Ramsan gör vår 14 månaders pojk upprörd och ledsen.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
ehskris

Ramsan gör vår 14 månaders pojk upprörd och ledsen.

Inlägg av ehskris »

Hej,
Vi började kura vår 14-månaders pojk i fredags. Jag körde solfjädern i 20 minuter och sedan somnade han till bekräftelseramsan. Han vaknade 23 och då var jag inne och soljfjädrade i 5 minuter och sedan var han riktigt upprörd vid 3-tiden. Då tog det 1,5 timmar innan han tillslut kunde somna.

Natt 2 tog det 20 minuter för honom att somna med solfjäder. Sedan vaknade han till kl 1 och kunde somna om med ramsan. Kl 2 kunde han somna om igen med ramsan men vi 3 tiden fungerade inte ramsan längre. Han blev riktigt upprörd. Jag läste att man skulle hålla trakfiken till minimum så jag ramsade för glatta livet men kunde inte få honom lungn så jag fick tillslut solfjädra i nästan en timme innan han kunde somna om.

Natt 3 (natten till idag) tog min man över och för honom fick han honom att somna på 30 minuter med solfjädern. Sedan har han fått somna om av sig själv några gånger, men vid halv 5 bröt Lucas ihop och började skrika hysteriskt. Solfjädern fungerade inte heller. Mattias solfädrade honom i 40 minuter, men Lucas blev mer och mer upprörd och tillslut tog han upp honom. Jag vaknade av en hysterisk pojke i pappas famn. Jag sa att ja kunde ta över och jag har aldrig sett honom så rädd. Han höll krampaktigt om pappas hals och vägrade släppa greppet. Pappa gick och lade sig och jag försökte få honom lugn och tillslut gav jag honom en flaska välling. (Innan kuren åt han 1-2 flaskor varje natt). Efter flaskan blev han lugn och glad men var inte på humör för att sova mer. Jag skulle iväg till jobbet så jag klädde på honom och borstade hans tänder och lekte med honom en stund så pappa fick sova en stund.

Det känns inte riktigt som vi kunnat förmedla säkerheten till honom. När han hör ramsan blir han ledsen.

Innan kuren sög han på nappen och det känns inte som han saknar den på riktigt. Den frågar han bara efter när han går förbi en plats där nappar funnits tidigare. Däremot gissar jag att han fortfarande kan vara hungrig på nätterna. Aptiten till middagen var inte vad vi hade hoppats på. (Frukost lunch och mellanmål gick bra att ge, men middagen åt han inte mycket av. Nattslurken tog han nästan hela flaskan. Kan det vara att vi ändrat för mycket på en gång?

Har ni några tips om hur vi kan förmedla säkerheten till honom så att vi kan komma vidare?

Desperata hälsnignar
Kristina
Kristina
Paula1976

Inlägg av Paula1976 »

Hej Kristina!

Verkar som att tredje natten spökar för oss båda... (se mitt inlägg efter ditt). Man vill ju så gärna att detta ska funka!! Eftersom vår pojk ändå sover relativt bra, så har jag tagit alla nätterna hittills (kändes säkrast så). Från kl 5 hade vi det jättejobbigt i natt och innan dess somnade han om bara för att jag gick in och lade tillrätta och solfjädrade - ramsan biter inte så bra...

Vi får peppa varandra inför natten som kommer!! Man vill ju inte att de två första nätterna ska vara förgäves.

/Paula
Paula
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "