kiss i sängen och spring
kiss i sängen och spring
Hej,
Vår son Kaspian fyller 3 nästa vecka. Han slutade med nattblöja för snart ett år sedan på eget intiativ. Det fungerade bra nästan från början och med några mindre bakslag har det fungerat fint. Vi har tagit upp honom och låtit hnom kissa när vi gått och lagt oss vid 22.30 och sedan har han sovit till morgonen. Ibland har det hänt att han vaknat på natten och gått upp och kissat, och då oftast väckt någon av oss men i princip fixat det själv.
För drygt en månad sedan började jag jobba och min man är hemma istället för mig. Det verkar fungera bra, men han har börjat kissa i sängen varenda natt. Ibland 3 ggr/natt. Oftast kommer han upp och säger till att han har kissat och då går vi in och byter lakan. Drar bara bort ett och har ett under och slånger på ett nytt täcke. Han går och lägger sig igen och inget mer med det. Men ofta har ju han snutt och katt blivit kissiga och dem vägrar han sova utan så de får man skölja av och han sover med dem blöta!
Det börjar bli lagom trist, både för honom och för oss att vakna flera gånger varje natt av kiss i sänge, oftast är det bara en gång men det har knappt hänt senaste månaden att inte inte varit någon gång.
Han sover i spälsäng men klättrar över och går upp och kommer och säger till att han kissat. Verkar inte som han direkt vaknar av det för det är oftast blött och kallt i sängen.
Vad ska man göra? Någon med tips? Känns ju inte roligt att sätta på blöja igen efter nästan ett år utan. Men Snutten och katten går snart sönder av allt tvättande och det är ju inte roligt för honom själv heller..
Vår son Kaspian fyller 3 nästa vecka. Han slutade med nattblöja för snart ett år sedan på eget intiativ. Det fungerade bra nästan från början och med några mindre bakslag har det fungerat fint. Vi har tagit upp honom och låtit hnom kissa när vi gått och lagt oss vid 22.30 och sedan har han sovit till morgonen. Ibland har det hänt att han vaknat på natten och gått upp och kissat, och då oftast väckt någon av oss men i princip fixat det själv.
För drygt en månad sedan började jag jobba och min man är hemma istället för mig. Det verkar fungera bra, men han har börjat kissa i sängen varenda natt. Ibland 3 ggr/natt. Oftast kommer han upp och säger till att han har kissat och då går vi in och byter lakan. Drar bara bort ett och har ett under och slånger på ett nytt täcke. Han går och lägger sig igen och inget mer med det. Men ofta har ju han snutt och katt blivit kissiga och dem vägrar han sova utan så de får man skölja av och han sover med dem blöta!
Det börjar bli lagom trist, både för honom och för oss att vakna flera gånger varje natt av kiss i sänge, oftast är det bara en gång men det har knappt hänt senaste månaden att inte inte varit någon gång.
Han sover i spälsäng men klättrar över och går upp och kommer och säger till att han kissat. Verkar inte som han direkt vaknar av det för det är oftast blött och kallt i sängen.
Vad ska man göra? Någon med tips? Känns ju inte roligt att sätta på blöja igen efter nästan ett år utan. Men Snutten och katten går snart sönder av allt tvättande och det är ju inte roligt för honom själv heller..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Suck inatt hände det 3 ggr och varje gång är han uppe och grejar och väcker hela huset. Det börjar bli helt olidligt, min man har tvärtröttnat och tycker vi ska börja med blöja igen. Jag vet inte, jag börjar känna att han gjort det till en grej att vakna och komma in och säga att han har kissat, vet att vi går upp då även om vi är tysta och försiktiga.
Från att ha hållit sig hela natten tll 2-3 ggr/natt känns inte normalt? Har hållt på i över en månad nu. Blir ju mest synd om honom som inte får sova, men lillasyster och föräldrarna börjar också lida av sömnbrist nu..
Från att ha hållit sig hela natten tll 2-3 ggr/natt känns inte normalt? Har hållt på i över en månad nu. Blir ju mest synd om honom som inte får sova, men lillasyster och föräldrarna börjar också lida av sömnbrist nu..
-
chokladkaninen
Hej Maiyah! 
Lite input i väntan på att nån som har mer erfarenhet av sängvätning kommer in:
Trotsproblem? Vår tjej som har varit torr länge hade en tendens att kissa på sig (dagtid) de jobbigaste trotsdagarna. Det var som att hon förlorade kontrollen över allt möjligt, inklusive blåsan.
Raspig grammofonskiva, som Anna skriver i BB. "Man kissar inte i sängen, man kissar i toaletten, man kissar inte i sängen, man kissar i toaletten ...etc" så att buskapet så småningom nöts in i ryggmärgen.
Kanske sluta kissa honom på kvällarna också - för det första hjälper det ju inte (längre) och för det andra kanske det får honom att tro att ni tar ansvar för hans nattliga kissande?
Lite input i väntan på att nån som har mer erfarenhet av sängvätning kommer in:
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej!
Det är ju lite konstigt att han börjar kissa nu efter sà làng tid. Kanske trots som chokladkaninen säger.
Om det varit mina nätter
hade jag berättat att när det är blött i sängen behöver man blöja. Sedan när blöjan har varit torr en (hel) vecka kan man ta bort den. Inget nederlag, inget negativt, sà är det bara liksom. Med attityden av självklarhet i ryggen och rösten blir det inga fràgor om det. Du som vuxen vet ju hur det är. Vänta inte att han ska nicka och samtycka.
Sà hade jag gjort.
Kram.
Det är ju lite konstigt att han börjar kissa nu efter sà làng tid. Kanske trots som chokladkaninen säger.
Om det varit mina nätter
Sà hade jag gjort.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, vill bara inflika hur vi har gjort. Detta är lite "mot" BB men funkar för oss...
Min son var torr en tid och blev då av med sin blöja. Men så började han just kissa igen säkert 3 ggr/natt ibland och ibland inget. Efter ett par veckor orkade vi inte mer och satte på böljan igen.
Nu kissar han i blöjan kanske 1 ggr/2v eller så men den verkar fortfarande vara en trygghet för oss alla.
Ang. kiss. Det är en HORMON styrd grej, så här kan man inte skynda på, utan det går i omgångar. Så vet att det är förmodligen inget trots utan snarare hormoner som håller på. Inte helt ovanligt för pojkar som är just lite senare än flickor på just detta.
Min son var torr en tid och blev då av med sin blöja. Men så började han just kissa igen säkert 3 ggr/natt ibland och ibland inget. Efter ett par veckor orkade vi inte mer och satte på böljan igen.
Nu kissar han i blöjan kanske 1 ggr/2v eller så men den verkar fortfarande vara en trygghet för oss alla.
Ang. kiss. Det är en HORMON styrd grej, så här kan man inte skynda på, utan det går i omgångar. Så vet att det är förmodligen inget trots utan snarare hormoner som håller på. Inte helt ovanligt för pojkar som är just lite senare än flickor på just detta.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
HEj,
Tack för alla svar, tror vi ska köra på nått sådant som ni föreslår. Det börjar märkas på oss allihopa att det blir mycket avbruten sömn. Och det är ju inte roligt för honom att alltid vakna i bklt säng. Ska försöka avdramatisera lite och säga som föreslagit, att blir det blött får man ha blöja ett tag utan krusiduller..
Dock tänkte vi först se om han klarar av det när han får sköta det mer själv. Idag har han på eget intiativ burit in en potta på rummet som han ska ha om han behöver kissa på natten och vi har informerat om att vi inte kommer ta upp honom utan han får sköta det helt själv.
Håller alla tummar, men det kanske är så att han ändå inte är redo fast han klarat det så länge innan..
Tack för alla svar, tror vi ska köra på nått sådant som ni föreslår. Det börjar märkas på oss allihopa att det blir mycket avbruten sömn. Och det är ju inte roligt för honom att alltid vakna i bklt säng. Ska försöka avdramatisera lite och säga som föreslagit, att blir det blött får man ha blöja ett tag utan krusiduller..
Dock tänkte vi först se om han klarar av det när han får sköta det mer själv. Idag har han på eget intiativ burit in en potta på rummet som han ska ha om han behöver kissa på natten och vi har informerat om att vi inte kommer ta upp honom utan han får sköta det helt själv.
Håller alla tummar, men det kanske är så att han ändå inte är redo fast han klarat det så länge innan..
-
chokladkaninen
Hoppas att det funkar, Maiyah! 
Jag ville bara förtydliga, för säkerhetsskull:
Men så kanske det inte ligger till här.
Jag ville bara förtydliga, för säkerhetsskull:
Jag tror ju alltså inte att han kissar på sig för att trotsa, utan att trotsperioden i sig är rörig och stökig och att impulskontroll och sånt som man har haft koll på tidigare tillfälligt kan sättas ur spel när världen omkring gungar.TorsMamma skrev: Ang. kiss. Det är en HORMON styrd grej, så här kan man inte skynda på, utan det går i omgångar. Så vet att det är förmodligen inget trots utan snarare hormoner som håller på. Inte helt ovanligt för pojkar som är just lite senare än flickor på just detta.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, ABSOLUT finns barn som kissar i ren trots. För just oss var det ganska enkelt. Han kissade på sig och sov lite vidare och vaknade när det blivit kallt. Det var sällan han vaknade och precis hade kissat men det hände det med. Dock fanns ingen "trots blick " på honom när detta hände.chokladkaninen skrev:Hoppas att det funkar, Maiyah!
Jag ville bara förtydliga, för säkerhetsskull:Jag tror ju alltså inte att han kissar på sig för att trotsa, utan att trotsperioden i sig är rörig och stökig och att impulskontroll och sånt som man har haft koll på tidigare tillfälligt kan sättas ur spel när världen omkring gungar.TorsMamma skrev: Ang. kiss. Det är en HORMON styrd grej, så här kan man inte skynda på, utan det går i omgångar. Så vet att det är förmodligen inget trots utan snarare hormoner som håller på. Inte helt ovanligt för pojkar som är just lite senare än flickor på just detta.Men så kanske det inte ligger till här.
Jag minns bara att vi hade en läkare som skrev om detta väldigt tydligt här på vårt forum. Så jag vill ATT man känner till detta. 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Det finns i den här tråden:TorsMamma skrev:Jag minns bara att vi hade en läkare som skrev om detta väldigt tydligt här på vårt forum.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ed767c72d3
Tack igen, igår testade vi att inte ta upp honom, på morgonen hade han kissat så mycket att det gått igenom dubbla lakan med frotté emellan. Men han kom inte upp på natten och det verkade som han kissat allting på morgonen. Kom upp vid sju (vi har morgon halv åtta) vi bytte och han la sig igen.
Så det får nog bli blöja ett tag till, alternativt göra det lättare för honom att gå upp på natten genom att ta bort ena sidan på spjälisen? Kollade lite på trådar om det men det verkade råda en åsikt att det är för tidigt.
Han kan ju klättra ur, men det är lite meckigt, så han verkar liksom tycka det är lite enklare att inte göra det.
Så det får nog bli blöja ett tag till, alternativt göra det lättare för honom att gå upp på natten genom att ta bort ena sidan på spjälisen? Kollade lite på trådar om det men det verkade råda en åsikt att det är för tidigt.
Han kan ju klättra ur, men det är lite meckigt, så han verkar liksom tycka det är lite enklare att inte göra det.
JAg tror att det ligger mycket i att det är trotsen, på det sätt du beskriver chokladkaninen. Det finns inte plats i hans huvud just nu, mitt i trotsen, för att det ska fungera. Kan tänka mig att hormoner kan ändras också när man är i brinnande trots?!
-
chokladkaninen
Sen kan faktiskt småttingar i trotsen kissa på sig av ren trots också - tro mig jag vet för vi har en här hemma som testat den varianten. 8)
Sigge kissade på sig på sig mitt i natten och vi hade glömt bädda dubbelt så Pappan tog upp honom och så fick han sova vidare i vår säng. Oj så skönt tyckte Sigge. Detta pågick ett par dagar innan jag sa att detta gör han för att han vill sova hos oss. Nej sa Pappan det är han för liten för att göra. Äsch sa jag och bäddade med dubbla lakan, när han sen kissade på sig på natten steg jag upp och tog bort det översta blöta lagret, tog av pyjamasen, gav honom en ny och så fick han sova vidare i sin egen säng. Jisses vad arg han blev! Jättearg och det blev en rejäl cirkus som borde ha väckt hela huset om inte de andra i samma rum var säkra sovare.
Men han fick en ramsomgång och så var det bra med det tyckte jag och sen den dagen har han faktiskt aldrig kissat på sig igen.
Trotsen är ju en jobbig period och jag tror att de små har så mycket som surrar i huvudet att det helt enkelt kan bli lite för mycket att hålla reda på. Kanske blir det just nattkissandet som strular eller något annat.
Kram Susan
Sigge kissade på sig på sig mitt i natten och vi hade glömt bädda dubbelt så Pappan tog upp honom och så fick han sova vidare i vår säng. Oj så skönt tyckte Sigge. Detta pågick ett par dagar innan jag sa att detta gör han för att han vill sova hos oss. Nej sa Pappan det är han för liten för att göra. Äsch sa jag och bäddade med dubbla lakan, när han sen kissade på sig på natten steg jag upp och tog bort det översta blöta lagret, tog av pyjamasen, gav honom en ny och så fick han sova vidare i sin egen säng. Jisses vad arg han blev! Jättearg och det blev en rejäl cirkus som borde ha väckt hela huset om inte de andra i samma rum var säkra sovare.
Trotsen är ju en jobbig period och jag tror att de små har så mycket som surrar i huvudet att det helt enkelt kan bli lite för mycket att hålla reda på. Kanske blir det just nattkissandet som strular eller något annat.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!