Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ha ha, jag förstod nästan det! :) Tack söta du! :)

Ja det känns fantastiskt att äntligen ha vågat ta steget och att få en så bra start. :thumbsup:
Är positivt överraskad över att han klarade natten så fint utan mat. Och att vargtimman inte blev värre! Nu känner man sig ännu mer sporrad och övertygad om att det här kommer att fungera, även om det tar ett tag.

Nu ska jag tassa in på din tråd och läsa hur er natt blev, hoppas den blev lika bra som förra!

Kram
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Go Katten Go Katten Go Katten :thumbsup:

Kikar bara in och peppar lite (mitt liv består ju mest av SHN nuförtiden :roll: :D )Hoppas dagen fortsätter minst lika fint som natten :D

Kramisar!!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ha ha ha, tackar för den fina hejarramsan! :D

Det har gått riktigt bra med dagslurarna idag, över förväntan! Jag vågade mig faktiskt på att låta honom ta dagslurarna i sin säng, släckt i taket men med dörren öppen så det bara blev skumt i rummet. Musik på som vanligt. Och han somnade så fint, så fint. Lunchluren krånglade som vanligt men han fick iaf nära 1,5 timmas lunchsömn totalt så det tycker jag var ok.

Nattningen ikväll gick också fint, lite gnöl men efter 7 min var det helt tyst. Han tycks inte alls reagera på spjälsäng och nytt rum, kanske beror det på att jag "boade" med vuxentäcke och att han får ha kvar sina gamla täcken ett par dagar (tack för tipset Bianca :heart:) så att det känns hemmavant. Och så Attityden såklart! ;). Ärligt talat får jag känslan att han trivs bättre än i vagnen, det blir väl inte lika varmt och instängt kan jag tänka...

Måste säga att min skrutt varit på gott humör idag och jag tycker även att han varit mindre trött. Kan det bero på bättre nattsömn månne? Däremot blir jag lite stressad avseende amningen. På lunchen vill han inte amma alls och det är lite si och så även på kvällen. Tröstar mig med att det säkerligen beror på att han äter så bra när han får riktig mat...

Nu ska det bli intressant att se hur natten blir. Hoppas hoppas hoppas att den blir bra.

Kram från en hoppfull moder :)
Kurstart 2010-11-19
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :-)

Tack för peppen :-) Ser att det verkar gå riktigt bra för er oxå!
Det där du skrev i ditt senaste inlägg om att han inte ammar lika bra beror säkert på att han äter så bra i övrigt! Sigge har börjat äta som en liten gris nu i helgen efter att han sovit så bra och är lagom brydd i amningen på kvällen (på morgonen är den fortfarande ganska intressant).

Ha det bra och sov gott :sleep:

Mvh Sanna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

God morgon allihopa!

Här sitter man i vargtimman, tänkte rapportera hur det gått för oss det senaste dygnet. :)

Lördagnatten blev ännu bättre än den första. Visserligen gnölade han i 8 min, men det var inga direkta ledsamheter. Ett litet uppvak vid 23-tiden som han fixade själv på 2 min. Sedan kom vargtimmen med buller och bång; han vaknade 05:11 men med ramsa och klassisk musik somnade han efter en stund om och sov 15 min till 05:39 då han vaknade igen. Trots 2 pangramsor kunde han inte somna om och kl 06:20 tog jag upp i paus. Då hade han sparkat av sig täcket och var lite kall om ryggen, den stackarn (har har pyjamas på sig).

Morgonluren gick kanon, somnade på 5 min efter lite smågnöl.

Lunchluren gick också över förväntan. Somnade på 2 min och sov lite drygt en timma innan första skarven. Som vanligt började han storgråta när han vaknade men den här gången var jag beredd och levererade genast en hög men betryggande påminnelse och han somnade genast om! :shock: Efter 20 min vaknade han igen och med 2 påminnelser somnade han om på 2 min och sov ytterligare 10 min. Den 3:e skarven krävde också 2 påminnelser och tog 7 min innan han somnade om och sov 7 min innan jag väckte honom. :thumbsup:

Middagsluren gick strålande, somnade på 5 min med lite smågnöl.

Och nu har vi kommit till den gångna (eller nästan gångna kanske jag ska säga) natten... ;)
Nattning kl 18:31 med lite smågnöl som övergår till gråt, det låter som att något måste ha hänt. Efter lite tvekan (jag vill ju undvika trafik) smiter jag in i mörkret och känner mig fram i beckmörkret. Ledsen liten pojke har kravlat upp och ligger nu med huvudet tryckt mot spjälskyddet. Flyttar snabbt ner honom, stoppar om ordentligt med täcket och snabbt ut. Ramsa in genom dörrspringan. Tystnad. Han somnade! :shock: :lol: Argh, dessa krypövningar kan komma att ställa till om nätterna inser jag...
Vid 21-tiden gick jag och lade mig i min egen säng (ingen soffa i natt!). Det är första gången på ca 2 v som jag sover i min egen säng och det kändes lite underligt. Skruttens rum ligger på övervåningen och eftersom hans dörr är stängd (dels för mörkläggningen och dels för att vår busiga katt inte ska störa honom med sina nattliga race genom huset) hade jag babyvakten igång. Han vaknade inte förrän 05:15! Efter pangramsa och klassisk musik somnade han om och sov 7 min innan han vaknade igen kl 05:28. Ny pangramsa men han kan inte somna om. Och där är vi nu...

Kan även passa på att rapportera att den lilla busungen har varit piggare och gladare och haft ÄNNU större aptit de senaste 2 dagarna, så det märks att hela nätter i egen spjälsäng och eget rum är något som passar oss alla! :thumbsup:

Kram!!!! :heart:
Kurstart 2010-11-19
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Snyggt :-) Fantastiskt va! Tycker det är en ortolig känsla när man börja nå kommunikation med sitt barn oxå :-) Dvs att de lyssnar på en och att man själv lyssnar på vad för slags gråt/vilka slags frågor som kommer från dem.

Nu kommer du dessutom att börja våga backa från buffningen och springet in i rummet. Det där med att han krälar upp och mosar huvudet mot spjälskyddet tror jag mest är nu i början eftersom han förmodligen ligger och kämpar innan han ska somna. Om du känner dig jätteorolig så kan jag tipsa om att vika ett liggunderlag på tvären och sätta in i ett lakan och ha det som spjälskydd/skärm mot spjälorna.

Jag hejjar på er!

Mvh Sanna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack snälla Sanna för peppningen! :heart:

Ja, det känns verkligen jättebra nu att man börjar lära sig att tolka skrik och gråt och gnöl. Får erkänna att jag var inne en kortis i mörkret i morse för att kolla att täcket låg på ordentligt. :oops: Det låg på så fint, så i morgon blir det ingen trafik därinne i onödan!

Känns även fantastiskt att ha sovit över 6h i sträck i natt, haha. Det har jag inte gjort på över 6 månader... :sleep:

Vi har faktiskt sluppit buffning hittills, peppar peppar... Vi körde ju en minikur för en månad sedan när han flyttades över till sovvagn så ramsan satt redan, och tack och lov har den räckt hittills nu när vi flyttade över till spjälsäng och började med 12h-nätter. :thumbsup:

Tackar för tipset om liggunderlaget! Får se om han "övningskryper" även i kväll, i så fall får jag nog sätta upp något extra mjukt som dämpar vid huvudänden!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej Kissekatten!

Tusen tack för dina hejjarop och applåder :heart: Blir så glad :lol:

Det går bra för er va??? Du låter så positiv så jag tror det? Härligt med den positiva förändringen på aptit och humör! Tänk va skönt det är att se att man hjälper sitt barn till att må bättre.. vilket man ju verkligen är skyldig dom!

KRAM
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack själv, det är ju såååå härligt att få sova!!! I natt har jag sovit 8h!!! :shock: :D \:D/

Lunchlurarna har vi också haft flyt med de senaste dagarna. Idag hade han bara en skarv och det blev ingen panikgråt som det blivit tidigare. Så fort jag hörde ett litet "hack" så fyrade jag av en vänlig men bestämd ramsa och han somnade genast om. Idag blev det 1h 50 min så fortsätter det såhär blir jag jätteglad!

Vargtimmarna är ju en helt annan historia. Det positiva är att lillskrutt inte vaknade förrän 05:35 idag så det är ett litet steg i rätt riktning, men fortfarande 1h från målet (06:30). Och jösses vad ARG han blev efter ett tag! han svor så att vilken hårdbarkad sjöman som helst skulle ha rodnat ända upp i hårfästet! :shock: :lol:

Äter gör han så jag nästan tror det ska komma ut genom öronen på honom. Eller vad sägs om detta till lunch kl 08:45: 4 msk potatis, 3 msk blandade grönsaker, 2 msk köttfärs. (dvs totalt nära 1,5 dl mat). Till det 1/3 burk mangopuré och 1/2 burk katrinplommonpuré. :D
Och kl 10:30 slank det ner 1/2 banan och 2 msk katrinplommon innan det var dags för lunchluren. :)

Kram :heart:
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Här har det oxå hunnit hända en hel del på kort tid! Så härligt att du äntligen får lite egen välbehövd nattsömn! :sleep:
Jag vet hur det är när vargtimmen inte riktigt vill ge med sig, men tro mig, du har rätt attityd, du jobbar så fantastiskt bra så snart är även den ett minne blott! Här hade vi det körigt med vargtimmen, länge tyckte jag, men nu sedan någon vecka tillbaka så har vargtimmen inte alls strulat så mycket. Så - håll ut - kämpa på - attityden på topp - snaaaaart kommer full njutning!

Jag kan bara hålla med om att han äter bra! Jösses vad han kan få i sig mycket numera! :thumbsup:

Kram!
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Bianca! :heart: Vad skönt att vargtimman börjat ge vika hemma hos er! :thumbsup:

Här hemma har vi haft en riktigt bra natt igen. Han somnade direkt igår, inga nattliga uppvak och vaknade kl 05:55 vilket ju är ytterligare ett steg i rätt riktning! \:D/ Bara 1/2h kvar till mållinjen... :)
I natt invigde vi för övrigt det nya täcket. Det blev ett Rätt Start Exklusiv som du tipsade om! :)

Överhuvudtaget känns läggningarna väldigt bra (peppar peppar). Ibland är de helt tysta, ibland lite mummel eller gnöl men sällan något skrik eller riktig gråt. Vi kör stenhårt med Skrattet innan varje läggning (fast oftast får vi nöja oss med Fnisset eller Leendet ;)) och han brukar vara tyst och nöjd när vi lägger ner honom. Vår akilleshäl är ju istället skarvarna - DÅ är han både arg och ledsen. :(

Lunchen idag blev ett bakslag tyvärr. Han sov 75 min och sedan skrek han som en vansinnig i 30 min innan jag nyttjade marginalkvarten i en paus. Jag gissar och hoppas att det berodde på att vi bara var ute ett par minuter i morse. Det är ju så trist väder och jag är rätt insnöad här på landet med en rejäl snövall ut mot vägen... :( Nu på eftemiddagen har vi dock pulsat omkring ute i 30-40 min.

Det är härligt att se vilken aptit den lille killen har fått nu. Tyvärr verkar hans intresse för amning ha falnat en hel del och det märks på brösten. Så from idag ammar jag INNAN måltiderna igen. Han dricker ändå så lite så det bör inte påverka aptiten, men på så sätt hoppas jag hålla mjölkproduktionen igång.

Kram
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej :D

Va härligt att det går så fint i rätt riktning!! Toppen ju \:D/

Njut av så fina läggningar, det betyder ju att han börjar fatta att sova, det är en av livets stora njutningar :lol: :heart:

Kram :heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Anna! :D

Aaaaarrrrgh, bara för att jag skrev att vi har bra läggningar så har han naturligtvis varit rätt ilsk vid både eftermiddagsluren och nattningen... #-o ](*,) Nåja, han somnade iaf även om det tog över 10 min i kväll... :)

Funderar på ifall han kan ha haft lite ont i magen på lunchluren. Han fick nämligen aprikospuré till lunchen och jag har märkt att varje gång jag ger det så får han luft i magen, det blir en del pruttande... :?
Någon annan som har samma erfarenhet?

Att amma innan måltiderna idag fungerade bra. Han fick i sig lite mjölk varje gång men inte så mycket att det påverkade hans aptit när det vankades "riktig" mat.

Nu hoppas jag på en lika fin natt som den förra; inga uppvak och sova till 06 åtminstone! [-o<

Kram
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Jag tycker det går fint för er. 10 min läggning är ju inte så lång tid egentligen, om man tänker på att "luren" varar i 12 timmar :wink: Hur gör du när du/ni nattar honom. Ronja har oxå varit lite skrikig mellan varvan vid läggningarna. Men nu vet jag att hon vet vad jag menar med ramsan så jag säger den en omgång när jag lägger henne och sen får hon reda ut läggningen själv. Och det gör hon! Hennes småskrikande där är inte frågor till mig utan snarare "Varför kan jag inte somna med en gång för då?" Vad svarar man på det?? :roll: Det funkar bäst här.

Va roligt att vargtimmen går åt rätt håll! Snart är ni i mål ska du se! :D

Kram
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
majbrittsanna

Hej hej :D

Hihi känner igen det där, man vågar ju inte säga att något funkar för då brakar det bara ihop :lol: Undrar hur det ska gå med vår lunchlur efter vad jag skrev igår :roll: :D

Men jag håller verkligen med Bianca, dryga 10 min är inte länge.. det tar det väl ofta för en själv (om inte mer) att somna. Alla barn kan ju inte VARJE gång slockna på 1 minut. Dom är väl inte mer än människor :wink:

Jag gav aprikospuré för första gången igår efterm.. tror inte jag märkte nåt särskilt.. men, till gamla i allafall ger man det ju för att få fart på magen, så låter inte nåt konstigt tycker jag att han blir pruttig :D av det.

Vi har haft en bra natt igen, lite gnöl till från 6-tiden men inget värre.

Kram!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"