4,5 mån flicka, ohållbar situation
-
majbrittsanna
hej Anna! Tack för ditt fina inlägg. 
Vad jobbigt för er att hon har svårt att somna. Kan tänka att hon blir frustrerad när det inte funkar. Vi kör med musik och radio under Olivers lurar, kanske inte så smart men eftersom jag är ensam hemma blir det lätt tyst som i graven annars.
Dammsugare är ju inte så dumt - du lär ju få ett väldigt välstädat hem iaf...

Men det är som Bianca skriver - snart funkar dagslurarna igen ska du se. Och hon kommer få lättare och lättare att somna själv!
kramar!!!!
Vad jobbigt för er att hon har svårt att somna. Kan tänka att hon blir frustrerad när det inte funkar. Vi kör med musik och radio under Olivers lurar, kanske inte så smart men eftersom jag är ensam hemma blir det lätt tyst som i graven annars.
Men det är som Bianca skriver - snart funkar dagslurarna igen ska du se. Och hon kommer få lättare och lättare att somna själv!
kramar!!!!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
-
majbrittsanna
Oja! Massor av musik, högsta volym!
Det är inte alls dumt - bara, bara bra! Då vänjer de sig att sova till ljud istället för att sova knäpp tyst.
Freja vande jag vid att sova tyst, sen hade vi det himelens bökigt att hålla det tyst, jämt då hon sov. Blev det ljud så vaknade hon.
Anna Wahlgren skriver om just det bekymmret i Barnaboken.
Ronja sover med massor av ljud och hon sover som en liten gris!
Finns det ljud så finns det ju någon som vaktar, eller hur?
Så, massor av ljud är bara bra!

Bianca
Freja vande jag vid att sova tyst, sen hade vi det himelens bökigt att hålla det tyst, jämt då hon sov. Blev det ljud så vaknade hon.
Anna Wahlgren skriver om just det bekymmret i Barnaboken.
Ronja sover med massor av ljud och hon sover som en liten gris!
Finns det ljud så finns det ju någon som vaktar, eller hur?
Så, massor av ljud är bara bra!
Bianca
-
majbrittsanna
Shit va gör man med en liten unge som blir så här upprörd nästan varje gång man lägger henne. Hon är skitglad innan, skrattar och ler, lugn och tyst också när jag lägger ned henne och ramsar mig ut. Sen är det tyst i några minuter och sen brakar skrikkavalkaden ut.
Vi kör hög musik, inte så hög musik, matlagning i köket, vattenspolning, köksfläkt, och ramsar men hon skriker sig helt förstörd. Dammsuga dörrkarmarna till hennes dörr är typ det som hjälper men det kan man ju inte göra varje gång hon ska sova! Nu tog det dryga 20 min och då fick jag gå in och buffa en gång för att bryta värsta skriksessionen.
Nej nu är hon igång igen
Ja det tar då inga två minuter iaf som det ska göra vid detta laget enl. SHN-boken.... 
Vi kör hög musik, inte så hög musik, matlagning i köket, vattenspolning, köksfläkt, och ramsar men hon skriker sig helt förstörd. Dammsuga dörrkarmarna till hennes dörr är typ det som hjälper men det kan man ju inte göra varje gång hon ska sova! Nu tog det dryga 20 min och då fick jag gå in och buffa en gång för att bryta värsta skriksessionen.
Nej nu är hon igång igen
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Hej igen!
Uscha vilken jobbig läggning, men jag tror inte att nyckeln till en snabb lägning ligger i att man stökar och försöker få barnet lugnt på så vis. Här kan det säkert finnas andra som tycker tvärt om, men jag anser att läggningen kräver ramsa, och enbart ramsa. Om ni har TV:n på eller damsuger så är det helt okej, men jag tror inte att ni ska dammsuga för att få henne lugn. Inte här, inte nu - i vartimmen, ja!
När våra läggningar varit jobbiga så har jag parkerat mig utanför dörren. Jag vet att Anna skriver att man ska lämna efter en ramsning, men jag sitter still med nåt mobilspel eller nåt som jag koncentrerar mig på. Så ramsar jag, hon frågar, jag svarar, hon frågar igen och så håller vi på. Var gång väntar jag liiite längre innan jag svarar på nytt och till slut tröttnar hon på att fråga och jag får sista ordet!
Tredje läggningen är det stilla här och jag är så säker på att även er lilla kommer ta det hela till sig om ni odlar rätt "läggninsattityd"!
Så här skriver Anna Wahlgren i ett mail till en mamma: (hittade svaret i en annan tråd)
Jag lovar!

Bianca
Uscha vilken jobbig läggning, men jag tror inte att nyckeln till en snabb lägning ligger i att man stökar och försöker få barnet lugnt på så vis. Här kan det säkert finnas andra som tycker tvärt om, men jag anser att läggningen kräver ramsa, och enbart ramsa. Om ni har TV:n på eller damsuger så är det helt okej, men jag tror inte att ni ska dammsuga för att få henne lugn. Inte här, inte nu - i vartimmen, ja!
När våra läggningar varit jobbiga så har jag parkerat mig utanför dörren. Jag vet att Anna skriver att man ska lämna efter en ramsning, men jag sitter still med nåt mobilspel eller nåt som jag koncentrerar mig på. Så ramsar jag, hon frågar, jag svarar, hon frågar igen och så håller vi på. Var gång väntar jag liiite längre innan jag svarar på nytt och till slut tröttnar hon på att fråga och jag får sista ordet!
Så här skriver Anna Wahlgren i ett mail till en mamma: (hittade svaret i en annan tråd)
Ni har kommit såå långt nu och snart har ni även njutningsbara läggningar!annawahlgren skrev:Det som är "fel" är att det har bildats ett nytt mönster, ett som håller i sig. Ni gör saker på natten, han tror att det ska vara så och det stannar där. Konsten är att göra sina saker kortare och kortare. INte trafikera utan envisas med ramsan och ransonera den i sin tur. Och den ska vara tillräckligt hög och riktigt hurtig och glad OCH punktsättande. Och som sagt "krympas" för varje natt, så att man väntar lite till och lite till - och sedan ramsar glatt och frejdigt. högt och ljudligt, x 4 (minst) men sedan INTE mer. Och absolutr ingen trafik och inget buffande - vi har ju inte att göra med något kurbarn första två nätterna!!
Det är detta som kallas att backa och det är det enda raka. Och avgörande som alltid är ju Attityden av självkarhet: På natten sover man. Och det är så skönt och trevligt och bra!
---
Jag lovar!
Bianca
-
majbrittsanna
Hej o Gomorron
Natten har passerat rätt väl tycker vi. Efter den jobbiga läggningen sov Loa till 04.00. Då flög hennes pappa upp från madrassen och smällde av sin pangramsa
Ja den tog iaf
, grymtade till igen 04.45 och 05.10 men somnade om. Men sen drog hon igång 06.15. DÅ skulle vi kört pangramsa igen va
För det gjordes inte utan bara vanlig påminnelse som inte tog.. och ja vi höll ut till 06.50 då vi utnyttjade marginalen och tog upp en hungrig flicka i en tyst stund.
Om det somnas om efter pangramsa men vaknas till igen efter en stund, som i natt hann det ju gå drygt 2 h, är det pangramsa igen som gäller då?
Bianca: Tack för ditt svar
From idag kör vi din taktik, tog en stol nu inför förm-luren och satte mig beredd men då gick det på några minuter
Men jag tycker det du säger låter helt logiskt, vi vill ju betinga ramsan liksom, inte dammsugning
Det blir ju lite opraktiskt
Men visst syftar citatet från AW ovan på vargtimmen? Bara så jag inte missuppfattar..
Kram och hej så länge
Natten har passerat rätt väl tycker vi. Efter den jobbiga läggningen sov Loa till 04.00. Då flög hennes pappa upp från madrassen och smällde av sin pangramsa
Om det somnas om efter pangramsa men vaknas till igen efter en stund, som i natt hann det ju gå drygt 2 h, är det pangramsa igen som gäller då?
Bianca: Tack för ditt svar
Kram och hej så länge
Hej igen! 
Vilken härlig natt!
:thumbsup: Det börjar ju ta sig riktigt bra här nu ju! 
Hmm... jag vet fakiskt :-k Om det går så långt som 2 timmar så tror jag du kan bjuda på en upplysningsramsa till, men annars så tror jag att den första är den enda.
Du kan läsa tråden här, om du vill
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23379
Kram!

Bianca
Vilken härlig natt!
majbrittsanna skrev:Hej o Gomorron![]()
Hmm... jag vet fakiskt :-k Om det går så långt som 2 timmar så tror jag du kan bjuda på en upplysningsramsa till, men annars så tror jag att den första är den enda.
Jao... mamman som skrev med Anna hade det struligt mellan 02-04, så det är ju inte riktigt vargtimme det. Men det kanske var vargtimmen de syftade på iaf :-k Det jag menade är att principen är den samma. Men backar först med buffande och sedan med ramsan allt mer och mer.majbrittsanna skrev:Men visst syftar citatet från AW ovan på vargtimmen? Bara så jag inte missuppfattar..
Du kan läsa tråden här, om du vill
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23379
Kram!
Bianca
Det brukar rekommenderas här på forumet att man pangramsar vid varje nytt uppvak, för att markera att det fortfarande är natt, för barnet vet ju inte om han/hon sovit fem minuter eller fem timmarAcnaib skrev:majbrittsanna skrev:Hej o Gomorron![]()
-
majbrittsanna
Gomorron och tusen tack för era svar
I natt har vi tyvärr haft en riktigt bakslag
Vi gick och la oss glada i hågen och laddade med pangramsor, efter 2 små uppvak kl 20.00 och 22.00, som tystades mha ramsa.
Sen drog det hela igång kl 23.15. Med tusen frågor, om man så säger
Jag tror klockan blev 04 innan det var helt tyst
Efter 2 buffningar och typ 100 ramsor. Jag fattar inte vad som hände.. vi hade en jättebra dag igår med en liten snutta på ovanligt gott humör och fina dagslurar. Och så blev det så här
Jättekonstigt.
BiancaLäggningarna igår funkade MYCKET bättre med den nya taktiken, bara ca 5 min, inkl nattläggningen som brukar vara den värsta. Och jag är med på helt vad du menar med citatet
Tack
Jaa .. det finns ju inget annat att göra än att rulla upp ärmarna och ta nya tag..
I natt har vi tyvärr haft en riktigt bakslag
Vi gick och la oss glada i hågen och laddade med pangramsor, efter 2 små uppvak kl 20.00 och 22.00, som tystades mha ramsa.
Sen drog det hela igång kl 23.15. Med tusen frågor, om man så säger
BiancaLäggningarna igår funkade MYCKET bättre med den nya taktiken, bara ca 5 min, inkl nattläggningen som brukar vara den värsta. Och jag är med på helt vad du menar med citatet
Jaa .. det finns ju inget annat att göra än att rulla upp ärmarna och ta nya tag..
Godmorgon!
Åh vad frustrerande natt för er!
Men jag tycker inte att du ska lägga för mycket vikt vid denna natt - en gång är ingen gång osv! Sedan kan det ju vara så att nu har poletten trillat ner för tösen och hon blir förbannad, liksom en rejäl protest mot det som gäller nu.
Jag har även märkt på min lilla prins att lite extra sömn (för er del på dagslurarna) påverkar nästa sovpass. Hon tyckte kanske att nu har hon sovit så fint på dagen så nu blir det nattklubb!
Så se framåt nu och stå på er - fastna inte i för mycket buffning mm
, hon kan ju det här nu! :thumbsup:
Kram Kram!!!!
Åh vad frustrerande natt för er!
Jag har även märkt på min lilla prins att lite extra sömn (för er del på dagslurarna) påverkar nästa sovpass. Hon tyckte kanske att nu har hon sovit så fint på dagen så nu blir det nattklubb!
Så se framåt nu och stå på er - fastna inte i för mycket buffning mm
Kram Kram!!!!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
God morgon!
Åh, vilken jobbig natt. Jag förstår precis hur ni hade det. Det måste ha varit en myskonatt igår för Ronja gjorde precis som er lilla. Tusentals frågor efter kl 23. Hon är ju annars en "säker sovare" (tycker jag), hon vaknar aldrig på natten, bara i vargtimmen, men i natt... Jösses säger jag bara! Förstår inte hur någon kan stå ut med att ha det så jämt!
Så, nya tag för oss båda nu i natt!
Så underbart att läggninen går bättre! Snart är ni framme vid de där 2 minuterna som det står i SHN!

Bianca
Åh, vilken jobbig natt. Jag förstår precis hur ni hade det. Det måste ha varit en myskonatt igår för Ronja gjorde precis som er lilla. Tusentals frågor efter kl 23. Hon är ju annars en "säker sovare" (tycker jag), hon vaknar aldrig på natten, bara i vargtimmen, men i natt... Jösses säger jag bara! Förstår inte hur någon kan stå ut med att ha det så jämt!
Så, nya tag för oss båda nu i natt!
Så underbart att läggninen går bättre! Snart är ni framme vid de där 2 minuterna som det står i SHN!
Bianca