok igjen, for vi kunne absolutt variert litt mer. Denne uken har jeg gitt vann til maten. (Leste i BB om dette ca 6 mnd)
Sover 20 min kl 16.

:arrow: 17.00 Middag, samme som over. En eller annen fruktpurè i tillegg. Her spiser hun oftest litt mindre enn til middag. Jeg tror hun venter på banan som hun elsker :D og ofte får. Hun kan legge i seg en hel! Deretter har jeg tilbydd B1, men hun er oftest mett.
Bad ca 17.30. Nattslurk B2 kl ca 18. Spiser toppen 10 min, og nekter når jeg truer litt. Har gitt henne velling et par ganger I stedet for å amme, men hun er ikke særlig sulten virker det som. Puss og latter og i seng kl 18.30.

Det kunne jo vært praktisk med velling om kvelden. Jeg er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det. Når vi har bestemt oss får vi kjøre på det. Det kunne jo vært fint om andre kunne gitt henne nattslurk også.

:?: Ja, jeg tenker høyt videre. Når vi flytter lillesøster inn til storebrors rom. Skal vi la de sove 19-07 begge to da? Hvilke erfaringer har dere med å legge den ene før den andre og stå opp før den andre... Virker litt komplisert, kan tenke meg at storebror vil våkne av lillesøster som synger så fint rett før halv syv. Samtidig er det fint å ha en halvtime alene med storebror før legging. Dette blir spennende ! :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej AMAMA :D

Min norska är inte perfekt, sâ jag hoppas att jag inte missförstâtt nâgot. :wink:

Härligt att hon äter sâ bra! Jag blir nästan förvânad att hon sover sâ bra mellan 12-14, i och med att hon äter sâ tidigt som 9.30. Men funkar det sâ varför inte. :D

Jag tror inte att du behöver oroa dig att mâltiderna är för korta, äter hon bra sâ äter hon bra! Jag gick ocksâ över till vatten till mat nân gâng mellan sex och sju mânader och det gick hur bra som helst.
AMAMA skrev:17.00 Middag, samme som over. En eller annen fruktpurè i tillegg. Her spiser hun oftest litt mindre enn til middag. Jeg tror hun venter på banan som hun elsker og ofte får.
Jag tror att hon äter mindre här eftersom hon säkerligen var tokhungrig klockan tvâ och ât för kung och fosterland dâ. :D
AMAMA skrev:Ja, jeg tenker høyt videre. Når vi flytter lillesøster inn til storebrors rom. Skal vi la de sove 19-07 begge to da? Hvilke erfaringer har dere med å legge den ene før den andre og stå opp før den andre... Virker litt komplisert, kan tenke meg at storebror vil våkne av lillesøster som synger så fint rett før halv syv. Samtidig er det fint å ha en halvtime alene med storebror før legging. Dette blir spennende !
Jag har mina smâ i samma rum (3 âr och 1 âr) och storebror läggs lite senare, men de har god morgon samtidigt. Det har inte varit nâgra problem vid läggning (vi kan t ex smyga in som tysta indianer :lol: ), men jag tror inte pâ olika morgontid. Min erfarenhet är att de smâ är mer lättväckta under och efter vargtimmen.

Lât oss höra hur det gâr med dina vällingfunderingar, tycker att det lâter som en utmärkt nattslurk, och som du säger, det är ju praktiskt att nâgon annan än du kan ge den. :D
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Takk for svaret ditt Sparisparis!
Ja, så du synest hun spiser bra? Ja, hun gør kanskje det. Jeg husker ikke hvordan det burde være, men får man ikke mer i en liten så får man vel være fornøyd :wink: Jeg har en tendens til å overfokusere ... Bra at man kan begynne å korte ned på måltidene etterhvert.
Ja, hun er sulten kl 14, men sover hur bra som helst dagslur. Det har hun alltid gjort! Spiser mye grøt og der fyller jeg ennå på med amming under en times tid.

Funderer litt til anng evt velling. Kommer nok til å lande på det fremfor grøt iallefall. Hun er virkelig ikke så sulten til nattslurken. Det har vel observante lesere fått med seg...

Takk skal du ha !
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Överkoncentration är en klassisk fälla, mycket lätt att falla i! :wink:

God Jul och lycka till i vällingfunderandet!

:santa:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D God jul til dere også !!
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei alle !

Ja, nå har vi vært forkjølet lenge nok, føles det som.. og lillis sover med løk under puten :) Likevel våkner hun et par ganger i løpet av natten. Ca kl 5 er det vanskelig å få henne til å sovne igjen - hun er tett i nesen. Jeg har ikke fattet dette helt, bare prøvd å ramse med jevne mellomrom. Og hun ligger mer og mindre fornøyd altfor lenge og får ikke sove for det går ikke med tommeltotten i munnen... Hva skal jeg gjøre? Ta opp å gi nesespray? Hvordan i så fall? Jeg har hørt at man skal holde for ene neseboret. Er det effektivt? Jeg legger gjerne ned frisk løk og ltt oleumbasileum på lakenet, men det går uansett lang tid, for lang tid, synest jeg.
Forresten, kan noen forklare meg (vise meg...!!) hvor näsvingarna er? Har lest at dersom man stimulerer der så vil snoret komme ut, og det hørest forlokkende ut. Stakkars lillis, får for lite søvn hun nå .. :( Tapper er hun der hun ligger og prøver å komme til ro. - Andre tips ?
Har ingen erfaring med storebror - han bare våknet glad med stiv nese når han var forkjølet. Kanskje han ikke brukte tommeltotten..?

:arrow: Nå begynner jeg å forstå dette med bra appetitt hos 6 mnders... Hun har spist utrolige mengder med mat i dag! Nytt på menyen var vanlig havregrøt med fruktpurè. Smaskens! Og så fikk hun spise selv også. Interessant var det :D

Nei, nå får forkjølelsen slippe - Jeg er trett, jeg også.

Godt nytt år og alt godt !
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Vad roligt ni verkar ha med maten, keep it up! 8)

Mindre roligt med förkylning, förstâr att ni är trötta hela högen. Om du känner att det verkligen är nästäppan som krânglar vid fem sâ skulle jag ha tagit upp och rengjort och lagt igen. Jag har dâ först använt sâ kallad Näsfrida (för att suga ur snoret :lol: ) och sen droppat i koksaltlösning för att 'skölja' näsan. Mina smâ har bara varit nöjda att fâ lägga sig igen och äntligen KUNNA somna sâ det har inte varit nâgot problem att ta upp dem där i vargtimmen.

Hoppas det ger med sig snart sâ att ni fâr lite lugnare nätter.

:heart:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei Sarisparis - Tusen takk for svaret ditt!
Nå har det vært to netter til, en med omsovning på egenhånd etter ramse og en der jeg var tvungen til å ta opp og forsøke å rengjøre nesen. Har bestilt en orginal näsfrida endelig nå, den kommer vel snart - forstod ikke at det var forskjell på den typen saker og den jeg kjøpte var elendig. Hun virket ikke tett når hun våknet, så jeg blir litt forvirret, men etter litt prat og forsøk på å sovne høres hun plutselig helt tett ut ( eller så har jeg sovet en stund...). Det løser seg sikkert år hun blir bra, men man er jo litt redd for de søvnvanene man har bygd opp, og vil ikke gjøre for mye om natten heller.

Ellers har vi begynt å gi hirsegrøt om kvelden, vi, og så ammer jeg litt på slutten også dersom hun vil ha. Som oftest veldig lite, for hun er glad i grøt, så jeg tror vi kutter ut snart når puppene ikke er uutholdelig fulle lenger.

Anng natta vil vi jo at hun skal sove samme tider som storebror 19-7 på felles rom etterhvert. da blir det puslespill med tider igjen. Hun har ca 15 t søvn med lurer 45 min, 2 t og 20 min på ettermiddagen. Ettermiddagsluren strulet lenge, og vi begynte å lure på om hun ikke behøvde den lenger. Tror likevel hun gjør det, for hun ble så mye gladere når hun endelig fikk seg en lur der igjen. "Problemet" da er at natta er 12 timer... og at vi gjerne vil ha 2-timerslur på dagen. Jeg återkommer, og kanskje noen kan hjelpe en trøtt og forkjølet å tenke klart... ?

Jeg er så takknemlig for Anna og dette forumet og dere fantastiske som finnes her. Skulle ønske jeg kunen hjelpt mer til også, men jeg blir aldri "kompetent" nok i mine øyne.. Kanskje etter februar da jeg ikke bør bruke tiden på noe såkalt mer nyttig som jobb....?

Elle

Inlägg av Elle »

Här är ett förslag på schema för en 7-månaders:

07.00 Frukost
9.00-9.20 Sova 20 min
11.00 Lunch
12.00-14.00 Sova 2 tim
14.00 Mellanmål
16.00-16.20 Sova 20 min
17.00 Middag
18.30 Nattslurk och bus
19.00 Godnatt :sleep:

Båda mina juveler har haft tre lurar över 8-månadersångesten. De har behövt en paus på em för att orka kvällen. Sista luren fick de i vagn under promenad och ibland sov de som stockar hela luren, ibland 5 min och ibland bara vila. Men pausen behövdes.

Lite tankar från mig :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D Hei Elle!

Ja! Det var jo en veldig god idè med 20 min på formiddagen i stedet for å kutte langluren! Det tror jeg kunne funket her også. Men hva gav dere til frokost når det gikk 4 timer mellom målene der? Jeg ammer bare nå, men kanskje vi kunne funnet på noe som mettet henne litt lengre? I dag drøyde jeg i og for seg til 10.30 med grøten, og det gikk helt fint. Hvordan så matskjemaet deres ut på den tiden? Gav dere annen mat en grøt til lunsj, kanskje?

Natten 19-07 er innført. I går "frågade" hun fra ca 6.15. I dag snakket hun litt fra 6.40! Fem min etter snudde jeg en jente på rett kjøl fra fotenden der hun hadde forvillet seg (hun sov i vogn da hun var forkjølet nå, og sengen føles sikkert enorm stor i forhold). Deretter tror jeg nesten hun sovnet igjen, og hun var ikke tett i nesa - første morgen på leeenge. Glad morgen med storebror som forresten har begynt å oppføre seg som folk etter at han har lagt seg også... Det har vært mye spring - litt for lenge. Men skal man ha en lillesøster hos seg må man jo vise hvordan man gjør om natta ...! :heart:

Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Här hemma åt lillasyster välling direkt när hon vaknade och sedan gröt när vi andra åt frukost. Storebror älskade gröt så han åt en STOR portion till frukost med mosad banan. Han stod sig lätt till lunchen på det. Till lunch serverades puré, efterrätt och plockmat och påfyllning med välling strax innan lunchluren. Till mellanmålet serverades det välling/gröt/frukt och till middag samma som lunch men utan påfyllning, den serverades som nattslurk istället.

Härligt med natten!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:oops: Jeg trodde jeg hadde svart deg!
Takk, vi følger dine råd om maten, og det fungerer ypperlig.

Å korte ned på søvnen fungerer så som så. Hun blir trøtt når hun bare sover 20 min på formiddagen selv om jeg gir henne 5-min her og der. I går lot jeg henne sove 45 min og da ble resten av dagen eksemplarisk. I dag likeså (frem til kvelden da hun ble vekket etter legging og brukte laang tid på å sovne igjen, men det er vel ikke så rart kanskje.) Jeg ser det litt an. Dersom det igjen blir vaklete med søvnen vet jeg hva jeg skal gjøre!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej AMAMA :D

Hur gâr det för er?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"