Hej!
Vi har en dotter på snart 10 månader som vi kurade när hon var 6 månader. Idag, snart 4 månader efter kuren, har vi inte varit uppe en enda natt så det har fungerat hur bra som allra helst. Hon är "alltid" glad och har sovit sig igenom dunderförkylningar, tänder och 9-månadersångest. Det som dock inte fungerat lika bra ända från början är sovandet på dagarna. När vi startade kuren la vi ju in 3 lurar men när vi hållt på och krigat med daglurarna i 2 månader gick vi emot alla rekommendationer vi fick härifrån härifrån och drog ner till bara två lurar/dag á 1.5h. Det har fungerat bättre, vi har inte upplevt att vår lilla solstråle varit trött och gnällig pga ett sovtillfälle mindre utan det har varit skönt att ha ett krigartillfälle mindre/dag. När jag skriver så förstår ni att vi alltså fortfarande krigar på dagen. Förmiddagsluren 10.15-11.45 funkar nästan alltid jättebra men e.m luren (som vi nu precis dragit ner till 15.30-16.15) funkar nästan aldrig. Var och varannan dag ligger hon och gråter hela luren men sen när hon får komma upp (alltså när tiden är ute) så är hon lika pigg och glad ändå, alltså sömnbristen märks inte av i humöret. Nu är min fråga: kan/bör/ska man lägga om och satsa på ett lite längre sovpass/dag ist? Typ 1.45h? Hon sover natt 20.00-7.30. Skulle ev. kunna tänka mig att förlänga natten till 12h (20.00-8.00 eller 19.30-7.30) också. Hur skulle ni isf lägga upp schemat? Jag upplever och BVC har sagt att hon ligger lite före i utveckling men jag vet inte om det spelar in i detta sammanhang. Tänker att hon kanske kan klara av att bara sova 1 gång/dag.
Jag har några andra mindre frågor också:
1. Varför är det så viktigt att det är kolmörkt? Jag har haft mörkläggningsgardin och tom svarta sopsäckar på fönstrena men jag fick det aldrig riktigt mörkt. nu har jag tagit bort sopsäckarna så på fm-luren är det inte kolmörkt men den funkar ju ändå bättre än på em när det blir kolmörkt nu tack vare årstiden. Tänker också att ibland sover man ju borta och då kanske det inte går att få så mörkt eller på förskolan sen är det ju med all säkerhet inte så mörkt. Är det inte dumt då att vänja dem vid att det måste vara så mörkt för att kunna sova?
2. Jag upplever att ramsan aldrig har fått den statusen som vissa verkar ha fått den till. Vi har aldrig lyckats med att den blir den magiska grejen som får barnet att sova. på kvällen ramsar vi 2 gånger och sen är det tyst och samma på f.m men på e.m kan jag ramsa i fler än en omgång och hon hör den inte ens verkar det som. Vad har vi gjort för fel här tror ni?
Tack!
Lite av varje
Lite av varje
Mitt första
föddes i februari 2010 - Kurstart 15 augusti 2010
Mitt andra
föddes i januari 2012 - Kurstart 22 september 2012
Mitt tredje
föddes i mars 2016 - Kurstart 24 september 2016
Mitt andra
Mitt tredje
Hej Mellow!
I ert läge skulle jag faktiskt ändra till bara en dagslur, även om det är ovanligt tidigt. Normalt går man ju över till en dagslur runt ettårsdagen, men jag vet att det finns de som gjort det vid 11 månader med gott resultat. Det verkar ju helt klart som att er lilla solstråle hellre sover sköna nätter än härliga dagslurar. Vissa barn fullkomligen älskar att sova dagtid och det är nästan omöjligt att väcka dem. Min äldsta dotter var en sådan sjusovare, så vi körde länge på 11 timmar natt och lång dagslur.
Om ni lägger om schemat till bara en dagslur, så skulle jag rekommendera 12 timmar natt och 2 timmar på dagen. Det är alltid lättare att natta tidigare än att lära barnet sova längre på morgonen, så 19.30-7.30 låter som ett säkrare kort
Jag tycker att du i övergången kan vara generös med marginalkvartar, både på dagsluren och på nattsömnen. Att sova bara en gång per dag gör stor skillnad mot att sova två, och om hon är väldigt trött ska du inte dra dig för att marginalkvarta.
På dagen är det inte viktigt med mörker! Egentligen ska du inte alls mörklägga dagtid. Du bara låter henne sova i naturligt ljus, alltså inga lampor på men dagsljus från fönstret. Detta för att lära barnet skilja på natt och dag! På natten mörkt, på dagen ljust
Svårt att säga vad ni gjort för fel med ramsan, men nyckelordet heter ju Attityd. Om man vid kurandet slarvade med bekräftelsen kan det också göra att ramsan inte får den magiska effekt den ska få. Dra alltid ramsan i fyra verser, så att den verkligen hinner landa i den lilla. Gör det glatt och hurtigt, aldrig ursäktande. Kanske ett schemabyte gör att ni slipper "krigandet" och då får du säkert uppleva att ramsan faktiskt fungerar
I ert läge skulle jag faktiskt ändra till bara en dagslur, även om det är ovanligt tidigt. Normalt går man ju över till en dagslur runt ettårsdagen, men jag vet att det finns de som gjort det vid 11 månader med gott resultat. Det verkar ju helt klart som att er lilla solstråle hellre sover sköna nätter än härliga dagslurar. Vissa barn fullkomligen älskar att sova dagtid och det är nästan omöjligt att väcka dem. Min äldsta dotter var en sådan sjusovare, så vi körde länge på 11 timmar natt och lång dagslur.
Om ni lägger om schemat till bara en dagslur, så skulle jag rekommendera 12 timmar natt och 2 timmar på dagen. Det är alltid lättare att natta tidigare än att lära barnet sova längre på morgonen, så 19.30-7.30 låter som ett säkrare kort
På dagen är det inte viktigt med mörker! Egentligen ska du inte alls mörklägga dagtid. Du bara låter henne sova i naturligt ljus, alltså inga lampor på men dagsljus från fönstret. Detta för att lära barnet skilja på natt och dag! På natten mörkt, på dagen ljust
Svårt att säga vad ni gjort för fel med ramsan, men nyckelordet heter ju Attityd. Om man vid kurandet slarvade med bekräftelsen kan det också göra att ramsan inte får den magiska effekt den ska få. Dra alltid ramsan i fyra verser, så att den verkligen hinner landa i den lilla. Gör det glatt och hurtigt, aldrig ursäktande. Kanske ett schemabyte gör att ni slipper "krigandet" och då får du säkert uppleva att ramsan faktiskt fungerar
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tack snälla för välformulerat och utförligt svar! Jag håller på och filar på nytt schema nu och när det är klart testar vi med att ändra till bara 1 lur/dag. Hoppas det funkar. Det enda jag funderar på är hur jag ska lägga upp schemat. Vad tror du/ni om följande:
8.00 God morgon
11.30 Lunch
12.00 Sova
14.00 Vakna
14.30 Mellanmål
17.30 Middag
19.30 Välling
20.00 God natt
Kram
8.00 God morgon
11.30 Lunch
12.00 Sova
14.00 Vakna
14.30 Mellanmål
17.30 Middag
19.30 Välling
20.00 God natt
Kram
Mitt första
Mitt andra
Mitt tredje
Mitt andra
Mitt tredje
Hej Mellow!
Jojo just snyggt av mig att svara och sedan inte följa upp tråden
Jag ber så mycket om ursäkt!
Ditt schema ser finfint ut! Har ni bytt nu? Hur går det?

Jojo just snyggt av mig att svara och sedan inte följa upp tråden
Ditt schema ser finfint ut! Har ni bytt nu? Hur går det?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
Hej! Ingen fara.. Jag är bara så glad att det faktiskt sitter människor och tar sig tid att svara över huvud taget. Vi har haft 2 intensiva veckor där jg och pappan i princip löst av varandra i dörren så vi tog ett beslut om att vänta tills den 15/12 då lugnet kommer läg sig här hemma hos oss och en förändring av lillskruttans vardag känns rimligare (då hinner hon också bli 10 mån och det känns lite bättre). Så länge hr vi löst det så att vi oftst tr en promenad med vagnen i samband med e.m luren så att hon kan "välja" om hon vill slumra in eller inte men hon slipper ligga och gallskrika iaf. Hon kör dock lite varannan dag om hon slumrar in eller inte. Tror på det nya schemat men avvaktar som sagt lite..
Mitt första
Mitt andra
Mitt tredje
Mitt andra
Mitt tredje