Bakslag under vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Bakslag under vargtimmen

Inlägg av kattis73 »

Nu har det gått 17 dagar sedan vi startade kuren. I slutet av förra veckan, började Isak sova sina 11,5 timmar. Han vaknade till en eller ett par gånger under vargtimmen, men somnade om själv, eller till ramsan. Eftersom han somnade om varje gång, och vi väckte honom kl 7 för det mesta, trodde jag att han snart skulle sova över den.

I tre nätter nu har vargtimman blivit mycket sämre. Bakslag eller återfall är ju att vänta, så det är väl egentligen inget mer med det. Isak är dessutom förkyld, och är förmodligen besvärad av att han är snorig. Egentligen är det ju fantastiskt att han sover utan avbrott fram till 5!! Trots detta känner jag mej rådvill...

I morse vaknade han första gången vid 5. Somnade iofs om, men sov bara i 5-15-minutersintervall fram till kvart i 7. Låg vaken ibland, somnade om ibland, men aldrig länge.

Jag är nu rädd att jag agerar fel och att han därför inte kommer återgå till det fina mönstret när han blir bra från förkylningen. I morse blev det nog alldeles galet. Eftersom rackaren vänder sej till sida/rygg och inte verkar vilja somna om så, så var jag inne 4 gånger och lade tillrätta, utan att han ens bad om det. :oops: :oops: :oops: Jag ramsade också X antal gånger, förmodligen för ofta.

Varför gjorde jag så här då mot bättre vetande? Jo, jag vet inte riktigt vad som är rätt? Hittills har jag ramsat ganska omedelbart när han vaknat under vargtimman, förebyggande. Då har han somnat om bums, oftast. Jag ger en ramsa per uppvak, inte mer, och det har fungerat. Men i morse så tog det ju bara 5-15 minuter innan han vaknade igen och detta resulterade ju i tuttifrutton ramsor... Även om han bara fick en ramsa per uppvak. Hur gör man här?

Ett annat nytt problemen är ju trafiken. Eftersom han somnar om bums om jag lägger tillrätta när han hamnat på sidan/rygg, så gör jag ju detta, för att han på så sätt ska få sin sömn och inte behöva ligga vaken. Men jag kanske måste backa här!? I morse när jag gjorde morgon sov han inte, men låg på sidan med tummen i munnen. Det verkar ju inte vara nån omöjlig ställning att sova i precis. Kruxet är ju även att täcket åker av, och jag är orolig att han fryser. Kanske ska höja temperaturen (är ca 19 grader) lite, eller ta på honom varmare?

Jag vet att man kan gå in efter tio minuter och lägga tillrätta och stoppa om, men vid det laget vaknade han ju igen, så denna morgon funkade inte detta. Stackarn var dödstrött nu innan fm-luren, fick utnyttja marginalkvart och lägga tidigare.

Märker att vargarna kommer och dregglar. Är han för kall? Somnar han verkligen om när han inte ligger på mage? Varför blir vargtimman sämre och inte bättre?

Så lite pepp och smäll på fingrarna kan jag behöva!!! Jag tänkte göra så här:
- Öka temperaturen något (till 20 grader) och ta på tjockare pyjamas (mest för min egen skull), så att det inte gör så mycket om täcket åker av
- Inskränka trafiken REJÄLT och inte gå in och vända honom förrän han ber om hjälp.
- Ransonera ramsan, så att om det bara gått ca 10 minuter sen senaste ramsan så ska jag avvakta, och inte ramsa "förebyggande".
- Skjuta vargen.

Vad tror ni om det?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
a

Inlägg av a »

Ja du, vi verkar ha exakt samma bekymmer. Våra nätter var hela , om än lätt stökig sömn med många korta uppvak under vargtimmen. Vi har inget bra tips men vi gör som följande. Jakob börjar oftast stöka kring 3 (vi har morgon 6). Jag brukar försöka låta honom somna om. Jag ger honom 20-30 minuter. Ibland lyckas det och då smyger jag dit o vänder efter 10 minuter. Senare närmare morgonen går inte det för då sover han för lätt. Han somnar fakiskt om men han sover så lätt att han vaknar efter 10-30 minuter och vid minsta ljud. Annars vänder jag honom 1-5 ggr per natt. Snabbt och med solfjäder 1-2 minuter(behövs för han blir störd att jag kommer och vänder sig igen annars) och sen ramsa. tyvärr känns det inte som om det blir lugnare på natten utan snarare stökigare pga alla ingripanden. Men jag tror Jakob förlorar 1-1,5 timmes sömn per natt i detta. Vi kanske får vänta på lugnet tills de kan vända sig tillbaka igen!!!!!
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Nååågot bättre i morse, men han har hur som helst bara sovit 10,5 av sina 11,5 timmar. I morse sov han til halv 6, fick ramsa, efter en kvart gick jag in och vände, ramsade igen, då somnade han om i en kvart eller så. Andra uppvaket skötte han själv [-o< , var kanske vaken i 5 minuter (bra!). Sen vaknade han igen strax före halv 7 (morgon kl 7) och då fick jag inte honom att somna om, trots att jag vände honom och ramsade. Men litet framsteg sen igår. Han vaknade senare, somnade om själv en gång och hade inte riktigt lika många uppvak.

Det är definitivt bakslag mot slutet av uppföljningsveckan, då han bara vaknade några gånger helt kort under vargtimman. Men jag hoppas att det är övergående. Det märks ju att han behöver mer sömn, han var väldigt trött och gnällig igår desvärre. Han sov inte hela sina lurar heller.

Bara jag gör rätt...
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"