SM med Kalle född 100314

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej LiMa!

Lilla killen är redan 8 månader :shock: jisses!

Har du läst om 8-månadersångesten i barnaboken? Det är en tuff och vinglig tid för alla. Men att läsa på i boken gör att man får mer självförtroende att vara den trygga som kan förmedla lugn :heart: och det är det absolut viktigaste under den här perioden.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej LiMa,
oj vad jag känner igen mig! Lilla L (motoriskt tidig och allmänt en liten racerbil) brukar hittas sovande med spjälsängsgreppet kvar i händerna, hon faller helt enkelt baklänges ner i mjuka sängen och somnar på vägen :D

Jag motade mina egna vargar genom att ge henne lite buff och solfjäder vid läggning, tillräckligt för att markera Sov. Sen fick hon fixa runt bäst hon ville tills det blev tyst eller Katastrof. Då funkade ett tillrättaläggande och lätta klappar på rumpan, sen en tydlig markerande solfjäder och ut. Ofta reste hon sig i ett sista raseri sen men trillade sen bokstavligen i sömn.

Mitt råd är mer övning dagtid på att stå upp/sitta ner - kan vara knepigt i början :D och komplicerad hinderbana över föräldrakroppen Minst två gånger om dagen, svettig ska den lille bli. Och lite lite generösare markering vid sängdags så han hinner känna att det faktiskt skönt att ligga ner... en stund i alla fall!

Och så massor av social delaktighet, nu är hög tid att introducera handen om handen vad gäller alla maskiner, disk, lampor, nycklar osv.

När du sen lagt en liten person som arbetat och sportat hårt hela dagen så är det dags att backa! :D
Mamma till V 2008, L 2010
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Inlägg av LiMa »

Hej blivande mamma och Clara Cecilia! :D

Tack för era fina svar! :heart:

Jo, det är nog lite åttamånadersångest i antågande. Men problemen med ståendet i sängen löste sig nästan av sig självt på ett par dagar. Vi lät honom vara i rätt hög utsträckning och nu verkar han ha kommit på hur han ska komma ner. Det funkar inte alltid, men ofta. Var kanske nyhetens behag. :wink: Idag vid lunchluren stod han ett tag på alla fyra, satt ner en stund och sjöng lite för sig själv innan han tillslut själv la sig neroch somnade. Fantastiska lilla barn! :heart:
Mitt råd är mer övning dagtid på att stå upp/sitta ner - kan vara knepigt i början och komplicerad hinderbana över föräldrakroppen Minst två gånger om dagen, svettig ska den lille bli. Och lite lite generösare markering vid sängdags så han hinner känna att det faktiskt skönt att ligga ner... en stund i alla fall!

Och så massor av social delaktighet, nu är hög tid att introducera handen om handen vad gäller alla maskiner, disk, lampor, nycklar osv.
Tar till mig detta. Idag har han stått upp mot soffan, klättrat upp- och nerför sin mamma, använt badrumsskrapan och hjälpt mamma hålla tandkrämstuben vid tandborstning mm. Åsså snackat en massa såklart. :wink: Han börjar bli så himla kul nu. Värsta härliga personen!

Kram
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Underbart! Kör på så,
:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Inlägg av LiMa »

En helt annan fråga... Ingen som helst brådska med att få svar, men hur gör ni i följande situation:

Fram tills nu då vi varit bortbjudna till folk på kvällstid har vi antingen styrt tiden för det hela så att vi kunnat åka hem lagom tills Kalle ska sova för natten alternativt sovit över hos våra vänner. Endast vid ett tillfälle har vi varit kvar över läggdags och det var i somras då vi kunde söva Kalle i vagnen och sedan fortsätta avnjuta samvaron utomhus i den ljumma sommarkvällen för att sedan prommenera hem.

Men låt säga att vi är bortbjudna till några som bor så pass långt bort att vi måste åka bil dit. Det är inte läge att sova över och vi kommer knappt hinna äta upp förrätten om vi ska hinna hem till Kalles läggdags. Hur gör man då på bästa sätt? Tror att det är jag som gjort detta lite mer komplicerat än vad det är, men jag har inte velat paja den goda nattsömnen och därmed aldrig velat plocka upp honom när han väl somnat för natten.

Tillbaks till den tänkta situationen... Låt säga att vi kommer dit vid 18 (rimlig middagstid), umgås lite och börjar äta. Vid 19 ska Kalle sova. Vi lägger honom i medhavd resesäng eller liknande. Sen vid ca 22 - 23 börjar det bli dags att åka hem. Då måste vi ju plocka upp honom, bängla på ytterkläder, sätta ner i bilstolen, spänna fast och sen omvänd procedur när vi kommer hem. Mao lär han bli väckt vid två tillfällen mitt i natten så att säga. Om han somnar om i bilen. Men det är så man gör eller? Som sagt... kanske en dum och uppförstorad fråga, men även de dumma frågorna måste få ställas. :wink:

Frågan är väl egentligen hur stor risk det är att man får problem kommande nätter om man börjar göra på detta vis. Fast det kanske inte är några problems om det inte sker så ofta? Inser just att barn som inte är BB/SHN-barn måste få sin sömn upphackad hela tiden eftersom deras föräldrar inte har någon förutsägbarhet utan schema och därmed oftare riskerar att "råka" behöva åka iväg nånstans just då lille bebben somnat.

Hmm... har jag just svarat på min egen fråga? :roll: Nåväl, tar gärna emot synpunkter och beskrivningar av hur ni gör.

Kram så länge! :heart:
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, :) vilket underbart inlägg! En oro inför något du egentligen inte behöver oroa dig för och som du dessutom löser på egen hand. :wink:

I vilket fall som helst tänkte jag komma med lite input
LiMa skrev: Tillbaks till den tänkta situationen... Låt säga att vi kommer dit vid 18 (rimlig middagstid), umgås lite och börjar äta. Vid 19 ska Kalle sova. Vi lägger honom i medhavd resesäng eller liknande. Sen vid ca 22 - 23 börjar det bli dags att åka hem. Då måste vi ju plocka upp honom, bängla på ytterkläder, sätta ner i bilstolen, spänna fast och sen omvänd procedur när vi kommer hem. Mao lär han bli väckt vid två tillfällen mitt i natten så att säga. Om han somnar om i bilen. Men det är så man gör eller? Som sagt... kanske en dum och uppförstorad fråga, men även de dumma frågorna måste få ställas. :wink:
Lite beroende på hur gammalt barnet är så har vi handlat utifrån det. När de är småttingar, upp till 1, 5 år på ett ungefär, så har vi lagt dem på plats när det är sovdags enligt schemat. Sen har vi just plockat upp, bumlat på lite ytterkläder, satt i bilen och åkt hem. Killarna har alltid vaknat medan Mika sover som en gris. När vi har kommit hem fick killarna en skvätt ny välling och en ny nattning som om ingenting hänt. Mika lägger vi bara i sängen och drar av ytterkläderna och så sover hon vidare tills det är morgon. När de har blivit äldre så har de fått vara uppe så sent som de velat när vi varit borta. Emil kan vara vaken till halv elva medans Sigge alltid hittar någon soffa att somna i, han vill inte gå undan och sova för då kan man ju missa något skoj. :wink: Dagen efter ett party brukar vi alltid ha sovmorgon vilket innebär att vi inte ställer klockan utan alla får vakna när de vaknar. Fast Mika får vi väcka för annars sover hon halva dagen även om hon lagt sig på rätt tid, man blir trött av att festa. :wink:
LiMa skrev: Frågan är väl egentligen hur stor risk det är att man får problem kommande nätter om man börjar göra på detta vis. Fast det kanske inte är några problems om det inte sker så ofta? Inser just att barn som inte är BB/SHN-barn måste få sin sömn upphackad hela tiden eftersom deras föräldrar inte har någon förutsägbarhet utan schema och därmed oftare riskerar att "råka" behöva åka iväg nånstans just då lille bebben somnat.
Vi har sedan lagt barnen på ordinarie tid på kvällen och sen har alla varit på rätt spår igen. Aldrig några trubbel med sömnen efter lite festande som ändå får räknas ingå i livet. Men här tror jag det hela hänger på hur stor affär man gör av det hela, har man som jag en naturlig läggning för lathet så hetsar man inte upp sig så mycket och då gör ju inte barnen det heller. Så ett tips är att jobba lite på din lathet. :wink:

Så blir ni bjudna på middag, åk, ha trevligt och vaknar lilla barnet på vägen hem så är det ju verkligen ingen kris.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jägermeister
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 20:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Jägermeister »

Hej LiMa,

Måste bara berätta att jag kände liknande oro med min förstfödde som var en liten sömntrasslare från början. Gjorde som du kom hem innan läggning, sov över eller umgicks med folk man kunde promenera hem från. Sen insåg jag att vi inte kunde hålla på som vi gjorde och testade helt enkelt att åka hem sent med allt vad det innebar. Det har visat sig att det är bland det bästa sonen vet (och är än idag) att bli väckt mitt i natten, få vara vaken, åka bil, kolla på gatlyktor och häromdagen kunde han inte sluta prata om gårdagen då han hade fått "åka taxi mitt i natten". Det fullkomligt lyser i ögonen på honom under våra nattliga färder genom stan. Väl hemma somnar han som en stock. Väl värt att pröva :D !

Lycka till!
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Inlägg av LiMa »

Jägermeister skrev:Hej LiMa,

Det har visat sig att det är bland det bästa sonen vet (och är än idag) att bli väckt mitt i natten, få vara vaken, åka bil, kolla på gatlyktor och häromdagen kunde han inte sluta prata om gårdagen då han hade fått "åka taxi mitt i natten". Det fullkomligt lyser i ögonen på honom under våra nattliga färder genom stan. Väl hemma somnar han som en stock. Väl värt att pröva :D !

Lycka till!
Hej Jägermeister! Tack! Vilken pepp! Nu ska här ut och åkas! :D
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Inlägg av LiMa »

Hej!

Jag får inte till det med maten sedan vi gått från tre till två lurar :? .

Tidigare åt Kalle frukost vid 7:30, lunch vid 11, gröt vid 14, middag vid 17 och slurk vid 18:30 (sov sen 19-07). Detta funkade fint.

Nu är det fortfarande frukost vid 7:30 och lunch vid 11. Men för att stå sig över långluren mitt på dan (mellan 13 och 15) behöver han en liten vällingslurk på 150ml just innan. Detta innebär att eftermiddagen förskjuts lite, rent matmässigt. Vid ca 15:30-16 är Kalle jättehungrig! Men om han får gröt då så hinner han inte bli hungrig till middan utan sitter och petar i maten med måttligt intresse. Och det är ju "mat-maten" som är den viktiga liksom. Vi kan ju heller inte lägga middan hur sent som helst för då blir det ju precis i anslutning till sänggående och det känns inte bra.

Hur kan vi tänka? Ska vi helt enkelt ge middagen redan vid 16? Och sen servera lite "kvällsplock" vid 18, innan kvällsvällingen? Blir konstigt med gröt då. Så tätt inpå vällingen. Lite tårta på tårta liksom.

Tacksam för goda idéer! :)
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Inlägg av LiMa »

Litet tillägg till ovanstående fundering...

Kalle har verkligen dålig aptit nu för tiden. Det enda som går ner utan gnissel är typ gröt och välling. :? Och det kan man ju inte leva på.... Så det känns lite viktigt att få ordning på matrutinerna.
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej LiMa,
jag har gått här och funderat..

Taskig aptit kan man ha allmänt när den existensiella ångesten gör entré :lol: !
Det är tom vanligt förekommande.

Jag tänker så här: med lunch vid 11 verkar det vettigast med sov 12-14 plus ev slurk innan om det skarvas (?)

Om du vill ha sovet kvar på samma plats (pga vilket skäl som helst) så skulle jag lägga in en Kraftfull Second Breakfast 8:30-9.00 (vi pratar smörgås med enorma mängder smör, gröt, banan, kanske en liten upphackad korvskiva med en vällingflaska i handen för att öva på att dricka själv, allt med trevligt sällskap)

Sen lunch 12 + ev eftersläckning sen sov 13-15.

Ett litet lockande fruktmellis och en brödbit och sen middag ca 17 - 17.30

Vad tror du om den?

:lol:
Mamma till V 2008, L 2010
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Inlägg av LiMa »

Tack Clara Cecilia! :D
Taskig aptit kan man ha allmänt när den existensiella ångesten gör entré ! Det är tom vanligt förekommande.
Jo, jag försöker att inte dra för stora växlar på det. Jag erbjuder mat, trugar lite, och låter det sen vara. Är lite extra generös med sådant han gillar också som gröt, eller vanlig mat med päronpuré som "topping" (med det sk. "pärontricket" har jag väckt hans aptit tidigare - ett välbeprövat knep :lol: ) Förr eller senare bör han väl bli peppad på mat igen?
Jag tänker så här: med lunch vid 11 verkar det vettigast med sov 12-14 plus ev slurk innan om det skarvas (?)
Måste nog ha kvar luren där den är annars håller han inte hela kvällen. Det är redan gränspuck som det är idag. Måste ibland slänga in en extralur på eftermiddagen t.o.m.
Om du vill ha sovet kvar på samma plats (pga vilket skäl som helst) så skulle jag lägga in en Kraftfull Second Breakfast 8:30-9.00 (vi pratar smörgås med enorma mängder smör, gröt, banan, kanske en liten upphackad korvskiva med en vällingflaska i handen för att öva på att dricka själv, allt med trevligt sällskap)
Jättebra idé! :D På så sätt kan jag ju skjuta fram lunchen och därmed även middagen och som du säger bara ge ett litet lätt mellanmål efter luren. Så gör vi!

Det exakta schemat blir då såhär:

7 upp
~7:15 välling
~8:45 second breakfast
9:15 sova 45min
10 upp
12 lunch
13 sova 2h
15 upp
~15:15 mini-mellis
~17 middag
18:30 välling
19 godnatt

Så får det bli! :wink:

Wish us luck!
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup:

:heart:

kom ihåg tre dagar med små barn, tre dagar!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Inlägg av LiMa »

Ville bara säga att hittills idag har det gått jättebra! :D

Second breakfast (vid 8:30) var en succé! Gjorde gröt baserat på pulvergröt plus havregryn, linfrön, blåbär, aprikos och en stor klick smör. Mums!

Det stod han sig på fram till 12:15 ungefär, då det åts en stor portion käk plus pärondessert (efter, inte PÅ maten :wink: ). Gav ingen vällingslurk nu innan luren eftersom han åt så bra.

Hoppas det går fortsatt bra. Planerar ett bananmellis i em och sen middag ikväll.

Tack igen! :D
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Kul!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"