Frågor efter 5 nätters kurande!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Skånetösen

Frågor efter 5 nätters kurande!

Inlägg av Skånetösen »

Hej!

Har nu kurat vår 11 månader gamla dotter i 5 nätter & det går över förväntan, i synnerhet med natten. 5 minuter innan läggdags visar hon i soffan att det är dags att lägga sig genom att ligga på mage med sin gosedjurstiger ;0) Och sedan sover med få uppvak 20.00-07.30!

Men ett par frågor & funderingar har dykt upp.

Dagsvilorna har kapsejsat ganska ordentligt & jag undrar därför:

Både på morgonen & under sina dagsvilor vaknar hon ofta 10-15 min innan utsatt tid. Ska man kämpa med ramsan under den kvarten & sedan gå in eller ska man göra Glad morgon & hoppas att det rättar till sig efterhand? Som det är nu kämpar vi de 15 minuterna vilket gör att hon är superledsen när vi kommer in & sen tar det en halvtimme innan hon är glad igen... Mycket få gånger hon somnar om än så länge...

När hon vaknar under dagsvilorna är hon jätteledsen direkt. Ska jag avvakta & se om det lugnar sig (tog sist 35 min då jag försökte ramsa fåtalet gånger) eller ska man ramsa direkt & försöka få henne att somna så istället? Hur ofta ska jag då ramsa? Vill ju inte fastna i ramsandet men de sista två dagsvilorna har jag till slut fått buffa 1-2 minuter för att hon ska sluta vara hysterisk. Och det vill jag ju inte heller fastna i :0(

Det skedde en major breakdown häromdagen, då hon skrek i 20 min & jag till sist gick in, för att då upptäcka att hon hade bajsat ner hela sig & sängen. Jag bytte på henne & lakanet i sängen, pratade inte med henne mm & men ändå tog det sedan 25 min att få henne till sömns. Vad gör man vid såna tillfällen? Ska man återgå till buffandet & ramsandet eller ska man låta dem försöka själv?

Hon har börjat krångla med lunchmålet. Ska jag ta den fighten nu också? Jag har gjort följande: om hon inte äter tar jag ner henne, låter det gå en halvtimme & provar igen. Vill hon fortfarande inte ha får hon vänta tills mellanmålet på em. Stör detta för mycket i rutinarbetet? Några andra tips på vad jag kan göra annars? Frukost, mellanmål & middag äter hon bra. Gav henne välling en av dagarna till lunch istället, är det en bra lösning tills sömnen satt sig?

Känner att jag är så glad över att natten börjat fungera men att det blir lite smolk i bägaren när man måste kriga hela dagen istället... Och jag vill inte vara en trött, ledsen mamma längre :0(

Så alla superdupertips välkomnas varmt!
_lill

Re: Frågor efter 5 nätters kurande!

Inlägg av _lill »

Hej!

Det låter som ni jobbar på bra! Som jag skrev i en annan tråd är det oftast dagarna som tar lite längre tid att få rätt på - och ni är fortfarande under uppföljningsveckan så försök att låta det ta sin tid.

Vaknar hon inom marginalkvarten skulle jag ta upp, men innan dess ramsar el buffar du precis som på natten.

Ibland händer det saker som er bajskris. Naturligtvis måste man byta och tvätta av, helst i sängen i den mån det är möjligt. Jag brukar vara extra generös med att buffa lugn och ramsa när sådana saker hände.

Angående maten så skulle jag hålla tiderna, men fylla på med välling efteråt om det är så att hon inte äter så mycket. Hur ser schemat ut? Jag tänker om hon har för nära mellan mellanmål och lunch kanske?

:)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Skånetösen

Re: Frågor efter 5 nätters kurande!

Inlägg av Skånetösen »

Hennes schema ser ut så här:

07.30 Glad morgon
08.00 Gröt
10.30-11.15 förmiddagsvila
12.00 lunch
14.30 mellanmål (banan & macka med mjukost)
15.00-16.30 eftermiddagsvila
17.30 middag
19.30 välling
20.00 Godnatt ;0)

Så jag tycker inte de ligger för nära varandra?

Läste att jag varit lite otydligt med beskrivningen av dagsvilorna. Förstår att de så klart bråkar när hon plötsligt sover hela nätter MEN både för- & eftermiddagsvilan tar det minst 30 min att få henne att somna. Jag går in & lägger henne & redan då blir hon småledsen. Buffar inte utan gör solfjädern, ramsar & går ut. Sen är det viljornas kamp i 30 min där jag försöker att ramsa så lite som möjligt. Men detta gör att hon är jätteledsen. Ska man ramsa oftare på dagen så länge dagsvilorna krånglar eller ska man backa lika mycket som på natten? Kan jag buffa på dagen även om jag inte buffar alls på natten? Hennes förmiddagsvila är ju i princip slut när hon somnar & hon sover inte en minut över utsatt tid vilket gör att hon knappt sover något på förmiddagen. Jag ramsar beslutsamt men glatt, ska jag ändra tonläge? Hon lyssnar först, sen gråter hon ännu mer... Känner att det kommer små vargar & hälsar på på dagarna medans nätterna är säkra & trygga!
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"