Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
svalsta
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 03 sep 2010, 08:29
Ort: Sthlm/Enskede

Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Inlägg av svalsta »

Hej!
Jag är själv ett stort fan av Anna Wahlgren och älskar Barnaboken! Sova hela natten kuren inleddes i september på min dotter på då 5 mån. Resultatet blev fantastiskt och hon sov sin första natt dag 3 på kuren, från att innan ha vaknat mellan 10-20 ggr på natten.

Jag läser mycket på familjelivs forum och där skapas alltid nya trådar om Sova Hela natten, Barnaboken,Anna Wahlgren, m.m. vad folk tycker bla. De flesta är negativt inställda redan från början till allt som verkar komma ifrån Anna Wahlgren. Jag undrar om det vet så mycket som de tror sig veta, eller var grundar sig all denna "fakta" som många sitter och förespråkar hela tiden??

Ibörjan brukade ja disskutera i sådana forum men har nu lagt det åt sidan. Folk vill inte lyssna (ni förstår säkert vad jag menar) det går inte att förklara för någon och diskutera med någon med nån som redan bestämt sig och bildat sig en uppfattning om det hela ifråga.

Nu undrar jag bara, är detta ett vanligt fenomen som fler har stött på?
Känns som om de bara är jag på hela familjeliv som gillar Anna Wahlgren, eller så finns de fler, men ingen som orkar diskutera i trådar som startas längre..

Jag säger inte att folk måste tycka om Anna Wahlgren, verkligen inte! Alla får göra precis som dom vill, ja respekterar fullt deras sätt (barnuppfostran, olika sov-metoder, m.m.) men tycker ändå de kan vara intressant att diskutera... utan att de för dens skull ska leda till bråk (?) :x

Allt gott! /God Jul !
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
svalsta
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 03 sep 2010, 08:29
Ort: Sthlm/Enskede

Re: Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Inlägg av svalsta »

nähe :)

bara ja som fått erfara detta då :?
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag har erfarit detta, men lade ner argumentationen för LÄÄÄÄÄÄNGE sen. FInns inget att vinna på det. Så jag läser men lyser med min frånvaro nu för tiden.

(En som hängt där i många år nu, för att ge lite motvikt till AP)

God Jul :santa:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Inlägg av Nimrah »

Jag vet att det finns många många som känner samma som du gör och har försökt men lagt ner. Varför provocerande? För att det är lite avvikande från normen tror jag...

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Inlägg av miar70 »

Jag har mått jättedåligt när jag varit inne i såna där trådar, det är så mycket oresonligt hat och rena felaktigheter så jag blir ledsen i hjärtat :( så av ren självbevarelsedrift läser jag inte ens sånt längre. Det är min strategi :wink: .

Varför så många har det här hatet och inte ens vill lyssna eller på minsta vis ta till sig det vi andra skriver/säger? Jag tror det beror på att AW vägrar lägga skuld på barnet, att det inte finns bråkiga/besvärliga/sömnvägrande osv barn, utan att barnen gör vad vi lär dem. Så mycket enklare att bara säga att ungarna är omöjliga på alla sätt och vis än att våga vara förälder. Tänk hur jobbigt det blir för vissa föräldrar att plötsligt förstå att det faktiskt är de och inte barnen, skolan, dagis eller nån annan som är "problemet". Då är det enklare att slå ifrån sig och hata den som säger den sanningen.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Inlägg av eefwah »

jag håller med övriga som skrivit, men jag tror också att många har svårt att skilja mellan sak och person, när det kommer till anna wahlgren och hennes budskap.

anna är en rättfram människa som brinner för det hon gör; hon lägger inte två strån i kors för att behaga etablissemanget utan det hon gör, gör hon för att hjälpa barnen. det tror jag är ganska osvenskt och sticker i ögonen på många som medvetet eller omedvetet anammar den svenska kulturen. anna provocerar många med sitt sätt, tror jag.

som tur är finns de som inte läser allt med svenskglasögonen på, som inte behöver personlig bekräftelse när det kommer till ens barn, och som också ser sitt ansvar att faktiskt visa, leda, lära och hjälpa. i handling!!!

om jag ser på kontrasten, tex lars h gustafsson, så ger han all cred till föräldrar som redan är "goda" i sig. det räcker, så tolkar iaf jag honom. anna arbetar för varje litet barns bästa och menar, som jag tolkar anna, att alla föräldrar kan göra gott för sina barn, oavsett social, kulturell eller emotionell status.

jag hoppas och tror att lanseringen av anna wahlgrens böcker utanför sveriges gränser ska bidra till en anna-boom även här i lilla sverige. jag tror den kommer, nämligen, och det ganska så snart.

och sen vill jag avslutningsvis säga att jag inte förstår var anna hämtar sin ork ifrån. orken att stå emot alla påhopp och personliga kränkningar som hon fått ta emot under alla år. jag, precis som ni som skrivit innan, klarar inte att svara på enskilda inlägg på olika föräldraskapssidor här och var, eftersom jag och vi direkt blir påhoppade och nermejade. jag tiger och knyter näven oftast, medan anna wahlgren står på barrikaderna och slåss, år efter år efter år efter år. jag tycker det är enastående!

=D> :mrgreen: :heart:
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Ludwig
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 18:29

Re: Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Inlägg av Ludwig »

Jag tror att folk upplever det som "fusk" - det är liksom standardbilden av föräldraskapet att man vakar nätterna igenom de första åren. Om man inte har tur och barnet sover gott av sej självt förstås - då är det ok! Men att människan kan lära sin avkomma att sova lugnt, betyder ju att de som inte gör det har uppoffrat sina nätter och sin hälsa i onödan, och det är förmodligen en outhärdlig tanke för dem. Alltså blir reaktionen att det är fel på de som kurar sina barn.

Sen kan nog detta forum framstå som lite fanatiskt för utomstående. Det är ju inte ett öppet diskussionsforum, som familjeliv, utan ett forum med ärendet att hjälpa de som använder SHN. Råden som ges här kan säkert verka lite drastiska om man inte förstår sammanhanget. Läser man SHN-boken så är den ju väldigt pedagogisk och ömsint, men de flesta kritikerna har bara sett AW på teve med sin speciella personlighet, eller läst lösryckta citat, och får så vatten på sin kvarn. Men den innersta orsaken tror jag är de tycker det är "fusk".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Svalsta :heart: Härligt att höra :sleep:

:D Tack, Eefwa :heart: Blir ju alldeles rörd och stolt :oops: \:D/

:D Välkommen är du, Ludwig :wink: :lol:
Ludwig skrev:Jag tror att folk upplever det som "fusk" --- att människan kan lära sin avkomma att sova lugnt, betyder ju att de som inte gör det har uppoffrat sina nätter och sin hälsa i onödan, och det är förmodligen en outhärdlig tanke för dem. Alltså blir reaktionen att det är fel på de som kurar sina barn.
"Fusk", det vet jag ju inte om jag tror är förklaringen, peståss. Inte heller vill jag skriva under på att man kan LÄRA barn sova - även om jag förstår vad du menar. Däremot kan man, och bör man, HJÄLPA barn sova, dvs ge dem de goda förutsättningar som behövs (varav fysisk och faktisk säkerhet är den absolut grundläggande). Ungefär som man ju knappast "lär" små barn äta utan hjälper dem till det genom att servera tutten, flaskan, skeden med den mosade bananen... Äta kan de och sova kan de, men de kan inte själva ge sig de goda möjligheterna, de nödvändiga förutsättningarna.

Under trettio års tid har jag personligen "kurat" ca 800 barn och därmed träffat ett avsevärt antal föräldrar. Ingen, säger ingen, som har sömntrasslande barn, är särskilt stolt över att hon eller han inte kan få sitt barn att sova på nätterna. Innerst inne vet alla att något brister, för vad bvc och läkarna än säger i sin okunskap - "det är liksom standardbilden av föräldraskapet att man vakar nätterna igenom de första åren", som du säger - så protesterar både instinkt och sunt förnuft. Klart små barn ska sova på nätterna! Det är - borde vara - lika självklart som att barn ska äta på dagarna. Oron föräldrar känner när barnen inte äter ordentligt låter sig inte sopas under mattan - ens på bvc. Oron när barnen inte sover ordentligt stannar inte vid att föräldrarna "har uppoffrat sina nätter och sin hälsa i onödan" - och därför tror jag inte på din fusk-teori - utan riktar sig mot BARNENS hälsa och välbefinnande, som föräldrarna (till slut) ser är i fara. Det handlar om uppenbara behov som man inte kunnat fylla, och det är inga föräldrar stolta över. Sömndeprivation är farliga saker.

Jag har därför alltid värnat om föräldrarnas - och därmed barnens - integritet och aldrig släppt en journalist över bron (förrän på SHN-kursen i somras, då jag låtit mig övertygas om att journalisten själv skulle delta, göra ett sakligt reportage och inhämta alla berördas godkännande i förväg). Reaktionerna hos föräldrarna, när barnen väl börjat sova "som folk" - halleluja =D> - har många, många gånger varit dessa, vilket jag tycker är både rörande och intressant:

:arrow: Mamma gråter av lycka. ÄNTLIGEN får hon sova :-P
:arrow: Pappa blir förbannad, retroaktivt, och känner sig LURAD. ("Bvc ska hålla sig till att väga och mäta och vaccinera, de ska ge f-n i att ge sina usla råd #-o )

O:) :heart: :sleep:

PS Länkar till Metroartiklarna finns på förstasidan. Och här på Kackelforum finns en tråd med utgångspunkt i dem. Där huserar bl a sign. Plutteli, en om man säger flitigt utagerande representant (från Familjeliv) för "tycka-illa-om-sovahelanatten"-falangen. Jag vet inte hur många polisanmälningar just hon satt på mig, men det är några stycken. Det visar sig i tråden att hon inte ens - kanske föga förvånande - känner till att små barn alls kan sova hela natten, sammanhängande. Det är omöjligt, påstår hon - så mycket för hennes kunskaper om Sova hela natten-kuren (och om små barn). Där hittar du nog en del svar på din rubrikfråga, Svalsta :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Inlägg av Hege »

Jag tycker om Cesar som tränar hundar på tv. Och jag ser klara likheter mellan honom och AW.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jubel- ... undtranare

Båda "tränar" ju egentligen föräldrarna/ägarna, och båda klarar de på mycket kort tid det som föräldrar/ägare inte har klarat av alls.

Vilket jag ju i min enfaldhet skulle tro ledde till erkännande, bifall och respect.

Men som leder till att dela lägren i två, kritik och misstro.

Barnamörderska! Kan ni tänka?
Inhuman träning! Överför hundar?? :roll:

Cesar säger något som jag tror är viktig:

– Hundar vet inte om jag har någon examen. Mina klienter har tagit examen på Harvard, men klarar inte av att gå ut med en chihuahua.

Jag tror ju trötta barn skiter fullständigt i examen. :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför så många som tycker illa om sovahelanatten ?

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: =D>

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"