Caspian och jag får ingen riktig ordning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vår Sessa är född 10 feb och hon kom in i sin ångest i slutet av sept förra året så jag minns tydligt vår förra höst. :wink: Eller i alla fall de veckor den höll i sig.

Kör hårt!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
VeronicaBu
Kontakt:

Inlägg av VeronicaBu »

Tack! Lovar att återkomma med succesaga när det är över :lol:
Kram!
Vronkan- mamma till Caspian f. 26/2-10, BB-barn sen 5 veckors ålder.
VeronicaBu
Kontakt:

Jag blir galen!!!

Inlägg av VeronicaBu »

Den senaste 1½ veckan har han vaknat ca 40 minuter in i morgonluren av att han BAJSAR!!!!
Och därefter somnar han inte om!!
Jag byter på honom i sängen, snabbt och utan knussel eller prat, utan ögonkontakt, sen lägger jag honom tillrätta och ramsar ut ur rummet... Jag får sedan påminna var 10 minut tills det är dags att gå upp, 1 h och 20 minuter senare.. VARFÖR SOMNAR HAN INTE OM!?!? Jag blir galen!!
Har även provat att låta bli och byta på honom, det gick inte bättre för det, snarare tvärt om...

Vad göra?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå,

Jag bara tassar in här. Hur är dagarna generellt? Kör du med mkt social delaktighet, möte på golvet och visar honom hur mkt underbart intressanta saker som finns överallt i hemmet och i närheten? För att inte tala om alla spännande ljud?

Nu kanske du undrar vad jag dillar om men jag finner att glädjen är så viktig för den goa sömnen. Det är ju så mkt som händer i kroppen på de små, och det finns så mkt att förstå sig på och all den frustration över allt man önskar göra men som inte riktigt går vägen. Det gäller att stävja det där genom att hjälpa, visa och bara finnas till. Typ som den stora orubbliga eken.

Bajseriet kommer och går. Så är det bara. Ett tag bajsades det mkt härborta och först nu när min son är 1,5 år så bekommer det honom inte alls...Eller så har det aldrig bekommit honom men förrut trodde jag att det måste vara bajseriet som irriterade honom därför att han skrek/grät och det påverkade mig. Alltså, jag var lugn men innerst inne kände jag mig stressad. Jag gör inte det numera. Den där Attityden av Självklarhet är gäckande ibland. Det är bara att stoppa sig fr att "bli galen", och försöka förstå hur man själv fungerar . Jag kunde ibland hänga lite extra mkt i rummet där han skulle sova på dagen bara för att känna mig bättre. Så att läggningen skulle bli så där klockren.

Hur är det annars med teknikaliteterna? Dunkelt i rummet? Svalt och friskt i rummet? Maten uppfettad?

Hoppas dessa tankar var till ngn hjälp.

Massa värme /Luvisen :heart:

PS. Sover man djupt så bajsar man inte. Det tror jag verkligen Anna har rätt i. Man måste vakna innan man kan göra den "ansträngningen", om man säger...Det hjälpte mig att tänka på det...DS :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
VeronicaBu
Kontakt:

Inlägg av VeronicaBu »

Tack! Vilket underbart svar :D Du är absolut till stor hjälp!!
Sen vi flyttade har jag nämligen varit lite sämre på att hoppa ner på golvet med honom, eftersom det har varit så mycket annat hela tiden. Packas upp, packas om, saker ska få sin ordning.. Innan vi flyttade hände det betydligt mer under dagen än vad det gjort nu, och jag har inte ens reflekterat över det förrens du sa det! :roll: Så tack!!

Musik lyssnar vi mycket på om dagarna, och jag har lärt honom hur man dansar, eller "diggar". Så nu diggar han så fort det är musik eller något han tycker om. Han diggar när han äter gröt, för det är gott, han diggar när han hör någon rolig reklam på tv, han diggar när han hör musik. Främst favoritlåten We no speak Americano av Yolanda be cool.. (uppeppad version av originalet).
Så himla gulligt :lol: :heart:

Vi har svalt i rummet, inte helt mörkt tyvärr, då vi saknar dörr till en av ingångarna till sovrummet. Men insomningen är inte ett problem längre=)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Får jag smyga mig in lite?
VeronicaBu skrev:Vi har svalt i rummet, inte helt mörkt tyvärr, då vi saknar dörr till en av ingångarna till sovrummet. Men insomningen är inte ett problem längre=)
Varför man ska ha det helt mörkt at inte främst för att älsklingarna ska somna in lättare utan snarare för att när de vaknar (alla vaknar vi lite då och då när vi sover) ska det vara så mörkt att han inget ser. Ser han saker så börjar intrycken genast "väcka" honom mer. Om du förstår?! Är det beckmörkt och man inget ser kan man lite gärna sova vidare, då händer det ju inget.
Jag tror ni ska satsa på totalmörker, om ni kan. Här har vi oxå haft lite klurigt eftersom det inte bara är fönster som måste "tätas". Jag har tagit ett vanligt tyg och "fodrat" det med vanliga svarta lakan. Det hela har jag sedan hängt över (i ditt fall) dörren, som ett slagt draperi.

I en annan tråf här skriver Anna09
Anna09 skrev:Hej,

---
Så här har vi gjort: Vi har satt upp självhäftande kardborr, klisterremsor. Den hårda remsan sitter längs det vita fönsterfodret (nästan osynligt) längs sidorna och uppe. Sedan har vi sytt en dubbel svart fleece-fyrkant med kardborrremsor längs sidorna, tre sidor. Vi har lämnat nederkanten och där tagit till extra fleece så att man lätt kan lägga det som blir över ner i fönsterkarmen och täppa till alla små luckor.

Man drar enkelt bort det efter varje lur, viker ihop det. Enkelt och snabbt att fästa upp - och beckmörkt blir det. Och isolerar mot kalldrag och värmande sol på sommaren gör det också. 8) :lol:

Det bästa vi gjort! :o)
Det skulle ju kunna fungera runt en dörr oxå! :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen,

Verkar som ni har det mysigt, du och lillen. :D :heart:

Tanken är att exponera det lilla livet till alla upptänkliga ljud så att när han vaknar mitt på dagen så ska hans öron genast känna igen ljudet och därmed inte lystra utan sussa vidare. :wink:

Dunkel tänkte jag just på dagen. Jag tittade på Annas videosnutt här på hemsidan och där såg att hon på dagsluren bara har en rullgardin neddragen som släpper igenom ljus, detta för att skilja dagen från natten (på natten råder beckmörker så fint som Bianca här ovan beskriver.) Men då är allt som det ska därborta med teknikaliteterna :thumbsup: Då gäller det att jobba vidare på sociala delaktigheten och Attityden. :P

Heja heja! :heart: /Luvisen
SM rookie
VeronicaBu
Kontakt:

Heej igen!!

Inlägg av VeronicaBu »

Tusen tack för all hjälp jag har fått av er :heart: Det har hjälpt massor!
Världens lyckligaste kille har sovit så gott både dagar och nätter.

Men som ni märker så är jag tillbaka med en ny fundering :roll:

Caspian har hunnit bli 8,5 månad (hiskeligt vad tiden går!), han undersöker och upptäcker världen för fullt med sprudlande livsglädje och energi.
Hans favoritljud är rullande R, han låter så hela tiden, högt och lågt. Pappa är favoritpersonen just nu. Blir ledsen när han går hemifrån på morgnarna, men vinkar ändå, skiner som en sol och skrattar av glädje när han kommer hem=) "pabapabapaba" säger han ofta, och jag inbillar mig att jag vet vad det betyder;)

Nu till det egentliga ärendet;
Han strular till det med sina tre lurar. Enligt ursprungligt schema skulle han sova 2 timmar på morgonen, 45 min vid lunch och 45 min på em.
Han har ändrat om detta själv, så det istället blir 1 och en kvart på morgonen, detsamma vid lunch, vilket lämnar 1 h (no good) över till eftermiddagen, även om det ofta verkar som att han vill sova mer då egentligen (?)
Han vaknar återigen ofta i "vargtimmen".

Jag har således börjat fundera på hur vi ska komma tillrätta med den lilla fnurran. Ska tillägga att han numera ofta är väääldigt trött på morgnarna, får nästan alltid ta till marginalkvarten på morgonsömnen=(

Tror ni att jag kan lägga till en halvtimme på nattsömnen och helt ta bort sista luren redan? jag menar, det är ju dryga två veckor kvar (bara?) till nio månader.
Har ett schemaförslag, berätta gärna vad ni tycker! Anledningen till att sömnen inte står med är för att jag inte har en aaaning om hur jag ska få dit sömnen på ett bra sätt. Kan isf (om schemaändring blir aktuellt) behöva hjälp med det också!

6.30 - Godmorgon med buller och bång och väckarklocka!=)

7.00 - Frukost: Gröt och en smörgås

11.00 Lunch

14.00 - Mellis

17.00 - Middag

18.00 - Bad och lek

18.30 - Välling och tandborstning, skratt till godnatt

19.00 - Sov så gott!

Tack på förhand alla rara! :lol:
Kram :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Schemat ser bra ut, men när sover han? :wink:

De allra flesta 7-8månaders slutar faktiskt med sista luren där omkring. Så du kan lugnt ta bort sista luren redan nu. :) Kanske kommer han under en övergångsperiod behöva en lite lur på eftermiddagen vid behov, och då kan du erbjuda en 5-minutare, eller ibland t.o.m. en 20-min.

Härligt förresten att det fungerar så fint nattetid för er nu! :thumbsup:

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Oj! Jag måste börja läsa mer nogrannt!! :oops: :lol:

Okej, här kommer förslag! Älsklingen behöver mellan 14-15 timmars sömn (närmare 14 timmar då han ju snart är 9 mån) sammanlagt/dygn så kanske så här: 11,5+45+2=14h 15 min

6.30 - Godmorgon med buller och bång och väckarklocka!=)

7.00 - Frukost: Gröt och en smörgås

8:30 Sova 45 min

11.00 Lunch

12:00 Sova 2h

14.00 - Mellis

ca. 16:30 5-min eller 20-min i n övergångsperiod, vid behov

17.00 - Middag

18.00 - Bad och lek

18.30 - Välling och tandborstning, skratt till godnatt

19.00 - Sov så gott!

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Och så en tanke till.. :lol: :oops:
Har du tänkt på att lilla älsklingen kanske är lite upp och ned nu p.g.a. 8-mån-ångersten?! Läs om det i SHN och/eller barnaboken! :wink:

Over and out!

Bianca
VeronicaBu
Kontakt:

Inlägg av VeronicaBu »

Tusen tack för supersnabbt svar=)

Jo, det här med åttamånadersångesten är jag ju medveten om. Men jag förstår inte hur länge den i så fall ska hålla på=O Den började redan när han var 7 månader med att han var rädd för dammsugare, grät vid åsynen av vissa personer osv.
Nu är han iaf inte rädd för dammsugaren längre, så det är ett steg i rätt riktning;) Och jag tycker att hela den biten har blivit bättre.
Men det kanske kommer efterslängar? 8) :lol:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag vet inte riktigt hur länge det kan hålla på, men med Freja så var det värst under en månad och efter det kom ohc gick det lite ibland. Men jag antar att det är väldigt olika från barn till barn.

Hoppas ni har det bra!

Bianca
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Här borta har vi kommit in i förtrotsen (18 mån) och helt plötsligt blev världen igen ganska läskig. Mkt kläng och häng blir det. Och farfar var superläskig, då var det urvrål och krokodiltårar som kom :shock: . Så det kommer och går men det är väl så när liten ska ta till sig den Stora världen. :heart:

Värme/Luvisen
SM rookie
VeronicaBu
Kontakt:

Re: Caspian och jag får ingen riktig ordning!

Inlägg av VeronicaBu »

Caspian tycker också att allt är läskigt nu=O Vi var hemma hos en kompis idag, och när vi kom in och jag satte honom på golvet för att ta av mig jackan så började han darra på underläppen, förmodligen för att han inte kände igen sig :(
Det ska väl inte vara någon ångest kring ettårsdagen. Han är 10.5 månad nu.

La upp en ny tråd i annat forum om att han strular med långluren (efter lunch). Han vaknar efter en timme prick och somnar inte om därefter=S
Jag har läst elvamånader-ettårs-kapitlet i bb sida upp och ner. Fastnade lite på det där med oro, för just nu blir han orolig om han inte ser varken mig eller Jens på platser som inte är kända för honom.

Nåväl. Vad gäller sömnen så prövade jag idag att korta ner morgonluren (45 minuter) till 20 minuter. Och till lunch sen sov han sina två timmar som en stock, jag fick till och med gå in och väcka honom :mrgreen: Kanske var det bara det som behövdes? Det betyder alltså att han har strax under 14 h sömn per dygn. Kanske ska förmiddagsluren vara 30 minuter så blir det 14 h prick per dygn?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"