Upptrasslad fnurra efter förkylning

Skriv svar
Sofies mor

Upptrasslad fnurra efter förkylning

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Vi har en envis förkylning i familjen som suttit i över två veckor. Tösen är väl frisk nu, men vi drabbas alltid långt mycket värre än hon, så vi käkar halstabletter och hostar mest hela tiden.

I alla fall, Sofie har sovit som en gris sen hon var så där sex månader, tack vara SHN och detta forum. Dock vid sjukdom, tänder, resor och så har vi ju vart tvungna att gå in till henne. Jag har alltid varit orolig att vi skulle "förstöra" någonting genom att ta upp henne, men så fort hon frisknat till har hon självmant (för det mesta) börjat sova hela nätter igen. Denna gång bestod nätternas uppvaknande, som var ett om natten till antalet, i honungsvatten för hostan, alternativt mjölk (inte alls för hostan..), samt ny blöja och ny bok, innan det var dags att hoppa i säng igen. Hon somnade snabbt om, och gick vi in genast hon vaknade blev inte uppvaknandet mycket längre än så där en kvart.

En natt sov hon plötsligt hela natten igen. Tjohoo tänkte jag, inget förstört den här gången heller. Men nästa natt vaknade hon ju igen då, och somnade inte om självmant. Förskyld som jag var (ja, jag skyller på det.. 8) ) tänkte jag att ja, nu har hon ju vant sig vid att komma upp en sväng och läsa bok på natten, så jag gick in för att liksom få det överstökat så jag fick somna om igen.

Sen började jag inse att det var dags att göra något åt saken, så en natt tog jag upp henne jättekort, gick inte utanför rummet för att hämta något eller så, utan läste bara en kort bok och la henne igen. Hon somnade om utan protester, och det visade bort sista misstankarna. Hon behövde inget att dricka, hon behövde ingenting, det hade bara blivit ett dåligt mönster.

Nästa kväll berättade jag att nu blir det inga böcker lästa i natt, utan inatt ska du stanna i sängen hela natten och vaknar du så får du försöka somna om. Redan vid tiotiden började hon gråta, och säga att hon ville ha blöja. Då hade ungen tagit av pyjamas och blöja, och lakanet var vått. Det fanns ju inte mycket att göra annat än att byta med assistans av pappan, men när det var fixat la jag ner henne igen och talade om att det var natt och att hon skulle sova. Ganska snabbt skrek hon upp sig, så jag gick in igen. Även pappan kom in och talade om för mig att hon inte skulle kunna somna om. Han lyckades även klämma handen på henne, och tog upp henne i knät. Redan två vändor upp ur sängen, så jag kände mig ganska misslyckad. Men har jag bestämt mig så har jag, så jag solfjädrade i en halv evighet. Sofie bad mig ta bort händerna för hon ville sova. :oops: Kanske inte helt lyckad utgång, men när hon lugnat ner sig gick jag ut ur rummet och lät ramsan ta över. Hon somnade väl om strax före tolv, så hela uppvaknadet var runt två timmar. Jag tror pappan var lite misstrogen, han visste ju också att hade vi bara läst en bok så hade hon somnat om på tjugo minuter. Man kan säga att hon var ganska trött när jag väckte henne nästa morgon.

Jag förberedde mig på en liknade, om än inte lika långdragen natt igen, men se där tog jag miste, för Sofie tyckte nog mest att det var skönt att slippa hålla på med intellektuella aktiviteter på natten, så nästa natt sov hon som en gris tills jag väckte henne. Fram på eftermiddagen tyckte pappan att hon varit ovanligt gosig hela dagen, så jag flikade in att hon nog tyckt det var skönt att få sova hela natten. Fick inte så mycket till svar på det.. :lol: Även natten tills idag har vi fått sova ut, men jag förbereder mig ändå på att det kan komma en liten baksmälla de närmsta nätterna, även om jag hoppas att vi slipper det.

Enda nackdelen med att ha löst fnurran är väl att det blir problem med sömnen på dagis igen. Förra veckan var hon helt enkelt så trött att hon somnade där, vilket hon inte brukar göra. Men, jag tror faktiskt att krånglande dagsömn tre dagar i veckan är bättre än uppvak på nätterna. Och har vi riktig tur insåg hon under förra veckan att det var sova man skulle göra efter maten på dagis. Det kan ju inte vara så lätt att förstå när man delar rum med en massa andra barn och det sitter en fröken och tittar på en. :shock:
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra att hon är en säker sovare!
Ta vara pà nattesömnen nu och spara bokläsandet till dagen. :wink:

Kanske de kan ha en dagsramsa pà dagis, sà fàr hon vila där ocksà.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sofies mor

Inlägg av Sofies mor »

Ja, så mycket böcker som vi läst senaste dagarna har vi aldrig gjort förr. Hon har nämligen precis blivit den millimeter längre som gör att hon når upp till böckerna själv. :D (Eller så beror det på att jag möblerade om lite i bokhyllan förra veckan.)

Inatt trodde jag att bakslaget skulle komma, hon gnällde en lång stund runt ett-tiden. Men själv var jag så trött så det tog ett tag för mig att vakna till, och sen hade hon redan tystnat igen. Gnällde lite mer, men jag insåg att hon nog knappt var vaken, och lät henne vara. När jag vaknade av klockan imorse insåg jag att hon måste ha somnat om. :lol:

Problemet med dagis är nog dels att de inte är så intresserade av att hon sover, för hon är ju så pigg (jämfört med de andra barnen..), dels att om hon inte har somnat efter så där tjugo minuter så tar de upp henne för då ska fröken ha rast, och de vill inte lämna ett vaket barn med dem som sover. Så nu vet hon ju att man får komma upp och leka efter en stund om man håller sig vaken. :roll: Om hon väl somnar så vaknar hon när de väcker de barnen som ska upp efter 45 min. Ganska självklart tycker ju jag, för vi går ju inte in till henne när hon sover utom för att väcka... Så kommer nån in i rummet så är det dags att vakna.

Men nu sedan min lilla förklaring om vad man gör på natten så sover hon som en gris både natt och middagslur. Inte en gång har hon vart vaken när jag kommit in för att väcka, och det har hänt att vi försovit oss både dag och natt. Så jag hoppas att det även ska avspegla sig på dagis idag (första dagis-dagen denna veckan). Annars funderade vi ett tag på att ända schemat totalt, och flytta fram hela dygnet så hon sover middag först vid halv två när hon kommer hem, och sen får ha natt typ halv nio till åtta eller nått. Men det känns inte helt lockande, så jag hoppas det löser sig på dagis (fast dom har ju haft två och en halv månad på sig redan..).

En liten fundering kanske jag kan slänga ut här i cyberrymden också. Vi har inte minskat hennes sömntimmar sen hon blev två år, eller alltså sen hon blev ett år. Vi har fortfarande kvar samma nu fast hon fyllt två. Hon började dagis i den vevan hon blev två, och då kändes det inte bra att minska sömntimmar när allt var så nytt. Sen med tanke på sovkrånglet där plus förkylningar hit och dit så ville jag ju inte minska på natten. När hon är hemma är det inga problem med 12 timmar natt och 1,5 på dagen, men kan det vara det som gör att dagis-sömnen krånglar? Att hon har för många sömntimmar..?
Sofies mor

Inlägg av Sofies mor »

Och denna vecka har hon somnat på dagis alla tre dagarna! :D Inga långa sovstunder direkt, men att hon somnat alls gör eftermiddagarna väldigt mycket trevligare!
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei !

Så bra!
Bare en tanke: Vår storebror har også alltid våknet, dog bare den første natten, når han er forkjølt. Det har bare vært tørke nesen, men en god del ganger i løpet av natten, og slitsomt nok for bortskjemte foreldre som liker å sove :wink:
I det siste har jeg lagt rå løk i liten pose eller noe ved madrassen, og han sover hele natten selv om han er tett (løken åpner opp) og har hoste !

Enkelt og fantastisk spør du meg ! :D
(stinker forferdelig, ja ! :lol: )
Sofies mor

Inlägg av Sofies mor »

Tack för tipset! Det ska jag testa vid nästa förkylning!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"