Sm med min Isak

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Tack Katarina för dina tips!

Jag brukar också ha bara fötter och byxor med glid :). Har dock inte testat flecefilten under. Det skall jag göra! Det går bättre och bättre med magläget här med men ibland blir han urbota förbannad för att han inte kan. Jag brukar också hålla emot med handen så att han kan spjärna emot med sina fötter men likt din blir han ibland ännu argare när jag gör det. Idag däremot så fick han riktigt skjuts framåt av det och jag tänker som du att ju mer han tränar desto snabbare lär han sig. Men jag inser att jag måste bli bättre på att inte ta upp honom direkt. :oops:

Ang. sociala delaktigheten så får han också ligga på bordet när vi äter och sitta vid datorn och hamra när jag är här inne och läser :D
Dock så har vi ingen arbetsyta alls vid diskbänken så det är SÅ svårt med delaktigheten vid diskning. Någon gång har jag använt tipset om att ha honom I diskhon och det funkade bra! Jag tror att jag har börjat bära göra mig till för mkt (typ clown) och ju mer jag gör desto otåligare blir han. Eller vad tror ni?
Anna
Mamma till Isak född 100621
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
så klokt och sant tänkt.

Tänk att du ska lära honom Hur det går till! Hur man gör!

(När man startar en diskmaskin, handlar mat, stryker en klänning/skjorta, stoppar i tvätt, tänder en lampa, väljer en krydda till maten, trycker på stoppknappen på en buss etc. Visa och berätta allt.)

Klart han blir otålig om du skojar bort det. Bra att du kommit på att det är det du gör =D>

Läs Halvårsbarnet/Arbetaren i Barnaboken, sen finns det flera bra trådar om social delaktighet under Klistrade favoriter här på SoS.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hmmm, vet inte om jag är blind men jag hittade inga länkar till trådar med tips för Social Delaktighet? :-k Behöver själv tips på detta. :)

Ja texten om halvårsbarnet i Barnaboken är guld värd. Den fick mig att tänka till om att inte dutta och lägga mig i för mycket när han fixar och trixar och undersöker saker och ting. Jag har minsann en liten Forskare! :D
Sedan clownar och fånar jag mig en hel del också, men jag försöker nu att göra det vid våra gos- och busstunder, dvs inte när han vill undersöka och hjälpa till. Vet inte om det är rätta sättet, men det är så jag tolkat Barnaboken och det känns som att det funkar bra. :)

Diskhon ja... Jag brukar faktiskt BADA mitt lilltroll i diskhon, det är väldigt populärt hos den lille prinsen! :D Han börjar sprattla som en galning med både armar och ben nu så fort jag sätter på en kran! :lol:

Överhuvudtaget är vatten väldigt intressant. Jag brukar hålla fram honom till vattenkranen att tvätta händerna efter varje måltid. Om han fick bestämma skulle han hänga där i timmar och känna på vattnet, spegla sig i kranen, dra i kranen osv.

Och så sitter han i babysittern i badrummet med mig när jag badar och duschar. Jag låter draperiet var öppet så att han ser att mamma är där och vad jag gör. Det verkar han tycka är rätt intressant. :D
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Det lâter som att ni har det väldigt trevligt hemma med era smâ, annapanna82 och Katten77 :D

Här kommer fler tips pâ social delaktighet (frân favoriterna). Här finns tips för alla âldrar, sâ läs hela!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Angâende magläge och âlning, ta gärna en titt inne pâ IAHPforumet för friska barn

Den här klistrade trâden är mycket bra:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15335
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"