Hur länge strular vargtimman?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Hur länge strular vargtimman?

Inlägg av kattis73 »

Ni som har barn som sover hela natten, hjur länge strulade vargtimman? Det är snart tre veckor sedan vi startade. Redan från andra natten började Isak sova under vargtimman, och även om han vaknat till har han snabbt somnat om igen. Detta blev bättre och bättre, han vaknade mer sällan och somnade om till och med utan ramsa ibland.

När två veckor hade gått blev vargtimman sämre och sämre och nu har han de två senaste nätterna legat vaken en timme under vargtimman, somnat om sista halvtimman. Det märks under dagarna, att han sovit mindre än han brukar. Han är tröttare och inte så nöjd som han brukar, sover inte heller sina dagslurar riktigt som han ska.

Detta är säkert övergående och jag är inte eå orolig över detta, men det är ju liiite frustrerande när allt först går mot bättre och bättre och sedan vänder... Skulle vara intressant att höra hur länge vargtimman strulade för andra! Även om jag förstås inser att det varierar. Kan tillägga att Isak inte är lessen, utan ligger och pratar och jollrar, gnäller på sin höjd nån gång.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vargtimmen är besvärlig och kan ta sin tid. Men ta tag i det hela.

Ge honom EN ramsa så fort han vaknar som talar om att det inte är morgon. Låt honom sedan vara - ge honom chansen att somna om på egen hand utan att störa. Skulle han bryta samman så får du givetvis ta till de verktyg du brukar använda, men annars gör du ingenting.

Lägg honom gärna med marginalkvart på dagslurarna och upp till en halvtimme tidigare på kvällen om du märker att det skulle behövas. Det stör inte schemat och kan snarare verka positivt på nattsömnen.

Om du är konsekvent och har en attityd av självklarhet så går vargtimme-strulet över snart.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Tack för svaret. Jag har försökt ransonera ramsan och trafiken (har skrivit om detta i ett annat inlägg, han vänder sej nämligen). Jag ger en ramsa, och om han inte somnat om på en halvtimme så går jag in och vänder honom och ramsar igen. Kanske fel, eftersom han inte alls bryter ihop, utan ligger och jollrar.... Hur som helst brukar han somna om när jag vänt honom (ibland inte alltid, men oddsen är ju bättre). Är det jättefel att göra så här? Jag resonerar så att han får en ramsa så fort han vaknar, sen ett tillrättaläggande följt av en till ramsa (eftersom han vänder till rygg) per morgon inte mer.

I morse var det något bättre. Var vaken många gånger eller hela tiden från fem, somnade om vid kvart i 6 och sover fortfarande, morgon om en kvart. :D

Desvärre är det svårt att få honom att sova mer på sina dagslurar, dom sitter inte som dom ska. Förmiddagsluren brukar jag dock kunna lägga på en kvart. Kanske ska testa att lägga lite tidigare på kvällen, men man innbillar ju sej att han borde vakna ännu tidigare då....

Vill gärna höra fler erfarenheter! :-)
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag igen - är inte den lättaste att bli av med :wink:

Om du vet att han vänder sig och inte kan vända tillbaka själv, så gör det. Men gör det som av en händelse i förbifarten. Oj, här låg en unge som måste vändas. Helst på ett sånt sätt att han får för sig att han vänt sig själv. Om du tror att det blir bättre så kan du gott göra det så fort han vaknar. Då behöver han ju inte ligga vaken så länge och vänta (om han nu gör det). Hinner han inte vakna till på riktigt och somnar om snabbt, så är ju chansen större att han fortsätter sova vidare av sig själv.

Sömn föder sömn. Ju (över-)tröttare man är desto svårare att komma till ro. Att få lägga sig på kvällen innan man är helt slut gör ofta att det är lättare att behålla den ron i kroppen längre på morgonen. Troligen har han väl en del att ta igen, efter att inte ha sovit så bra tidigare. (jag har inte följt dig så jag vet inte hur ni har haft det innan)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"