Snart två som påbörjat kuren

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Emmyli

Snart två som påbörjat kuren

Inlägg av Emmyli »

Vi har haft de väldigt bra med vår dotter tills hon började vakna tidigare och tidigare och eftersom vi tänkte kura lillebror så tänkte vi att vi tar storasyster med. Hon är redan påbörjad medans lillebror ska kuras imorgon. (Saker som handlar om lillebror finns i en annan tråd.)

1. Nu när de går över till vintertid tänkte vi skjuta lite på tiderna så hon lägger sig 1 h senare en vanligt så att hon kan gå upp i rätt tid som vinter tid.

2.Hon har börjat vakna senare och jag tror det kommer fixa sig inom några veckor. Idag vaknade hon 6.35 och skall vakna kl 7 sambon ramsade vid två tillfällen men jag tror att vi kanske borde enbart ramsat en. Hon blir tyst men sen gnäll/gråter hon blir tyst osv. Hur lång tid har de tagit för er andra att få morgnarna att funka?

3. När hon om några veckor är fullt kurad och vi ska bort ska hon kunna sova överallt gäller de också i vanlig säng eller ska vi inhandla en resespjälsäng?

4. vi har en ramsa som vi kört men kommer på att orden är väldigt dumt om hon tolkar dem bokstavligen ska vi ändra ramsa eller ska vi ha kvar den nu när vi kört med den? (Försöka sova, sov så gott)

5.Hon har två gosedjur som hon är väldigt fäst vid , ska detta tas bort eller får hon ha dem kvar som snutte?

6. Hon har hittills inte varit glad på morgonen förens efter vi tagit upp/hämtat henne. Jag längtar efter att höra henne ligga i sängen och prata/skratt för sig själv.

7. Nu när vi kurar lillebror och hon sover vägg i vägg kommer hon antagligen att störas en del. Hon har förut blivit väldigt upprörd då lillebror är ledsen men jag vet att vi bara ska serva henne ramsan i nödfall och absolut inte ta upp henne.

8. Vid vilken ålder ska nattslurken bort?

Igår kväll gick de till så här:
Båda barnen plaska i baljan tillsammans jag tog fram leksaker och gjorde lite konstiga miner till dem så de vart en del skratt. Sen fick de pyjamas på och välling. Sen var de bok läsning, har läst bok för henne sedan hon var 6 månader och hon och jag älskar de så jag vill ha kvar det. Sen tandborstning och sedan jagade vi varandra och kittlades och lekte titt ut. Det kändes lite krystat så har ni några bra idéer på vad man mer kan göra så är jag glad att få dem.
Tjej född 081220, v 40+2 Påbörjad kur 2010-10-20
Kille född 100316 v 39+2 Råbörjad kur 20010-10-29
miar70
Kontakt:

Re: Snart två som påbörjat kuren

Inlägg av miar70 »

Emmyli skrev:1. Nu när de går över till vintertid tänkte vi skjuta lite på tiderna så hon lägger sig 1 h senare en vanligt så att hon kan gå upp i rätt tid som vinter tid.
:idea: Många gör så, det finns lite olika alternativ - allt från att skjuta en kvart i taget under fyra dagar till att brutaländra och bara följa den nya tiden. Och tja, nu är vi där och det brukar nog allt ta några dagar innan den nya vintertiden sitter :roll:
2.Hon har börjat vakna senare och jag tror det kommer fixa sig inom några veckor. Idag vaknade hon 6.35 och skall vakna kl 7 sambon ramsade vid två tillfällen men jag tror att vi kanske borde enbart ramsat en. Hon blir tyst men sen gnäll/gråter hon blir tyst osv. Hur lång tid har de tagit för er andra att få morgnarna att funka?
:idea: Morgnarna ÄR det som kan krångla ett tag - när barnen börjar sova som folk på nätterna frestas de att tro att de är utvilade en timme eller två för tidigt. Ett bra tips kan vara att ni föräldrar låtsas att klockan är två på natten och agera därefter - börjar man tveka och fundera på hur och vad man ska göra har man snart släpat in dreglande vargflockar till barnet. I en av de klistrade trådarna här ovanför på äldrebarn-favoriterna finns en fin tråd om just vargtimmesproblem!
3. När hon om några veckor är fullt kurad och vi ska bort ska hon kunna sova överallt gäller de också i vanlig säng eller ska vi inhandla en resespjälsäng?
:idea: Lägg några hundringar på en resesäng (jysk har jättebilliga!) för det är det absolut värt!
4. vi har en ramsa som vi kört men kommer på att orden är väldigt dumt om hon tolkar dem bokstavligen ska vi ändra ramsa eller ska vi ha kvar den nu när vi kört med den? (Försöka sova, sov så gott)
:idea: Nu tror jag inte hon tänker på att analysera och tolka er ramsa ordagrant - det viktiga är att ni känner er bekväm med den och att ni får in en bra rytm när ni säger den. Risken är att om ni tror att hon tar den bokstavligt så kanske ni inte blir så säkra med den? Själv har jag använt AW:s klassiska: Gonatti med sig, sov så gott :!: Ligger väldigt fint i munnen :D
5.Hon har två gosedjur som hon är väldigt fäst vid , ska detta tas bort eller får hon ha dem kvar som snutte?
:idea: Visst får hon ha kvar sina gosisar!
6. Hon har hittills inte varit glad på morgonen förens efter vi tagit upp/hämtat henne. Jag längtar efter att höra henne ligga i sängen och prata/skratt för sig själv.
:idea: Det kommer :D Tänk på att agera som om hon vore sprudlande glad när ni hämtar henne på morgonen, varje möte ska vara glädjefyllt!
8. Vid vilken ålder ska nattslurken bort?
:idea: Kvällsslurken byts efterhand ut mot kvällsfika, och det har min äldste på nitton år kvar än :wink: . Mina barn har ätit välling lite olika länge, mellan ett och fyra år. Ett mysigt sätt att sluta dagen, men en tallrik fil, en frukt, macka och mjölk har samma funktion!
Det kändes lite krystat så har ni några bra idéer på vad man mer kan göra så är jag glad att få dem.
:idea: Låter som om ni hade en fin avslutning på dagen, och skrattrutinerna kommer snart att sitta där lika självklart som tandborstning och annat. Dansa gillar mina barn, och jagis till sängarna. Mamma eller pappa som monster är jättepoppis!

Varmt lycka till!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Emmyli

Inlägg av Emmyli »

Tack för svaren!

Vi kurar lillebror nu och storasyster vaknar då och då men ramsan funkar klockrent på natten. I vargtimmen är de svårare men vi har fått väcka henne en gång och de känns som de kommer att reda ut sig i sinom tid. Hon har blivit väldigt klängig de senaste dagarna på morgonen och vill bara sitta i famnen-gasnka mysigt i och för sig. Men alla är vi olika ibland har man bra morgonhumör och ibland dåligt och de gäller väl även de små? Man ser ett stort leende då vi väcker henne på morgonen även om hon sedan kan bli lite smågrinig.

Tror de tar några veckor till innan vi kan lägga henne var som helst från förut vet vi ivarje fall att vem som helst kan lägga henne. De som är när man åker bort är ju att hela familjen får sova i ett och samma rum ska man tänka på något nnat än att mörklägga fönstrerna?
När vi flyttar in lillebror i storasysters rum ska vi då ha en gardinskena så de inte kan se varandra?

Skrattet till godnattet och godmorgonen är de jag tycker bäst om!
Tjej född 081220, v 40+2 Påbörjad kur 2010-10-20
Kille född 100316 v 39+2 Råbörjad kur 20010-10-29
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "