Spottar ut maten

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mia721
Inlägg: 93
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:01
Ort: Älvsjö, Stockholm

Spottar ut maten

Inlägg av mia721 »

Hej.
Har lite funderingar kring det här med plockmat. Jag är sååå trött på puréer med all gegga som det innebär från golv till tak :shock: Min stora tjej Emelia hon slutade med purée på egen begäran runt 9-10 månader och från en dag till en annan så lassade hon in små bitar och malde de frenetiskt med sin lilla mun (Emelias aptit var enorm). Lilla syster Sophia har fått "vår" plockmat sedan runt 7 månader samtidigt som jag matat purée. Hon är en liten smal tjej men med bra schema och lite plockbitar framför sig så öppnar hon munnen snällt och äter helt ok var 3-4 timme. MEN hon sväljer inte bitarna. Hon är otroligt intresserad av att sätta in de små små bitarna i munnen, hon tuggar och suger och sedan puttar hon ut dem med tungan och tar en ny bit :o

Så fort jag mixat vår mat eller köpt burkar (8mån) som är lite mer bitar i, spottar hon ut allt och vill inte ha. Så 6 mån burkar är det som vi kör på.

Inte ens mellis går det att göra en mini-macka i småbitar, nej måste ge annat också för hon spottar ut den när hon sugit på den ett tag...

Det är ju inget problem i sig egentligen MEN jag bara önskar att vi alla snart kan äta samma mat, eller i varje fall samma som storasyster.

Några tips?

Skall jag kanske bara strunta i att ge purée under tex middagen ett par dagar i rad och enbart servera plockmat i 3 prydliga färgglada högar? Låta henne ta hand om det helt på egenhand så lär hon upptäcka att det är bäst man sväljer? Ge extra välling vid nattslurken som komplement?

Sophia är en liten smalis (8kg och 70 lång vid nästa 10 månaders ålder :!: ) så jag är inte helt bekväm med att strunta i purén men vill gärna bli av med den.) Med storasyster som var mycket robust kunde jag liksom "fasa" ut puréen under någon vecka.
Mia mamma till 2 vackra töser
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

Jag hade gett henne tid. Finns ingen anledning att stressa med maten tänker jag.
Jag som har varit i liknande sits (men min dotter hade Reflux) matade först purén och sedan fick Liten sitta och plocka med ditten och datten av vår mat i lagom bitar. Min tjej är 2 år nu och är fortfarande inte stormförtjust i bitar och det händer att hon spottar ut. Men äter gör de ju :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Hej! :D Jag hade också avvaktat och försökt komma ihåg att purétiden kommer att vara över inom några månader.

Min dotter klarade inte av 8 mån-burkarna förrän hon var över året. Hon spydde rakt ut :shock: när det var "bitar i sås", och efter en förfrågan här på forumet förstod jag att det är hyggligt vanligt. Hon klarade inte av konsistensen helt enkelt. Så vi hade en lite jobbig mellanperiod där puréerna var lite passé men plockmaten lite för tidig. Under den här perioden kompenserade jag med lite extra välling om middagen hade gått halvbra.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Så vi hade en lite jobbig mellanperiod där puréerna var lite passé men plockmaten lite för tidig. Under den här perioden kompenserade jag med lite extra välling om middagen hade gått halvbra.
Så gjorde jag också ett tag. :D

:heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"