Alltid lösi magen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

susanne med O

Re: Alltid lösi magen

Inlägg av susanne med O »

Hej

Oj då kanske det var en släng av magsjuka ändå :oops: Hoppas nästan på det för det går ju ändå över.
Jag försökte ge barnen bovetegröt nu på kvällen med soyayoghurt men det spottades ut. Han tog en tugga som han hade länge och väl i munnen utan att kunna svälja...han vart riktigt äcklad :shock:
Till viss del förstår jag honom för jag var själv inte jätte förtjust i smaken...
Jag gav honom vanlig havregrynsgröt senare men det var samma resultat där. Hoppas det var yoghurten som han inte tyckte om.
Så nu blir det att köpa hem Hirsgröt och hoppas på att dom gillar den bättre.

Jag provade även att ge dom Avocado Comfort smoothie (recept från råsmart)
Men den fick dom kväljningar av...
Själv tyckte jag den var väldigt mäktig. Undrar om mina barn är lite kräsna eller om det bara tar ett tag så kanske dom kan vänja sig vid att leva hälsosamt :wink:

Får prova nån av dom andra smoothiesarna så jag har nån bra att ge dom på morgonen innan dagis.

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
helamig

Inlägg av helamig »

Vad kan jag göra för att få råsmarta recept? :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
susanne med O

Hej

Jag anmälde mig till nyhetsbrev på råsmarts hemsida :D
Sök på google efter adressen för nu är bloggen på mama.se

Susanne
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Kanske gillar de naturell havreyoghurt bättre(oatleys). Tyvärr är den indragen för tillfället pga något fel i innehållsförteckningen. Men den ska komma ut i februari igen. Det finns en variant av havreyoghurt ute nu som innehåller socker så den är utesluten att ge om man vill ge sina barn hälsosamma vanor.

Hoppas hirsgröten tas väl emot. Min son gillar den med bär och ibland också bananskivor på och med kanel.

Det tar lite tid innan goda vanor sätter sig. Man får ha tålamod. Inte alltid lätt.
Jag vet.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

:lol:
Susanne, ha lite tålamod och attityd.
Har du provat yoga någon gång?
Det har jag i alla fall, och det tar alltså rätt lång tid innan man kommer så där långt in i ställnignarna som de som yogat länge gör... :lol:

Du kan göra en smootihe riktigt tjock och servera med lite musli. Så blir det lite som "vanligt". Droppa lite citrus i, så smakar det syrligt och allt =)

Experimentera själva tills ni hittar det perfekta smoothiereceptet.
Här hemma har vi en ny favorit baserad på morotsjuice och utan banan just nu. (Se bloggen, "livet utan havreknäcke...-inlägget")
Mycket läskande.

Hur går det med magen nu då?
helamig

Inlägg av helamig »

Du nya mamman, jag måste bara få fråga. Barn och nyttigheter-hur har ni gjort? Bara serverat nyttigheter och sen får dom äta det som serveras eller? Här har vi en drygt ettåring som gillar korv bäst just nu, liksom sin far och det blir ju svårt när han äter onyttigt att ge henne annat eller?

Här kör jag själv friskt med smoothie med broccoli i och det var godare än jag trodde :wink: Gott med lite krispiga bitar i.. Ska testa med spenat också. Jag känner mig piggare, är det broccolin eller inbillning? Kan jag mixa i stjälken också?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Ewa

Inlägg av Ewa »

inger skrev:Kanske gillar de naturell havreyoghurt bättre(oatleys). Tyvärr är den indragen för tillfället pga något fel i innehållsförteckningen.
Fanns ju en rätt rejäl anledning till att de fick kalla tillbaka den produkten. Oatly som erbjuder helt mjölkfritt hade fått sig levererat mjölksyrakultur till havregurten som innehöll - mjölkprotein. Inte så mjölkfritt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Helamig, ja, pretty much. Vi äter samma mat hela familjen och det ifrågasätts inte nu längre (har gjort, big time...) :lol:
Därmed inte sagt att de vräker i sig av allt jag stälelr på bordet.
Om det är viktigt för pappan att äta korv, så bör han vara medveten om att det är korvvanor han för över på sitt barn. Vill han det?
Så lyder det lite arroganta svaret.
Det lite mildare är: Det kan förstås vara ok med lite korv då och då. Det händer att vi har det här hemma, i fredags åt vi jättegod kycklligkorv till exempel. Är basen bra, så klarar de flesta lite korv. Ju tidigare vi lär barnen vad som är bra mat, desto lättare.
Men jag ska villigt erkänna att jag ju mutar mina barn rejält. Smoothies med spenat, pannkakor med mixade linser och nässelpulver, köttbullar med rotfrukter osv.
Det är helt ok tycker jag! Man få ta medicinen med "socker" (i det hä fallet frukt och bär osv)
Lycka till!
helamig

Inlägg av helamig »

Härligt att höra hur andra gör och har gjort. Ett litet steg i taget eller hur det nu var :wink:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
susanne med O

Hej

Magen fungerar bra nu :D
Jag märker tydligt att han känner själv när han ska bajsa. Det "trycker" väl på mer nu än när det bara va en sörja...Men han är inte van vid det än så lite läskigt tycker han nog, han liksom ställer sig på tå ibland, och då är det absolut ingen HÅRD korv utan mer än normal (Hahah vilka sjuka beskrivningar...)
Jag är noga med att han är med när jag tömmer blöjan i toan så han får spola själv och bli glad över vad han presterat =D>

Han har ätit havregrynsgröt fler gånger nu utan att magen reagerat så det va nog bara nån släng av magsjukan eller nått annat som gav bakslaget.
Just nu är han i en period där han hellre spottar ut maten än sväljer den #-o så tyvärr blir inte mycket godkänt här hemma, men jag fortsätter prova nya nyttiga saker, även om jag vill ge upp ibland [-X
Jag ska hålla utskik efter din bok nu i nyår så det nya året ska bli bättre i matväg än detta år =D>

Susanne
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"