sängen på natten???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maria1984

sängen på natten???

Inlägg av maria1984 »

hejsan
har en fråga till...
tänkte börja kura min Elias, 3 mån om nån vecka :? . (vi håller på att snickra ihop ett schema nu)
Är det ok om han sover i vagnen på dagen och i sängen på natten??? Jag tycker det är så jag skiljer på dag och natt.
Var det ok med en "bilnapp". kanske är dumt, jag kanske börjar slarva med den då. :roll:
Sen undrar jag om det är ok att Elias skriker (frågar) lite bara han gör det på rätt sätt, det är där jag måste höra hur han frågar,,, eller???
Tack
Maria

p.s. tycker det är helt OTROLIGT :o att du Anna sitter och svarar på alla dessa frågor från föräldrar här... Som min kompis sa när hon hade kurat i två veckor och Isak nu sover hela nätterna. "Anna Wahlgren är min stora idol, jag pussar marken hon går på"
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hej Maria!!! :lol:
Visst är det okej med vagn dag och säng natt. Tror många gör så (vi med som du vet, även om vi sitter fast i vagnträsket :oops: )

Det med skriket... De första två nätterna ska du ju lugna honom DIREKT när han börjar skrika. Om han sen skriker igen, efter du har gett besked/påminnelse så kan du avvakta och lyssna varåt det barkar hän. Men det där ger sej. Det är inte ok att han skriker lesset/uppgivet, men han får reagera och vara arg (efter beskedet). Jag är dock ingen expert på detta, Isak hade ju den goda smaken att bara skrika lite under den allra första vargtimmen, sen har det bara varit lite gnäll och gnöl.

Bilnapp finns ju de som har min enda fundering är om det kanske inte tar längre tid för honom att glömma den då? Inte vet jag... Vi har haft de tankarna också, jag undrar lite hur Isak ska somna i bilen (har inte testat än). Men nu har han blivit tum-fixerad så det lär väl inte bli några problem. :-)
Mitt råd är att ta väck nappen helt, åtminstone under själva kuren. Elias glömmer den nog snabbare än du. Bara bestäm dej och tveka inte sen.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
maria1984

Inlägg av maria1984 »

hej hej
jag såg att du brukade vara här också.
jag vet att jag måste ta nappen men jag vet inte när :?
Jag vet inte om jag ska vänta två veckor (christer har långhelg och elias är 3,5 mån) och ta allt på en gång, dagschemat, natten och nappen ELLER om jag ska börja lite lätt med dagschemat (inte spika något än) utan se vilka tider som funkar så att jag kan spika om två veckor då. och ha kvar nappen tills dess.
Kan ju säga att Elias sover mycket bättre trotts att vi inte kurat utan bara läst på och antagligen fått mer självförtroende. Jag lägger han på magen på kvällen nu. och buffar lite om det behövs. Sen ammar jag fortfarande var tredje timme men han får sommna om själv, jag vet att han inte borde äta så ofta på natten men man är judså duktig på dagen sen e man trött och inte alls vaken på natten då gör man det smidigaste och det är välatt amma än så länge...
Sen vill jag vara ordentligt påläst innan vi börjar också.
hör av mig kram
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Jag tror det är jättebra att börja följa ungefärligt schema redan. Och ha kvar näppen tills ni kurar. Bra att vänja honom vid magläge. Så gjorde ju vi och jag är rätt säker på att det är en bidragande orsak till att det gick så smidigt (även om vi inte är i mål än). Han kommer ju inte ställa några frgor om själva magläget, om han redan är van vid det. Shemat blir ju lite modifierat i och med kuren ( ialla fall för oss) eftersom han inte längre åt på natten, och då fick ju första målet bli tidigare. Men sovtiderna blev nästan exakt lika när vi började kura. Största skillnaden blev ju att nappen ovh nattamningen försvann. Nog bra att vänta tills Christer är ledig så du kan vila lite på dagarna, efter de första kurnatterna.

Ska bli superspännande att se hur det går för er!!!
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Jo förresten, ett tips angeående att göra schema. Tänk på att tiderna ska passa er vardag, t ex att du ska hämta/lämna Maja på dagis och så. Fast det har du säkert redan tänkt på. :-)
maria1984

Inlägg av maria1984 »

jo jag har tagit ett schema från anna.
men flyttat lite så att deyt stämmer oss

ja vi får träffas någon dag och prata om det.skit kul att vi kan hjälpa varandra (eller du hjälpa mig)
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Absolut att rekommendera pappas långhelg, det är så skönt att vara två fullt ut - även på dagarna! De två veckorna innan är otroligt värdefulla för att skriva upp exakt vilka tider sonen föredrar, så att schemat kan byggas på det. Dotterns dagistider är jättebra om de kan passas in, men min erfarenhet är att A och O är att utgå ifrån bebisens egna preferenser. De blir väldigt tydliga om man skriver upp precis allt under en period - när han vill äta, hur länge han äter, när han somnar och vaknar när han är mest pigg och glad och social...

Annas scheman fungerar ju jättebra som grund och inspiration, men vårt hamnade ganska långt ifrån faktiskt och blev ändå jättebra. Mitt tips är att utgå från barnet i första hand!

Spännande, verkligen! Lycka till!
Lisa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D

:D Och TACK, kära Maria 1984, för dina varma ord :D Hälsa kompisen att hon är sitt barns idol också, ännu mer nu när han får sova... Ha :lol:

Visst kan man ha bilnapp; jag vet många som det fungerar alldeles utmärkt för. Om man nu ligger åt det hållet :roll: Att sitta i en mer eller mindre obekväm bilbarnstol och inte alls ligga på mage och inte ett dugg kunna sträcka ut sig, det är en annorlunda sits, om man säger, än vanligt vid sovstunderna, och barnet kan snabbt lära sig att det till den där konstiga sitsen hör en napp, då och bara då, precis som bilbarnstolen gäller i bilen och bara där.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"