Nytt syskon

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
umNoah

Nytt syskon

Inlägg av umNoah »

Hejsan
Jag har precis blivit mamma till mitt andra barn som nu är 6 veckor snart. Min första son är 2 år och 3 månader. Vi har alltid haft probem med den äldre pojkens sömn och det är få nätter han har sovit hela natten i sin egen säng. Iaf har jag precis upptäckt det här med kurandet :) . Så jag måste läsa mer innan det är aktuellt. Det jag undrar är om det är grymt mot min stora pojk att inte låta honom sova hos oss nu plötsligt när det kommit en ny liten kille i familjen? Alltså är det inte tillräckligt med alla andra förändringar det innebär för honom att få ett syskon. Och i så fall, hur länge bör jag vänta innan jag kurar den stora pojken? Och så en lite mer praktisk fråga. Min stora har inte sovit i spjälsäng sen han var 5 månader (min man kommer få dåndimpen när jag återinför det :D ). Iaf är det inte lite farligt med en klätterapa i en spjälsäng? Och hur ska jag utföra solfjädern och buffandet i en "djup" sjpjälsäng, det verkar väldigt påfrestande för ryggen.

Hinne ritne skriva mer nu. Lillen kallar efter en lång sömn :) . Tacksam för svar.

Lena
Nikta

Inlägg av Nikta »

Jag håller på att kura min lilla pojke, alltså ingen expert men kan säga att det går alldeles utmärkt att både buffa och solfjädra i den djupa spjällsängen. Jag har rejält ont i ryggen efter månader av bebisbärande på nätterna och jag fuskade och lade en mjuk kudde på ena kanten av spjällsängen så att det gick att stödja huvudet på det medan jag lutade mig ner för att solfjädra. Sedan rörde jag den inte och den fanns där varje gång under den första natten.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Välkommen och grattis till lilla bebisen.

Jag tycker inte det är grymt att hjälpa sitt barn till en god nattsömn oavsett om man blivit storebror eller inte. Men det är jag det. :lol: Det viktigaste är vad du själv känner för detta. Tycker du synd om honom finns det ingen chans på jorden att det kommer funka. Attityden av självklarhet som Anna talar om är A och O när man kurar. Läs på ordentligt och känn efter vad DU tycker.

Min äldsta var 4 månader och ammades tills sömns av mig i sängen vid varje uppvak. Jag tänkte att så här ska det väl inte vara. När jag då hittade SHN så kändes det rätt ända in i märgen. MIN polett trillade verkligen ner. Så tror jag det är viktigt att man känner inför SHN för att man ska kunna kura på rätt sätt.

Du behöver inte vara orolig för att återinföra spjälsängen. Någon gång kanske det klättras ur men det brukar upphöra rätt snart. Ni får träna klättring på dagen. Ha en fest för den nya fina sängen som ska komma.
Kanske ett litet kalas på rummet där sängen ska bo. :wink:

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
umNoah

Inlägg av umNoah »

Ja, jag tycker det verkar bra och på den lilla kommer jag definitivt köra en kur, men jag tror inte jga fixar det med den stora...är inte övertygad än iaf. :)

Tack för era svar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "