nyss blöjfri, håller sig för länge

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Jägermeister
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 20:49
Ort: Stockholm

nyss blöjfri, håller sig för länge

Inlägg av Jägermeister »

Hej,

Min storpojk (2 år 3mån) slutade med blöjor helt på dagen för ca 1 månad sedan (ville själv inte ha den längre). Allt har gått väldigt enkelt och bra och "olyckorna" har varit få. Nu har han börjat hålla sig längre och längre och vill inte gå på toaletten när jag frågar. Försöker att inte tjata om det utan vill att han ska styra själv. På dagis har man uppmärksammat att han inte går på toaletten så ofta som de andra barnen. Han dricker normalt och verkar inte ha det minsta ont när han kissar. Jag har hittills känt att "ja ja han har väl en stor blåsa" och inte försökt att göra någon stor grej av det hela. Men igår när jag hämtade lillen sa dagisfröken att han hade sagt att han hade haft ont i magen på vilan. På vägen hem från dagis sa han att han hade ont i magen och precis efter det kissade han på sig för första gången på länge. Jag frågade en stund efter att han kissat på sig om han fortfarande hade ont i magen och det hade han inte. Har provat att fråga om han vill följa med när mamma ska kissa osv. men han vill oftast inte. Idag innan dagis frågade jag om han behövde kissa. Nej sa han. Precis innan vi skulle gå sa jag att "nu sätter vi oss på toaletten och kollar om det kommer något kiss" och lyfte upp honom på toaletten. Och det kom massor av kiss. Han ser alltid väldigt nöjd ut när han kissar och min personliga teori är att han fått någon form av prestationsångest kanske för att jag lagt mig i för mycket trots allt och sagt att vi ska gå och kissa när han inte behövt. Någon som har någon idé om hur vi ska komma ur det här? Kan tillägga att jag även gjorde felet i början att jag berömde kissandet med applåder och hurrarop... Ursäkta långt inlägg. Tacksam för hjälp!
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Majsans
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:33

Inlägg av Majsans »

Hejsan,

lika gammal pojk, och han gör samma sak. Han håller sig kanske inte så länge att han får ont i magen, men ändå. Det är som att han måste testa hur länga han kan hålla sig.

Han säger:

-Mamma, jag är inte kissnödig
-Okej

Han börjar steppa runt som man gör när man är kissnödig

-Vill inte kisss
-Okej

Han steppar snabbare

-Mamma. Måste kissa!!

Då är det bråttom

Vi tänker att han måste få testa lite fram och tillbaka. Vi försöker fortfarande inte lägga oss i. Bara när vi ska åka bil eller han ska sova.
Fast nu har det hänt tre olyckor på två dagar, så ag vet inte- vår tanke verkar inte riktigt rätt... :oops: :lol:

Hmmm... varsågod för hjälpen, för nu blev du väl mycket klarare i huvudet? :lol:
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag skulle ha en mer mekanisk inställning till kissandet och sätta honom på toa med lagom mellanrum. Exempelvis alltid innan ni går ut. Dels för att slippa olyckor, dels för att ha koll på att det är en regelbundenhet.
Men jag skkulle inte fråga en tvååring på ett sätt där han kan svara ja eller nej (de svarar ju som regel nej om det innebär avbrott från kul lek eller så...). Jag skulle bara ta med honom in på toa, kissa själv och sen sätta honom på toa. Alla kissar när de ska gå ut, jätteenkelt...
Det är liksom inget man kan välja eller inte.
Specieltl viktigt nu när det blir kallt. Då ska det ju helst itne bli för bråttom, det är inte så lätt med overaller och långkallingar och allt vad det är man får bylta in dem i.
Alltså, mitt tips:
Gör regelbundenhet av toabesöken.
Direkt på morgonen. Inann ni går. Före lunch. osv...
Och så inga frågor. Bara upp på toa och "kiss, kiss med snoppen!"
OCh det är inget som behöver beröm, men det har du ju själv sett :wink:
Det räcker med "oj, så mycket kiss det var, vilken tur att toan är stor!"
Eller nåt anant lika fjolligt.

Lycka till!
Ulrika
Jägermeister
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 20:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Jägermeister »

Underbart, tack snälla Ulrika!
Och tack Majsans :wink:
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Lycka till!
Och kom ihåg att det är helt självklart att kissa :lol:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"