16 månader och trassel

Skriv svar
trean

16 månader och trassel

Inlägg av trean »

Hej,
På senaste tiden har Arvid vaknat upp titt som tätt på nätterna med ett rätt förtvivlat läte - lite som om han drömmer något och vaknar till. Detta har pågått under en längre tid. Det är oftast under tidig kväll det händer - efter midnatt sover han hela natten igenom till han går upp klockan 7.

Går vi in så tystnar han direkt och han lägger sig ner, så det känns som han vill att vi ska vara kvar därinne. Någon enstaka gång har vi solfjädrat fast det känns rätt lönlöst eftersom han är redan lugn när han ligger ner. Nu ikväll så tog det 5 minuter efter nattning att han ställde sig upp och grät tills vi gick in och la honom tillrätta.

Under lunchen idag så ringde det på dörren (brevbäraren) och tillslut så gick jag in och tog upp honom eftersom han lät så förtvivlad. Märkte då att han hade bajsat också. När jag la honom och gick ut så var han jätteledsen men somnade tillslut och sov 2 timmar.

Händer det något runt 16 månader? Har märkt att hans gråt är mer åt det förtvivlade hållet nu och han gurglar en hel del också. Vill som inte förstöra något nu när vi är i en svajig period. Har ni några bra tips?

Tacksam för svar.
Arvid 090804
Sagalinda
Kontakt:

Re: 16 månader och trassel

Inlägg av Sagalinda »

Hej trean och ursäkta att du fått vänta så länge på svar :oops: Jag skulle vara noggrann med att hålla fast vid rutinerna men satsa extra mycket på skratt, inte bara före gonatt utan flera gånger om dagen :D Sedan gäller det för er att bestämma er, och sedan visa tydligt vad som gäller. Jag hade peppat mig själv med att "nu är det färdigvaknat på nätterna, nu går jag inte in, han kan lägga sig själv jag måste bara tala om det för honom!" Så när han vaknar, servera genast en glad och hurtig ramsa. Är du uppe fortfarande, gå till dina livsviktiga sysslor som har lagom mycket ljud så han hör att du är upptagen med annat. När du verkligen vill gå in - då påminnelseramsar du. När du vill ramsa - då gör du ingenting :wink:

Inget särskilt torde normalt hända vid 16 månader vad jag vet. Så ta fram attityden och odla skratten! Frisk luft i massor antar jag att ni får..?
:D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
trean

Inlägg av trean »

Hej!
Jo vi är ute, ofta 2 ggr om dagen. Han har tyckt det varit besvärligt att gå i snön men det har släppt lite.

Vad som hänt nu är väl att han sover bra på nätter men är sjukt svårskrattad, han vet som om vad vi försöker göra och vad som komma skall att han blir ledsen istället. Känns som man borde busa tidigare och skratta än just nära inpå läggning eftersom han blir så spänd. Vi vet att skrattet är viktigt men nu hajar han det vi försöker göra så det känns som vi behöver en annan strategi. Tidigare fick han släcka lampan men nu blir han ledsen när vi ber honom släcka.
Han brukar inte vara ledsen i sängen utan han lägger sig, men det är just att han inte vill busa.

Jag började fundera på om hans schema behöver ändras? Han sover 19 - 07 och mellan 12 - 14 så han är runt 14 timmar även om han behöver 13,5. Inget strul på dagarna, vi väcker honom. Inga tidiga morgnar heller.
Kanske ska man dra ner på lunchen till 1,5 Tim så han blir lite tröttare?
Arvid 090804
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Om ni inte har några insomningsproblem eller tidiga morgnar tycker jag inte det är nödvändigt att ändra schemat!

Vad gäller skrattet till gonattet så tycker jag att ni inte behöver fastna vid "skratt", tänk istället "roligt". Om han är en svårskrattad person, så ska ni inte göra det hela till en krystad grej som han genomskådar. Gör istället något som han tycker är roligt, som han trivs med och VILL göra. Låt honom bestämma själv! Fråga vad han tycker om att göra, och så gör ni det innan läggning. Så han får en fin avslutning på dagen och en glad känsla med sig ner i sängen :wink:
trean

Inlägg av trean »

Nu har vi dock stött på strul vid insomning men det kanske var en engångsföreteelse för det var gäster här på julafton men Arvid var så ledsen att han stig i ett hörn och skakade. Han klammrade sig fast vid den arme pappan som i förtvivlan försökte solfjädra. Mamman fick panik och tände lampan (!) och tog upp (!!) det förtvivlade barnet. Vi lät honom vara uppe 40 minuter till sen somnade han med litet gråt tillslut.

Kvällens nattning såg ut att gå bra, vi lekte med julklapparna och fick fram litet skratt inför nattning. Det var tyst vid ramsning men efter 2 minuter kom gråten. Jag gick in och la tillrätta igen för han stog upp och ramsade ut. Efter nån minut lugnade han ner sig och somnade.

Det börjar kännas som att han sover för mycket eftersom han sällan ser/verkar trött på kvällen. Dels så rör han sig mindre tack vare all snö, och jag försöker verkligen få honom att röra på sig. Tror jag ska minska lunchen med en halvtimme.

Usch det skär i hjärtat att han är ledsen, även om det rör sig om Max 5 minuter. Han låter verkligen jättelessen.
Arvid 090804
trean

Inlägg av trean »

Och precis nu när jag skrivit klart så vaknade han till och grät men jag gav en tydlig och stark ramsa och han tystnade.

Vi har sällan problem vid läggning men jag antar att det är nu vi ska visa oss trygga och bara självklara när det verkar storma i hans liv.
Arvid 090804
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Vill bara säga att min dotter 15 månader också är inne i nåt just nu. Hon vaknar flera gånger på natten och gråter till. Kanske är det förtrotsen som spökar. Inte roligt när dom är ledsna men jag tror som du att man får försöka hålla hårt i rutinerna :wink:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Barnen behöver inte vara märkbart trötta när de nattas, grejen med hela SHN är ju att man tillgodoser barnens sömnbehov innan de blivit så trötta att de lider av det. Däremot ska de ju inte heller ligga vakna en halv evighet. Men som jag förstått det somnar han ganska fort även om han är lite missnöjd med att bli nattad? Han borde sova 13,5 timmar i dygnet, så ni kan ju se över schemat och se om det är för mycket sömn där just nu. I annat fall gäller det, precis som du säger, att behålla lugnet och attityden :D
trean

Inlägg av trean »

Hej igen,
har ändrat schemat så han sover 1,5 timme lunch. Det var en period över jul/nyår då han verkligen klängde sig fast vid en och skrek hela vägen till sängen men då åkte jag iväg i 2 dagar och lät pappan ta hand om Arvid och när jag kom tillbaka så var det lite bättre.

Nu är han okej igen att lägga och verkar söka sig till sina gosedjur igen. Däremot så fortsätter uppvaken på nätterna och jag är nog och ramsar 2 gånger per natt minst. Ikväll vaknade han med ett illvrål 1,5 timme efter vi lagt honom, så jag gick in och la honom tillrätta och gav gosedjur och fick sedan ramsa 3 gånger till innan han lugnade ner sig. Tog kanske inte lång tid men när han är så ledsen är det svårt att känna sig "glad".

Arvid har blivit mer tydlig nu vad han vill och inte vill. Han kan få totala sammanbrott och skaka och hulka när han inte får som han vill (eller när vi inte fattar vad han vill). Det känns inte riktigt stabilt just nu.
Arvid 090804
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej trean!

Jag misstänker att det är förtrotsen som tågar in med stora steg. Denna tråd kan säkert hjälpa dig lite, där finns tips på var du hittar mera läsning också!

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 3%B6rtrots
trean

Inlägg av trean »

Jo, kan tänka mig att det är något sånt på gång, han är mycket tydligare nu i sitt sätt att vara på.

Vi har fått Dagisplats i februari och där sover dom ute i vagn. Nu har arvid sovit inne i mörklagt rum på luncherna och det har funkat mycket bra men nu undrar jag hur jag lättast kan vänja honom vid att sova ute i vagn samt att jag undrar om han kan sova inne på helgerna utan att man förvirrar honom? Vi tänkte låta honom gå halva dagarna först och sova hemma så han vänjer sig vid dagis innan han får gå hela dagar.

Förut sov han i vagn ute och vi har testat några gånger men då har vagnen varit i rörelse. Känns jätteläskigt att göra om lunchen eftersom han sover så bra inne.
Arvid 090804
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Halloj!

Barn är så himla smarta - de kan utan problem lära sig att på dagis sover man i vagn, medan man hemma sover inne i mörklagt rum. Allt handlar egentligen om attityden! Fråga inte om lov, verka inte osäker, utan servera det bara som dagens rätt - den enda som finns :lol:

Så jag tycker inte att du behöver lära honom att sova ute i vagn, eftersom han inte ska göra det med dig. Om dagispersonalen inte har något alternativ till vagnen, lär de ha den rätta attityden att lära honom sova i den. Oroa dig inte! Det är den värsta vargen som finns :wink:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"