Bra tajming att ta bort nappen på 3-åring och ev kura?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
LPK

Bra tajming att ta bort nappen på 3-åring och ev kura?

Inlägg av LPK »

Hej!
Vi har en 3-årig tjej som är jättestrulig var och varannan natt. Hon har varit det rätt länge, egentligen sen vi tog bort spjälsängen när hon var drygt 2 år (ja, jag vet, det var för tidigt men hon klättrade och vi var rädda att hon skulle ramla ur). Det är vårt eget fel eftersom vi har låtit henne komma in till oss, burit in henne etc.. Vi har tänkt att det går över, men nej det verkar det ju givetvis inte göra..

Hon drömmer mycket, har en del mardrömmar (har gjort senaste halvåret, verkar ha mkt att bearbeta..), pratar i sömnen, och vaknar och ropar efter oss eller kommer in till oss. Tyvärr har hon fortfarande napp som vi ofta pratar om att vi ska ge till hästarna snart.

Annars är hon är underbar tjej med mycket fantasi och energi, som förstår det mesta nu för tiden :-)

Vi håller på och kurar lillsyrran som är 7-månader och det har gått superbra. Vi är inne på att vi måste kura storasyster också och framför allt ta bort nappen snart. Men har några funderingar:

-Är det bra att ta bort nappen och ev även kura i denna fas när hon verkar sova så oroligt och drömmer mardrömmar? När är bra tajming?
-Kan man börja med att ta bort nappen och sen kura i ett senare skede, eller är det lika bra att göra det samtidigt?
-Några andra bra tips?? :)

Tack på förhand!

Hälsningar Anna
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
miar70
Kontakt:

Re: Bra tajming att ta bort nappen på 3-åring och ev kura?

Inlägg av miar70 »

Hej Anna och välkommen in till de stora barnen :D
LPK skrev:Är det bra att ta bort nappen och ev även kura i denna fas när hon verkar sova så oroligt och drömmer mardrömmar?
:idea: Ja, det tycker jag. Sömnen är så viktig, allra helst när världen gungar och det är lite extra jobbigt. Hon behöver er hjälp för att sova gott hela natten, så hon orkar med att utvecklas och njuta av livet!
Kan man börja med att ta bort nappen och sen kura i ett senare skede, eller är det lika bra att göra det samtidigt?
:idea: Jepp, allt på en gång :D Tycker jag! Det viktiga är att du känner dig säker och trygg i det du beslutar dig för att göra, för då förmedlar du det till tösen också. Hon är så stor nu så att nappen kan ni göra er av med tillsammans, man kan lämna den hos tandläkaren, ge den till tomten (jodå, han kan komma förbi lite tidigare :wink: ), helt sonika slänga den... här får fantasin hjälpa till :!: Men en treåring behöver ingen napp, och på tre dagar har hon glömt den, jag lovar :D
Några andra bra tips??
:idea: Tänk på att kuren kan ta lite längre tid på en treåring, skynda därför lite långsamt! Bli inte stressad om det inte går lika snabbt som för sjumånaders, tänk på att stora tjejen har haft mer tid på sig att befästa dåliga sovvanor och därför kan behöva lite längre tid till att bryta dem.

:idea: Köp en väckarklocka! Gå och shoppa en tillsammans du och tjejen, och prata om hur den ska användas, att hon ska sova ända till den ringer på morgonen. Testa den tillsammans och träna gärna med nån docka/nalle som får väckas glatt av ringningen! Learning by doing :wink:

:idea: Tänk på att dag och natt hänger ihop, och se över hennes sociala delaktighet: en treåring behöver känna sig behövd på allvar! Ha med henne i dina sysslor!

:idea: Utevistelsen! Ett par timmar om dagen, frisk luft är sömnbefrämjande!

:idea: Skratta! Slarva inte med skrattet till gonattet! Det ska vara KUL att gå och lägga sig :D

:idea: Läs gärna de klistrade favoriterna här på äldre barn, eller andra trådar till inspiration (om du inte redan gjort det :wink: ) det finns många föräldrar som kurat äldre barn!

Jag brukar tjata om mörkläggningen, men det är väl inte direkt nån fara att den missas nu under mörkaste november :roll: men kan vara bra att ha i åtanke längre fram!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LPK

Inlägg av LPK »

Hej Mia och tack för svar och bra tips och tänk!
Vi gav faktiskt napparna till hästarna redan idag, eftersom vi har pratat om det rätt länge och imorse sa hon att hon inte behöver dem längre.. ! Det har gått över förväntan även om hon ville åka och hämta napparna igen några gånger.. Men nu sover hon utan napp!

Ska börja förbereda kuren så att vi verkligen gör det helhjärtat. Har börjat läsa gamla trådar och det är kanon, så mycket bra erfarenhet och kunskap samlad :-)

Väckarklocka tänkte jag faktiskt börja med på en gång, vi ska köpa en imorgon. Och öva med nallarna!

Hör säkert av mig igen med fler frågetecken innan vi startar kurningen :-)

Kram Anna
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
LPK

Inlägg av LPK »

Jag är tillbaka igen.. Funderar och funderar på hur man ska bäst ska göra med Julia och har en fundering som jag vill vädra :)

Vi har precis kurat lillasyster Klara, 7 mån (började för 2,5 vecka sedan) och det har gått kanon förutom att hon för några dagar sedan har börjat bajsa varje natt vilket stökar till natten lite.. Men det går väl över snart antar jag.

Nu till min fråga - tror du/ni att man kan få Julia att börja sova bättre redan nu genom att locka henne med att hon får sova i samma rum som Klara när hon sover hela natten i sin säng (dvs vi flyttar in Klara i hennes rum)? Kan man testa och se om detta funkar utan att regelrätt kura Julia?

Tacksam för tankar kring detta :)

Kram Anna
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Rent spontant tänker jag att det kanske är lite för tidigt. Hade Klara varit en säker sovare hade det nog gått utan problem. Men med tanke på att hon är så nykurad och även bajsar nattetid nu så blir det kanske lite bökigt.
Bara min åsikt. Kanske någon annan som har erfarenhet av det?

Samtidigt är det ju så att med rätt attityd så funkar det mesta. :wink:
Inte mycket till hjälp härifrån. :roll:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
LPK

Inlägg av LPK »

Hej!
Tänkte vänta till bajseriet går över, el minst några veckor till :)

Men tror ni att det kan vara en "belöning" som kan vara värd att testa innan vi bestämmer oss för om vi behöver kura Julia?

Svårt, för man vill ju inte riskera att förvärra läget istället... :?

Hälsn Anna
LPK

Inlägg av LPK »

Hej!
Nu behöver vi verkligen råd, känner oss smått förtvivlade.
Sen Julias nappar gavs till hästarna i lördags har hon blivit jättetrotsig och jobbig. På dagtid är det hanterbart även om det är strul och ilska i samband med påklädning, allt sitter fel osv. Läggningarna har också blivit mkt jobbigare, antagligen för att hon har svårt att komma till ro utan nappen.. Hon hittar på tusen saker som ska göras och somnar ca 1 timme senare än vanligt.

Värst är dock uppvak på nätterna - hon har vaknat några gånger och varit så fruktansvärt arg och på gränsen till hysterisk och till en början nästan okontaktbar. I natt var det värst, tror hon vaknade mitt i en mardröm och sen bara gallskrek hon och allt vi gjorde var fel. Hon sparkar och slåss och vrålar. Det är inte nattskräck för det går att nå fram till henne men hon är inte mottaglig för något vi gör. Efter ca 30 min lugnade hon ner sig. Hemskt. Och vi som är märkta av dålig sömn under alldeles för lång tid har svårt att veta hur vi ska hantera detta beteende. Det slutar oftast med att vi blir arga och säger till på skarpen, vilket bara gör det hela värre.

Vi förstår att det är en fas och att hon säkert bearbetar något (samt saknar nappen), och vill ha uppmärksamhet fast hon själv inte kan sätta ord på det.
Kan kanske också vara en reaktion på att hon fick en lillasyster för drygt 7 månader sedan, för det har hon hanterat oerhört problemfritt hittills, nästan förvånande.

Snälla, är det någon som har tankar kring detta och hur man ska hantera det bäst? Som det är nu känner vi inte att det är läge att börja kura, men det kanske är fel tänkt.

Läste någonstans att man ska hålla i dem (och hålla fast dem) när de låser sig på detta sättet tills det går över och inte prata under tiden.

Detta blev långt.. Hoppas hoppas på några tankar och tips, för vi vet inte hur vi ska göra för att hjälpa henne på bästa sätt. Måste ju vara oerhört jobbigt för henne så klart.

Kram Anna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Vet du, det skulle ha kunnat vara jag som skrev det där om min Alice för ett par år sen - hon reagerade precis sådär under en trotsperiod när hon var tre, och var urarg och bara skrek i ett par timmar varje natt.

Då ingen av mina andra barn gjort nåt liknande blev jag helt ställd och visste inte riktigt hur jag skulle hantera det, och första gångerna gjorde jag allt bara värre genom att försöka med allt möjligt.

Det enda som hjälpte henne var att göra så lite som möjligt. Jag var orolig för att hon skulle väcka sina syrror som hon delar rum med, men de vaknade inte en enda gång trots att ljudvolymen var...hög :shock: .

Men som sagt, så lite som möjligt, inget prat, utan eventuellt hålla om/lägga ner och hålla kvar och SKA man säga något så bara lugnande, höga ord som SOV NU, ALLT ÄR BRA, SOV GOTT...

Jag tror inte det har så mycket med nappen att göra, min tjej hade ingen napp utan det här kom ändå.

Har du läst tråden om natt-trots?

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LPK

Inlägg av LPK »

Hej!
Tack snälla för ditt svar, skönt att höra från någon annan som varit i samma situation. Tror att du har helt rätt i att vi ska försöka göra så lite som möjligt, men finnas där. Det är lätt att man blir inkonsekvent på natten och att man så gärna vill hjälpa att man gör alldeles för mycket saker.

Nyss ikväll när hon fick utbrott igen, försökte min man hålla kvar henne och bara lugna, men det slutade inom kort med att hon kräktes och kissade på sig. Så hålla kvar ska vi nog inte göra på henne igen. Stackarn, då blev hon kontaktbar igen och liten och ledsen så klart.

Tråden om natt-trots var bra, men ganska mycket att ta till sig. Ska läsa den igen imorgon.

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er med natt-trotset?
LPK

Inlägg av LPK »

Tack för att du frågar :-) Utbrotten verkar ha gått över tack och lov! Har varit lugn nu ganska många nätter och även mycket bättre på dagarna trots att hon mer eller mindre precis slutat sova på dagen (vill inte...).

Eftersom det kom i anslutning till att vi slängde napparna och gick över efter en dryg vecka verkar det som att det var direkt kopplat till napparna. Det är min slutsats i alla fall än så länge, vi får se om det är verkligen är över :)

Trevlig kväll!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad skönt att det blivit lugnt igen :D

(Nu vill jag inte skrämmas och jag säger inte att det ska bli så för er, men min flicka hade oftast tre jobbiga nätter, sen långa perioder med lugn för att sen hamna i ett "skov" igen och det här höll på under en hel vinter. Men som sagt, det var min flicka, tänkte bara att det kan vara bra att ha det i bakhuvudet :wink: )

Kram Mia
LPK

Inlägg av LPK »

Hej!
Jo jag kan tänka mig att det kommer och går lite, vi får se helt enkelt :)

Hälsn Anna
LPK

Inlägg av LPK »

Hej!
Nu har vi äntligen satt igång att kura vår stortjej som är 3 år och 3 månader gammal. Hennes nattsömn blev bara sämre och sämre, många uppvak varje natt (en del på grund av mardrömmar) och hon kom in till vår säng tidigare och tidigare på natten, nu på slutet vid 23-tiden.. Hon har pratat om att det är läskigt att vara ensam i sin säng i sitt rum och det känns ju inte alls bra att hon är så otrygg i sin egen säng. Det är ju ohållbart i längden om hon ska kunna få sin välbehövda trygga nattsömn. För i vår säng blir ju hon störd av oss och vi av henne.

Nu har vi kurat i två nätter. Förberedde henne enligt alla möjliga tips här på sajten, genom träning med väckarklockan på dockor, tränat på lillasyster etc. Och det har faktiskt gått över förväntan. Hon har stolt deklarerat att hon har sovit i sin säng HELA natten på morgonen. Själva insomnandet har gått relativt snabbt och bra, vi har suttit på en pall utanför rummet och hon har inte gått upp ur sängen alls och inte protesterat särskilt mycket heller egentligen. Hon vill dock att man ligger en stund bredvid henne och håller handen men tiden vi gör detta kortar vi hela tiden (några minuter brukar det bli cirka).

Sen har min man legat på madrass utanför hennes rum och hon har inte gråtit och velat komma in till vår säng när hon vaknat på natten, vilket vi trodde skulle bli det stora problemet. Däremot så har hon vaknat ofta båda nätterna och frågar nästan direkt efter pappa. Några gånger räckte det att ramsa i natt (vilket ju är positivt!) men flertalet gånger fick han gå in och hålla henne i handen en liten stund och sen ut med ramsan. Hoppas att uppvaken successivt börjar minska nu..

Nu har vi några frågor:
-Hur snabbt ska vi fasa ut vissa aktiviteter - att sitta på pall utanför när hon somnar och att ligga på madrass utanför hennes rum. Bör vi göra det två kvällar/nätter till eftersom kuren är fyra dagar och sen upphöra med detta?
-Hur tuffa ska vi vara med att inte gå in till henne nu i natt när hon frågar/ropar efter oss och BARA ramsa? Är det fortfarande ok att gå in någon gång? Antar att det viktiga är att det blir mer och mer sällan?
-Några andra tips eller något att tänka på?

Tack på förhand!

Kram Anna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Anna :D

Vad bra det har gått för er! Om jag får lägga in ett litet "men" så är det att ni ligger bredvid henne i hennes säng. Kanske kan ni flytta sänggoset till soffan istället, krypa ihop där och kanske läsa en saga innan natten? En liten stund med henne bredvid sängen men inte lägga sig i den om jag får tycka :wink: Och glöm inte buset innan läggning :D
LPK skrev:-Hur snabbt ska vi fasa ut vissa aktiviteter - att sitta på pall utanför när hon somnar och att ligga på madrass utanför hennes rum. Bör vi göra det två kvällar/nätter till eftersom kuren är fyra dagar och sen upphöra med detta?
Enligt skolboken, ja. Men har ni ert sovrum nära henne och en madrass / pall färdig och på plats så kan man lätt förflytta sig dit vid behov.
Hur tuffa ska vi vara med att inte gå in till henne nu i natt när hon frågar/ropar efter oss och BARA ramsa? Är det fortfarande ok att gå in någon gång? Antar att det viktiga är att det blir mer och mer sällan?
Japp, backaverktyget är lätt att glömma bort och det gäller att kunna släppa taget. När ni känner er säkra på att ramsan tar och hon lyssnar på den, så använd den! Men å andra sidan så kan man skynda liiite långsammare med äldre barn, så mitt trista svar :roll: blir att ni får lyssna av och avgöra vad som är bäst för er. Kuren handlar hela tiden om att använda olika verktyg som man sen backar ifrån när man får barnet att känna sig lugn och trygg, för målet är att hon ska kunna somna själv, somna om själv och sova till morgonen kommer.
Några andra tips eller något att tänka på?
Tänk på att det ni gör ska göras rejält och tydligt, inget springande ut och in, inget ramsande lite nu och då utan går ni in så gör det när det verkligen behövs, ramsar ni så se till att ramsan når fram (om det så krävs mååånga ramsor - bättre att ramsa många ramsor i en omgång än att ge många små ramsomgångar om du förstår hur jag menar :wink: ). Var noga med bekräftelsen, det är lätt att vilja hoppa över den när barnet väl tystnar för i början stör den men gör inte det! En mjuk fin bekräftelse, alltid :D

Och kom ihåg sociala delaktigheten, skratten, utevistelsen... Hela paketet :wink:

Hoppas ni får en fin natt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "