Lillan vaknar alltid kall

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
caln

Lillan vaknar alltid kall

Inlägg av caln »

Vi har ej kallt men svalt i somrummen, lagom temperatur om man kryper under sitt goa täcke. Lillan på snart 16 mån ligger alltid ihoprullad som en liten boll utan sitt täcke när man kommer in (försöker nog hålla värmen), hon vaknar alltid kall. Detta beror inte på att hon sparkar av sig täcket utan det faller av när hon sätter sig upp och letar rätt på sin snuttefilten i mörkret. Hon hittar sin snuttefilt och lägger sig ner och somnar om, men utan täcket. Hon är rel lättväckt och vaknar nog till så här några ggr per natt.
Till min fråga: Är dessa sovpåsar som finns att köpa bra? Någon som har erfarenhet där? Eller är en tjockare pyjamas att föredra?
Höja värmen i sovrummet vill vi inte göra esom storebror också sover där och han ligger ju under sitt täcke och är dessutom varm av sig!
Kom med tips kloka ni :heart:
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag hade satt på en tjockare pyjamas, då spelar det ju ingen roll om täcket ramlar av. Är man så gammal som hon är föreställer jag mig att det blir besvärligt att sova i en sån där sovpåse, men det är bara vad jag tror.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
caln

Inlägg av caln »

Läste någonstans om pyjamas i ull eller ett vanligt underställ i ulltrikå. Ull ska ju reglera värmen så att det ej blir för varmt eller kallt. Men jag vet inte, har inte testat... :) Vad tror ni? Annars blir det väl en i typ flanell.
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Min son sov i sovpåse som var urmysig men det var när han var så liten att han inte rörde sig. Sedan han började vända sig och greja då blev det inte bra alls. Den snor sig så de bara trasslar in sig. Vem kan sova då? :roll:

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig

Inlägg av helamig »

Jag hade också satt på nån varmare pyjamas. Min dotter sprattlar alltid av sig täcket. Nån som vet när dom kan ta på sig täcket själva eller förstår sambandet mellan frysa och ta på varmt och gott täcke?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag kör med dubbla pyjamaser när det är kallt :D Så slipper man jaga rätt på nåt specialmaterial.

Jag har också funderat över när dottern ska ta på sig täcket eftersom hon också blir lite kall ibland. Här hemma trillade polletten ner när vi började leka med temat. Jag låtsades frysa och hacka tänder, men blev varm och glad när jag fick filten på mig. Sen har vi bäddat ner frysande gosedjur etc. Nu när jag väcker henne på morgonen har hon täcke på sig trots att hon "bytt färdrikting" och ligger åt alla möjliga håll :wink: Så jag tror det funkar! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Hur gör ni med fötterna då?
Själv avskyr jag att frysa om fötterna när jag sover - vaknar av minsta tå utanför täcket! Varje morgon väcker jag lillkillen, utan täcke, varm om kroppen men kall om fötterna...
Strumpor på om natten?
Kram
Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

MamMalin skrev:Strumpor på om natten?
:D Jepp, det har jag haft på mina när de varit små!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

En sak man kan prova är att lägga täcket på andra ledden. Det funkade för det mesta med min kille när han gjorde likadant.

/nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Rosine

Inlägg av Rosine »

Hej,
jag kan varmast rekommendera en av dessa sovpåsar:
http://www.lebensfluss.de/bio-kindersch ... -1838.html
(se nere på sidan för olika modeller; jag vill inte göra reklam, men vi har haft den tills sonen blev över två år och ville ha en täcke. Bebisen sover också söt i den, mindre storlek förstås.)
Det går att krypa rund i sängen i sovpåsen och att vända sig ....
Den ligger skönt och tätt vid bröstet men ger mycket utrymme vid höften och benen. I vintern kan man dessutom ha en ullbody med långa arm under pyjaman för att armerna ligger ju "fritt".
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"