Vad gör vi för fel???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Vaken

Vad gör vi för fel???

Inlägg av Vaken »

Vi fick till sist hem boken ”Sova hela natten” och har läst hela boken. Vi har lusläst kapitel; ”lathunden” flera gånger om! Vi bestämde oss för att genomföra kuren och vi är inne på dag 8 (uppföljningsveckan.)

1. Vi upplevde att första och andra dygnet av kuren fungerade bättre, för att sedan försämras. Tredje natten lät vi han försöka somna om själv, som det stod i boken, vilket gick bra hela natten. Fjärde dygnet fungerade det inte lika bra, då vi provade med ramsan tills han skrek upp sig och vi fick buffa/solfjädra honom lugn. Femte natten vaknade han fler gånger utan att kunna somna om och ramsan gjorde honom mer upprörd vilket ledde till buffning. Sedan har det förvärrats fram till natt 7 då han sov bättre, men vaknade en timme efter nattningen utan att kunna somna om. Vi provade då med buffning och han somnade efter ungefär 5 minuter för att sedan vakna igen vid 21, men då somnade han om själv och sov fram tills 04.15. Då var vi snabba och buffade han ett par minuter och sedan sov han fram tills 06.30.

2. När det gäller vargtimmarna vaknar han vid 4 eller 5 och ramsan har ingen effekt som helst under denna period heller, då vi försökt följa vad som var skrivit, att inte gå in i rummet. Första och andra natten skrek han mellan 1-2 timmar som allt, allt från klagande, argt skrik till riktigt hysteriskt. Vi använde oss av ramsan hela tiden men vid den hysteriska skrikningen gick vi in och solfjädrade. Tredje natten provade vi att gå in och buffa/solfjädra honom så fort han vakna till så han inte skulle hinna skrika upp sig. Detta resulterade till att han somnade om inom 5 minuter och sov 20 minuter för att sedan vakna igen. Ny buffning gjordes och han somna om igen efter ungefär 5 minuter. Han sov sedan till 06.30.

Var detta fel? Något måste ju göras om inte ramsan tar och är det inte bättre att han inte hinner skrika upp sig? . Kan det vara så att han är för liten för att förstå ramsans innebörd? Läste att Anna W. På ett ställe skrev om att barn före 6 månaders ålder inte förstod ramsan. Från boken ”Anna Wahlgren online”, sidan 91; ” ....Gonattramsan fungerar emellertid inte med så små barn, den kan du ta till från halvåret och framåt”.

3. På natten ska man förmedla att; då sover man, då händer ingenting men under vargtimmarna (trodde tidigare att vargtimmen bara varade en timme) så vill man ju förmedla att det fortfarande är natt men då får man gärna stöka och böka med olika ljud, t.ex mozartmusik utanför rummet. Då känns det som om man förmedlar till barnet att morgonen börjat. Förklara gärna hur ni menar här.

4. Senaste natten var hemsk! Nu verkar buffningens verkan bli negativ istället. Senaste natten har han vaknat till och kan inte somna om, utan han vaknar och skriker upp sig jättesnabbt, och han blir helt hysterisk av ilska eller sorg på några sekunder. Går in för att buffa honom. Skriker så högt och tar verkligen i som om det gällde hans liv. Buffningen har ingen verkan alls, så försöker med solfjädring också för att hålla han still och lugna, men efter flera minuters panikskrik känner vi att vi måste ta upp honom för han är helt panikslagen. VI VET ATT DET ÄR FEL att göra så. Vi vet mycket väl om synsättet om vargen och hur viktigt det är att inte ge efter och ta upp honom, men hur ska man trösta ett barn som är så FÖRTVIVLAT och HYSTERISKT? Hade det varit första och andra natten så hade vi lättare kunnat förvänta oss detta beteende men nu är vi inne på natt 8 & det går åt fel håll!

Det tar ungefär 20 minuter för honom att ”glömma” detta medan vi bär honom. Tillslut blir han lugn igen och får tillbaka sitt glada humör, när han börjar bli trött igen läggs han ned igen och så börjar allt om igen. Nu ännu värre och försöker återigen med att buffa och ramsa utan någon effekt. Återigen känner vi oss manade att ta upp honom efter 20 minuters riktigt HYSTERISKT skrik. Vi känner oss helt handlingsförlamade då inte ramsan eller buffning, solfjädring fungerar.

5. Om barnet inte sover under en av dagslurarna, är den sovtiden förbrukad? T.e.x. om barnet skriker sig igenom hela sovpasset, kan man ge honom extra 20 minuter om han skulle somna in när sovpasset egentligen är slut eller är hans sovtid slut helt och hållet då?

6. Hur kan man få tiderna att fungera på dagtid om han inte visar någon trötthet när han skall ha sin lur? Skall man bara lägga honom och köra ramsa och buffning ändå? Visst måste han visa trötthet för att buffning och ramsa ska fungera? Tanken att bära honom känns naturlig då det lugnar honom och gör han lugn, men då han börjar väga en del är det tungt, men vad gör man om det går snabbare att få ett lugnt barn att bli trött än ett skrikigt barn?

Vi behöver hjälp & stöttning!!!!
Gosse, född 100526
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen! :heart:

Lillkillen är drygt 5,5mån va? Då är han stor nog att förstå innebörden av ramsan. Jag vet att AW skriver att barn under 4 mån ålder letar efter rösten till ramsan och att det därför inte fungera att ramsa dem, men det låter konstigt att hon sk ha skrivit att det inte fungerar under halvåret? :-k För det gör det! :wink:

F.o.m. fjärde natten på kuren så är det upplysningsramsa som gäller i vargtimmen. En glad och saklig ramsa i förbigående x4. Sen inget mer! :shock: Lillkillen kommer säkert reagera igen, men då får han göra det! :wink: Du kan med fördel spela hög musik eller stöka med hushållsjlud, eller bara vara tyst. Hur ni än väljer så gör ni likadant varje morgon.
Ingen trafik i vargtimmen :!: Trafiken resulterar bara i att a.) Lillkillen tror att det är morgon. Ni buffar honom och går sedan ut, inte konstigt att man blir arg då :wink: b.) Lillkillen tror att vargen kommer! :shock:
Inet är ju särskillt sant, så undvika trafik är det allra bästa!
Morgon blir det först när det är ljust! Under vargtimmen är barnen extra "rädda" för vargen. Om man då stökar utanför rummet så vet barnet att "mamma/pappa håller vakten, jag kan lugt sova vidare!"
TorsMamma harbeskrivit det hela så bra i en annan tråd så jag klistrar in hennes svar här, så kan du ta del av det.
TorsMamma skrev:Hej, det är vargtimmen det handlar om och den är SVÅR!! Du har tyvärr fått ett bättre och finare svar av Bianca än jag kan ge.

Det är nämnligen så här att när man hålt på med kuren en kort tid tror barnet att det är "utsövt" vid vargtimmen, och då är det precis det som Bianca skriver till dig.

När vi kurar i Gastsjön så spelar vi klassisk musik typ Mozart eller Strauss riktigt högt! JÄTTEHÖGT. Så högt att barnet hör detta genom sitt eget skrik och får något annat att lyssna på. Vi har i perioder försökt att "verktyga" genom just vargtimmen, men det enda som händer är att:

1. vargtimmen kommer tidigare och tidigare
2. man fastnar i buffträsket.

Det du kan göra för att se att han verkligen inte är förtvilad (samma misstag som de flesta av oss kurare har gjort) är att gå in och buffa, du kommer märka att han antingen

1. slutar skrika direkt du kommer in (alltså inte förtvivlad)
2. ligger och låter sig buffas i en evighet och skriker som en stucken gris så fort du går ut. (alltså inte förtvivlad då heller)

Så alltså blir ju då buffningen inte något SVAR på frågan. Hänger du med?

Då har vi ibland solfjädrat, för att liksom inte göra det hela för skönt. då får vi samma reaktioner som ovan, eller

De skriker som stuckna grisar under solfjädern och man vill genast börja buffa.

Prova gärna en morgon om du vill för att själv se. När du själv märker att din blotta närvaro faktiskt inte hjälper mot tidiga mornar så föreslår jag i alla fall att du kör på HÖG musik eller dammsuger direkt utanför dörren så han MÅSTE lyssna på annat! HUSLJUD.

jag vet att detta kan kännas tufft. MEN; det är inte 5 min metoden och vet du varför? Jo, 1 du har gett ett solklart besked med ramsan först och 2 han har redan fått sina frågor svarade. Han är inte frågande längre om du hänger med? Han blir skitförbannad, han undrar om morgonen inte börjar snart och han tycker du skall komma in och underhålla honom tills han behagar somna om. VAd är då svaret på denna fråga?

Jo, På natten skall man sova. Även om det är 4 eller 06 på morgonen måste DU se det som om det vore 01 på morgonen.

jag vet att det är tufft, men du kommer märka att husljud är lika kraftfulla verktyg som buffningen om bara DU tror på det!

Lycka till nu och jo, jag följer dig i tråden något oerhört. Du gör faktiskt ett STRÅLANDE JOBB! Stå på dig. Läs krönikan om säkerhet EN gång till! Det är viktigt nu när du kan lugna att du också lär dig förmedla just säkerheten. Det är nyckeln till en framgångsrik kurning.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Ja, läs den krönikan du med, om du inte gjort det ännu :wink:

Hela iden med SHN är att barnet ska lugnas där det ligger. Ni har börjat att kura men har nu återgått till "inte-kur" när ni börjat ta upp honom. För honom råder nu total kaos! :? Det är så viktigt att ni håller er till verktygen och bara till dem. När ni tar upp honom signalerar ni "Fara! Här kan du bara inte ligga kvar!" och då kanske det itne är så konstigt att kan skriker när ni lägger ner honom igen.
Jag föreslår att ni läser i boken igen. Läs om verktygen, läs "Safari-stycket" och läs det igen. Sedan genomför ni kuren på nytt, från natt 1 :shock: Förmedla det lugn och den säkerhet som lillkillen behöver för att kunna sova tryggt. Natt 1 buffar ni honom lugn vid minsta pip, Natt 2 buffar ni om det verkligen behövs men låter annars ramsan ta över, Natt tre arbetar ni så gott som enbart med ramsan (buffning behövs här endast i "krissituationer"), Natt 4 låter ni lilleman hantera de flesta uppvak själv. Sen är ni på banan igen! :D

Om barnet skriker ett helt sovpass, som du skriver så är sovpasset "förbrukat" ja. Men - lillkillen ska inte skrika ett helt sovpass! :shock: Ni måste odla upp attityden ordentligt och förmedla säkerhet även under dagen. Arbeta med ramsan, för en komunikation med honom, lyssna till skriket och svara därefter.

Mina små älsklingar visar aldrig trötthet! Jag vet när de ska sova och när de behöver sin sömn och det litar de på. Din lillkille kommer till en början tro att han är utsövd dagtid, om han fått sova hela natten, men det vet ju du att han inte är, eller hur?! (Förutsatt att han har rätt antal sömntimmar i schemat/dygn) Du lägger honom när han ska sova med en attityd av själklarhet och arbetar med ramsan. Han kommer snart lyssna till dig och förstå att du vet vad du gör och då kommer han sova tryggt. Du måste ta ledningen, du kan inte förvänta dig att din lille ska vägleda dig! :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Vaken

Fler frågor innan ny kurning

Inlägg av Vaken »

Hej & tack, Bianca, för snabbt svar!

Får testa en ny kur...skam den som ger sig.

Jag tänkte mig ett sånt här schema, till min gosse på 5,5 månader;

7:00 Vaknar + frukost (amning)
8:45-9.30 Förmiddagslur (45 min)
10.00 Lunch (gröt + amning)
11.30-13:00 Lunchlur (1,5 tim)
13:00 Mellanmål (amning)
15:15-16:00 Eftermiddagslur (45 min)
16:30 Middag (gröt + amning)
18-19 Nattrutiner, mjölkersättning (18:30), skrattet före go'nattet
19 Sova

Ev. bör jag ändra f.m luren till 1,5 tim och lunchluren till 45 min. Varför, undrar du säkert. Det har visats sig att lunchluren krånglat. Lillkillen vaknar alltid vid skarven på 45 min och verkar pigg & alert. Däremot har det visats sig att under f.m luren vill han sova betydligt längre än 45 min då han är så trött och hängig när vi väcker honom. Huvudsaken är ju att han får sin djupsömn på 1, 5 tim som är så viktig men frågan är om det spelar någon större roll om han får den på f.m eller vid lunch. Jag vet med mig att han inte ska få den för sent på e.m (pga risk för störd nattsömn.)

Vad gäller lunchluren så har vi provat att lurpassa och köra ramsan så fort han vaknat, efter minsta pip, vilket resulterat till att han skrikit upp sig. Då vi till slut går in för att buffa när han skrikit upp sig, ligger han upptryckt i hörnet på sängen och kommer inte till ro efter vi lagt honom till rätta för att kunna buffa och solfjädra. Men 1 gång har vi faktiskt fått honom att somna om men bara i 20 min. Vi har även genomfört förslaget att gå in direkt och buffa/solfjädra så fort han vaknat, men han hinner tyvärr vakna till mer då vi lägger honom tillrätta eftersom han ligger på rygg och i hörnet på sängen. Samma visa här. Det blir alltså rejälla protester!

1. Är det meningen att man ska buffa/ramsa hela långa luren som är kvar , trots kraftiga protester? Hur många dagar ska jag kämpa med detta innan jag provar ett annat alternativ?

2. Vi vill att morgonen ska börja kl 7. 00 men hitintils har han jämt vaknat kvart över sex-halv sju och är hur pigg som helst. Ska vi ändra detta, innan vi startar kuren på nytt el. ska vi kämpa på och få honom att sova till kl sju?

3. Att skratta honom till sömns har vi även haft problem med efter kl 18.30 då tröttheten kickar in. Kl 18.00 börja vi busa och skratta riktigt mycket. Han ligger på skötbordet (som är det bästa och roligaste han vet) och vi busar...Men vid ca 18.30 har han ingen lust att skratta utan har tillräckliga besvär med att få i sig mjölkersättning (vilket alltid går ner efter ett visst trugande.)

4. Bör man senarelägga e.m luren eller kommer det här att ordna till sig när vi får ordning på ”långtuppluren”?

5. Innan dagslurarna har jag vant min gosse med att jag går med honom i famn för att han ska bli trött. På vilket sätt ska jag vänja av honom med detta?

Återigen tar jag tacksamt emot tips och synpunkter på mitt schema & mina övriga frågor!
Gosse, född 100526
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Ja, precis - gör om - gör rätt! Och inga förvirrande dubbla budskap :wink:

Här kommer lite svar på dina frågor.
1. Nej, det är inte meningen att du ska buffa hela långa luren. Däremot kan man till en början vara tvungen att ramsa ofta och mycket, med rätt attityd!
Anna skrev i en annan tråd att 10 dagar ska man gärna vänta innan man ger sig på en förändring i schemat.

2. Ni bestämmer hur schemat ska se ut. Börjar dagen kl 7 så början den 7 :wink: Om ni bara kör med rätt attityd så kommer han förstå det snart. Vargtimmen kan vara knepig, men en upplysningsramsa där och inget mer så är han snart med på noterna.

3. Nåt skratt kan man väl alltid lura fram på ett eller annat sätt. Spexa lite för honom, skratta själv så mycket det bara går så ska du se att han snart hänger med i skrattet.

4. Min erfarenhet är att det ordnar sig. Men personligen hade jag nog lagt den 15:30.

5. Stimulera honom under vakenpasset med mänder av intressanta saker, massor av social delaktighet och utomhusvistelse så kommer han garanterat blir trött framåt sovdags. :wink:

Sen tror jag att ni med fördel ska ha lurarna 45 - 1,5 - 45 (eller 45 - 2 - 20) och inte den långa på förmiddagen. Det kan bli struligt sedan när ni måste ändra tillbaka för att han bara ska ha en lur och den då måste ligga senare för att han inte ska bli övertrött på eftermiddagen.
Även om han elst vill sova länge på förmiddagen så fr du visa honom och vägleda honom till god sömn även vid lunchvilan. Han kommer acceptera och ta emot med förtjusning snart! :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Vaken

Lägesrapport

Inlägg av Vaken »

Hallå!

Vi kurade om och har lyckats med att gossen nu kan:

1. Somna själv till ramsan, samt somna om själv (brukar höra att han vaknar vid 22-tiden men somnar ganska så fort, helt utan hjälp.) :D

MEN vi har fortfarande efter 1 MÅNAD problem med vargtimmen. Ska det verkligen ta så här länge att få bukt med vargtimmen??? Har läst i boken och här på forumet och vi kör med pangramsan samt så har vi läst ett bra råd av "Anna09" som vi tagit till oss. (Där hennes barn redan efter tre nätter förstod att inget händer på natten så det är lika bra att somna om...) Men det gör inte våran son....Han vaknar ca tre gånger och har stora svårigheter att somna om. De första två nätterna när vi använde pangramsan, vid första minsta pip, fungerade det på en gång och vi tänkte, YES, suveränt! Men när han vaknade andra (och tredje) gången under samma natt efter att ha sovit 1 timme hade ramsan ingen effekt. Så har det fortsatt natt efter natt. Från att pangramsan haft effekt första två nätterna vid första uppvaket så har det övergått till att gossen envist, argt och lääänge frågar och frågar, "nu är det väl ändå morgon" redan vid första uppvaket i vargtimmen.

Vad kan detta bero på & har ni tips att ge oss? Efter en halvtimmes hysteriskt skrikande/frågande, utan att pangramsan haft effekt, måste man väl ändå gå in och lugna honom (med krisverktygen?)

Vår gosse har även en tendens att bajsa vid vargtimmen och jag vill gärna förhindra det framöver, men hur? När, hur ofta & hur mycket katrinplommonpuré ska vi ge? (vi gör det kl 10 på morgonen numera.)

Eftersom "all trafik ska upphöra" vid vargtimmen undrar jag hur ni andra gör när erat barn skriker/frågar och skriket beror på att barnet bajsat. Hur vet ni det om ni inte "trafikerar"?

Dagtid fungerar, nästan allt, bra (jag har en mycket matglad kille som äter det mesta.) Men dagsluren som ska vara i 1,5 tim. har jag forfarande efter 1 månad problem med. Han vaknar ( i spjälsängen) efter 45 min och jag lyckas inte få honom att somna om med vare sig ramsa eller (det tidigare tipset, buffning/solfjäder)

Hur ska jag göra här? Det är ju inte meningen att gossen ska skrika missnöjt i en halvtimme. Jag vill ju ha en glad, utvilad & nöjd gosse!

Sen undrar jag även över hur mörkt det ska vara i rummet, dagtid? Jag har läst här på forumet att det ska vara dunkel belysning för att skilja på dag & natt. På natten ska det vara kolmörkt för att barnet inte ska börja få in en massa synintryck när det vaknar. Men synintryck kan ju barnet få in även dagtid om det bara är dunkel belysning. Det kanske är därför min gosse inte kan somna om, efter 45-min. skarven???

Jag tar emot alla härliga tips och idéer!
Gosse, född 100526
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt jobbat med omkurning! Eloge till er! :D

Kul att du började köra min lilla tredagars på vargtimman. Det handlar att målmedvetet jobba mot att förhindra uppvaken. Pangramsan visar att "HÄR är mamma, du behöver inte undra över något, somna nu om så gott så gott!"

För oss funkade att ha tyst efteråt, det ville jag, därför blev det så... :wink: :oops: MEN för många andra behövs något efterföljande som svarar på frågor; Mozart på volym anpassad efter frågevolymen, husljud (vissa dammsuger, någon har kört sin tumlare som surrar sövande och tryggt, vissa diskar och vissa kör andra ljud). Vitsen med dessa är att tala om att "mamma har koll, sysslar med sitt och du kan somna om så gott så gott". Är man en arg lite frågeställare godtar man varken ramsan (vilken skall användas sparsamt) eller annat verktyg - då är husljud eller musiken det absolut bästa.

Gällande bajset - han bajsar för att han är vaken. Så snart ni kommer tillrätta med uppvaken kommer han inte bajsa längre. Du måste inte ge k-plommon om maggen fungerar som det skall i övrigt. Man kan ge mildare åtgärder som smörjer upp magen, prickiga bananer t ex som mellis eller som mosad på morgongröten. Man kan blanda i 1 tsk krossat linfrö i gröten mm.

Du får komma på hur ni skall hantera bajsblöjan, då blir det ingen varg om du är med. Vi hade detta någon gång, men jag upptäckte inte det förrän vi väckte kl 07... :oops: eftersom jag inte gått in förrän då. Har ingen aning om när hon bajsade då... MEN morgonen därpå sniffade jag i dörrspringan utan att hon kunde upptäcka mig och då hade hon också bajsat (under ett uppvak) Eftersom ingenting händer här på nätterna gick jag in, med tänt i hallen utanför. Tog lugnt upp och la på skötbordet (som vi har i hennes rum), inget prat och ingen ögonkontakt och bytte. La sedan tillbaka, strök en gång över ryggen innan jag gick ut. EN bekräftande vers på väg ut ur rummet. Sedan la jag mig, det tog en liten stund för henne att somna om, men jag varken ramsade eller gjorde annat. Hon bökade runt, gnölade och ställde någon fråga - men mitt svar var ju att "nu sover vi vidare som jag sa när jag gick ut"...
Men dagsluren som ska vara i 1,5 tim. har jag forfarande efter 1 månad problem med. Han vaknar ( i spjälsängen) efter 45 min och jag lyckas inte få honom att somna om med vare sig ramsa eller (det tidigare tipset, buffning/solfjäder)
Här har vissa problem. En del har löst det med att stå vakt utanför rummet, beredda vid denna 45-minuters skarv. Och så fort minsta tecken på uppvak visar sig har de pangramsat och sedan ägnat sig åt husljud. Vi hade också detta. Första dagen gick jag in med en OJDÅ-sover inte du?-inställning. Lade tillrätta, strök EN gång över ryggen och gick med ramsan och skurade mattan i hallen. Andra dagen stod jag vakt och hon fick en pangramsa och jag gick sedan och skurade mattan i hallen. Det gav ett lagom ljud upp till henne och första dagen tystnade hon på 5 min, andra dagen på 2 och tredje dagen vaknade hon inte längre. Då hade hon vaknat LEDSEN ordentligt vid samma tid i ett par veckor på sin långlur.

Ett tag hade vi kolmörkt även på dagen, särskilt under "problemtiden" ovan. Nu har vi samma mörkläggning, men lämnar en liten glipa ut till hallen, på kvällen stänger vi dörren helt.

Så klart han inte skall vara ledsen eller missnöjd. Men skilj dessa åt och hitta svaren.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"