HJÄLP, min lilla dotter accepterar inte sin nyfödda syster

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
virasvira

HJÄLP, min lilla dotter accepterar inte sin nyfödda syster

Inlägg av virasvira »

Hej!

Jag har en 15 månaders dotter och fick ytterligare en underbar liten dotter för två veckor sedan. Jag försökte följa Aw.s råd när jag kom hem från bb. Gick först upp och hälsade på E sedan la vi bebben på golvet så hon skulle få bekanta sig o.s.v. Inget gick som vi tänkt, E var jättearg på mig och låtsades som att hon inte kände igen mig. Min man var hemma 10 dagar och E ville bara vara med pappa och hon vill inte acceptera bebisen.

Efter några dagar fick jag hålla om henne när bebisen sov men så fort jag håller i den lilla blir hon tokig och ska upp i famnen och skriker, gråter så det rungar i väggarna, hon slänger sig på marken och skriker upp sig så att hon börjar hyperventilera. bebisen blir skitstressad av detta och jag är helt förtvivlad, vet inte alls hur jag ska hantera situationen :( :cry: .

E är så liten så jag kan inte förklara. Om jag ber henne hjälpa mig skakar hon bara på huvudet och går, när jag ammar ska hon antingen upp i famnen eller så hittar hon på hyss. Jag är hos min mamma nu för jag vågar inte vara själv med ungarna men snart måste jag hem och där jag bor känner jag ingen som kan hjälpa mig.

Lilla bebisen är lugn och fin och sover mycket men hon vill också ha närhet och gärna ligga hos mig en stund efter att ha ätit och få somna. Jag kan inte bara lägga henne i mjukliften hela tiden för då blir hon jätteledsen :cry:
Det tar tid att klä och byta blöja för jag vill ta det lugnt och försiktigt och inte stressa den lilla men jag vet inte hur detta ska gå till när jag är själv för E accepterar inte att jag sitter ner med lillan.

Jag kan inte sitta på golvet för då försöker E sätta sig på bebisen i min famn och skriker henne i örat. Böcker och pussel är inte heller mycket att ha för min lilla stora för hon är på tok för aktiv för att ha ro att sitta med sånt mer en ett par minuter. Det är svårt att vara inomhus med henne, gick ut hela tiden med henne innan jag fick bebben för hon river ner hela huset om hon inte kommer ut och nu är det inte så lätt att gå ut så mycket med henne längre.

Vad tusan ska jag ta mig till, hur ska jag få detta att fungera? Jag kan ju inte vara ensam om att ha så här tätt och inte vara ensam om att ha en väldigt aktiv unge.
Försöker hela tiden med social delaktighet och det fungerar till viss del men för det mesta skakar E på huvudet och är inte intresserad av att "hjälpa till".
Vet inte hur jag ska lösa mornarna då dom vaknar samtidigt och jag måste amma bebisen medans E ligger och ropar i sängen på övervåningen.
Behöver råd om rutiner och hur jag ska lösa vardagen själv, är tacksam för alla råd för nu är jag helt enkelt helt handfallen och skitorolig för hur det ska gå :cry:
Elvira 20090809
bluegoose

Inlägg av bluegoose »

Hej virasvira!

Först och främst: stort grattis till den nya lilla. :D

Jag har inte så många konkreta råd och är absolut ingen expert... men vill med kärlek och värme säga att försök att inte ha så bråttom! Eller, ha inte så stora krav på dig själv att allt ska vara perfekt. Ni är i en helt ny situation nu, hela familjen. Det tar tid för en ny liten bebis att finna sig till rätta i tillvaron och det tar tid för nyblivna tvåbarnsföräldrar och nybliven storasyster att finna sina nya positioner och roller.

Jag tänker att man lätt hamnar i en ond cirkel av oro och dåligt samvete. Men du är en bra mamma som tänker på att ta hjälp av andra när det behövs. :thumbsup:

Så här tror jag att det kan vara. Din stora flicka är full av frågor: hur beter man sig med bebis, vill du fortfarande ha mig nu, ska det verkligen vara så här nu för alltid? Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men du behöver svara med ett lugn och en självklarhet: jajamän, så här är det och det är precis som det ska vara!

Och även om det kan kännas som en evighet när man är mitt uppe i det, så kom ihåg att allt ändrar sig ganska fort, med både bebisar och ettåringar. Om ett par veckor har ni en helt ny situation.

Varm kram till dig!
Storasyster T född maj 2002
Lillasyster A född april 2004
virasvira

Oro och raseriutbrott

Inlägg av virasvira »

Tack rara för ditt svar! Jag har försökt tänka på att ta det lugnt och inte ha för höga krav hela dagen och det har kännts lite bättre tack vare dig :heart:

Min stora tjej fick ett raseriutbrott idag när vi skulle ut med vagnen, hennes raseriutbrott är inte nådiga, alla som har sett dom sitter bara och gapar och tror inte det dom ser. Hon är bara 15 månader så jag vet inte vad jag ska göra åt dom. Försöker bara tyst och metodiskt bli klar så vi kommer ut eller så försöker jag avleda henne när jag har energi till det. Nu är jag extra känslig för att jag ammar och för att beskyddarinstinkter för den lilla väcks, jag är rädd att hon ska bli hörselskadad.

Är det fler som har goda råd och erfarenheter? Tack alla fina mammor/pappor på förhand.
Elvira 20090809
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Virasvira! :D

Jag skriver helt och hållet under på Bluegooses svar och tror också att du kommer att reda ut detta genom att hålla i minnet att det bara är en kort period som blir så här rörig och att ni snart är ute på andra sidan. :heart:

:idea: Sedan tänker jag också att din lilla Storasyster nog äri förtrotsen, kan det stämma? Då kan det vara jätteanvändbart att läsa igenom förtrotstrådarna här under klistrade favorittrådar, där det arbetas med distraktion, paktning och sängdumpning när frustrationen blir för stor. Jag tror att det är verktyg som du kan ha god nytta av. :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Virasvira och grattis till lilla systern!

Hur gàr det nu?

När mina smà varit smà :roll: har jag ammat i soffan med god plats till den nästminste brevid. Det har alltid varit en ledig sida till syter eller bror var de fàtt klänga och mysa medan jag ammat.

Läs syskondelen i Barnaboken ännu en gàng nu när din flicka fàtt en syster. Nu har du andra glasögon pà och kan upptäcka nya saker du redan läst men inte tagit till dig.

Se till att storasyster fàr vara delaktig med lillasyster och annat sà klart. Och ge henne möjlighet att gosa med lillasyster. När du ser att storasyster är mottaglig, sätt lillasyster hos henne och ha i tankarna att smà bebisar tàler en del petande fràn lite större fingrar.

Instämmer förövrigt med bàde choko och bluegoose!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"