Kura 20månaders och 8månaders barn?hjälp....

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
MammaEmma

Kura 20månaders och 8månaders barn?hjälp....

Inlägg av MammaEmma »

Vi har nu köpt hem boken sova hela natten, och jag har börjat läsa den.
Vi har två döttrar Vilda född feb -09 och Saga april -10.
Vilda har från att hon var tre månader krånglat med sömnen.
Strax innan lillasyster anlände blev sömnen mycket bättre då vi tog bort vällingen på natten.
Men när Saga föddes föll hon (Vi) snabbt tillbaka i samma mönster.
Vi bor alla fyra i ett sovrum, då min man har två äldre töser som har varsitt rum, så det finns ingen plats till eget rum.
Båda barnen började krångla vid ca 3 månader, och nu är det helt hopplöst.
min man sover på soffan, för att överhuvudtaget få sova, jag ligger i vårt sovrum med båda barnen, Saga har vi kvällsrutiner för, bada busa, välling och sova, men ändå vaknar hon från var femte minut till varje kvart så man får gå in, fram tills vi går och lägger oss.
Vilda går inte att varva ner på kvällen, vi badar läser, myser, pratar, men det är fullt ös fram till nio då hon somnar i soffan.
Känns som vi har misslyckats som föräldrar.
Behöver all hjälp och råd vi kan få!
Hur gör vi när vi ska kura dom, vem börjar vi med, ska vi fortsätta ha dom sovandes i vårt sovrum, annars hur löser vi det? Vilda har aldrig sovit borta, försökte en gång men då fick jag hämta henne, saga är gnällig och klängig på dagarna, och jag har ingen ork kvar....
barnens välmående är det viktigaste
videunge

Inlägg av videunge »

Hej ock välkomna!

förstår att det är tufft men jag vet också av erfarenhet att här finns hjälp och stöttning att få för att ni skall få en god nattsömn som ni önskar så mycket.

jag har själv kurat min dotter och men tror knappt att det är sant när lilla underverket börjar sova ordentligt.

men steg 1 är läs läs läs läs och ställ frågor här. ju tryggare ni är med vad ni gör desto lättare går det eftersom attityden av självklarhet spelar så stor roll och du skall ju förmedla att precis så här skall det vara! på natten sover alla gott.

bestäm När det skall ske. alla förändringar görs på en gång för att undvika förvirring.

vad gäller din fråga om att kura två barn så har jag förstått av andra här på forumet att det är fullt möjligt att kura samtidigt om man har möjlighet men här finns det andra som vet mycket mer.

men det jag vet spelar roll är om man kan se till att mörklägga ordentligt på natten. hur ser det ut i sovrummet? vi skaffade mörkläggningsgardin. fantasktiskt bra. Sen kan man också försöka att dela av rummet så att inte ljus kommer direkt på barnet när ni går in. använd en vikvägg kanske eller så finns det folk som använder en skena i taket med ett draperi. då blir det som ett skyddat rum i rummet. eller kan man göra en sån lösning i vardagsrummet? Ljud stör inte, däremot ljus.

Sen är mitt tips att inte sova i samma rum som barnet precis under kuren. jag försökte, men man stör mer än man tror. så använd en madrass eller vad som helst. det är ju bara för ett tag. sen när det satt sig kan ni ju flytta in igen.

sitt och spåna på hur er dag skall se ut. få in sömnpass och mat. Detta skall sedan hållas fast med marginalkvart i bland. Glöm inte att ha roligt och att ungarna får vara med och delaktiga på dagen. skratt till god natt är en välsignelse, speciellt med lite äldre barn. fungerar bättre än att försöka varva ner.

försök alternera så att någon är pigg på dagen och tar hand om barnen och har roligt och håller schemat ni har sattt upp. så att den som tagit natten kan sova en stund.

oj vad långt det blev

:oops:

ja ja det var ju i välmening hoppas jag du förstår.

kram och lycka till.!
vi finns här på vägen om ni bestämmer er för att geonföra kuren. :heart: :sleep:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MammaEmma

tack för ditt svar!

Inlägg av MammaEmma »

Att kura båda två samtidigt vore ju en idé.
frågan är bara hur man gör det bäst?
Kan dom sova i samma rum då? Eller ska man helst sära på dom?
Hur gör man när Vilda ska till dagmamman, ska jag planera in sömnen efter det för Saga?( hon somnar alltid i bilen).
Det är mycket frågor som snurrar runt nu, och som sagt man ska ju vara helt hundra på det innan man ger sig på det!
MammaEmma

H

Inlägg av MammaEmma »

Hur får man tid att läsa boken grundligt,jag försöker läsa varje dag men det är så svårt med två små!!! Saga har vaknat hel kvällen med en kvarts mellAnrum,känns som vi måste få ordning på det så snart som möjligt [/i]
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "